bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 jun 2021.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.032
    Locatie:
    Woudrichem
    Het is een mooie complete en strakke voormast geworden, Piet.
    Gr. Peter
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Die breuk is prima hersteld zo Piet, de woeling erover en geen haan die er naar kraait :):)
     
    Heinrich en pietsan vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmiddag het ezelshoofd in vorm gevijld, het gat voor de steng moet er nog in geboord worden, maar dat doe ik pas als de zaling onder de mars zit om de juiste plaats voor het gat te bepalen zodat de steng recht boven de mast komt te staan. Ook de mars, (waarvoor ik deze keer het triplex plaatje uit de kit dusdanig in de juiste vorm kreeg zodat ik dat kon gebruiken) is aan de onderkant bekleed met noten fineer en aan de bovenkant met linde fineer. En aan de binnen- en buitenkant is een latje van 1 x 3 mm gelijmd + een latje van 1,5 x 1,5 achter op de mars, alles dus het zelfde als de fokke mars, (zelfs de afmeting is gelijk),
    20220112_185929_bewerkt-1.jpg
     
    Gerko511, P Voogt, cees050 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gelukkig maar Koos, want al dat gekraai daar word je ook niet echt vrolijk van...;). Het was eigenlijk geen echte breuk, meer een serieuze deuk. De mast was op de grond gevallen en ik reed met één van de wielen van mijn stoel over de voet van de mast :rolleyes:, maar het is inderdaad zo goed als onzichtbaar hersteld :)
     
    Heinrich en Jaques vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kleine update, alhoewel het toch een paar uurtjes in beslag nam om alle snaphanen van amper een mm dik op maat te snijden en ze daarna zonder lijmresten op de mars te lijmen. Eveneens vind ik het best wel belangrijk om de linkerhelft te spiegelen met de rechter helft. En als laatste klus vandaag de 6 gaatjes geboord voor het puttingwant,

    20220113_185742_bewerkt-1.jpg
     
    Gerko511, Herby63, Avado en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prima werk weer wat jij vir ons wijs, Piet! Ik moes eers weer een stukje bijlees en kan maar net verstom staan as ik na onderstaande plaatje van de boegspriet se tuigage kijk. Voortreflijk!

    20220111_175429_bewerkt-1.jpg
     
    Gerko511, Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmiddag de zaling voor de grootmars gemaakt. Het zijn allemaal eigenlijk kleine klusjes die toch wel wat tijd in beslag nemen en op het moment is meer dan een paar uurtjes per dag niet mogelijk omdat ik weer problemen heb met de nek, net als een jaar geleden. 31 januari word ik daar voor de 2e keer voor behandeld en dan zal het wel weer een stuk beter gaan.

    Op de foto boven de onderkant van de mars met zicht op de zaling (gemaakt van 2x3 mm noten) en onder op de foto te bovenkant,
    20220114_163856_bewerkt-1.jpg
     
    TIMBERWOLF, Avado en Jaap Smith vinden dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ik ben baie jammer om te verneem dat de nek weer pla, Piet. Hopelik zal de bezoek aan de arts op 31 Januari de gewenste resultaat lewer, maar dit is wel nog een tydjie tot dan. De grootmars ziet daar top uit en de notenhout maakt een mooi kontras.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ay, das niet zo leuk om te lezen Piet, laten we maar hopen dat het na de behandeling weer een stuk beter gaat :weetnie:
    Maar je mars mag weer gezien worden, die ziet er strak uit :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is wel weer heel erg jammer Piet, ik hoop dat je behandeling van de 31 ste helpen gaat, maar je mars is weer super strak gemaakt :worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.032
    Locatie:
    Woudrichem
    Da’s weer minder, Piet. Tot die tijd ‘beheerst bouwen’. Ben het met de anderen eens: een mooie mars.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Iedereen natuurlijk bedankt voor het medeleven, maar volgens de anesthesist was dit te verwachten. Na de 1e behandeling in januari vorig jaar ben ik toch een jaar pijnvrij geweest, dus ik heb goede hoop dat dat na de volgende behandeling over een goeie twee weken weer helemaal goed gaat komen. Tot die tijd wat meer Netflix kijken, wandelen en wat minder modelbouwen....:rolleyes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Avado

    Avado

    Lid geworden:
    2 mei 2020
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Bommelerwaard
    Heel veel beterschap Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    beterschap Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Om de oren te monteren zijn aan weerszijde van de mast net onder de masttop 2 stukjes haaks geschuurd in de vorm van de oren en na het in vorm schuren/vijlen van de oren deze aan de mast gelijmd. Ook zijn er 6 woelingen gezet aan de mast van donkerbruin garen van 0,5 mm dik, de onderste woeling ligt precies over de breuk, die daardoor nu helemaal onzichtbaar is geworden,
    20220115_162409_bewerkt-1.jpg

    en dry-fit in het model,
    20220115_162749_bewerkt-1.jpg
     
  16. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    heel mooi weer Piet,
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    436
    Locatie:
    zeeland
    toppie:worship::yes:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Net als iedereen ben ik ook weer onder de indruk van het werk wat je laat zien:thumbsup: .
    Jammer dat de kwalen je parten blijft spelen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Hans! En aangezien de wervelkolom op verschillende plaatsen versleten is en ik er niet jonger op word zal dat altijd wel wat problemen geven. Maar over 14 dagen word ik alweer geholpen en dan kan ik er waarschijnlijk weer maanden tegen zonder pijn.
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag 7 blokken onder de mars gezet, 6 geleide blokjes van 3 mm en 1 dubbelschijfblok van 4 mm,
    20220116_114058_bewerkt-1.jpg

    Om de steng goed op te sluiten een extra balkje van 2 x 3 mm tussen de langs zalings geplaatst, (de steng zit er nog maar tijdelijk, die moet nog helemaal in vorm worden gemaakt) + een gat van 4 mm in het ezelshoofd geboord voor de grootsteng,
    20220116_155129_bewerkt-1.jpg

    De mast is op de kalven voor de hoofdtouwen na gereed en voorzien van 3 woelingen aan de achterkant van de top een dubbelschijf blok en ook aan de achterkant van de mast 2 blokjes van 3 mm (enkelschijf),
    20220116_155612_bewerkt-1.jpg
    20220116_155257_bewerkt-1.jpg

    20220116_155959_bewerkt-1.jpg
     
    Jaap Smith, Gerko511, P Voogt en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina