bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 jun 2021.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De Amphion is ontworpen en gebouwd in 1778 voor Koning Gustav III van zweden door Frederik Chapman op de Djurgarden scheepswerf te Stockholm. (Op de doos staat het jaartal 1790, maar ik hou het jaartal aan toen ze gebouwd werd)

    Het model word gebouwd in de schaal 1:40 en is na voltooiing 78,5 cm lang, 26 cm breed en 62 cm hoog (vanaf de kiel) ze krijgt een dubbele beplanking, waarvan de 1e laag bestaat uit lindenhout van 1,5 x 5 mm en de 2e laag van notenhout van 1 x 4 mm.

    Ik heb helaas geen echt goede foto van het model en heb een plaatje van de doos genomen,
    IMG_0005_6905_bewerkt-1.jpg

    Decoraties en beslag ziet er goed verzorgd uit, ook de blokken zijn mooi op schaal, dus zeker niet te groot,
    IMG_0007_6907_bewerkt-1.jpg

    7 constructie tekeningen moeten mij op weg helpen tijdens de bouw, want het bijgevoegde boekje in 4 talen behalve Nederlands is voor mij grotendeels hokuspokus :rolleyes:
    IMG_0008_6908_bewerkt-1.jpg

    en het benodigde hout in verschillende soorten en maten waarvan de gelazerde onderdelen al los in het pakket zitten, dus geen roet om weg te schuren :)
    IMG_0006_6906_bewerkt-1.jpg

    Ik ga uiteraard wederom proberen om ook hier weer iets moois van te maken met een uitgebreid bouwverslag en vele foto's. Het word mijn 14e houten historisch scheepsmodel...
     
    Hans Groenenberg, Nagelbank, SjorsZ en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit ziet er als model weer prachtig uit Piet! Veel succes en met jouw expertise is mijn verwachting weer groots ;) Ook een mooie schaal om te maken.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooi,veel succes,ik ben benieuwd wat dit voor een museummodel word
     
    pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Succes Piet,
    Je maakt er ongetwijfeld weer iets moois van.
    Ik heb wel enkele "echte" foto's van tijdens de bouw, maar geen digitale foto's, anders zette ik deze hier ook in een fotoverslagje neer.
    Ik vind de handleidingen en plannen van Corel in ieder geval stukken beter dan van Manua (Sergal of Panart).
    Het enige minpunt vind ik is dat de ornamenten uit een verguld zwartmetaal bestaan (zamak ?), en zich dus niet zomaar eventjes laten bijplooien, mocht dat nodig zijn. Ze behouden echter wel hun glans, ook zonder nabehandeling.
    Of het tuigageplan historisch verantwoord is, laat ik in het midden, toe bouwde ik nog out-of-the box. :)
    Mvg,
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    meer papier dan bouwmaterialen, gaat niet makkelijk worden denk ik.
    succes en veel bouwplezier
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Als ik me niet vergis aan de opbouw en materialen en tekeningen te zien moet dit een model van Corel zijn.

    Heel veel plezier en succes met de bouw van dit schip.
    En heul veul foto's plaatsen.:thumbsup::thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou das mooi Piet, die is dus binnen en daar gaan we weer eens heel goed voor zitten met uiteraard de benodigde hapjes en drankjes erbij, succes met dit ongetwijfeld weer leerzaam project en dito verslag voor ons :thumbsup::thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er zijn 2 gedetailleerde tekeningen van het tuigplan, 1 voor het staand want en 1 voor het lopend want en dat ziet er behoorlijk goed uit, dus ik ga dat maar gewoon volgen en toepassen. Ze kan met of zonder zeil getuigd worden en waarschijnlijk doe ik het zonder zeil. Er zit wel een grote lap stof bij, maar mijn naaiwerk is nog niet up to date, dus daar waag ik me nog maar niet aan...
     
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Een leuk model, Piet. Zo met die verhoogde dekopbouw bij beide masten.
    Ga het met belangstelling volgen.
    Gr. Peter
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Na ruim 3 weken zonder model ben ik maar gelijk een paar uurtjes bezig geweest met de 1e voorbereidingen. Van de 15 spanten paste er niet één in de valse kiel, alle gleuven waren een goeie mm te smal, dus die moest ik eerst wat breder maken, waarvoor ik een vijl heb gebruikt en een smal schuurblokje voor het fijnere werk. Maar eerst heb ik een bouwplank(je) gemaakt door wat blokken hout op een plank te lijmen waar de kiel mooi in past,
    IMG_0004_6911_bewerkt-1.jpg

    Vervolgens de gleuven uitvijlen/breder maken,
    IMG_0001_6909_bewerkt-1.jpg

    Eén voor één de openingen uitvijlen heeft me die paar uurtjes gekost, lekker bezig geweest dus,
    IMG_0003_6910_bewerkt-1.jpg

    Alle spanten passen nu mooi in de valse kiel, op de foto's nog dry-fit,
    IMG_0005_6912_bewerkt-1.jpg

    De spiegelplaat moet nog worden bijgewerkt zodat de bovenkant gelijk komt te liggen met de langsscheepse dekbalken,
    IMG_0006_6913_bewerkt-1.jpg
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel success met je nieuwe boot piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi Piet, heel veel plezier en succes gewenst met je nieuwe aanwinst :):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De spiegelplaat en hennegat bijgewerkt, alle spanten waar nodig ook bijgewerkt en in de valse kiel gelijmd, de masthouders op hun plek gelijmd en het achterste dekje op de spanten gelijmd.

