Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 4 mrt 2012.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Mooi foto's en uitleg weer Cor.

    Dus de Behotec C50 is vastgeschroefd met een platkopschroef en een borgring?

    Waarom heb jij voor die optie gekozen?

    Kan men er ook voor kiezen dit te doen met een kruiskopschroef?

    Groet:Robin
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hi Robin,

    Ik heb geen borgring gebruikt , aan de onderkant zit een inslagmoer ( dat kan niet trillen en zo het hout weg schuren) , als het definitief vastkomt , dan gebruik ik deze schroeven (waarschijnlijk , maar nog met locktight erin. Kruiskop had ik niet liggen , en dit vind ik ook mooier.

    Deuren voor het landingsgestel is ook klaar ( nah ja , 1 kant) , gisteren een videootje gemaakt , ik zal het vanavond proberen te uploaden.\

    Cor
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Thanks Cor.

    Het is nu 10 uur:rolleyes: s'avonds

    Groet:Robin
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hier in london nog maar 21:00 :rolleyes: Maar het zit er vandaag niet meer in ........:weetnie:
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Toch nog een paar seconden tijd en breedband internet gevonden ;)
     
    Frits37, Saito en mig 3 vinden dit leuk.
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Deze week had ik niet veel tijd , wat verder gewerkt aan het rechter landingsgestel . Niet veel nieuws dus.

    Voor het Staartwiel ben ik dit van plan:
    Een C40 reverse van Behotec:
    http://www.behotec.de/xtcommerce/index.php?page=product&info=322

    Servo montage plaat:
    http://www.behotec.de/xtcommerce/index.php?page=product&info=351

    Een korte been, iets in deze geest:
    http://www.behotec.de/xtcommerce/index.php?page=product&info=296

    Ik heb nog raad gevraagd aan behotec zelf , en die kwamen met bovenstaand idee. Alleen nog ff dat been en de "zwinge" voor het wiel navragen, dan ga ik denk ik hiervoor.

    Cor
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Mooie set up !

    En een nieuwe profiel foto zo te zien.....leuk,na al die jaren corvl nu een foto
    zonder zonnebril met op de achtergrond vp-cor.

    Heb je een nieuwe mijlpaal in je leven gehad of zo?
    Ben je in een nieuw vliegtuig gaan vliegen?

    Groet:Robin
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ben benieuwd of dat staartwiel zo goed gaat werken , volgens Behotec hebben een aantal mensen het op die manier gedaan.

    VP-COR ; "Jammer" genoeg niet, zou wel erg cool zijn. Deze G-650 is gebaseerd in Hongkong, ik zie het niet echt zitten om daar naartoe te verhuizen. Ik kwam hem toevalig tegen in San Fransicso een tijdje geleden. Ik blijf nog maar een tijdje op de 550 vliegen.

    Cor
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat was weer een lange stop ... helaas. Eigenlijk had ik het model al vliegend willen hebben :confused: Hoe dom kan ik zijn om zoiets te kunnen denken.:hammer:

    Anyway , ik ben weer verder gegaan , een paar weken geleden de geardoors verder afgewerkt en afgelopen week alle servodraden op een sub-D stekker gesoldeerd.

    Resultaat:


    Geardoor werken naar m'n zin, de flaps ook , alleen nog wat verder instellen dat ze allemaal synchroon bewegen. Maar de aileron .... die bevallen me denk ik niet. De interne aansturing is niet optimaal , ik vraag me af of het goed genoeg is. De servo's hebben maar 60% uitslag en er zit ca 1-1,5 mm speling op. Bij volledige uitslag maken de servo's flink wat kabaal.

    Wat denken jullie?

    Cor
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag de hele dag bezig geweest om te zoeken waar de speling vandaan kwam.

    Het is de speling van de servo zelf.
    Heb nu verschillende servo's geprobeerd , en het beste resultaat is nu de Hitec HS-7955TG , met de metalen servo-arm. Ook een kogellink vervangen door een normale kwik-links , dat scheelde ook ( kwiklink zit rechter op het armpje , en een kogel-link zit van het armpje vandaan).

    Maar ik heb nog steeds ongeveer een graad speling, De aileron komt wel weer terug in het midden , maar heb maar weinig krach nodig om hem die ca 1 mm uit het midden te duwen. Is dat OK , of niet OK? Nog een andere servo bestellen en proberen? iemand een suggestie?

    Of die 1 graad is niet de moeite?

