bouwverslag van de maria S merian

zie hier enkele foto's van het schip,
start met tekeningen maken op de pc, en kijken of alles past en op zijn plaats staat.
De tekeningen overzetten naar karton om zo afteken mallen te hebben.
En dan komt het leukste gedeelte, uitzetten op de plaat en uitzagen
bij de volgend reeks laat ik jullie de reis naar afwerking mee genieten
groetjes
jan
 

Bijlagen

  • P1070663.JPG
    P1070663.JPG
    258,7 KB · Weergaven: 321
  • P1070664.JPG
    P1070664.JPG
    325,1 KB · Weergaven: 337
  • P1070665.JPG
    P1070665.JPG
    323,5 KB · Weergaven: 330
  • P1070666.JPG
    P1070666.JPG
    375,1 KB · Weergaven: 332
  • P1070667.JPG
    P1070667.JPG
    336,4 KB · Weergaven: 315
  • P1070668.JPG
    P1070668.JPG
    346,2 KB · Weergaven: 343
  • P1070669.JPG
    P1070669.JPG
    356,7 KB · Weergaven: 340
  • P1070670.JPG
    P1070670.JPG
    350,5 KB · Weergaven: 344
  • P1070671.JPG
    P1070671.JPG
    301,6 KB · Weergaven: 342
Wordt dit een varend schip? Zo ja, dan zou ik het gebruik van MDF een keer heroverwegen. MDF en water gaan niet zo best samen; MDF slurpt het water op alsof het dorst heeft, en zet vervolgens gruwelijk uit (en desintegreert daarna).
Verder: Leuk project, ik ben benieuwd.

Heb je een foto van het origineel?
 
mijn foto is het schip, en de buitenkant wordt polyester/pu schuim/mdf
dan wordt mijn schip niet te zwaar, en toch heeft het een stevig geheel om drijvend te blijven
met een lengte van 1.60m breedte 32 cm en een afgewerkte hoogte van 52 cm, en een totaal gewicht van 30 kilo moet dit wel stevig zijn
 
Budy, Ook mij lijkt de combinatie van bouwmaterialen voor een varend schip niet ideaal. MDF en water verdraagt elkaar slecht en een ongelukje met een beetje lekwater is zo gebeurd. Maar je kunt gerust met deze materialen een plug bouwen. Zo te zien is het geen romp met uitstekende delen en zal een om de plug heen gemaakte romp van epoxy met glasweefsel gemakkelijk willen lossen. Daartoe de gemodelleerde plug bekleden met bruine tape en daar overheen epoxy met keperdoek. Een eventuele bulbsteven houd je "los" voor de voorste spant, maar tape je wel mee in. Zo kan de plug in 2 delen uit de romp worden gehaald. Resultaat is een sterke, watervaste romp waarin je geen last hebt van watergevoelig materiaal en met het inbouwen van apparatuur de spanten niet in de weg zitten. Zelf vind ik epoxy met glasweefsel prettigger werken dan polyester met glasmat. Kijk maar eens bij het bouwverslag van mijn multiknikspant coastertje. Daarin worden een hoop goede adviezen aangedragen. Daar heb ik mijn voordeel mee gedaan en het resultaat mag er zijn. Zeg niet dat je het zo moet doen natuurlijk, maar misschien dat je er iets in ziet. Succes veŕder met de bouw van je schip. Gr. Klaas.
 
Ahoy,
Hierbij een paar foto's via Shipspotters, er staan er hier wel meer afbeeldingen op (bij plaatsing wel even de bron vermelden).





Succes met de bouw!
Grt Henk-J
 
Hey Jan, dit lijkt me een prachtig schip, geef nog wat detailles zoals de schaal etc mee, al die kranen jonge ik wordt een beetje jaloers, ik volg je zeker, goeie tip hoe meer foto's hoe beter (althans voor ons ;-)

Voor iedereen die nu reageert op de bouw materialen, ik vrees dat Jan eerst gewoon een plug maakt en daarvan een mal trekt, dan is MDF volgens mij ideaal goedkoop en makkelijk te behandelen.

Ik kijk alleszins uit naar het vervolg succes!!!
 
Hallo allemaal, het is zoals JaFa zegt dit is de plug voor ik ga werken met polyester
Maar wat K-K zegt werken met epoxi en keperdoek wil ik toch eens bekijken
en verder de schaal is 1/60
wat ik wil laten werken is zeker een paar kranen, de A brug met winch, en dan het gebruikelijke zoals vooruit en terug, boegschroef, lichten, radar, enz ....
ben nog aan het bekijken of ik geen 3D printer ga kopen om alle onderdelen zelf te maken, Ik teken zelf met autocad en kan zo de printer sturen
groetjes
jan
 
Ah, je gaat een plug maken, dan heb ik niets gezegd over MDF.

Een 3D printer is inderdaad erg leuk om zelf onderdelen te maken (ik heb er zelf ook één) maar lees jezelf goed in in de materie, en vooral in wat je wel en niet er mee kan. Het is ook best wel een project op zich, zo'n apparaat goed laten printen.
Dat je zelf kan tekenen is alvast een pré, dat maakt een 3D-printer een stuk flexibeler inzetbaar.

Tip: Ga in ieder geval voor een model met Heated Bed en een hot-end die hogere temperaturen aan kan, zodat je PETG en evt. ABS / Nylon kan printen. PLA is nogal beperkt in de mechanische eigenschappen.
 
Tip: Ga in ieder geval voor een model met Heated Bed en een hot-end die hogere temperaturen aan kan, zodat je PETG en evt. ABS / Nylon kan printen. PLA is nogal beperkt in de mechanische eigenschappen.[/QUOTE]

dit is even chinees voor mij, ben er nog niet uit welke we gaan gebruiken
maar alle info is welkom
groetjes
jan
 
Heated bed: Het platform waarop je product opgebouwd wordt, maar dan verwarmd
Hotend: het deel waar het plastic wordt gesmolten en "uitgepoept" wordt. De goedkope varianten kunnen tot max 260C, voor ABS en Nylon wil je graag een beetje hoger kunnen.
PETG: Een variant van het spul waar PET-flessen van gemaakt worden
PLA: een bio-afbreekbare plastic, lage smelttemp en fijne print-eigenschappen (en cheap...) en daarom een populaire standaard/beginnersplastic maar wel bros (bij kamertemperatuur), niet al te slijtvast en al bij 60C begint het spul zijn sterkte te verliezen

Verder moet je je gewoon flink gaan inlezen, het is allemaal geen raketwetenschap maar het kost wel even wat onderzoek als je het goed wil doen.
 
Back
Top