Bouwverslag van de Goth van Frank Russell gemaakt in balsahout / epoxy 1

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door peter voogt, 10 nov 2019.

  1. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Beste .... allemaal.
    ik ga een goth 2013 bouwen en wil daar verslag van doen aan jullie. Alle reacties welkom.

    Eerst op internet naar een tekening gezocht. Deze uitgeprint en bekeken. Toen van de pagina 3 de benodigde prints gemaakt en ook van pagina 4 hetzelfde gedaan.
    Toen de "schotten" uitgesneden met spay glue van de action op 3 mm triplex geplakt. Uitgezaagd met lintzaag. 20191110_120246.jpg
    In mijn schuur naar een stuk multiplex 18 mm gezocht 1220 x 200. Van oude stukken strook 45 x 19 latjes gezaagd van 19 x 19 x 200 en ik heb er 12 gemaakt. In het midden een gat geboord van 3,5 mm en dit bij allemaal. Ook in de schotten een gat geboord en aan ieder schot een latje vast gemaakt met m 3 boutjes
    m3 x 40 +- . Op de plank een verdeling getekend overgenomen van de tekening.De schotten hierop vast geschroefd met schroeven 3.9 x 35. zie foto. tussen S - 0 heb ik wat hardhout gelijmd. tegen S heb ik een balsa balkje gelijmd, Ook tussen T- 10 heb ik wat hard hout gelijmd. uiteraard te groot zodat ik het in model kon raspen/schuren, dit geld ook voor S.
    20191109_110128.jpg 20191109_110140.jpg 20191109_110134.jpg

    Over de schotten heb ik normale kantoorplakband geplakt. 20191109_113217.jpg
    Toen heb ik een balsa plank 3 x 100 x 1000 genomen en op de rompdelen de maat genomen. 20191109_112654.jpg
    en uitgesneden, omgedraaid en ook uitgesneden. Toen op de romp aan gebracht bij S naar T. Overal een pin gestoken in de romp delen zodat alles gefixeerd is. Om de rondingen te maken heb ik latjes gesneden van balsa. 20191109_121940.jpg 20191109_121931.jpg 20191109_120048.jpg
    Aan onderkant van de boot/romp een plankje aangebracht van 22 x 3 x 1000 mm.
    Bovenop de zijkanten ben ik begonnen met het inpassen en lijmen van de latjes 12 x 3 x 1000 mm. zie volgend bericht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 nov 2019
  2. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Zoals beloofd de foto van het inpassen van de latjes die de bolling maken van de romp. [​IMG] [​IMG] tot zover dit relaas, wordt vervolgd. Om met Bob Ross te spreken, "Happy Building " .

    groetjes Peter.
     
  3. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    bouwverslag 2 naar 1 verplaatst.
    zie boven.
    Alle rompdelen zijn geplaatst en gelijmd. 20191110_120235.jpg 20191111_144938.jpg
    Na 24 uur is de lijm goed uitgehard, en kunnen we gaan schuren en vormgeven. 20191112_103727.jpg

    Maar Nu??? Hoe kan ik het beste het keperdoek en epoxy aan brengen? Moet ik eerst primeren met G4
    of kan het er direct op? En dan 1 of 2 lagen?
    Graag reacties.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.206
    Locatie:
    Zwolle region
    Die foto's staan er ook zo mooi in... precies goed gedraaid, ideaal...
     
  5. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    Hoi Peter,
    mooi project. is ook wel een goed bootje; veel gebouwd over de hele wereld.
    als je niet te veel kieren hebt, kun je meteen met epoxy glasvezel aan de slag. primen hoeft niet. Anders kun je (naar mijn mening) beter de grote kieren opvullen. Wel alle resten meteen goed wegvegen, lijm en vulmiddel etc. zijn altijd harder dan balsa, dus als je dan gaat schuren krijg je onregelmatigheden.
    waar wil je mee bekleden? ik heb zo een rompje gebouwd met 80g aan de buitenkant en 50 g aan de binnenkant. dat zou stijf en sterk genoeg moeten zijn.
    veel succes!
    Hay
     
  6. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    160 gr keperdoek en ik heb nog wat glasvlies liggen die ik voor vliegtuigen gebruikt heb. Ik neem aan dat je best stukjes doek kunt opwerken aan de binnenkant.
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Almere
    C0C2E88A-3D5C-473F-8A7B-A8A7A94777BB.png Peter
    Denk wel om het gewicht. 160 grams doek lijkt nogal zwaar.
    Het is heel goed mogelijk om zelf een IOM op het minimum gewicht te bouwen, maar je moet er wel op letten dat je niet teveel materiaal gebruikt In het bouwproces.

    ik heb zelf oa een Goth XP, die van Cederhout is gebouwd, maar wel op gewicht is. Mijn glas/ epoxy IOM heeft 2 pittige klompjes lood om het minimum gewicht te bereiken.
     
