bouwverslag van de RESOLVE

68144ab6957c2de30.jpg

een stukje messing pijp aan de oude schroefas gesoldeerd waar de lager precies inpast,en toen met seconden lijm vastgezet

Laatst bewerkt door een moderator:
68144ab6959c82ca1.jpg

even lekker kliederen met uierzalf,wat voor de uier van een koe goed is ,dan het ook voor mijn asje

68144ab695ae15d52.jpg

de volgende keer ga ik met het voordek bezig,die waren voorgedrukt op hout maar daar heb ik een copy van gemaakt zodat ik precies weet waar alles moet komen(het is toch lastig als je geen engels kan lezen)de dekken maak ik zelf met strips waar ik zwarte verf onder doe voor de breeuwnaden!! tot de volgende update groeten walter

Hallo Walter,

Het begint er stevig op te lijken,mooi gespoten romp,ziet er goed uit.
Ben benieuwd hoe het verder gaat,maar het zal wel een schoonheidje worden.
Verder zo!

P.S.Wat ga je doen met de Emden?

Groet,John

ss emden

hoi john
Ik was eerst met de EMDEN begonnen maar daar zaten honderd patrijspoorten in en ik ben nog steeds op zoek daarna,ik had eerst messing ringen maar die vond ik te groot.Daarbij was de romp slecht gemaakt door deans marine er zaten veel beschadigen aan en dat moest eerst geplamuurd en geschuurd worden,en dat zag mijn vrouw niet zitten op 6 hoog,dus ik had de keus de RESOLVE bouwen of mijn koffers pakken,ja en wat doe je dan????Maar de EMDEN is heus niet vergeten,ligt nog even in het dok!! groeten walter

Hallo Walter,

Lees mijn verslag maar. Voor die honderden patrijspoorten kun je kloklagertjes gebruiken. Deze zijn er in verschillende maten (brons/messing) in zakjes van 100 van het merk Bergeon verkrijgbaar bij hobbyklok.

groeten Paul

Hoi Walter,

Ik heb begrepen dat je "problemen"hebt bij het leggen van je houten dek?

In principe doe ik het misschien als een ieder,alleen schilder ik het dek niet grijs,maar plak zwart karton erop,en rol dat met een behangnadenroller goed vast.
Dan trek ook ik een streep over de gehele lengte van het schip(natuurlijk wel in het midden)en begin dan in "spiegelbeeld"de planken erop te leggen.
Eerst droog om te zien hoe of het gaat,en als ik dan tevreden ben plak ik het er met houtlijm op.
Zogenaamde "propellerlijm"is beter.Is ook houtlijm maar waterbestendig en plakt beter op papier als op een geschilderde vlakte!
En zo gaan we verder tot we alles hebben en tevreden zijn.

Met de ringen om een geschut had ik volgende oplossing daar ik ze ook gebruikt heb:

Je meet de doorsnee van je platvorm voor je toren,deze maat breng de doormiddel van een passer op het hout,fineer of wat dan ook.
Nu heb je een schijf zonder binnenring,als je een binnenring wilt dan een kleinere cirkel binnenin maken.
Nu heb je een schijf of een ring die je uitsnijden of knippen,zo hout is hout en brokkelt af of scheurt bij het snijden of knippen,om dit te vermijden plak ik de ring of schijf op een DIN A4 blad wat iets steviger is,laat het drogen en knip of snij het dan uit,zonder dat het brokkelt of scheurt.

Misschien lukt het ook bij jou,probeer het rustig maar.
Hoop je geholpen te hebben,

Groet John

68144ac3c846baa4d.jpg

Hoi john hier een foto van het dek die ik bedoelde deze is precies volgens de tekening gemaakt!!eerst grijze ondergrond gemaakt en toen latjes gelijmd met hobby lijm.Maar er is iets aan het dek wat ik niet mooi vind kan alleen niet precies zeggen wat??Als ik het vergelijk met de HOLLAND of DE HERTOG van paul burghoorn dan lijken die dekken veel mooier!!!Ik had eerst het idee dat de planken te smal waren maar die zij precies volgens de tekening,mischien zie jij of paul het wat eraan schort!!

68144ac3cae19da80.jpg

Kijk maar naar de tekening voor mijn gevoel hadden ze iets breder moeten zijn!!In ieder geval paul bedankt voor de tip ivm de kloklagers en john met de tip voor de dekken,die ga ik volgende keer gebruiken met een zwarte ondergrond!! walter

Hallo Walter,

Nee hoor Walter, je dek ziet er prima uit en om eerlijk te bekennen zijn mijn dekplanken op de Hertog een grensgeval qua breedte. Als je het zeker wilt weten moet je het berekenen naar de 1:1 schaal. De Holland zijn getekende dekplanken tussen twee haakjes.

Alleen gaf Laurent mij een tip dat zeegaande schepen de dekplanken pas na 3 a 4 rijen een verspringing hebben. Maar aangezien op jouw tekening het om-en-om is, zal het wel zo horen... Verder is het echt strak gelegd!

groeten Paul

hoi Walter,

Nee joh,ziet er toch gaaf uit.Daar moet ik Paul gelijk geven,geloof me bij menig ander is het nog niet eens de moeite waard een foto te schieten ervan ;-)
Ik vind ook dat het er keurig uit ziet,kan er niets anders van zeggen.

Het kan zijn dat je het bij Paul en mij anders ziet omdat het misschien ook zo is?
Ik bedoel het systeem van leggen;bij jou is het om en om een gelijke naad.
Bij mij bv. weer anders:ik heb een systeem van 4 verschillende lengtes,dus ziet het er altijd anders uit.Iets wilder en of het meer planken zijn.
Bij die van jou ziet er keurig"braaf"uit en dat is ook goed zo.

Dus je ziet;verschillende scheepstypen,verschillende deks.
En of ze nu breder of smaller zouden kunnen zijn,ik zou het in ieder geval zo laten,later als de opbouw enz.erop staat ziet het geheel er alweer anders uit.

Maar alsnog,mooi gelegd,enne verder zo,bevalt me goed.

Groet John

verder met de bouw

68144aef2d5619639.jpg

Hallo het heeft enige tijd geduurd maar ik heb toch niet stil gezeten?Dus hier weer wat fotoos van de bouw van de RESOLVE walter

Back