bouwverslag van een greatpl. ultimate ep

• Topicstarter Topicstarter windspirit3
  • Startdatum Startdatum
W

windspirit3

Guest
Morgen komt mijn greatplanes ultimate ep binnen.
Vorige week is mijn robbe 3d spirit gecrashed doormiddel van een losgeraakte tamiya stekker. 8O
Mijn lieve vrouw, jawel ik ben er een die overlegd (moet toch iets verantwoorden :lol: ) vond het goed dat ik een plane bestel die de setup kan dragen van de spirit. Mijn keus (iets wat ik altijd al wilde, enigzins de brandstof versie dan) is de greatplanes ultimate ep geworden, jawel je leest het goed de electric powerd versie. besteld bij RC technics.

Voordat ik moeite en tijd spendeer, vraag ik gewoon of er behoefte is om de bouw en het vliegen (van de maiden dan) up to date te houden.

Ik heb (niet verkeerd bedoeld) een hekel aan topics die "geen toe gevoegde waarde hebben"

btw, fotos en filmpjes staan dan wel op de planning.

groeten bas.

(deze oproep/vraag is totstand gekomen omdat er tijdens de zoekfunctie niets naar voren is gekomen over deze plane)

Spannend.....ziet er goed uit.

Mocht je besluiten tot een verslag, ik blijf je draadje graag volgen ......

Ferdy

ik kijk er naar uit

maaarrrr ik heb effe gekeken naar je nieuw bestelde vliegtuig die is mischien 300 gram zwaarder als je oude[totale setup]
is je motor daar op berekend
of zijn er andere toppers die mij kunnen verbeteren

groeten rob

Dat klopt.

De 3d was ook overpowerd.
Afgelopen vrijdag doosje binnen gekregen. eerste indruk, Geweldig :P

Dat zo'n vliegtuig in zo'n klein doosje past.

Hier alvast een fotootje , wat ik bedoel.

dsc00069ev5.jpg

Ben al wel begonnen, zal vanavond, een uitgebreid verslag doen.

groeten bas

Ok ok.

Dit vliegtuig wou ik de volgende setup-up geven:

** Tower Pro 1100 KV:
DIMENSION:D36.4*51.7mm ( 31.5mm excluding the shaft)
Shaft Diameter: 5mm
WEIGHT:91g
MAX EFFICIENCY:90%
BATTERY:3 LIPO
KV:1100
PROPOLLER:10*5/11*6
CURRENT:1.7-25A
VOLTAGE:7.2-12.6V

** HI-Model 25 amp Brushless regelaar.

** 4x Futaba servo extensions 25 cm.

** 4x SG 9 Micro servo's
Dimension 26mm*13mm*24mm
Weight 9G
Operating speed 0.12sec /60degree (4.8V)
Stall torque 1.6kg/cm
Temperature Range -30 C / 60 C
Dead band width 2ms
Operating Voltage 3.0V~5V
Structure Feature 3 pole wire, all nylon gear,
connector wire length: 15cm0 micro servo's

** En dan niet onbelangrijk de accu. :lol: De HI-model 2200 3s1p 20c

En eigenwijs dat ik ben heb ik tevens 4 male en female tamiya connectors besteld.

Maar weer ff een foto-update.

Het toestel/pakketje uitgespreid op tafel.

dsc00073og0.jpg

groeten bas

Ik was al wel begonnen met het aan elkaar maken van de ailerons en en richting/hoogte roer, doormiddel van die "plastic/papieren" stripjes.
de servo's van de main wing liggen ook al te wachten op een plekje, maar dat wordt efkes wachten, tot de lijm droog is.
Er word geadviseerd om ca en 30 min epoxy te gebruiken, laat ik nu wel ca in huis hebben maar 30 min epoxy neee, wel 5 min epoxy........ :roll: ach dat plakt ook :lol:

hier een heel assortiment met servo heveltjes. zat erbij :evil: alleen die maat die ik nu weer eens nodig heb is niet bij geleverd.

dsc00074fk2.jpg

Doordat de servo's over het algemeen hoger zijn als de servo tray op de vleugels hebben ze bij greatplanes van die plaatjes bij gevoegd, op maat om het op te vullen, alleen houden de meeste fabrikanten geen rekening met de snoertjes die 1 á 2 mm uitsteken.

dsc00087hq4.jpg

maar ach een dremel doet wonderen en als ie eenmaal zit valt het toch niet op

groeten bas

zo :!: De servo's zitten op hun plaats.

dsc00088ls5.th.jpg

wat mij opviel is/was dat er geen gebruik gemaakt word van staaldraad maar van koolstof om de hevel te verbinden met de servo.

Nu ga ik eerst de bij geleverde mal in elkaar lijmen.
De mal zorgt ervoor dat bij het verlijmen van de beide vleugel delen de juiste angle krijgen. Er moet tevens een mal gebruikt worden voor de top wings.

groeten bas

het is toch dit type moter he? BM2908-10

die is wel niet zo sterk he?

Accu: 3 lipo (11.1V)
Prop: 10 X 5 APC
Amperage = 18A
Statische trekkracht = 900g
Toerental= 7200

http://www.rctechnics.eu/bm2908-brushless-outrunner-1100kv-p-86.html

Deze ja!!

Nou de Trust ligt op 1,1 kg uitgaande van opgegeven fabrieks info.

Op mijn 3d spirit wegende toen die tijd met 3s1p 2200 -> 720gr had ie meer als voldoende power over.
mijn ultimate zit nu op 923 gr.
We zullen zien wat ie doet. ben nu momenteel even een bouwfoutje aan het oplossen :oops: , mijn stabielo is zo scheel als ik weet niet wat.
maar vanavond ga ik weer even een paar bouwfoto´s plaatsen.

groeten bas

Dit is die mal wat ik bedoelde.

dsc00125kb3.jpg

Dat ovale plaatje valt precies (als je het goed in elkaar lijmt) :wink: in de uitsparing onder de romp waar je bij je rc spul kunt.
Verder zijn er nog twee steuntjes die onder je vleugels moet zetten om de juiste angle te krijgen.

groeten bas

Het resultaat tot zover

dsc00090pj2.jpg

Wat heb ik nu tot zover gedaan.
1. Flaps, hoogte en richtingroeren vast gezet met van die papieren-plastic stripjes.
2. Servo´s erin gemonteerd , tevens opvulling voor de mainwing servo´s erin gelijmt.
3. Onderste vleugels , met behulp van mal op de romp gelijmt.
4. Roerarmpjes er op gelijmt.
5. Stabilo er scheef-scheel op gelijmt :oops: (word aan gewerkt)
6. Voor het aangezicht de motor cowl erop gezet.
7. foto´s gemaakt.

Wat ben ik snel he 8O

dsc00092ix9.jpg

mijn wing erop gelijmt met behulp van een malletje begint vanaf nu echt op een ultimate te lijken.

of vinden jullie van niet.

Ben alleen aan het pijnzen hoe ik in godsnaam die stabilo met weinig moeite in orde krijg.

adviezen zijn welkom, ben alleen bang dat ik niet anders kan, dan hem los te snijden. Ben er al wel achter dat het niet de stabilo zelf is, maar de ROEREN of in ieder geval 1. De gene waar de roer hoorntje nou net niet op zit. Stomme zak dat ik ben :oops: Het staat zelfs aangegeven in de bouwbeschrijving, dat bij dit onderdeel aand8t vereist is.

schaam,schaam.
maar aldoende leer je.

groeten bas

Kijk dit is wat ik bedoel.
dsc00130oc7.jpg

:oops: :oops: :?

onlangs heb ik voorzichtig de rechter roer losgesneden en heb de plaats waar de voorheen ca hinges zaten in gefreesd.
Waarom ingefreesd :?: Nou vandaag bij de lokale rc shop geweest voor een paar nieuwe hinges, Had ie die niet meer !
Geen punt zei ie, je pakt gewoon de dunste schanieren die ik hier heb en freesd bij de stabilo of de roer ongeveer 1 mm in dikte ook 1 mm. Wederom waarom :?: Om dat spijkertje/ schanier naaldje te verbergen. ( ik vind dat zo lelijk) zo'n slapend gat tussen je roer en stabilo, zolang je de uitslagen niet op 90 graden zet , is er niets aan de hand. De schaniertjes heb ik niet geborgd, een beetje epoxy helpt ook. Om te voorkomen dat mijn schaniertjes niet meer schanieren vanwege de epoxy (tis net water :!: dat krijpt ook waar het niet gaan kan :wink: ) heb ik het naaldje ingevet met halvarine , jawel je leest het goed halvarine.

groeten bas

En vandaag was het dan zover.
Tijd voor een maiden van de ultimate. De stoute schoenen aan getrokken de lipo's opgeladen en inpakken.
aangekomen op het veld, de boel aangesloten en even taxien op de uitweg, Conclusie dat gaat niet goedkomen met die kleine wieltjes en die wielkapjes, Dan maar weg gooien (normaal doet iemand anders dat, maar die was helaas niet aanwezig, dus een filmpje blijft even uit) volgas even twijfelen en dan ligjes weg gooien. hij vloog gelijk links af, SHIPS wat moest ik bij trimmen.
Eenmaal getrimd was het een geweldige ervaring, Echt honderd keer anders dan wat ik allemaal in de lucht gehad heb, zeer zeer direct snel maar ook langzaam goed te hanteren, met de 2200 lipo zeker 15 min gevlogen (beetje stunten), Landen was een eitje, landen op 1 vierkante meter is zeker mogelijk.
Eenmaal op de grond even checken hoe ik nou getrimd had, dat was echt minimaal.
Echter zijn er twee aanpassingen die zeker gedaan moeten worden.
1 wielkapjes en wielen vervangen voor een slag groter.
2 de servo armpje van de hoogte roer vervangen voor een langer armpje - uitslagen waren mijn inziens te klein .

Al met al een gelukte en geweldige maiden.

De volgende keer toch iemand zien te strikken om te filmen.

groeten bas

windspirit3 zei:
2 de servo armpje van de hoogte roer vervangen voor een langer armpje - uitslagen waren mijn inziens te klein .

groeten bas

je kan ook je quicklink een paar puntjes kleiner zeten bij het roer...

:oops:

Jahh dat ook.

En weer wat geleerd. (Schaam, bassie toch :lol: )

dank

groeten bas

Back