  8. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    bedankt voor de info, maar ik maak er een just 4 fun.
     
  9. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Verder met mijn verslag. Het keperdoek op maat uitgemeten en geknipt. en opgerold op de boot gelegd. Nu epoxy aanmaken en indeppen. Zo ziet zij er uit na +- 18 uur drogen. 20191114_100144.jpg 20191114_100155.jpg 20191114_100204.jpg
     
  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    378
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Niet zo veel te zien Peter op die kleine plaatjes...
    Heb je ze er wel met 'upload bestand' ingezet?
     
  11. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    op het kleine plaatje klikken en dan tadaaa?
     
  12. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    ben ook wel benieuwd naar het gewicht. 160g doek en geen peelply, dan tikt het gewicht snel aan
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.206
    Locatie:
    Zwolle region
    Uitharden bedoel je. Het is een chemisch proces. En, als je het goed wilt doen, voeg je een flinke dosis warmte toe. Veel van de eindkwaliteit die je bereikt, is afhankelijk van de manier van verwerken. Bijvoorbeeld vacuüm, autoclaaf, afbakken, rekening houdend met richting vezels, etc.
     
  14. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    wat is peelply?
     
  15. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    peelply is een doek dat je over je laminaat legt en na het uitharden gemakkelijk kunt verwijderen. het zuigt de overtollige hars uit je laminaat, zodat je een lager gewicht hebt bij gelijkblijvende sterkte. vaak leg je er nog een absorberende laag bovenop, zodat het echt zuigt. je kunt dat doen met of zonder vacuum.
    met 160 g doek is het gemakkelijk om relatief te veel hars te gebruiken. dan doe je de gewichtsbesparing van de balsa weer teniet.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Hoi Hay, ik vermoed dat jij meer ervaring hebt als ik, wil je mij mee adviseren.Weet jij hoe zwaar een winchservo- moet zijn. en waar koop je die? en ik weet niet zo goed hoe ik de decks moet maken? graag advies
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2019
  17. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand

    Hoi Hay, ik vermoed dat jij meer ervaring hebt als ik, wil je mij mee adviseren.Weet jij hoe zwaar een winch servo moet zijn. en waar koop je die? en ik weet niet zo goed hoe ik de decks moet maken? graag advies
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Vlaardingen
    Winch , kijk eens bij Paul d'Arnaud, pda-winches.nl. Voor IOM moet dat zeker goed werken. Vergeet de trommel niet!
    Voor een IOM mischien wat zwaar, maar werkt wel goed. Heeft Wim een suggestie ?

    Ik heb zelf een keer een chinees gekocht (King Max, SW22HV), maar ten eerste heb je een aparte programmer erbij nodig en ten tweede, hij is een beetje sponzig. Als je eraan trekt geeft hij wat mee.
    Er zijn ook andere oa DITEX Hacker, is weer wat prijziger. Minder snel dan die van PDA Winches, maar je kan er een grotere trommel opzetten. En dan heb je nog RMG, maar dat lijkt me een overkill.

    Overigens heeft Hitec ook een winch, 785HB, is wel een van de goedkoopste en mogenlijk voor IOM prima.
     
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Almere
    Vrijwel alle deelnemers aan de WK’s IOM varen al jaren met de RMG. Waarom zou dat zijn?
    De lier is prijzig, maar dan heb je ook wat.

    Er zijn Italiaanse kopieen. Zijn stuk goedkoper €130 of zo, maar mijn exemplaar had groot nadeel dat die niet steeds op de zelfde, aan de windse, plek terug keerde. Heeft ook eenvoudiger electronica in vgl. met de RMG. Maar op zich hoeft dat geen nadeel te zijn.
    Voor tourzeilen wel een goed alternatief...

    Zelf heb ik de experimenten met alternatieve lieren opgegeven.
    Mijn IOM’s en 10R hebben RMG. Mijn RG65 een fraai klein PDA liertje. De DragonFlight95 mag alleen met eigen merk lier varen: is een beetje traag en gaan nogal eens kapot.
    Wel goedkoop en kan ook voor de IOM een idee zijn €43.
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Vlaardingen
    Goede bijdrage van Wim. Kijk ook naar de gewichten (en de prijs !).
     
    wim bakker vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina