bouwverslag van de PD-657 our anna

Hallo allemaal ,

Vandaag begonnen met de bouw van de PD-657 (antje) vrouw van ron loorbach die bezig is met de bouw van de LE 62
Deze boot stond al langer op de planning dan de LE ,alleen soms komen er wel eens dingen tussen door, waardoor de bouw vertraging op loopt.
Ik had eerst mijn zinnen gezet op een kleintje TH-10 die nu bijna klaar is,en ik op mijn manier wel vast kon beginnen met de PD.
We hadden de romp al vorig jaar gekocht via een aanbieder op marktplaats,dus nog voor de periode dat we nu onze vaste rompen leverancier hadden.
Achter af bekeken een geheel verkeerde keuze ,deze romp van de PD zou beter voor een onderzeeër gebruikt kunnen worden dan voor een kotter.
Bij de test in de badkuip bleek de romp een gaten kaas te zijn en hebben we dus nu eerst de hele romp opnieuw moeten besmeren met epoxy zodat hij weer water dicht is.
Dit was vandaag hard en hebben we hem geschuurd en hebben we het waterbassin er vast ingebouwd.
Vanaf nu zullen we jullie dus ook op de hoogte houden van de bouw van de PD en hopen geen vervelende dingen meer tegen te komen.
Dus mensen niet elke romp die je koopt is dus waterdicht, en zijn we blij dat we deze eerst getest hebben alvorens we zijn begonnen met de bouw.

romp van de PD 657

IMG_1537.jpg

IMG_1533.jpg

het water bassin onderin de romp

IMG_1539.jpg

mvgr antje .

Foto van de echte PD-657 our anna

Hier even een foto van de echte PD-657 our anna

De kotter PD-657 ligt meestal in de haven van Harlingen ,waar wij trouwe bezoekers zijn om de kotter te bekijken. En weer foto's te nemen van de te bouwen onderdelen.

1155554207.jpg

groet antje

vandaag weer wat dingen gedaan

Hallo allemaal

Gisteravond het dek er in gelijmd en de roosters voor het waterbassin.
En vanmorgen had het niet erg druk de eerste laag verf erop gezet,en voor er vragen over worden gesteld,ja ik zet hem altijd eerst eenmaal in de verf voor ik de lijnen erop zet.
Met als reden dat ik dan vast een beter overzicht heb van wat de lijnen moeten worden.
En heb nog geen problemen gehad met het daarna vast zetten van de strippen voor de lijnen.
Ron heeft gisteravond de rvs kiel eronder gezet en de buis voor de aandrijving van het roer
vanmorgen heeft hij de straalbuis gemaakt en eronder gezet .
Ook hebben we gisteravond vast getest of hij goed op de waterlijn lag met deze inhoud van het waterbassin.
Dit was wel het geval en er kwam ook geen water meer aan de verkeerde kant van de boot dus hij is weer waterproof.

groet antje

roosters voor bassin
IMG_4387.jpg

dek
IMG_4388.jpg

IMG_4389.jpg

inkijk waterbassin

IMG_4392.jpg

IMG_4391.jpg

IMG_4393.jpg

IMG_4398.jpg

straalbuis

IMG_4396.jpg

IMG_4397.jpg

IMG_4395.jpg

IMG_4399.jpg

Dit was het weer voor vandaag
Nu het lijnenplan er op zetten misschien dat dit vandaag nog lukt

groet antje

Hoi Mijn Kotter,

Waar dient het waterbassin voor?

Groetjes Josse

Op de boters.. oude vissers schepen dus.. is het om de gevangen vis vers te houden als je niet beschikt over een koelcel of zoiets dergelijks.. Waarschijnlijk hier ook..

Edit door Roel:
Josse, je hoeft niet alle foto's mee te kopiëren als je aantwoord geeft. Als iedereen dat doet vréét dat serverruimte en dus geld.
Graag even rekening mee houden.

Hoi Botter,

Ik had eerst ook het vermoeden dat dat het doel ervan zou zijn, totdat ik de bovenstaande foto's zag.
Het waterbassin zou hier in de machinekamer van het echte schip liggen (tenzij vissers eigenwijs zijn en hun machinekamers onder het dek plaatsen).

Groetjes Josse

Laatst bewerkt door een moderator:
waterbassin

hallo heren

In deze kotter wordt het waterbassin gebruikt als ballasttank, om deze kotter op de waterlijn te krijgen.
Dan hoeven er niet onnodige veel andere dingen in zoals lood en accu's op de boot netjes op de waterlijn te krijgen.
En de boot wordt ook nog eens niet zwaar.
Zodra je de boot in het water zet loopt dit bassin dus vol te zien aan de roosters onder in de romp .
En als je de boot uit het water haald is hij gelijk weer licht en dus makkelijk vervoerbaar.
Ook ligt de boot nog eens erg stabiel in het water.(wordt overigens ook op de echte kotters toegepast alleen zitten de bassins dan ergens anders die zitten rondom in de huid van de boot.)
Deze methode hebben wij ook bij de NG-15 toe gepast en zal ook in de lemmer komen als daar de romp van binnen is.
Wij hebben ooit in de ARM-14 bakstenen gedaan die was dus niet in maar ook niet uit het water te krijgen en deze zal dus ook binnenkort op de helling gaan en voorzien worden van een waterbassin zodat ook deze nog eens een normaal gewicht zal krijgen.

groet antje

Hoi Botter,

Ik had eerst ook het vermoeden dat dat het doel ervan zou zijn, totdat ik de bovenstaande foto's zag.
Het waterbassin zou hier in de machinekamer van het echte schip liggen (tenzij vissers eigenwijs zijn en hun machinekamers onder het dek plaatsen).

Groetjes Josse

zit gewoon onder het dekhuis en lierhok bij deze types ;)

Ook ligt de boot nog eens erg stabiel in het water.(wordt overigens ook op de echte kotters toegepast alleen zitten de bassins dan ergens anders die zitten rondom in de huid van de boot.)

Hallo Antje,

Het lijkt mij dan wel slim om een slingerschot op de kiel te bevestigen, want water en andere vloeistoffen hebben de eigenschap te blijven bewegen zodra ze eenmaal in beweging zijn.

Groetjes Josse

Hallo Antje,

Het lijkt mij dan wel slim om een slingerschot op de kiel te bevestigen, want water en andere vloeistoffen hebben de eigenschap te blijven bewegen zodra ze eenmaal in beweging zijn.

Groetjes Josse

Hallo josse

er zitten 5 slingerschotten in de lengte in en 3 over de breedte.
Ook zitten er ontluchtings pijpen boven op de bak waardoor het water helemaal tot boven aan toe komt en er maar weinig beweging mogelijk is.

gr antje

Even een ander dingetje gedaan tussen door

Hallo mensen

Het lijkt wel of ik even nergens meer mee bezig ben
icon_lol.gif
icon_lol.gif
,valt gelukkig mee ik had even een ander dingetje tussendoor wat even moest gebeuren waarvan hier even 2 foto's
Van vrienden kregen we een kotter mee, wat door de tijd meer op een lelijk eendje leek dan een kotter dus moest even schoon gemaakt en opgeknapt worden en dat is nu gebeurd . Er is nieuwe verf opgekomen en de lijnen zijn erop gekomen.
Eerst een foto van wat de kotter was en dan één van wat het nu weer is .
Morgen nog een paar dingetjes en hij zit weer in elkaar.

IMG_4879.jpg

IMG_4921.jpg

vgr antje

Back