    (commentaar onder de foto's)

    IMG_0001_6915_bewerkt-1.jpg
    Bovenkant van de spiegelplaat (onder de witte V's) op de juiste hoogte geschuurd voor het dek en de onderkant gelijk gemaakt met de spiegelplaat (onder de blauwe V's)

    IMG_0002_6916_bewerkt-1.jpg
    Dekje op de spanten gelijmd.

    IMG_0003_6917_bewerkt-1.jpg
    Hennegat voor de roerkoning opmaat gemaakt (onder de X), is in dit stadium een stuk makkelijker dan wanneer alles al verlijmd is.

    IMG_0004_6918_bewerkt-1.jpg
    Het roer past nu mooi aan de steven op de juiste afstand voor de later te monteren vingerlingen. Aan de bovenkant steekt de roerkoning door het dek, waar later de helmstok aan word bevestigd.

    IMG_0005_6919_bewerkt-2.jpg
    Tijdens het verlijmen van de spanten waren er twee die te diep lagen, o.a. spant 9 waar een stukje van 2 mm in moest worden gelast te zien tussen de pijltjes.

    IMG_0006_6920_bewerkt-1.jpg
    Het spant ligt nu weer op de juiste hoogte voor het latere valse dek.

    IMG_0007_6921_bewerkt-1.jpg
    Alle spanten verlijmd in de valse kiel met behulp van leg blokjes, tevens de masthouders verlijmd. (in spant 2, het 1e spant bij de boeg, zit een gat waar later de boegspriet in komt. Dit gat is ook bijgewerkt en de steun voor de boegspriet (bovenkant voorsteven) is halfrond gevijld, geen aparte foto)


    IMG_0008_6922_bewerkt-1.jpg
    Dekjes dry-fit op de spanten gelegd en als alles mooi haaks is verlijmd dan passen de dekjes precies en hoef je er niets aan te doen voor het vast lijmen.
     
    JDS73, Jaques, Hans Groenenberg en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Dit gaat wel weer mooi worden denk ik. Ik volg
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Jantjeu

    Jantjeu

    Lid geworden:
    18 feb 2021
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veluwe
    ziet er goed uit! ik schuif ook aan
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Montage valse dekken;

    De drie bovenste dekjes zijn op de spanten verlijmd, de achterste daar kon ik lijmklemmen voor gebruiken en voor de voorste twee heb ik nageltjes gebruikt. Ik laat de nageltjes zitten en heb daarom de koppen gelijk geschuurd met het dek,
    IMG_0006_6927_bewerkt-1.jpg

    Voor de twee onderste dekken moeste aan de voorkant van spant 13 en 9 en aan de achterkant van spant 5 dekbalkjes worden gelijmd, te zien op bovenstaande foto onder de zwarte X.

    De dekbalkjes zijn gemaakt van 4 x 4 mm beuk en in de juiste vorm gebogen,
    IMG_0002_6923_bewerkt-1.jpg

    met behulp van een stalen liniaal heb ik de positie bepaald voor de dekbalkjes,
    IMG_0004_6925_bewerkt-1.jpg

    daarna afgetekend,
    IMG_0005_6926_bewerkt-1.jpg

    waarna de balkjes konden worden verlijmd op de juiste plek,
    IMG_0003_6924_bewerkt-1.jpg
     
    Ronk, Jantjeu, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Tussen spant 11 en 13 komt een verlaagd dek en daaronder tussen spant 11 en 12 nog een klein dekje wat ik vanmorgen heb gemaakt...

    Het kleine dekje wat slechts bestaat uit het dekje zelf met aan de zijkanten 2 opstaande schotjes gelijmd. Het dekje is beplankt met tanganyika latjes van 0,6 x 3 mm;
    IMG_0007_6928_bewerkt-1.jpg

    Daarna de positie bepaald, afgetekend (pijltjes) en een latje van 2 mm dik op de valse kiel gelijmd (X) voor de juiste hoogte,

    IMG_0008_6929_bewerkt-1.jpg

    Daarna de constructie op de kiel gelijmd en tegen spant 11,
    IMG_0009_6930_bewerkt-1.jpg

    Vervolgens het dek tussen spant 11 en 13 gelijmd op de spanten en eerder aangebracht dekbalkje. De breedte tussen de pijltjes is aangepast aan de zijschotjes,
    IMG_0012_6931_bewerkt-1.jpg

    en het totale beeld,
    IMG_0013_6932_bewerkt-1.jpg

    Nog één dek te gaan....
     
    JDS73, Ronk, Jantjeu en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je kan duidelijk zien dat je er weer zin in hebt!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt weer mooi Piet. :):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Met het verlijmen van het laatste en grootste dek ben ik voor vandaag wel klaar, want dit blijft wel een paar uurtjes in de lijmklemmen omdat er wat spanning op staat. Tevens de twee vulstukken bij de boeg vast gelijmd, de toppen van deze stukken zijn/worden de beide apostelen (knechten),
    IMG_0001_6933_bewerkt-1.jpg
     
    Hans Groenenberg, JDS73, Ronk en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina