Bouwverslag van een TRON-plus CNC freestafel

Discussie in 'CNC' gestart door Willy Swart, 16 dec 2009.

  1. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De afgelopen jaren heb ik veel freeswerk uitgevoerd met mijn Zoltar freestafel. De Zoltar is een freestafel met een werkgebied van zo'n 400x300x50 mm. Ik heb de tafel een aantal jaren geleden gebouwd op basis van een compleet pakket.

    De wens bestaat om grotere platen met een grotere nauwkeurigheid en een hogere snelheid te kunnen verwerken. Echter een tafel aanschaffen van 1000x500 mm valt niet binnen het budget. Na lang zoeken heb ik op de TRON-plus gevonden.

    [​IMG]

    Wat betreft concept lost het een aantal beperkingen die ik heb met zelfbouw van een freestafel op. De TRON is gebaseerd op de laten snijden van een staalpakket en aangegeven is hoe spindels en lagering toegepast moeten worden. Zaken waar ik geen kaas van heb gegeten en die ik dan ook letterlijk zal uitvoeren. Aanschaf van servomotoren, bekabeling en schakelaars, de besturing en de software zullen naar verwachting een minder groot probleem vormen.

    In het voorjaar van 2009 de licentie aangeschaft met het idee om snel van start te gaan. Echter het plan om de Challenge te bouwen kwam en tussen en de bouw van de freestafel werd naar achteren geschoven.

    Een paar weken geleden de draad weer opgepakt. De eerste uitdaging voor mij was om een snijbedrijf te vinden. Aangezien de Zoltar met water was gesneden, wat er perfect uitzag, op zoek gegaan naar een bedrijf dat het staal met water gesneden kon leveren. Wat offertes aangevraagd. En omgevallen van de prijsstelling. Variërend van zo'n 600 to 1950 euro excl. BTW. Een heel ander niveau dan de 150 tot 300 euro waarvan sprake was op de Duitse forums.

    Na wat verder rondzoeken en vragen maar eens op jacht gegaan naar een plasma gesneden set. Na wat bellen en mailen terecht gekomen bij snijbedrijf Nauta in Sneek. Wilde het ijzerwerk leveren beneden het maximale bedrag dat ik wilde uitgeven, dus opdracht gegeven. Vorige week heb ik het snijwerk opgehaald.

    Ziet er goed uit. Dus aan de slag. Alle onderdelen schoon gemaakt en wat snijrandjes verwijderd.Helaas bleken er twee kleine onderdelen te missen. Contact opgenomen. De missende onderdelen zullen z.s.m. worden nagezonden.

    Nadat alle onderdelen waren ontbraamt begonnen met het passend maken van de onderdelen Dat betekent lipjes en sleufjes bijvijlen. En passen en nog een keer passen.

    [​IMG]

    Na een dagje doorzetten was dit het resultaat: de contouren van de TRON zijn zichtbaar. Het bereiken van dit stadium is voor mij ook de GO voor het afronden van de bouw. Zo zijn ondertussen ook de andere mechanische delen zoals de assen bij EMS-Möderl en IGUS geleiders bij Elcee besteld.

    In afwachting van de levering van deze spullen is de volgende stap het in elkaar lijmen en daarna lakken van van het frame.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er de max uit! mag ik vragen wat +- het totaalplaatje zal kosten??
    groetn
     
  3. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Kostenplaatje

    Ik heb twee uitvoeringen begroot. Ik ga voor de variant waarbij trapeziumspindels en het aluminium bij Mixware.de in een partij besteld is. Deze variant komt totaal op zo'n 1900 euro.

    De goedkopere variant is er een waarbij trapeziumspindels e.d. in losse onderdelen aangeschaft wordt en al het draaiwerk zelf geregeld wordt. Deze variant komt op rond de 1750 euro.

    In de bovengenoemde begrotingen zijn alle kosten en verzendkosten opgenomen om een complete tafel plus besturing te bouwen. Dus incl. lak, schroeven, bouten, moeren, MDF tafelblad, eindschakelaars, bekabeling, sleepketting etc.

    Eigenlijk is het enige dat er niet in is opgenomen de eventuele kosten van software en PC.
     
  4. cees dorst

    cees dorst Guest

    Geweldig willy ik heb ook de licentie om er een te bouwen ,en was dat ook van plan ,maar op dit moment de nodige drukte thuis voor de feestdagen je weet wel van die laatste moment dingen beide dochters naar kert dinee alles wat geregeld moet worden enz.enz op dit moment voel ik meer een taxi dan een persoon en iedereen maar klagen opschieten anders kom ik te laat.

    Verder ben ik benieuwd wat de kosten ware voor het snijden van frame ,eventueel kan je me PB-en en neem ik telefonisch kotact met je op Groeten Cees Dorst
     
  5. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Je wil graag en grote presiesie halen schrijf je in het eerste verhaal, zijn trapeziumspindels dan wel zo verstandig ?. Ik heb hier slechte ervaringen mee gezien, je moet constant bij stellen. Kogel omloop is veel beter alleen inderdaad veeeeeeeel duurder.

    Gert-Jan
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De construktie is veel belangrijker .

    De Tron heeft de fout dat de Y-spindel veel te hoog zit en niet tussen de gelijders .
    Frees je te snel of als het zwaar gaat verlieren de motoren veel schritten.

    Dit is al vaak te sprake gekomen op de Duitse foren.

