Bouwverslag van een beginner Paula III

Hoi,

Vandaag mijn eerste boot gekocht. Aangezien ik nog een totale 'maagd' ben op gebied van modelboten heb ik dit topic geopend. Hier zal ik mijn verdere plannen laten zien en als ik ergens tegen een probleem aanloop kan ik mijn vraag hier stellen.

Het bouwpakket, zonder dit geen bouwverslag.

DSC02278.jpg

Heb ook onmiddelijk de boeien set gekocht. Ben niet van plan om de kraan op dit moment werkend te maken. Zal al tevreden zijn al ik deze ooit varend krijg.

Vandaag al wat begonnen met het uitsnijden van de romp, moet nog verder opgeschuurd worden.

DSC02279.jpg

Probleem 1:

Nadat ik romp en dek heb uitgesneden moet ik strip 1.2 lijmen op de romp. Echter hoe zorg ik ervoor dat ik deze stevig kan vastlijmen? Aangezien ik nergens 'vlees' heb om hem op vast te lijmen!

DSC02281.jpg

Kan/mag ik de meeste onderdelen vast lijmen met secondenlijm (zap en/of ca lijm)? Bestaat er een alternatief voor stabilit express? Zou liever pattex en siliconenlijm (Tec7) gebruiken.

De volgende update is voor vrijdag, heb dan een dagje vrij.

Alvast bedankt

Niels

dag niels

welkom op het forum
er zijn al enkele verslagjes van paula's op het forum.

Een paula 3 wordt normaal redelijk snel gebouwd,
en als ik jouw was zou ik toch proberen de kraan werkend te maken (setje te koop bij robbe trouwens), kun je ook iets meer doen op het water.

We zullen je hier zoveel mogelijk proberen te helpen

groeten
duimpje

Hoi Niels,

Leuk dat je ook een Paula III hebt gekocht!

1ste tip gelijk: zet de standaard inelkaar, helpt enorm om alles heel te houden. Zeker als de schroefas en het roer eronder zitten.

We wachten af tot vrijdag dan:-D

Groeten, J.P

jippieeeeeee!!!! ;)

nog een paula III het is een super bootje!!!

je kan er erg veel mee maar ik moet me wel bij duimpje aansluiten ik zou er wel die functieset bijhalen..

we wachten tot vrijdag :thumbsup:

om je alvast in de stemming te brengen:

1410749fc99a5102df.jpg

de mijne!!! ;)

groet ruben;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraagje tussen door: kan ik de schroefas ook smeren zonder een smeernippel te maken? Bestaat hier een manier voor?

@ Ruben

Hoe smeer jij je as?

ik haal de as eruit en dan vet ik hem in en dan steek ik de as er weer in ;)

maar je kan natuurlijk ook as eruit halen en dan vet in het gedeelte wat vast zit smeren en dan vet er weer in (hoewel ik dat nog nooit heb geprobeert :oops:

groet ruben ;)

hallo

ik haal de assen er uit en spuit dan met een spuit vet in de asbuis
wel je vinger er aan de andere kant ophouden als je de as er terug in schuift
en stilletjes draaien met de as
het vet wat teveel is kan je der toch niet inhouden dat komt er dus uit

groetjes raf

Hallo,

Ik zou gewoon een nippeltje er op solderen want het wordt moeilijk als je je as moet smeren terwijl je bijna geen ruimte hebt om je as er uit te halen en dan nog vet er in te stoppen. Ik zou gewoon een gaatje boren van 1,5 mm en dan een stukje messing pijp van ong4 mm er op solderen en dan een slangetje er aan met een spuitje van de apotheek met wat vet er in. Voor je gaat varen eventjes een klein beetje vet er in spuiten en varen maar.

tim

Ga de kraan toch werkend maken. Ben nu toch bezig, dus kan het beter direct goed doen!

Is de standaard koppeling die bij de Paula zit goed? Dit is mbv een rubberen tussenstukje.
Nog iemand tips om deze goed uit te lijnen? Moet ik de motor laten draaien om deze uit te lijnen? Of volstaat het om het alu buisje (hulpstuk) te gebruiken?

Kan/mag ik deze spuiten met Tamiya spuitbussen?

11072008106.jpg

En eventueel schilderen met revell verf?

8182-100x100.jpg

Stel liever nu de vragen, zodat ik morgen zonder problemen kan verder werken. Ga deze trouwens laten varen met lipo's, 2s2p 10ah. Vaartijd zat vermoed ik.

ik ben naar de lokale autoshop geweest
waar ze spuitbussen met lak erin hebben ;)
moet je maar ff naar een auto shop gaan
;)

groet ruben

geen probleem met de verven die je voorstelt, gebruik die ook

Hoi niels,

DE KOPPELING DIE ROBBE LEVERT IS EEN REGEL RECHTE RAMP!!!! Heb het zelf ook eerst gehad in mijn neptun is helemaal kapot gedraaid. Heb nu een raboesch koppeling er in en nog geen problemen gehad. Heb er met een persoon in een rubber boot de vijver overgesleept. Ik zou even naar een goede modelbouwzaak gaan en vragen naar een raboesch koppeling. Kost met bussen en de tussen stuk ongeveer 10 euro. die draai je nooit kapot. Tamiya bussen lijken mij wel goede spuitbussen. Kijk alleen uit welke je neemt er zit verscheel tussen. om goed uit te lijnen neem een buisje dat STRAK om je schroefas past en recht is dus niet onder een hoek en dan je motor as aan de andere kant er in. Dan staat die als het goed is in lijn. Laten draaien is geen goede oplossing heeft bart een paar keer geprobeerd maar dat ging dacht ik niet goed. Wat voor motor neem je? De robbe motoren met rode vertragingskasten maken enorm veel herrie dat is echt zonde terwijl je voor 10 euro een hele stille en sterke motor hebt van conrad een igarashi. Je kan ook kijken naar een bühler motoren zijn heel stil sterk en zuinig gebruik ze zelf ook in mijn smit denemarken. ALs je iets wilt vragen gewoon zeggen we weten altijd wel een oplossing.

Tim

hallo

als je een motor plaatst dan raad ik steeds aan om deze eerst op een houder te zetten
een goeie koppeling te kopen want dat rubbertje is zoals tim reeds zei een ramp
de houder die lijmje vast met ec 7 op de bodem van de rompen je steekt daar onder 2 halve wasspelden aan elke kant
dan sluit je een ampere meter aan op je motor en je laat deze langzaam draaien (een 12 volt op 6 volt en een 6 volt op een 3 volt)
dan schuif je zo met de spelden tot de motor het minste verbruikt en dan laat je de tec7 uitharden
daarna haal je de spelden weg en staat je motor mooi uitgelijnd
en hij staat op rubber dus het geluid is gedempt
wil je hem terug los halen dan neem je een mesje en snij je de tec7 gewoon doormidden en kan je de motor er terug uithalen

groetjes raf

@ Nielsvv,

Tamiya spuitbussen zijn prima, het is goede dekkende verf. Denk er echter aan dat je niet over revell verf spuit of iets dergelijks. Tamiya verf krimpt wanneer het opdroogt, hierdoor krijg je een soort scheurtjes in de verf.

Als je ze gaat kopen moet je er op lekken dat je de TS versie koopt, de PS is voor de binnenkant van kappen van bestuurbare auto's.

Succes ermee,

Gr robin

over die koppeling

in mijn neptun zit nog de originele, en heeft er toch al zo'n 10 jaar meegevaren, denk dat je er wat geluk moet mee hebben, die koppelingen van raboesch zijn idd van zeer goede kwaliteit

mvg
duimpje

Ik zou inderdaad ook een andere koppeling van raboesch er in zetten, het is geen pretje als je boot er op het midden van de vijver mee stopt. Zwemmen is in Nederland meestal niet zo aangenaam.

Greetz,
Bart

Hoi Niels,
Ook ik had de Paula III aangeschaft maar ik merkte dat ik het helemaal niet leuk vond:mad: Hout is meer mijn ding:p
Ik wens je succes! En hoop dat jij net als al je andere Paula III bouw voorgangers het tot een goed einde brachten(Behalve ik:rolleyes::p)

Over die koppeling:

Ik lees hier veel totaal verschillende meningen! Ik heb de rubberen koppeling erin en zal wel merken als ze niet goed is. Indien ik ze wil veranderen door een rabousch, kan dit later nog altijd? Kan me wel voorstellen dat bij degene welke deze gaan gebruiken als een speedboot, deze koppeling het niet lang zal uithouden. Maar hou dit voor later, dan heb ik dan ook nog wat om handen.

Vandaag terug goed wat verder gewerkt. Kruipt heel wat tijd in als je het goed wil doen.

Heb in de schroefas vet van robbe gedaan, is wel vrij vloeibaar. Wat raden jullie aan: telkens ik een namiddag op het water heb gezeten de as smeren? Of is dit maar 1keer per ... nodig?

DSC02294.jpg

Hoe zorg je ervoor dat er geen water in de roeras komt? Heb deze ook gevuld met wat vet, want vertrouw enkel het rubberen ringetje niet.

DSC02297.jpg

Had wat problemen met het monteren van de stuur servo. Ik krijg het roer niet verder dan 45° gedraaid. In welk gaatje ik het ook steek. Steek ik het asje nog iets verder naar binnen, dan loopt de servo vast op zijn 'dood'punt.
Is 45° genoeg om te sturen?

DSC02298.jpg

Het lijkt wel ofdat de Paula gemaakt is om met lipo's te varen. Ze passen perfect in de tray.
Zondag maak ik de eerste water proof test op een vijver hier in de buurt.

ik heb mijn as nog maar 1 keer gesmeerd en vaar er al een paar maand mee:p

verder heb ik niks met mijn roeras gedaan hoor:rolleyes:

en die 45 graden is meer dan genoeg
doet ie bij mij ook ;) en hij draait bijna om zijn as :p

ik heb er de standaard loodaccu in (die had ik nog)

je hebt het allemaal netjes gedaan al zeg ik het zelf ;)

ga je ook een filmpje maken van je eerste testvaart?

groet ruben;)

Back