Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arthur Costerus, 16 sep 2012.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Het Begin
    Na het succes van het vorige bouwproject (EON600) en het naderen van de winter, heb ik een nieuw bouwproject gekozen. Het moest een opvolger worden voor de Trainer 1600, een Kit of Scratchbuild, met goede vliegeigenschappen en toch een beetje acrobatisch vermogen. Via een tip op het modelbouwforum kwam ik op de SIG Four Star 60 (FS60). Na een beetje doorzoeken kwam ik op de website van Bruce Tharpe Engineering.

    BTE
    Bruce Tharpe is ontwerper geweest bij SIG, waar hij de Four Star 40 en de Four Star 120 heeft ontworpen. Later is hij weggegaan bij SIG en voor zichzelf begonnen. Bij SIG heeft ondertussen een andere ontwerper de FS60 ontworpen. Deze FS60 heeft een paar kleine ontwerpfoutjes/verbeterpuntjes die Bruce heeft geprobeerd aan te passen. Hij heeft een vliegtuig ontworpen die, volgens zijn eigen zeggen, is zoals de FS60 had moeten zijn. De Venture 60!

    Verbeteringen

    • De Looks: De Venture ziet er iets sneller uit.
    • Meskanten: De FS60 heeft de neiging om in een meskant naar beneden te duiken. De Venture heeft een beter staart ontwerp die dit verhelpt.
    • Landingsgestel: De FS60 staat bekend om zijn stuiter landingen. De venture heeft het landingsgestel iets naar achter gekanteld zodat de wielen onder de vleugel zitten. Dit moet het gestuiter verhelpen
    • Andere verschillen zijn hier te vinden: V60 vs. FS60
    Andere aanpassingen
    Omdat het vleugelprofiel van de Venture 60 meer dan voldoende lift geeft kan er best een stukje vleugel af. De laatste rib zal ik weglaten zodat de Roll snelheid iets hoger wordt. Dit is een bekende aanpassingen die ook voor de FS60 veel wordt toegepast. Verder heeft de Venture "wangen" aan de voorkant waar de motor tussen moet. Deze wangen ga ik weglaten en met Balsa een "Cowling" maken. Dit wordt nog een aardige uitdaging omdat ik wel de motor moet kunnen demonteren zonder de cowling/motorkap te slopen.

    Motorisering
    Via Ebay heb ik een tweedehands OS FS91 Surpass (I) gekocht. Deze heeft een opknapbeurt nodig, maar denk dat dat wel moet gaan lukken. De prijs was in ieder geval prima. De Venture wordt geadviseerd te vliegen met een 4-takt 60 tot 80, maar er zijn er voldoende die met een 91 vliegen. De OS 91 is zwaarder dan de geadviseerde motoren, maar door de servo's voor hoogte- en richtingsroer in de staart in te bouwen ipv onder de vleugel moet dit goed komen (ik verzin het niet zelf, komt allemaal van internet!)

    De Looks
    Dit moet het ongeveer worden:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alleen Plakken of ook zagen?
    In eerste instantie had ik mijn peilen gericht op de Kit van de Venture 60, maar omdat deze pas weer geleverd worden aan het einde van het jaar en ik niet genoeg geduld heb hiervoor heb ik de tekeningen besteld en wordt er de komende wegen stevig ge-figuurzaagd in de schuur.

    Hier zal ik mijn vorderingen bij gaan houden, of jullie het nu willen of niet[​IMG]!
    Groeten,
    Arthur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is best grappig hoe jij net iets eerder begint aan wat ik ook van plan ben :D (behalve de zwever dan..)

    Tijdje terug met de fourstar achtige van mn instructeur gevlogen, en dat vliegt toch wel verdraait goed
    Dus ik wil zelf ook een fs gaan bouwen, maar dan de 40
    En ik wil ook een aantal aanpassingen gaan maken, een beetje volgens dit verhaal SIG 4-STAR 40 Customization by Tom Pierce

    En dan nog wel een paar..

    Heb jij nog een specifieke reden om voor de 60 te gaan ipv de 40 of 120?
     
  3. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Arthur,

    Nostalgie!...leuke kist! Ben benieuwd naar jou verslag en ga het zeker volgen.

    Ik heb ook de fourstar60, King Kobra en Kougar gehad( Kobra heb ik nog) en die vlogen rete strak.

    Succes!
     
  4. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Twee zielen, één gedachte... (of is dat een beetje te ....:rolleyes:)

    Yep, Rinus had 'm bij mij ook al geadverteerd!

    Een leuke omschrijving van de motorkap. Hier staan ook nog wat plaatjes: Greg's V60
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    De aanpassingen van het Turtledeck heb ik ook in het programma zitten (Gister heb ik de spantjes gezaagd en gelijk aangepast zodat er 2mm Balsa op kan)

    Waar ik nog niet over uit ben is de voorkant van de vleugels. Mij is op de club geadviseerd om die ook in te dekken, maar alle foto's die ik zie heeft iedereen gewoon volgens plan gebouwd, dus dat weet ik nog niet.

    Verder ga ik in ieder geval twee rolroer servo's inbouwen ipv 1, om zo iets meer trim mogelijkheden te hebben en de flaperon functie ook te kunnen gebruiken, indien nodig.

    Ja. Ik wilde graag iets groters en ik had op ebay al de grote 15cc 4 takt op de kop getikt. Na wat heen en weer ge-email met Bruce Tharpe (die bevestigde dat dit goed moet kunnen) heb ik gekozen voor de 60!
     
  5. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ha, Leuk dat voor velen deze kisten "oude rotten" zijn, terwijl het voor mij nieuw is. Deze dingen vliegen al vanaf eind jaren '80, begin '90 (?)

    Als je tijdens de bouw tips en trucs hebt, dan hoor ik het graag!

    groet,
    Arthur
     
  6. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Ja doen!.. de kougar en kobra heb ik volledig ingedekt.
    Bij jou alleen de vookant tot de eerste lijst/ achterkant en de rest van de ribben met balsa stroken doen. De tips worden wat tricky. Wat ik toen gedaan had is de bovenkant van de tip gelijk houden met de 'skin balsa' van de bovenkant (met behoud vh tip profiel) en de onderkant schuin naar boven laten lopen tot aan de randen van de tip. Originele tip dus vervangen.
    Geeft virtueel een langere span, doch is het korter voor betere rol prestaties.

    ......wat kan ik zeggen, bouwen zoals het is met in jou gedachten de modificaties.
    en vooral veel én goed schuren, want daar zit het hem in...de outlines/ contouren.
    ...eeh tips?....mondkapje, stofzuigen en goede ventilatie....:)
     
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ok, maar kan jij uitleggen wat dan de reden hiervoor is? Ik heb nog geen verhalen gelezen van mensen die niet ingedekt hadden en er schade mee hebben gevlogen!

    Als ik ga indekken, dan snijd ik vóór de voorste lijst, een strookje af van 1,5mm boven en onder waar dan de 1,5mm balsa indekking in past. Zo krijg ik niet een NOG dikker vleugel profiel. Ook leg ik dan de eerste lijst 1,5mm dieper in de de rib zodat het balsa hierop gelijmd kan worden. Lijkt je dit iets?
    [​IMG]
    screenshot.1 by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Ik ben bang dat hier een tekening noodzakelijk is, want ik snap er geen snars van:confused:... haha,...

    Voor mijn eon600 heb ik ook zo'n neusje gemodelleerd. Het schuurstof zit nog in mijn neus...

    Groet,
    Arthur
     
  8. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    De reden voor het indekken was meer bedoeld voor de stevigheid en 'the looks'.
    Stevigheid: mijn modellen waren meer dan overpowered en de looks, tja, je gaat de neus ook modificeren.

    Dat jij de voorkant van de rib passend maakt voor 1.5mm plank zou kunnen maar:

    A. als je dat zelf snijdt en geen moeite mee hebt, ok...Nadeel:de dunne ribjes zie je makkelijker door de folie heen spannen, terwijl als je de rib laat zoals die is, kun je de ribjes mooier afwerken met dezelfde 1.5mm latjes. Aaneensluitend met de 1.5mm voor beplanking. Zo zie je dan een mooier geheel als je die bespant. Lees: bredere oppervlakte voor de ribben bij het folieen.

    B:...Dikkere vleugel??...ach wat maakt het uit als de vleugel 1.5mm lager komt te liggen onder de romp voor een vliegtuig van dit formaat. Tis wel de bedoeling dat de wing saddle aangepast moet worden hieraan. Maar dat lijkt geen probleem voor jou te zijn.

    Bij de wingtips bedoel ik meer dat de onderkant schuin naar boven toe loopt terwijl de bovenkant gelijk met vleugel bovenkant is.. Van voren af gezien mss iets duidelijker dat de tips in een V vorm naar boventoe loopt.
    Als niet duidelijk is, maak ik wel een schetsje...
     
  9. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    even iets van inet gejat,...de onderste dus:

    [​IMG]
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Arthur,

    Zoals rinus het ontwerp bij mijn trainer heeft gemaakt:
    voorlijst wordt aan de voorkant tegen de rib aangeplakt (ja deuh..)
    je plakt het balsa gewoon over de rib heen waar je het wilt hebben
    Bij mijn trainer zit het aan de voorlijst, dan een stuk open, en dan aan de achterlijst weer een stuk ingedekt

    ertussen hebben we van balsa indekmateriaal repen van ong 1 cm breed gemaakt, en pas gemaakt op het stuk wat "verdiept" tussen de twee ingedekte stukken zou liggen

    Kun je toch gewoon folien, hoef je ook je rib niet te versnijden
    alleen de vleugel wordt in totaal 4 mm dikker (ligt eraan wat je gebruikt)
    En dan kun je de vleugel tenminste gewoon vastpakken
    als het niet is ingedekt lijkt het me nogal fragiel om lang heel te houden tijdens transport en verslepen

    iig, zo wil ik het bij mijn fs gaan doen..
    romp een beetje ronder dan origineel, staart ook
    cockpit moet ik aanpassen, de originele ziet er echt niet uit
    Alleen de uitlaat ben ik het nog niet helemaal mee eens, de motor wil ik op zn zij leggen, zodat de uitlaat recht omlaag gaat hangen
    lijkt me alleen nogal gevoelig als je een keer een beetje verkeerd land (=neuslanding)

    Hoe ga jij jouw motor erop zetten?
     
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Yep, en Turledeck wordt ook ingedekt... Misschien wel een goed idee om het strak te houden

    Ok. (Bijna) overtuigd!

    Het ging mij meer om het meer of minder draagvermogen dat de vleugel krijgt als deze dikke wordt. Wordt het dan niet een langzamer, minder aerodynamisch ding? De vleugel wordt in z'n geheel dus 3mm dikker (boven en onder indekken)?

    Inderdaad, beetje schuren kan geen kwaad:(!

    Het is duidelijk. Het lijkt een beetje op de wingtip van mijn trainer (gefotografeerd vanaf de onderkant):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Teunis,
    Het is ook erg aan te raden om op je wielen te landen en de neuslanding niet uit te voeren...:cool:

    Die van mij komt ook onder 90 graden er onder. Bij mijn motor zit de uitlaat aan de bovenkant van de cilinder (geloof ik tenminste). Bij een 90graden gedraaide motor zit de uitlaat in de rechter onderhoek, als het ware...
    zie ook:
    [​IMG]

    Vermoedelijk raakt de prop eerder de grond dan de uitlaat, als ik het zo zie, als je de door jouw zo geliefde neuslanding uitprobeerd...
     
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Aanpassingen

    Ik vond nog twee plaatjes van hoe ik de staartservo's wilde gaan inbouwen.
    Als er ruimte is wil ik ze helemaal in de romp bouwen en dan alleen de hevels uit laten steken.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Mn trainer heeft al een keer een intrekbaar voorwiel gehad...
    nu zal het met de fs wel meevallen, hopelijk kan ik tegen die tijd WEL landen..

    nu crash ik meer erg gecontroleerd..

    Trouwens, ben je niet bang dat je de halve staart moet slopen in het geval een servo besluit de pijp aan maarten te geven?
    Wat voor servo's liggen zowieso in de planning?

    Vele meningen, nog meer uitvoeringen...
    je wordt er gek van
     
  15. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Maar wel heel VET om zelf voor het eerst je Kist aan de grond te zetten: Met of zonder neuswiel (lang leve Taildraggers!)

    Nee. Ik zaag eerste een vierkant gat in de balsa huid. Vervolgens maak ik een even groot triplex plankje waar ik de servo op monteer. Een sleufje op de juiste plek om het heveltje er door te laten komen en dan met 4 schroefjes het plankje in de huid monteren. Zie ook hier zoals het in de vleugel gaat gebeuren:

    Ja, da's een lastige. Ik heb nu in de bestelling staan:

    • 2 x S 3010 SERVO FUTABA voor de rolroeren
    • 2 x C 5077 BB SERVO GRAUPNER voor richting- en hoogteroer
    • 1 x C 231 MICRO SERVO GRAUPNER voor het gas
    Haha, helemaal mee eens. Ik heb toch wel eens de "Teunis Methode" omschreven? Aan iedereen meningen vragen en vervolgens doen wat je zelf denkt dat goed is, ook al gaat dat in tegen de eerder gevraagde meningen...
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Meestal is het eindresultaat een voor jezelf logisch samenraapsel van al die meningen :D
    Dat is de T methode ;-)

    Het feit dat je 1000 meningen ziet/hoort/leest, wil nog niet zeggen dat ze stroken met de werkelijkheid of met logica
    Zonder een gezonde twijfel aan de gebaande wegen, is er geen vooruitgang mogelijk..

    Zie onze eindeloze discussies betreffende hoeveel ampere een helicopter voor zijn besturing gebruikt...
    Iedereen weet wel een getal op te noemen, iedereen weet dat een 8 amp doorgaans heel blijft..
    Maar weinigen hebben het via een logger werkelijk gecontroleerd, en op een dergelijke manier onderbouwd
     
  17. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    De eerste stapjes
    Deze week zijn voorzichtig de eerste stapjes gezet. De romp zaag ik uit 3mm triplex (timmerplaat van de gamma), De zijpanelen van de romp zijn gezaagd en de dubbelingen voor de voorkant om zo een sterker geheel te krijgen zijn gezaagd en op elkaar gelijmd.

    Ook heb ik de spantjes gezaagd, het motorschot gedubbeld met 5mm timmerplaat en de slagmoeren voor de motorsteun zijn aangebracht. Hierna heb ik tijdelijk de motorsteun gemonteerd om te kijken of e.e.a. goed is uitgelijnd.

    Hierna heb ik de bodem van de romp en de cockpit deksel gezaagd.

    Het moeilijkste vind ik het lezen van de tekening en kijken hoe de onderdelen gezaagd moeten worden. Met alleen een bovenaanzicht is het moeilijk om te zien hoe de onderkant EN de bovenkant er uit zou moeten zien. Wel is het een bevredigend proces om na het zagen, alles in elkaar te passen en te zien dat ik e.e.a. goed heb geïnterpreteerd!

    [​IMG]
    Untitled by PlaatjesMakers Inc., on Flickr
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2012
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Een stomme vraag: hoeveel domping zet je erin, en hoe zet je dit erin?
    ik bedoel, zet je dit al in het motorschot zelf, of gaat het motorschot recht en vul je het met ringetjes uit oid?
     
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Kan allebei! Hier staat op tekening een "downthrust: -2graden" lijntje haaks op het motorschot. Het motorschot staat inderdaad 2 graden uit het lood t.o.v. het tweede schot.
    [​IMG]
    Motorschot Zijaanzicht by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Bij de "Trainer 1600" zit het motorschot er recht in, zit de motorsteun recht op het motorschot, maar heb ik tussen motor en motorsteun, twee ringetje onder de achterste boutjes gedaan waarmee de motor ongeveer 2 graden domp heeft. Beter zou zijn geweest om de twee ringetjes onder de bovenste twee motorsteunschroeven te doen (tegen het motorschot dus), maar dat ging wat moeilijk ivm epoxy die op plaatsen zit waar het niet hoort...

    De Venture 60 wordt geadviseerd om geen "sidethrust"te gebruiken, maar dat ga ik wel maken omdat er een zware motor op komt met aardig wat torque. Ik denk dat ik dat met de "Ringetjes onder de motorsteunschroven"-methode ga doen.
    [​IMG]
    Motorschot Bovenaanzicht by PlaatjesMakers Inc., on Flickr
     
  20. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi dat je begonnen bent. Ik wacht tot de kits weer geleverd worden en bestel er dan een. kan ik intussen mooi bij jou afkijken hoe het moet ;). Ga eerst nog een 4 star 40 bouwen.

    Ik ben voor de 4 star ongeveer 10 veelvoorkomende mods in de fora tegengekomen, waarvan je net zoveel voors als tegen leest ???.

    Succes iig!

    Freek
     

Deel Deze Pagina