bouwverslag van de RESOLVE

Dat noem ik nu voor elkaar klaar staan!!iemand van de oude stempel!!!bedankt voor het aanbod frederik maar hij hoeft pas over 1 jr te varen dus heb nog even de tijd!!Maar alle gekheid op een stokje ik heb hem in de boormachine gezet en met een vijl rond gemaakt!!hoop alleen dat hij rond is dat zien we wel op het volgende filmpje!! groeten walter

Rond zal die wel zijn geweest!
Maar het asgat zit niet goed Centries in het midden.:rolleyes:
mvg
Frederik:-D

Moeten de schroeven in dit geval niet in de tegenovergestelde richting draaien?
Grtz, A!H.

Ja dus !

op een schip met twee schroeven draaien zij altijd in de tegenovergestelde richting.

Oftewel naar buiten, oftewel naar binnen.

Op een sleper zoals "Resolve" draaiden de schroeven naar buiten (van achteren gezien, de linkse schroef draait naar links, de rechter naar rechts), dit bevorderde de maneuvreerbaarheid.

de groetjes,

Laurent

Ja dus !
=============================================
Jullie hebben dus beide gelijk dat is ook zo.
Maar ik denk als dat wat met de geldbuidel te doen heeft.
Twee motoren etc etc
Maar wat hij nu aan het doen is Klopt volgens mij ook niet helemaal
Een hoop herrie voor niets is niet nodig.
Schroefassen indien niet kogel gelagerd zullen op deze manier snel de geest geven
Er bestaan ook van die ronde riemen een soort O ring maar dan groter
Die lopen geruisloos
En de assen dat is een verhaal apart
Wel of niet kogel gelagerd dus (de bestaande dan )
En als je nog een jaar de tijd heb.
Dan maar wat meer aandacht en eventueel wat vragen stellen he
mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
68144a844f33e2825.jpg

IEDEREEN bedankt voor de reacties (mijn levenswerk is in duigen gevallen) grapje.ik had gehoopt dat alles zou werken maar helaas alle experts hebben een negatief advies gegeven
over mijn uitvinding dus terug naar de tekentafel!!Dus het worden 2 motoren niet direct aangesloten maar via een tanderiem(ik blijf een beetje eigenwijs)Of???en daar gaan we weer!! met de tandriemschijf die had ik nog had liggen moet dan alleen nog een riem bestellen bij conrad,en die slippen zeker niet door!!Moet ik daarmee nog op bepaalde dingen letten?of kan ik alles gewoon omwissellen!!De buhler motor is gekogellagerd alleen de schroefassen zijn standaard uit de bouwdoos.Maar ik moet het er mee doen want ander wordt het wel een heeeeeeeeeele dure hobby,en ik denk da de RESOLVE meer in zijn kist staat dan dat zij in het water is!!WELKE MAAT SCHROEVEN raden jullie mij aan voor een boot van dit formaat?? En als laatste vraag de gaten in de 3 tandwielschijven zijn veeeel groter als van de motor 4mm hoe kan ik dat het beste opvullen!!Want bij het filmpje slingerde de boel erg zag meneer van gent ik denk dat de oorzaak was dat ik het te grote gat opgevuld heb met een messing pijpje om het passend (4mm) te maken,vandaar het slingeren denk ik!!Ja hoe ouder je wordt hoe meer je over dingen heen ziet!!( maar het heeft ook voordelen je hebt zeeen van tijd) mvg walter

ps paul waar koop je die gladde snaren ik ben elke bekende bouwmarkt afgeweest maar zonder succes!!

Laatst bewerkt door een moderator:
68144a844f33e2825.jpg

En als laatste vraag de gaten in de 3 tandwielschijven zijn veeeel groter als van de motor 4mm hoe kan ik dat het beste opvullen!!Want bij het filmpje

Dat is alleen goed te doen met een draaibank(je)
Een stuk massief er in persen
Met een h7 passing
En dan uitdraaien (boren en ruimen)
Als je geen draaibank(je) tot je beschikking kan krijgen kan je het wel vergeten hoo
Met een boormachine is het absoluut niks
mvg
Frederik

Laatst bewerkt door een moderator:
En als laatste vraag de gaten in de 3 tandwielschijven zijn veeeel groter als van de motor 4mm hoe kan ik dat het beste opvullen!!
Wat is de gatdiameter van de tandriemwielen, want met een messing buisje wil het best lukken hoor.
Ik vermoed dat bij de andere poelie het originele gat al excentrisch zat, en dan gaat het met een buisje gewoon verder.
Ik zou zelf er nog een tandriem en een motor tandriemwiel bij kopen.
Twee tandriemwielen op de motoras en dan krijgt iedere as z'n eigen tandriem.
De omspannen lengte is dan vele malen beter, waardoor de tandriemen ook niet zo heel strak hoeven te worden aangespannen, wat op zich weer beter is voor de lagers van de schroefassen, al blijft dit wel een punt van zorg.

Tenzij je de motoras verlengd en hem steunt met een extra lagering. Persoonlijk vindt ik dit ver te zoeken allemaal en zou ik gewoon doorsparen voor twee motoren. Heb je meteen je naar binnen draaiende schroeven wel of niet onafhankelijk geschakeld. Echt Walter, ik denk dat je er spijt van krijgt als je het bij 1 motor houdt...

groeten Paul

Twee motoren is zeker een betere keus.
En ik verwacht dat het "prijsverschil" tussen één motor er bij of een nieuw tandriemwiel met tandriem niet zo heel veel zal zijn.
Plus het kogellager verhaal van de schroefassen is gelijk de wereld uit.

hoi paul de tweede motor is a onderweg je hebt gelijk een dure bouwdoos en dan beknibbelen op een motor van 12 euro!!ik heb de snaren gevonden in en autoshop ben nu druk aan het bouwen om alles te veranderen,binnekort komen er weer fotoos water

Twee motoren is zeker een betere keus.
En ik verwacht dat het "prijsverschil" tussen één motor er bij of een nieuw tandriemwiel met tandriem niet zo heel veel zal zijn.
Plus het kogellager verhaal van de schroefassen is gelijk de wereld uit.

je hebt helemaal gelijk adam de tweede motor is al onderweg(is nog goedkoper als tandwiel en riem)maar het was ook een probeersel!!! walter

Dan heeft hij geen vertraging !
En het toerental :motor ja dat weet ik niet .
Nee dat klopt, maar volgens mij weten wij (en Walter) nog weinig over de de plaatsen schroeven.
Met deze motoren ben ik trouwens niet bekend, dus ik zou ook niet kunnen vertellen wat voor schroeven ze 1:1 aan zouden kunnen :(

Dat kogellagerverhaal is echt de wereld nog niet uit hoor.
Want hij blijft dwars trekken aan de asssen.
mvg
Frederik:D[/QUOTE
Meneer F.van Gent U heft helemaal gelijk daar is geen speld tussen te krijgen.!!Maar ik vind dingen uitproberen leuk heb het altijd op de convectionele manier gedaan,en ik dacht laat ik dit eens proberen weer eens wat anders!!Maar ik denk dat de boot maar een paar keer te water gaat voor een paar uurtjes en niet zoals de echte continue vaart!!dus deze schroefassen houden het wel een paar uur vol denk ik (er zitten bronzen bussen in)En als ze stuk gaan kan ik ze er zo uittrekken en nieuwe inzetten!!Maar ik had toch
nog een vraag hoe dik zijn die schroefassen met kogellagers eigenlijk??? groeten walter

Zowieso zijn deze assen dus wel gelagerd, met glijlagers.
Maar er had toch niemand gezegd dat ze niet gelagerd waren :confused:
Ze zijn niet gekogellagerd, en dat is eigenlijk wel een vereiste met tandriem aandrijving..

@ Walter,
Je gaat dus met twee motoren nog steeds een tandriem aandrijving maken?

Back