Bouwverslag van een beginner Paula III

Hoi Niels,

het is beter van niet, maar zolang de mast niet van metaal is gemaakt maar van iets dat geen elektriciteit geleid, dan zal het wel goed gaan denk ik. Door de draden naar de leds gaat gelijkspanning, daar zou niet zoveel storing vanaf moeten komen. En zolang de antenne niet wordt ingepakt door draden, zou hij genoeg ontvangst moeten hebben.

VrGr,

Theo

De mast is van aluminium. Dus dat zal dan wel geen problemen geven zeker?
Ik kan het natuurlijk ook zomaar proberen, maar aangezien ik bijna alleen maar op een kanaal vaar, lijkt me dit geen goed idee.

Hoi Niels,

helaas geleidt aluminium elektriciteit prima, dus dat zal juist niet goed gaan waarschijnlijk. Je zult best wat ontvangst hebben, maar het zal duidelijk minder zijn dan wanneer je de antennedraad ergens anders onderbrengt.

VrGr,

Theo

Als ik aan het uiteinde van mijn antenne een beetje plakband kleef, zodat er nooit contact kan komen tussen het koper van de antenne en de mast. Kan dit dan nog kwaad?

Anders monteer ik de antenne rondom in mijn romp. Maar heb hem het liefste zo hoog mogelijk.

Ook als je ervoor zorgt dat de antenne nergens contact maakt kan het kwaad.
Alles dat elektriciteit geleidt zal de radiogolven verzwakken, en als je dus een deel van je antenne door een buis het lopen die elektriciteit geleidt dan zal een deel van je antenne veel minder signaal krijgen.
Ook als hij er vlak langs loopt maar niet doorheen, dan zal nog steeds de ontvangst verminderen door de invloed van het metaal/geleidende oppervlak zo vlakbij. Maar dat zal veel minder zijn dan wanneer de antenne binnenin de mast/buis zit.

Grappig genoeg zou het dan juist goed moeten werken als je de antenne juist wel elektrisch verbindt met de mastbuis. Dan wordt de buis onderdeel van de antenne, dus als de elektrische verbinding op de goede plek zit boven en beneden, dan moet die buis juist gaan meewerken ipv tegen.

VrGr,

Theo

Laatst bewerkt:
De Paula is zo goed als af. Enkel nog wat afwerking hier en daar en de lampjes nog aansturen.

Vond dit een heel leerrijke beleving en dit smaakt naar méér! :D

Echter ben ik niet 100% tevreden. Dit zijn enkele punten welke ik bij mijn volgende boot zeker beter wil doen.

DSC02332.jpg

DSC02335.jpg

Dan had ik nog enkele vraagjes:

01) Moet de schroef tot tegenaan men as draaien? Of laat ik beter wat plaats tussen beide ivm wrijving? Heb het nu zoals op de foto gedaan zonder problemen tot nog toe.

DSC02334.jpg

02) Om de hoeveel smeer ik het beste men as door? Na elke vaart?

03) Hoe werk ik het beste krassen weg, welke ontstaan zijn door het schuren? Hier meerdere keren over spuiten met Tamiya spray hielp niets.

DSC02340.jpg

04) Hoe kan ik het beste de 'spleet' tussen het boven- en het onder gedeelte van het dek wegwerken? Zodat dit een mooie overgang is. Had al iets gehoord over plamuur. Maar welke en hoe doe ik dit?

Alvast iedereen bedankt voor de vele tips.

Ben nu alreeds aan het uitkijken naar een volgende boot. Deze keer liever een wat groter model. Had al een oog laten vallen op de Robbe Odin of de Dusseldorf. Of neem ik het beste als 2de boot de Dolly?

1. De as moet soepel kunnen draaien.
Draai je die moer tegen je askoker, dan staat je as vast.
Draai je die moer zover los als nu, dan kan je as naar binnen bij vooruit draaien, sla je achteruit schiet hij terug achteruit.
conclusie, zo dicht mogelijk tegen de askoker, maar wel vrijdraaiend.

2. Hoevaak ga je varen?
Ik denk dat normaalgesproken 1x per jaar de as dr uit wel genoeg is, denk bij je volgende boot wel aan een vulnippeltje.
Dan hoeft de as er alleen uit als je groot onderhoud pleegt en de oude vet wilt verwijderen.

3. De krassen had je niet mogen zien door juist fijner schuurpapier te pakken.
Doordat je zo strak gelakt hebt worden de scheurtjes niet opgevuld, kleine oneffenheden kun je normaal nog wegkrijgen met spuitplamuur.
Maar dan moet je die plamuur wel weer gladschuren.

4. dat zal iemand anders je wel beter kunnen uitleggen, ik ben niet zo van de plamuur.

Je volgende bootje.
De Paula is netjes geworden, dus ik denk dat je de Dusseldorf ook wel goed kan bouwen.
Maar denk goed na over de apparatuur.

Voor de Dusseldorf heb je
2 motoren + 1x servo voor de roeren.
3 bluskanonnen die je bestuurt met in totaal 4 servo's (op/neer en draaien)
Sleephaak kun je losgooien door de servo van de bovenste kanonnen in uiterste stand de haak open te laten trekken.
Een blupomp.
De achterste kraan kan draaibaar gemaakt worden.
Radar draaibaar.
Verlichting, geluidsmodule.

Denk er aan als je dat allemaal wilt dat je een flinke aanslag op je portemonee (zender) doet en ook op je kennis van de elektronica.

Hoi niels,
Het ziet er echt heel perfect uit:cool: Ik gebruik gewoon alabastine auto plamuur zelf werkt het goed alleen is het wel heel hard als het moet geschuurd worden dat moet het zijn natuurlijk;) maar je kan beter gaan kijken bij brezan of iets dergelijk en dan autoplamuur. Kijk dan wel of het tegen water kan. Ik dacht dat er ook een paar waren die er niet tegen konden. Je kan ook kijken naar een modelletje van billing boats of graupner. Dusseldorf is wel heel mooi hoor;) Die spleet gewoon met plamuur opvullen en netjes schuren lijkt mij het handigst. Maar wat wil je ongeveer uitgeven aan je tweede boot? Anders wordt het wel een duur grapje die dusseldorf van robbe.

tim

Vandaag nog een hele namiddag in het water gelegen. Gaat goed op kanaal den Dender.

Enkel had ik hem even niet in mijn zicht en vaarde hij recht op een tak af. En kreeg er geen beweging meer in. Dus heb ik maar liefst 1uur moeten wachten vooraleer hij aan de kant kwam door de stroming. Eind goed, al goed.

Het is wel spannend als er een 1:1 boot voorbij vaart, met zulke golven.

Zondag ga ik voor het eerst naar een club met deze. Heb gekozen voor mbv te Hofstade.

DSC02354.jpg

DSC02357.jpg

Mijn volgende boot word waarschijnlijk de Dolly. Ga morgen naar men lhs eens gaan kijken.

Ben vandaag achter een nieuwe koppeling van graupner gegaan.

Is dit het goede type?

DSC02359.jpg

Heb me ook de Dolly meegenomen, dus binnenkort mogen jullie aan een nieuw bouwverslag verwachten.

DSC02360.jpg

Heb ook deze nippels meegebracht.

DSC02362.jpg

Maar als ik deze monteer, hoe krijg ik dan het vet in mijn as? Want met een spuit wilt dit niet lukken. Het robbe vet is te dik!

Ja Niels , dat is mooi geworden hoor, petje af!
Ik heb elke keer mee zitten lezen.
Als je bij de apotheek om een spuit gaat heb je kans dat je die voorniets mee mag nemen die vullen met robbe vet (of uierzalf) zet hem op je smeernippel met een beetje druk vul je zo je schroefas.
Succes met de Dolly !

m.v.g. Brandaris

Hoi niels,

ziet er mooi uit. Ben ook benieuwd naar het volgende verslag van de dolly. Wel goed van je dat een makkelijk bootje hebt gekozen. Misschien kan je hier de blusmonitoor ook werkend maken. Die graupner koppeling is wel goed hoor;) heb je soms de vorige kapot gedraaid:p Maar je voorkomt nu een hoop problemen met deze koppeling. Gebruik nu niet een motor met vertragingskast want het is zo zonde van je mooie boot en dan heb je die herrie van de vertraging. Ik weet niet wat er normaal in hoort maar kijk is naar een speed 500 dat zijn top motoren voor zo´n bootje of een bühler van hobbieplaza voor een paar euro. Ik heb ze in mijn denemarken liggen zijn echt perfecte motoren. Ik kom met mijn denemarken wat toeren te kort maar ja dat is een sleepboot en geen sport bootje. Veel plezier toegewenst en we wachten naar je nieuwe bouwverslag.

tim

hoi niels,

aan de snelheid gezien dat jij de paula hebt gebouwd zal de dolly wel geen probleem zijn. ik heb wel een verzoek kun je een foto maken van wat er in de doos zit en dat in je verslag opnemen?

groet ruben;)

Doet me plezier dat dit toch geapprecieerd word.

Zo is het voor beide partijen leerzaam.

De Paula is klaar. Hier komen enkel nog enkele scheepsfiguren op.

hoi,
ik ga binnenkort ook aan de paula beginnen maar ik wwet niet goed welke set ik nodig heb om de kraan te doen werken weet iemand welke set(s) dat zijn.

Back