Bouwverslag van de Smit Hunter

Ik heb er even over getwijfeld maar toch de knoop maar doorgehakt en ik zal via dit topic een bouw verslag bijgaan houden over de bouw van de Smit Hunter. Nu weet ik dat dit een schip is al honderde keren is gebouwd het zij uit een bouw kit dan wel via tekening, maar oplossingen van diverse problemen wordt door een ieder toch weer op gelost middels eigen inzicht of via tips van anderen. En zo hoop ik ook een bijdrage te leveren aan mede hobbiesten die ooit willen beginnen of al bezig zijn aan dit model. Maar natuurlijk ook tips en trucks hoop te te krijgen :P

Mijn project is inmiddels al 9 jaar aan de gang waar van het ruim 8 jaar stof heeft gevangen :oops: , maar eind 2005 heb ik de draad toch weer opgepakt en ben ik met vol goede moed begonnen. Ik heb inmiddels de "werkplek"uitgebreid met een draaibankje en kolomboormachine en daar al lustig mee aan de gang geweest.

Zo heb ik inmiddels de boegschroef vervangen door een zelfbouw exemplaar zie onderstaand topic

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33574

Het schip zal wel niet in razend tempo worden gebouwd, ( ook goede wijn heeft tijdnodig om te rijpen niet waar :wink: )

Maar ik zal een aantal zaken belichten van hoe ik ze aangpakt heb, en hoe ze aan te gaan pakken. Met natuurlijk de eindresultaten :D

Eerdaags zal ik wat foto's er bij plakken omdat vaak meer zegt dan 100 woorden :wink:

Gr Martin

Zoals belooft de eerste foto's

normal_SH1.jpg

De kiel en spanten op de bouwplank

normal_SH2.jpg

De geplamuurde houten romp

normal_SH3.jpg

De moedermal van polyester over de houten romp

normal_SH4.jpg

Gedrieen naast elkaar. De houten romp, de moedermal en de uiteindelijke romp

wow 8O mooie mallen :wink:
heb het zelf oowk is geprobeert, maar hellaas nooit echt mooi gelukt. altijd heel veel hobbels en lelijke randen en zo :?

veel succes met je hunter

@ Mario

Had het destijds ook nog nooit gedaan en gewoon geprobeerd en het is weleenswaar gelukt :D maar goed het is denk ik gewoon weg een kwestie van try en error :wink:

heb in tussen weer een paar foto's gevonden :wink:

normal_SH12.jpg

Dit is 1 van de schroefaskokers met daar in een vetkering, twee kogellagers en een rvs as.

normal_SH10.jpg

De schroefaskoker gemonteerd in de romp, ook de Straalbuis gemonteerd. De straalbuis is gedraaid uit een hoogwaardig kunststof ( weet alleen de naam er niet meer van :? )

normal_SH6.jpg

Op de schroefaskokers heb ik aan de motorzijde vet potten gemaakt voor de smering. Deze zijn gedraaid uit Messing. en bstaat eigenlijk uit een huis met deksel.
Echter heb ik wel een heel klein ontluchtingsgaatje moeten maken in de deksel anders werd de deksel door de opgesloten lucht er weer afgedrukt :oops:

normal_SH7.jpg

Nogmaals 1 van de 2 vetpotjes, het uiteinde van waar de vetpot mee op de schroefaskoker is bevestigd voor zien van M5 draad en moer waarmee het geheel geborgt zit.

De Boegschroef:

Deze heb ik gemaakt van een soldeer Tstuk 12mm.

Het een en ander had ik had ik al eens in een topic beschreven.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33574

Maar voor de volledigheid hier nog een foto van het geheel uit het schip en ten slotte ingebouwd.

normal_hunter30.jpg

en het ingebouwde exemplaar

normal_SH5.jpg

Het volgende project is het functioneel maken van de kraan achter op het Bakdek.