    Thanks,
    Cor
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    bij mijn weten hebben bijna alle servo`s speling. bij mn decathlon lijkt het helemaal erg. een roer van 13cm en lijkt het of je 5mm omhoog en 5mm naar beneden speling hebt,
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Raymon: zoveel o_O. Ik heb ook bij m'n extra 300 van 2,4 meter geeken , en die heeft ook wat speling , zeg 4-5 mm ..... Maar heb er eigenlijk niet zo op gelet. Maar omdat ik nog steeds het plan heb om er een moki 180 in te zeten:confused: wil ik zo min mogelijk risico nemen ivm flutter.

    Toch maar laten zo ?

    Cor
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Alle servo's hebben een klein beetje speling. Helaas is die speling bij servo's met metalen tandwielen vaak groter dan met kunststof tandwielen.
    Over het algemeen is die speling echter geen probleem. Het is een ander verhaal als je de roeren 5mm heen en weer kunt halen. Dat is wel erg veel. Je moet dan eens kijken naar de hele overbrenging. Zorg dat daar zo veel mogelijk de speling weg is, op z'n minst zo klein mogelijk. Daarnaast kan je beter een gaatje meer naar het midden van de servo arm nemen om de uitslag te verkleinen dan in je zender de uitslag te beperken. Hoe verder naar het uiteinde van de servo arm des te grote de invloed van de speling wordt.
    Toen ik ruim 40 jaar geleden met de modelbouw begon hadden we die mogelijkheden op de zenders nog niet. Toen moesten we bij de bouw direct al rekening houden met de plaats waar de servo's moeste worden ingebouwd. Ook hoe de stuurstangen moesten lopen want de draairichting omdraaien of zo was niet mogelijk. Nu met de moderne apparatuur is zo veel mogelijk dat we bij het inbouwen van de servo's nog maar zelden rekening houden met dit soort zaken. We draaien simpel de draairichting om en als de uitslag te groot is verkleinen we die ook heel simpel. Het is "te veel werk" om het model open te maken en de stuurstang een gaatje op de servo arm te verplaatsen. In sommige gevallen kan je er na de bouw niet eens meer bij zelfs.
    Denk daar toch eens wat meer aan dan kan je problemen als hier aangegeven mogelijk voorkomen of in ieder geval verminderen.
    Succes.
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik zou het lekker zo laten. probeer het idd zo min mogelijk te maken.
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Ernst Grundmann & @raymon :

    Gelukkig heb ik luikjes gemaakt waar ik bij kan om alles aan te passen , ook heb ik het eerste gaatje gebruikt ( dicht bij de as). Met veel testen en proberen bijkt de speling in de servo te zitten , de rubbers van de servo, de "gabelkopf" en de kwiklink.

    De Sävox servo heb ik vervangen voor de Hitec , die heeft iets minder speling. De schroeven die door de rubbertjes/ buisjes heen gaan vaster aangedraaid, het schroefdraad van de kwiklink met vloeibaar rubber ingesmeerd.

    Hiermee heb ik ongeveer de helft van de speling weg kunnen halen , de speling is nu ongeveer 1 mm aan beide kanten , dus 2, max 3 voordat de servo tegen begint te stribbelen.

    Ik denk dat ik het hiermee gaat proberen.

    Vandaag 2 busjs gemaakt voor de wielen , die hebben nu de juiste afstand tot de wieldeuren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    met borgmoertjes op de kwiklink heb je ook geen speling....
    plus dat de boel niet "uitlubbert" door trillingen.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @nico v kooten : yep , dat had ik zowiezo al gedaan , maar nog steeds kon ik zijdelings de kwiklink en stang wat bewegen.

    Cor
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatste 2 dagen met het staartwiel bezig geweest. Het staartwiel is inorde , maar ik krijg op geen mogelijkheid de wieldeuren in en uitgeklapt met de actuator van het staart-wiel. Probleem is; ik moet met veren werken aan de voorkant van de deuren , en ergens in het midden moet dan een beugel komen die op het laatste moment ervoor zorgt dat de wieldeuren in gaan. Ik had het op zich voor elkaar , maar de wieldeuren wrongen flink door de veer aan het uiteinde en het intrekken in het midden ..... dat liep niet lekker ..... ben vergeten er een foto van te maken. Ook qua gewicht was het een 23 gram aan metaal/hout en schroeven. Ik ga beter zijn met een servo denk ik die de wieldeuren zal gaan bedienen.

    Hier een fotootje van het staartwiel , met de deuren die er nog slapjes bij hangen.


    Cor
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

Deel Deze Pagina