bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 jun 2021.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 2e serie verschansing bolders geplaatst aan stuurboord, het kleine luikje op de bak is eigen initiatief,
    IMG_0002_7282_bewerkt-1.jpg

    Een foto op het balkon bij daglicht toont de juiste kleur. De buitenkant van de romp is nog niet behandeld, dat komt pas na het aanbrengen van de berghouten wat pas kan als het galjoen gereed is
    IMG_0007_7287_bewerkt-1.jpg
     
    JDS73, Jinny, Sjors Blomberg en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig:wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Daar is n sterk ooreenkoms tussen die Amphion en die Royal Caroline.
     
    Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Aan beide kanten van het poop- en cabinedek komen hekwerkjes op het potdek te staan. Omdat het potdek licht gebogen is heb ik de bovenste latten voor het hekwerk nat op het potdek geklemd zodat deze straks de zelfde vorm krijgen, lijkt me net iets mooier dan ze gewoon recht te maken...
    IMG_0004_7291_bewerkt-1.jpg

    Het boegbeeld moet eerst geplaatst worden om daar straks de beide galjoen regelingen mooi tegen aan te sluiten. De voet(en) van het beeld zijn aanzienlijk smaller als de galjoenscheg, dus dat paste dan ook helemaal niet. Ik heb de punt van de scheg op maat gevijld en de voet van het beeld enigszins breder gevijld waarna het beeld over de scheg paste. Met een beetje vuller en oud goud heb ik het afgewerkt. De regelingen komen straks tussen de voeten van het beeld waardoor de vuller nagenoeg niet meer zichtbaar zal zijn. (heel wat kunst en vliegwerk aan dit model :rolleyes:)
    IMG_0001_7288_bewerkt-1.jpg
     
    JDS73, Jinny, Sjors Blomberg en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi schip :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.031
    Locatie:
    Woudrichem
    Zowel voor de bovenste heklat als de aansluiting van het boegbeeld heb je mooie oplossingen bedacht, Piet. Met de stapjes vooruit denken om een beeld te krijgen hoe het er uit moet gaan zien.
    Ook mooi om te zien hoe in natuurlijk licht het model echt tot zijn recht komt.
    Gr. Peter
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het 1e hekwerkje voor het cabinedek is gereed, in de staanders is een gleufje gevijld waar de onderste reling precies invalt en het hele hekwerk heeft de zelfde lichte kromming als het potdek waar het op komt te staan. In de bovenste reling zijn 13 gaatjes geboord voor de korvijnnagels.
    (de beschrijving toont 15 korvijnnagels, nog twee aan weerskanten, maar die optie laat ik nog even open omdat er slechts 6 of 7 worden gebruikt)
    De bovenkant die gemaakt is van 1,5 x 5 mm linden is walnoot geschilderd en de de staanders van 2 x 3 mm noten zijn evenals de onderste reling van 2 x 2 mm noten in de matte transparante lak gezet;
    IMG_0002_7303_bewerkt-1.jpg

    Voor de foto even op het dek gezet, ze worden later pas definitief geplaatst als de romp gereed is,
    IMG_0003_7304_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2021
    JDS73, P Voogt, Sjors Blomberg en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het 2e hekwerk gemaakt voor de andere kant,
    IMG_0005_7318_bewerkt-1.jpg
     
    JDS73, P Voogt, Sjors Blomberg en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan Piet, weer perfect gelijk gebouwd:):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik had weer wat achterstand opgelopen ,of je bent zo snel aan het bouwen dat ok niet snel genoeg kan lezen.
    Nette nagelbanken ankertouwkluizen braadspil en al het andete het totaal plaatje is er ook een om te beginnen kwijlen.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    pietsan vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je bedoeld waarschijnlijk nagelbanken, nagellakken is weer heel wat anders....;)
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De hekwerkjes komen op het potdek te staan, maar om die daar zomaar met een druppie lijm op te lijmen lijkt mij niet erg stevig en het gevaar voor breuk is dan ook altijd aanwezig. Het mooiste zou zijn om ze in het potdek te verzinken, maar dan had ik het potdek eerder moeten aanpassen. Ik heb daarom gekozen voor nageltjes die ik zonder kop in de onderkant van de staanders/stutten heb gelijmd met slowzap. De foto is helaas wat onscherp, maar het is goed te zien,
    IMG_0001_7319_bewerkt-1.jpg

    Nu staan de hekwerkjes behoorlijk zeevast op het potdek,
    IMG_0003_7320_bewerkt-2.jpg

    IMG_0003_7320_bewerkt-1.jpg
     
    JDS73, Jinny, P Voogt en 12 anderen vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is weer strak werk!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Oeps, dat heb je als je via je gsm reageerd.
    Deze reling en nagelbank zien er even feilloos uit.
    De truk met het pinnetje gebruik ik zeer vaak om attributen op het dek te plaatsen bij RC modellen. Enkel gelijmd komen ze anders meteen los bij de minste je er tegen stoot
     
  15. Piet, wat een fantastisch stuk werk zet je weer neer. Het is een genot om te lezen en kijken. ( ik,had wat in te halen )
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Geen probleem hoor Marc dat taalfoutje, hebben we allemaal wel eens :). Dank voor je compliment.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Henk, ik had je al een beetje gemist....
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 2 achterste hekwerkjes die als reling dienen voor het poopdek gemaakt. De bouwbeschrijving toont de hekjes met 4 staanders, net als op het cabinedek, maar deze zijn een stukje korter en daarom gebruik ik maar 3 staanders, de onderlinge afstand tussen de staanders is evenals die van het cabinedek 22 mm.

    de onderdeeltjes;
    IMG_0008_7454_bewerkt-1.jpg

    De staanders krijgen ook hier een gleufje waar de onderste reling in valt, dit maakt het hekwerk een stuk steviger.
    Om de gleufjes precies gelijk te krijgen plak ik de 3 staanders op een stukje tape zodat ze vast komen te liggen en vijl ik met een vierkant vijltje in één keer de 3 gleufjes,
    IMG_0010_7456_bewerkt-1.jpg
    IMG_0011_7457_bewerkt-1.jpg

    daarna lijm ik met houtlijm de reling na het afmeten in de gleufjes,
    IMG_0009_7455_bewerkt-1.jpg

    en tenslotte word de bovenste reling (potdek) op de staanders gelijmd eveneens met houtlijm. Sommige doen dit misschien met ca/sec. lijm, maar alhoewel het dan direct vast zit is deze lijm op de lange duur onbetrouwbaar tussen hout verbindingen en correctie is evenmin niet meer mogelijk. Houtlijm is nog steeds de beste lijm voor hout en indien correct aangebracht laat dit nooit meer los.
    Het enige nadeel is de langere droogtijd waardoor het meestal even in de klemmen moet, hetgeen weer een kwestie is van wat geduld,
    IMG_0012_7458_bewerkt-1.jpg

    na droging kunnen ze geschilderd worden en de pinnetjes in de onderkant van de staanders en kunnen ze op het potdek worden gelijmd. (het onderste latje op de foto is slechts tijdelijk voor de lijmklem)
     
    P Voogt, Gerko511, TIMBERWOLF en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eind resultaat van het hekwerk/reling;
    IMG_0001_7462_bewerkt-1.jpg

    IMG_0002_7460_bewerkt-1.jpg
     
    JDS73, Jinny, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi hoor Piet, maar vanaf nu is het wel oppassen geblazen met die fragiele hekwerkjes :eek:
     

Deel Deze Pagina