Bouwverslag van een beginner Paula III

Update:

Vandaag begonnen met wat schilderwerk. De eerste lagen liggen er reeds op.

DSC02302.jpg

DSC02301.jpg

Heb hem een uurtje op het water gezet zonder te varen (vijver was ingepalmd door de plaatselijke chiro (=jeugdbeweging)). Heb er wat stenen ingelegd om deze op het juiste gewicht te brengen. Echter, als ik thuis kwam viel me op dat er uit de schroefas koker een beetje vet/olie was gekomen. Is dit normaal? Of is het aan te raden dat ik deze nog eens goed door smeer? Vind het robbe vet wel vrij vloeibaar, is net dikke olie!

Heb inmiddels de kraan ook in elkaar.

DSC02299.jpg

normaal geen probleem, dat heb je als je je as nog maar hebt gesmeerd.

Mooie kleur trouwens

duimpje

ik gebruik voor het smeren van mijn schepn kraanvet.
is waterafstotend en lekker soepel. Of gewoon vaseline.....:D

hallo niels

nog een tip van een oude rat
je as steekt alleen maar door de romp naar binnen
als je nu een steuntje zet in de boot dan zit je as veel vaster en zal minder trillen
het steuntje moet komen waar dat stel ringetje zit (mag iets verder naar achter )en het moet dwars in de boot komen te staan
je kan het in 2 delen maken dat is makkelijker
deel 1 zet je vast op de bodem en komt iets meer dan halver wegen de hoogte tussen bodem en as
het tweede stukje boor je een gaatje met de diameter van de as schuift dit over de as en kleeft dit tegen het reeds geplaatste deel dat op de bodem staat
dit geeft enorm steun aan je as en er zit in de doos genoeg afval om dit te doen
als de twee delen aan elkaar zitten dan kleef je de as vast in heel de constructie

doe dit zonder dat je moet wringen of trekken want anders bestaat de kans dat je de as buigt en dan krijg je veel wrijving wat het verbruik niet tengoede gaat komen

groetjes raf

hoi raf,

ik vaar al een maand of 2 met de paula,
maar ik heb nog totaal geen last gehad met trillen
die as is kleiner als ie lijkt ;)

groet ruben;)

Hallo,

Neem geen vaseline maar robbe vet of watervast koggelagervet. Want vaseline lost na een tijdje op als het met water in aanraking is gekomen. Soldeer gewoon een messing pijpje op je as. En boor er een gaatje in. Haal wel ff je binnenste as er uit als je gaat boren. Zo kan je makkelijk vet bij voegen als er water via je as binnenkomt na een tig keer hebben gevaren. In het begin hoef je dat nog niet te doen maar als je water via je as binnenkrijgt ff wat vet bij spuiten en je kan weer vrolijk verder varen. Een sleper van een kennis had ook geen smeernippel en die had na een paar minuten heel veel water in zijn boot liggen. Hij kon niet bij de as dus moest hij een nippeltje met een stopmoertje aan de buitenkant op de as gemaakt worden anders kon hij geen vet meer bij voegen. boor je gat voor je smeernippeltje zo hoog mogelijk op de as. Je moet minimaal 2 cm vanaf het uit einde boren anders boor je in de lagers en dat is niet zo fijn voor je as. je romp is wel mooi gespoten.Maar waarom neem je geen rode onderkant? Dat zie je bijna bij alle model en echte schepen. HEt rode ligt onder water en waar de andere kleur komt zo diep moet je boot dan liggen als je hem mooi wil laten liggen op het water. Verder ziet het er heel mooi uit ga zo door!

tim

Laatst bewerkt:
Het is denk ik wel leuk zo, wat andere kleuren, anders is alles altijd het zelfde. Kijk maar naar de Smit Nederlandjes op beurzen e.d.

Bart

In de tip van Raf zit wel wat in. Ga eens bekijken hoe ik dit kan doen.

Ik kan aan onderstaand type lager vet geraken:

DSC02309.jpg

DSC02312.jpg

Is dit ook goed voor men as?

De onderkant van de boot word bordeaux rood gespoten, maar eerst moet het groene goed droog zijn.

Hoi niels,

Het is koggelagervet. Ik kan de tweede foto slecht zien maar als het watervast is is het perfect. Maar koggelagervet waar voedsel kwaliteit op staat klopt volgens mij niet helemaal. Maar zal wel moeilijk worden om vet bij te voegen als je as vast zit en je kan er niet meer bij omdat je dek er op zit:rolleyes: dus voor de tweede keer een smeernippeltje er op solderen of die opschroef dingetjes van graupner kopen is boren en opschroeven en klaar is niels:)

tim

@Tim,

kogellagervet waar "food quality" op staat klopt wel hoor. Bij waar ik werk gebruiken we dat ook. Het gaat erom dat het geen schadelijke stoffen bevat, en als er onverhoopt toch wat van dat vet in het voedsel terecht zou komen, dat het dan gewoon verteerd kan worden.

@Niels,
Het is prima spul om je as mee te smeren, al is het natuurlijk normaal gesproken bedoeld voor grotere apparaten, dus het kan zijn dat het wat meer weerstand heeft dan de dunnere die robbe ervoor heeft. Maar dat is een kwestie van proberen denk ik.
Ben het wel met de anderen eens dat als je kunt, je een nippel op de as zou moeten zetten om te kunnen smeren.

VrGr,

Theo

Dat vet doe ik gewoon ook op mijn boterham, kwestie van mezelf ook eens goed door te smeren.

Een smeernippel is misschien wel de beste optie, maar daar waag ik mij op dit moment niet aan. Bij een volgende boot misschien wel.

Wil de radar ook werkend maken. Iemand een idee welke motor ik hiervoor moet gebruiken? Zodat hij zeker niet te snel draaid.

hallo

niels ik weet niet hoe de radar staat
maar een servo kan daar mooi voor dienen
de potmeter er uit halen en vervangen door een meerslag potmeter
deze aan de buiten kant van de servo vast lijmen
dan het nokje van het laatste tandwiel af snijden zodat de servo volledig rond kan draaien
aan sluiten op 1 kanaal van de ontvanger en dan aan de potmeter draaien tot hij langzaam draait
aan sluiten op je radar en klaar en vooral goed koop

groetjes raf

ik heb een motortje van robbe eronder en ik heb de radar verplaatst naar het dak ;)

bestnr 1-4124 bij robbe die heb ik ;)
is wel wat duurder maar werkt lekker:D

groet ruben;)

je kan bij de eerste de beste modelbouw shop zo n minimotor halen met vertraging erin voor de radar.. die dingen kosten een tientje geloof ik..
Ziet er verder leuk uit hoor

@ tim: Ik geloof dat het zelfs al de 3de keer was dat je t zei over die nippel haha

wat ook lekker smeert is uierzalf, lost niet op in water en het ruikt ook nog lekker.
die kleine Robbe vertragingsmotoren kosten bij Conrad aanzienlijk minder, Robbe is hier erg duur mee.
groetjes piet

wat ook lekker smeert is uierzalf, lost niet op in water en het ruikt ook nog lekker.
die kleine Robbe vertragingsmotoren kosten bij Conrad aanzienlijk minder, Robbe is hier erg duur mee.
groetjes piet

Denk dat je ipv robbe zoeits als n grotere modelbouw zaak bedoelt?? :p

Back