Dit vergt toch nog wel het een en ander aan denkwerk maar ga het proberen te maken met kleine transmissie motortjes van Conrad met grote vertagingen. Dan hoeft het geheel niet proportioneel aangestuurd te worden. Een simple aan/uit functie voldoet dan volgens mij wel.

De kraan krijgt dan 3 functie's

zwenken, toppen en het hijsen natuurlijk.

de bovenbouw van de kraan heb ik gemaakt uit messing plaat

normal_SH11.jpg

normal_SH9.jpg

Een soort van explodedview: het geheel gaat bestaan uit een holle as waar straks de hijsdraad voorgaat en het geheel laat zwenken en om de as zit nog een tweede as waar schroefdraad opzit wat straks de kraan laat toppen.

Maar de kraan is op het moment even "stopwerk" want tja het kriebel toch wel :o Wil er mee varen !! :D
Dus dan toch maar eerst een poging wagen om het sleepdek waterdicht te krijgen waardoor het schip niet bij de eerste beste golf al meteen een duikboot wordt :P

En natuurlijk een filmpje kan niet ontbreken, deze even snel gemaakt met een mobiele telefoon en tja je kan er nog mee bellen ook :wink:
filmpje van de boegschroef klik hier

Wordt vervolgd..... :D

Ik begrijp nu waarom op dit forumhoekje zovaak "slagroomklopper" wordt geroepen! Die brengt de boodschap wel over! En allenmaal zelfbouw, begrijp ik uit het andere draadje. Puik werk! :worship:

@fbortel :oops:
Slagroomkloppers wordt vsp mee bedoeld hoor :roll:
Een uitvinding van Roel geloof ik
mvg Frederik :D :D :roll:

Een kleine Update

Gisteren onder het Eieren zoeken toch weer wat gedaan. :D Ik kon het niet laten :wink:

Maar in tussen heb ik de roeren gemonteerd, deze heb ik ooit eens gemaakt van koperplaat, ze zijn daarom ook niet massief van binnen maar hol. En leveren een kleine bijdrage in het drijfvermogen al zal dat hier verwaarloosbaar zijn.

De hakken onder de staalbuis heb ik vast gezet door een M3 draad eindje in de straal buis te tappen en deze vast te zetten met Locktide en heb rvs moertjes en veerringen onder de hak zitten. Het is niet een mooie oplossing :oops: maar het is er 1 :wink: .
Misschien dat ik het in de toekomst nog eens omdraai en verzonken rvs boutjes gebruik dan is de ondekant van de hak glad en nu steken er 2 M3 boutjes uit.

normal_SH13.jpg

@ Frank vind het meer eierklutsers. (om maar eens even in de Paas sfeer te blijven) :wink:

Omdat ik toch een proefvaart wil maken op "openwater" i.p.v de badkuip, ben ik begonnen om het sleepdek waterdicht te maken.
Onder de 2 gaten die in het basisframe van het sleepdek zitten, heb ik aluminium strips gemonteerd met daar in M3 bevestigingsgaten.

Later worden deze strips voorzien van rubber en komt er een Lexaanplaatje op welke dan met verzonken RVS boutjes vast komt te zitten.
Overigens de strips Triplex die over dwars op het basisframe van het sleepdek lopen worden opmaat gevlijlt en geschuurd zodat er straks in het sleepdek een bolling onstaat.

normal_SH14.jpg

De buitenste rand van het sleepdek zit er inmiddels ook al op maar heb ik nog geen foto van ( maar laat niet lang opzich wachten :wink: )
En nu heb ik mij ook gelijk opgezadeld met een monnikkenwerkje: het uitzagen van de verschansingssteunen :? en natuurlijk het maken van het schanskleed.
Wat mij onmiddelijk weer in de problemen brengt ( euhmm uitdaging ) De kluisgaten.
:?: Wie weet er een oplossing of heeft er een tip om zelf KLUISGATEN te maken :?:

Wordt vervolgd..

@ Ronaldp

als je de hekrol bedoeld van de laatste versie van de Hunter :?: dan maak ik die niet. Ik bouw het schip na de eerste wijziging na de overname van Mammoet. Met de laatste wijzigen op het schip is deze ook meer geschikt gemaakt voor anchorhandling en zo het sleepdek is een stuk leger geworden en er is een telescoopkraan op gezet. wat ik zo even uit mijn hoofd kan zeggen.

Gr Martin

Kleine Update

En jahoor gisteren was het eindelijk zover "Openwater onder de Kiel" .

Een niet onaardige proefvaart was zelf niet geheel ontevreden

normal_SH16.jpg

Op vollekracht ploegend door het water

normal_SH17.jpg

Wordt vervolgt...

Met een beetje zijwind had de boegschroef toch wel wat moeite maar als je dit terug zou rekenen naar de schaal is er niks mismee :P

normal_SH18.jpg

Kies ik het ruime sop of niet 8) neuhh weet het bereik van de zender zo niet en het water was net iets te koud om te gaan zwemmen :D

Wie kan mij helpen aan een foto of ander plaatje, tekenening van de console waar de schijnwerpers op staan. Deze staan verhoogt op het stuurhuis, maar op de tekening die ik heb is het mij niet geheel duidelijk.
Is het een kegelvorm of een vierkante geheel wat taps toeloopt naar boven :?:

Overigens heb ik al wel de behuizing gedraaid uit Aluminium en daar in een 3 mm heldere led gemonteerd en dat geeft toch wel een berg licht het doet zeer aan de ogen :lol:

Foto volgt...

Hoi

Ik vind dat wel heel vet hoor hoe je dat filmpje van je proefvaart in bad heb gemaakt met de muziek.. kan je de titel daarvan even geven? maar laten we maar :ontopic: gaan het word een mooie boot hoor!!

Groeten Justin

Muziek: "Chariots of Fire" van "Vangelis"
Overigens Martin, gave site, gave fimpjes, en vooral gave boot. Knap werk !!

@ Justin

Ja Zinna was me voor het is inderdaad van Vangelis, zijn muziek en van andere gebruik ik regelmatig als muziek onder videofilms e.d De kwaliteit van het beeld laat wel wat te wensen over maar ja het is opgenomen met een telefoontje en de ruimte op mijn site was maar beperkt. Van de eerste proefvaart heb ik wel een bewerkte video en misschien dat ik daar een kleinstukje op onze nieuwe site zet( heb daar veel meer ruimte voor :wink: ) Maar dit ter zijde.

@ Zinna

Dank voor deze lovende woorden :wink: Ik probeer er wat van te maken :oops: en dan bedoel ik van het schip :wink:

Zoals belooft, 2 plaatjes van de schijnwerper waar ik me op heb gestort als volgend opject

normal_sh20.jpg

De behuizing en daar achter de achterplaat van de behuizing, deze wordt achter op de behuizing gedrukt en sluit zo het geheel af.

normal_sh21.jpg

en tenslotte een kijkje aan de voorzijde door het uitboren onstaat er gelijk een soort van spiegel wat het licht van het ledje nog een heel kleinbeetje bundeld.

De bedrading wordt later direct achter de behuizing van het ledje op de annode en kathode gesoldeerd met zogenaamd "apenhaar" ( dit is draad voor de technici onder ons wat gebruikt achter op print eatage's )
het draad is zo ontzettend dun dat er 2 draden door een gaatje van 1,5 mm past. Het draad heeft een teflon isolatie dus voor het warm worden en smelten hoef ik niet benauwd te zijn :lol:

Wordt vervolgt..

De eerste schijwerper naderd zijn voltooiing.

normal_sh23.jpg

een totaal plaatje de €0,10 is voor de indicatie voor de groote :roll: maar dat mocht wel duidelijk zijn denk ik :lol:

normal_sh24.jpg

een plaatje schuin van achteren

sh22.jpg

en niet te vergeten de schijnwerper in actie :wink:

wordt vervolgt.....

Back