    Ik hat ook al lang een willen bouwen maar deze problemen hebben mij altijd terug gehouden.

    Mvg Johan
     
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Ik ben aan het rondkijken/info verzamelen voor een cnc freestafel.

    Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat je een kant en klare cnc machine kunt kopen voor rond de 2000 euro. is het dan nog wel interessant om voor zelfbouw te kiezen als deze 1900 moet kosten?
     
  8. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ik wil geen grote precisie halen maar een grotere. Mijn Zoltar draait op schoefdraad. Voor het huis tuin en keuken freeswerk voldoet die best goed. Freest sneller en nauwkeuriger dan ik kan figuurzagen. :)

    Ik hoop met de TRON in de buurt van de 0,1 mm te komen. Maar met 0,2 kan ik ook leven.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat ligt aan de qualiteit die je voor 2000€ krijgt .

    Als de construktie goed is kan je met een frees uit MDF goede resultaten voor de hobby bereik krijgen.

    Mvg Johan
     
  10. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Het is denk ik moeilijk is om sec op prijs te vergelijken. Ik ga er op voorhand van uit dat de kwaliteit van de TRON uiteindelijk overeenkomt met een tafel in de 3000-4000 euro categorie.

    Maar als hij klaar is weet ik dat pas zeker.

    En ach, bouwen, uitzoeken, klooien en meer van dat soort dingen vind ik ook erg leuk.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar kan een tron niet aan tippen .

    Ik kan met 40 mm/sec frezen .

    Mvg Johan
     
  12. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Johan,

    Benik niet helemaal met je eens het is een samenspel van.

    gj
     
  13. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer

    Daar geef ik je gelijk in. het zelf maken is natuurlijk ook veel leuker dan kant en klaar kopen.

    Het is in ieder geval een interessant draadje, ik blijf het volgen :worship:
     
  14. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ik heb op de Duitse fora alle snelheden tussen de 10 en 70 mm/sec zien langskomen.
    Ook gelezen van het ontwerpissue op de Y-as.
    En de slingerende spindels op de X-as.
    En of hij op de X-as op één of twee motoren kan.
    En......
    En......

    Dus als hij het niet doet tuin ik er met open ogen in.

    Mijn referentiekader is de Zoltar. Met eenvoudige middelen in elkaar gezet. Wat problemen gehad om hem aan de gang te krijgen. Mat name het soepel laten lopen van de glijlagers was een issue.
    Maar voldoet uiteindelijk al een paar jaar aan de behoeften.
    De TRON heeft een vergelijkbaar ontwerp.

    Dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik er uit kom.

    En als ik dan toch in de shit zit: mag ik dan hier om advies vragen?
     
  15. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Even wat voortgang.

    Nauta heeft vandaag de ontbrekende onderdelen nagestuurd.
    Keurige service.

    De Z-as en de Y-as zijn in elkaar gelijmd.
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zekers .:D

    Ik heb bij Robert al nagevraagt voor een subforum CNC om alles in een subforum te krijgen .

    Dan hoeven we niet meer zo te zoeken en hebben alles bij elkaar.

    Mvg Johan

    Ps: ik kan mijn bank ook op 70 mm/sec laten lopen , helemaal geen probleem.
    Maar er niet op laten frezen met 1,2 mm freesjes , daar kan ik dan niet tegen kopen.:D
     
  17. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ik lees en volg vrij veel over frezen en freestafels. Maar ik kom vrij weinig concrete informatie tegen tegen wat zinvolle snelheden zijn.

    Even mijn eigen ervaringen met 3 mm vliegtuigtriplex:
    - Mijn Zoltar freest met een 2mm frees op 10000 toeren 600 mm/min (dus 10mm/s)
    - De Challenge hebben ik gefreesd op een Ciella, een professionele freestafel. Frees 2mm, 20000 toeren, 800 mm/min (13 mm/s)
    - Snelheid opvoeren naar 1200 mm/min (20mm/sec) was eigenlijk geen succes. de snede werd rafelig. We zijn weer terug gegaan naar 800 mm/min.
    - Frezen van depron met 1200 mm/min was geen enkel probleem; ik ga t.z.t. nog een keer 1800 mm/sec proberen.

    Overigens: een programmeerfoutje liet de tafel met 8800/min (150mm/sec) door een stuk 3mmm balsa lopen. Dat was schrikken.

    Her en der lezend is bij mij het beeld ontstaan dat zo'n 1200 mm/min (20mm/sec) voor freeswerk van balsa, triplex met een 2mm frees een zinvolle maximale snelheid is.

    Iemand die zijn feitelijke ervaringen wil delen?
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik frees in moment met 1,2 mm vhm freesjes spiraal vertand : (edit ook 2 snijder)

    Depron 10.000 toeren en 20 mm/sec
    Balsa tot 5 mm 24.000 toeren en 20 mm/sec
    Gammaply tot 5 mm 24.000 toeren en 15 mm/sec

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2009
  19. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Een aanvulling. Als frees gebruik ik een tweesnijder.

    GFK gaat met 1,5 mm of 2 mm, 10.000 toeren, 400 mm/min, spiraal vertand diamantfreesje
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Als je de info heb, kan je misschien zeggen voor welk materiaal je welke frees het beste kan gebruiken en op welke snelheid? Aluminium, gfk, hout, depron ijzer(??) etc.

    bedankt,
    Cor
     

Deel Deze Pagina