bouwverslag van de RESOLVE

Beste Walter,

Ik kom hier maar even terug op je vraag over mijn ervaring met Stilleven primer op messing. In eerste instantie leek het dezelfde kant op te gaan als bij jou: je kon het er wel erg gemakkelijk weer afkrabbelen. Inmiddels was ik tot de conclusie gekomen dat spuiten niet werkt voor de dekhuiswanden die ik aan het maken ben. Er zitten nogal wat nissen in, en ik krijg dat niet netjes in alle hoeken gespoten. Waarschijnlijk ook omdat ik toch al geen goede "spuiter" ben. Verven is ook zeker geen specialiteit van me, maar altijd nog beter dan spuiten. Toen ik naar een lokaal schildersbedrijf ging raadden ze me een multi-primer van Avis aan, waarvan ze zeiden dat ze die zelf ook toepasten. Wel zeiden ze me dat je met dit soort primers moet oppassen vanwege het feit dat ze weliswaar snel droog zijn, maar dat het veel langer duurt voordat de hechting met het metaal optimaal is (soms wel een week). Nu heb ik eens gekeken naar een plaatje dat ik maandag had ingespoten met dat Stilleven spul, en ik heb inderdaad de indruk dat het al beter hecht. Dus misschien: geduld.
Als de hechting tussen de primer en het metaal gebeurt door een soort van etsing kan ik me er ook wel wat bij voorstellen want etsen is een traag proces (daar kan ik inmiddels over meepraten). Een vriend man mij die ik vanmiddag sprak zei ook dat hij een Hammerite produkt gebruikt, en dat hij daar een week mee moet wachten voordat hij het overschildert (maar misschien is dat vanwege de inwerking op roest, en niet vanwege de hechting).
Op korte termijn ga ik dus weer over op de kwast, maar ik denk dat ik toch nog wat met spuiten ga experimenteren omdat ik de buitenwanden (de wanden die ik nu doe zijn binnenwanden die je alleen maar ziet door de raampjes in de buitenwanden) misschien wel wil spuiten. Die zijn glad, zonder nissen en scherpe hoeken, dus daar is de kans dat het lukt een stuk groter. Ik ga daarom nog een proefplaatje spuiten en het een tijdje met rust laten.
Op termijn laat ik je wel weten wat het resultaat is.

Groet, en succes met de verdere bouw.

Ad

primer

hoi ad bedankt voor je antwoord,mischien heb je wel gelijk maar ik ben niet het type om een week te wachten tot de verf droog is!!Maar ik denk dat je het toch beter kan spuiten vooral op grotere oppervlakken want als je het met de kwast doet krijg je het bijna niet glad dat spul droogt al als je het erop smeert.Paul burghoorn spuit het met gewone primer en dan aflakken!!Nu gebruik ik het alleen als ik railings maak,en als ik jou verslagen lees maak je er hele kunstwerken van vind het toch knap wat je doet.Als ik op het net surf dan denk ik dat de spuiters allemaal 2 k primer gebruiken en dan aflakken.Ik heb bij de praxis ook eens flexa multiprimer gekocht staat op het etiket dat het ook geschikt is voor messing,is ook zo dik als modder en je krijgt het er niet glad op!!Op mijn smit rdam heb ik het met autoprimer gespoten dat zit er nog op maar het hecht zich niet goed,dus ik denk dat het beste is erop spuiten en niet meer aankomen,dat gaat wel voor een railing maar voor jou schip met al dat messing wordt het moeilijker!!Ik blijf je verslagen met belangstelling volgen en mischien kom je met DE opslossing.Bij mij staat de bouw een tijdje stil omadat ik ga verhuizen naar apeldoorn waar ik een tuin en schuurtje krijg,waarin ik lekker kan expirimenteren met allemaal spul wat STINKT en vies is kan ik nu moeilijk doen op de flat!!Bouw ze groeten walter

Beste Walter,

......mischien heb je wel gelijk maar ik ben niet het type om een week te wachten tot de verf droog is!!

Ik herken dat. De kwastprimer die ik nu uitgeprobeerd heb is snel droog, en lijkt ook wel goed te hechten. Maar deze is alleen in blik te krijgen, anders moet je gaan airbrushen. Ik heb daar geen ervaring mee, en ben voorlopig niet van plan me nog eens een nieuwe techniek eigen te gaan maken, terwijl ik al moeite genoeg heb met een spuitbus.
Maar je hebt me wel weer aan het denken gezet. Daarom ga ik toch nog maar wat aanvullende testjes doen om te kijken of spuiten toch een mogelijkheid is. Tussendoor heb ik genoeg werk achter de computer met het maken van de uitslagen van alle dekwanden (na het promenadedek komen nog: boven-promenadedek, sloependek, zonnedek, brugdek, boven-brugdek en observatiedek........en dan nog de radarmast en de schoorstenen). Genoeg teken- en zoekwerk in het woud van RDM-tekeningen dus om me te vermaken.

Ik hoop dat je weer snel op orde bent en de bouw kan hervatten. Maar voor je gemoedsrust (en de goede huisvrede): maak eerst al die klussen die verband houden met de verhuizing maar goed af.

Groet,

Ad

Beste Walter,

Ik hoop dat je langzamerhand een beetje op orde bent na de verhuizing, en dat je ook weer eens tijd voor de Resolve kunt vinden.
Ondertussen ben ik zover dat ik zaken difinitief "kleur moet gaan geven". Uiteindelijk heb ik toch voor spuiten (spuitbus) gekozen, en wilde ik liever toch ook de primer met een spuitbus opbrengen. Via de(zelfde) plaatselijke schilder/verfwinkel ben ik terechtgekomen op Rust-Oleum Combi Primer 3302. Dat is een kleurloze primer die (waar de schilder al voor had gewaarschuwd) na drogen toch nog ietsjes vettig aanvoelt. Maar je kan hem al na zo'n 4 uur overspuiten, en tot nu toe ben ik uiterst tevreden, de hechting lijkt echt erg goed.
Laat even weten als je weer wat vorderingen hebt.

Groet,

Ad

full

hier is dan het vervolg van mijn bouwverslag(MET DANK AAN AD BAKKER)het heeft wel erg lang geduurd maar door een verhuizing en het mooie weer is er niets van gekomen!!en ik was helemaal vergeten hoe een bouwverslag te plaatsen!!ik weet niet waar ik met de fotoos stopte maar dat doe ik dan op de gok!! walter

Laatst bewerkt door een moderator:
full

ik heb alles zo gemaakt dat alles met magneetjes vastzit is nu eenmaal een tik van mij daarom gaat de bouw niet zo snel .

full

waar de luiken open zijn komt later licht in van die namaak kaarsjes die knipperen iets dan krijg je hopelijk het effect van brandende kolen

Back