bouwverslag van de RESOLVE

Hallo Walter,

Zo te zien heb je flinke bouwhonger! Een prima keus zo'n fraai model. Ik heb haar al meerdere keren af gezien en twijfelde om haar ook een keer te bouwen. Die oplossing van een afneembare hak voor het roer op die manier paste ik zelf ook toe, werkt prima. Ben erg benieuwd naar de vorderingen...

groeten Paul
hallo paul
zo weer wat geleerd wist niet dat het een hak werd genoemd ik dacht altijd roerkoning?wat is dat eigenlijk?Ik ben wel vereerd dat een bouwmeester mijn verslag volgt!!!!!!!!Je schreef dat ik bouwhonger heb,ja ik vind het gewoon leuk om te doen,het liefste had ik van tekening gebouwd maar dat gaat niet op 6 hoog!!maar er zijn nog zoveel mooie schepen die ik graag wil maken en op mijn leeftijd heb je niet zoveel tijd meer.Toen ik vroeger een plastik modelletje in elkaar knutselde ging het zonder bril nu ligt mijn hele bureau bezaaid met alle soorten brillen en vergrootglazen!!!Ga je nu de hertog hendrik af is nog verder met een nieuw project die ik kan volgen?hopelijk wel groeten walter

Hallo Walter,

Roerkoning is de as van het roer zelf. Vele denken dat de Hertog af is maar dat is zeker niet het geval! Zo moeten er nog 8 sloepen van verschillende maten op, 2 statietrappen, vele luchthappers, kisten, loopplanken, tropententen enz. enz... Het bouwen gaat alleen wat trager met dit mooie weer. Naar schatting denk ik de Hertog medio volgend jaar af te hebben. Binnenkort zal ik weer eens een update plaatsen.

groeten Paul

68144a831834836b9.jpg

hoi hier weer een update van mijn bouwverslag,daar ik een eigenwijs mannetje ben wilde ik ook een aparte aandrijving hebben!!Dus het wordt 1 BUHLER motor met snaaraandrijving,de snaar bij conrad gekocht en de BUHLER op marktplaats.

Laatst bewerkt door een moderator:
68144a83185e3cbff.jpg

maar de motor moest ook verstelbaar zijn dus heb ik dit bedacht.Ik heb geen draaibank dus alles is van hout!!

68144a83185ebb7ae.jpg

in de pvc pijp klem ik de motor kan hem er zo uitwippen en zit behoorlijk vast (de motor dan)ik heb er sleuven ingefreesd zodat ik de motor heen en weer kan doen om hem precies uit te lijnen

68144a83189472e94.jpg

Hier is het klaar hij heeft een half uur onbelast proefgedraaid,en dat ging prima!!Wie weet welke maat schroeven eronder moeten,de motor heeft een diameter van 4 cm en de boot wordt 115 cm lang,als er nog meer gegevens nodig zijn hoor ik het wel.En geeft het een probleem als de schroeven allebei dezelfde kant opdraaien,ik probeer nog een filmpje te plaatsen van draaienede motor maar of dat lukt?

Hoi walter,

Je riem kan denk ik wel wat strakker omdat die nu aardig los loopt. Volgens mij lijkt het niet helemaal zuiver te lopen of wat frederik ook al zei dat het aan de video ligt.

tim

Hey Walter,
Op deze sites vind je alvast wat referentiebeelden:

JoTiKa Ltd. ~ Customer Kits, Resolve.
(Als je op de zwart-wit foto's klikt krijg je ze in kleur te zien)

Hms Resolve Tug Caldercraft reduced - RC Groups
(de Photobucket-link blijkt niet meer correct te zijn)

Websites veranderen soms snel, ik zou de beelden nu op m'n PC zetten voor ze van de site verdwenen zijn.
Grtz, A!H.
hallo archibald klasse bedankt voor de links hier kan ik veel verder mee jammer van de eerste link dat de fotoos klein bleven de link van de rc groups waren mooie grote fotoos nogmaals bedankt!!! walter

Ik weet het zonet nog niet hoor
Maar volgens mij slingerd het een en ander aardig
Of licht dat aan de film
mvg
Frederik
Hoi frederik de riem moet wel strakker maar dit was een testje kijken of alles goed loopt!!Ja de bovenste poeli slingerst iets,er zitten 3 maten op en ik denk dat degene die dat gemaakt heeft vergeten is om hem zuiver rond te draaien(bij conrad gekocht) ik heb hier geen draaibank dus dat wordt nog even zoeken naar een draaibedrijf!!Ik hoop alleen dat je ongelijk krijgt ivm dat slippen want dan heb ik een probleem!! walter

Hoi frederik de riem moet wel strakker maar dit was een testje kijken of alles goed loopt!!Ja de bovenste poeli slingerst iets,er zitten 3 maten op en ik denk dat degene die dat gemaakt heeft vergeten is om hem zuiver rond te draaien(bij conrad gekocht) ik heb hier geen draaibank dus dat wordt nog even zoeken naar een draaibedrijf!!Ik hoop alleen dat je ongelijk krijgt ivm dat slippen want dan heb ik een probleem!! walter

Je mag hem opsturen hoor
Dan doe ik dat wel even voor je
mvg
Frederik

Je mag hem opsturen hoor
Dan doe ik dat wel even voor je
mvg
Frederik
Dat noem ik nu voor elkaar klaar staan!!iemand van de oude stempel!!!bedankt voor het aanbod frederik maar hij hoeft pas over 1 jr te varen dus heb nog even de tijd!!Maar alle gekheid op een stokje ik heb hem in de boormachine gezet en met een vijl rond gemaakt!!hoop alleen dat hij rond is dat zien we wel op het volgende filmpje!! groeten walter

Hallo Walter,

De hoek waarop de snaar over de motorpoelie loopt is te stomp. Als er kracht op de schroeven komen zal het zaakje wellicht doorslippen, denk ik zo. Persoonlijk zou ik aan weerskanten twee spanrollen maken zodat er meer druk op de hoofdpoelie ontstaat en je tevens de slapheid van de snaar kan regelen. Zal wel een klusje worden maar je zult er veel profijt van hebben.

Ook zie ik dat het een ribbel/kartelsnaartje is, misschien is het een optie om een gladde snaar te gebruiken. Deze maakt minder herrie en loopt soepeler over de gladde poelies. Denk maar aan de V-snaar van een auto.

groeten Paul

Ik heb het filmpje net nog weer eens bekeken, maar dit gaat niet werken zo.
Met zo'n kleine overspanning op de motor schijf gaat het gegarandeerd slippen.
Zelfs als je de boel opspant vrees ik dat er te weinig contactvlak op de schijf is.
Dat opspannen zal naar verwachting wel problemen gaan geven voor de motor, of is die voorzien van een kogellager?
Geldt trouwens ook voor de schroefassen, ik hoop dat hier een kogellager voorin zit.
Daarnaast heb je een "versnelling" gemaakt, het wiel op de motor is groter als op de assen.
In tegenstelling tot Paul ben ik er niet helemaal van overtuigt dat het een tandriem is.
Een oplossing zou kunnen zijn om de "gladde"wielen te vervangen door tandriemwielen, en op de motor dan een dubbel tandriemwiel te zetten, en dan met twee aparte riemen naar iedere as te gaan.
Maar voor je hierin investeerd zou ik wel eerst uitzoeken of de motor twee schroeven tegelijk aan kan drijven qua vermogen.

Back