Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Ik zie het probleem niet hoor, lijkt mij mooi gedekt :confused:

    Groeten,

    Jan,
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Het dek zelf is goed gelukt, verf is goed dekkend, maar als je zijwaarts naar het dek kijkt zie je alle sleuven als het ware oplichten.
    Misschien een beetje mierenn**ken maar ik wil de binnenkant van de sleuven ook stahlgrau hebben, ik vindt het zo niet mooi staan.
    Het is flink wat extra werk maar ik denk als alles stahlgrau is het er mooier uitziet, ga van de week wel wat proberen.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2010
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het is flink wat werk al dat gepiel in de sleuven, zijn er gelukkig niet zoveel, eerst maar eens op het achterste gedeelte wat gedaan.
    [​IMG]

    In vergelijking met de voorzijde ziet dit er een stuk beter uit, hier heb ik pas drie zijden van de sleuven gedaan, als het hele dek gedaan is wordt het de boot omkeren en beginnen we weer van vooraf aan.
    Ook moeten de luiken aan alle kanten stahlgrau worden, immers wanneer ze open staan bij display kijk je naar de onderkanten van de luiken.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Kan voorlopig geen sleuven meer zien, wat een gepiel met de kwast, gelukkig is dat nu ook achter de rug, ik had ook nog een ander karweitje.
    [​IMG]

    Eerst was ik dit niet van plan, aangezien ik de stokken meer op het dek had liggen en de grootste gebruik als schroevendraaier.
    Affijn, gisteravond een paar uurtjes wezen stoeien met draad en katrollen, geeft toch het gevoel dat ik hier wat meer aan moet uitbreiden, kan ik de display een beetje varieren.
    [​IMG]

    Ook de tui draden en ogen op de commandotoren gemaakt, misschien moet ik dan toch maar een showtorpedo maken die ik aan de constructie kan hangen, eerst maar wat extra info verzamelen voordat ik hier aan ga beginnen.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nog wat info gevonden
    de moderne propellors van duikboten hebben wel een heel speciale legering
    namelijk een mix van aluminium, brons en nikkel
    dus het is niet allamaal brons wat er blinkt
    voor de rest ziet het er weer netjes uit
    ik lig een beetje stil deze week door die rot morgen post

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2010
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Nice! Ziet er wederom weer goed uit Manfred :D
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb even zitten spitten in de verzamelbak oude onderdelen, en ja hoor, een oud achtereind van een electrische torpedo gescoort.
    Het begin van een showtorpedo, ik ga uit van de G7e, daar heb ik de meeste documentatie van, kleurenschema twijfel ik nog over, omdat ik ook foto's heb van oefentorpedo's, neig ik meer die kant uit, affijn ik zal het wel zien.
    [​IMG]

    Een van de eerste stappen was het maken van de contraroterende propellors,en het op maat maken van een sigarenkoker.

    [​IMG]

    De propellor bestaat uit twee buisjes die in elkaar schuifen met erop de bladen gesoldeerd, er moet nog een eindnok opkomen aangezien ik de G7e wil maken, normaal had je hier de uitlaat van de G7a.

    [​IMG]

    Het oude achterstuk afgestofd en ontdaan van de meeste verf, de propellorschacht blijft vastgeklemt zitten door een kleine O ring.
    Meteen aan de zijkanten M1 gaten getapt, waar de bevestigingsbouten in geschroefd worden, in een later stadium wordt hieraan het mechaniek vastgemaakt voor het hijsen.
    Volgende stap wordt dan het maken van een soort kleerhanger, waaraan de beugels zitten die worden bevestigd aan de bouten van het achtereinde, wordt vervolgd.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    heb jij je kiel aan gepast door hem scherper te maken ???
    want die robbe kiel is nu niet echt scherp bij wijze van spreken
    ook achter aan is er een verschil met het dream aertdek
    ik kan kiezen
    het dek gelijk met de romp schuren
    of met plamuur de romp aan passen aan het dek en ook meteen de achterkant ietsje scherper maken

    groetjes raf
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Nee, ik heb er niets aan gedaan, was al zo bij levering uit de mal van de Antwerpse collega's, hadden de mannen toen der tijd al zo gemaakt.
    Persoonlijk zou ik dan gaan voor plamuren, het is wel meer werk maar het eindresultaat ziet er dan beter uit.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred


    maar ik ben dan bang dat de boot een paar cm gaat langer worden en dan ook het boeg gat niet meer gaat uit komen
    ik zal wel eens kijken en proberen eerst een malletje te maken om te zien hoe veel verder de boeg dan naar voor gaat komen

    ik heb er weer wel meer werk aan dan ik gedacht had hahaha
    zoals reeds gezegd zijn er plaatsen waar de abs romp echt heel dun is geworden door het schuren en plamuren
    daar ga ik nu verstevigingen aan brengen zover het lukt

    groetjes raf
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Het voordeel van mijn boot is dat ze reeds is uitgerust met een atlantic-kiel, dus het is al wat langer.
    Tsja, dat dunne ABS, versterken lijkt mij ook de enige optie, de boot van mij is van meerlaags polyester, ik schat ongeveer 3 a 4 mm, slijtage heb ik niet echt in al die jaren, behoudens wat normale beschadigingen door het gebruik.
    Ik heb ze zelfs zien staan op een lege romp zonder bovendek, gaf vrijwel geen krimp, probleem blijft wel het extra gewicht door de polyester, tot nu toe heb ik nog genoeg marge over voor het afbouwen.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    de op lossing zou natuurlijk zijn (en nu verklaar je me zot)om van deze boot een mal te maken in epoxy daar dit het abs niet aan tast
    en daarvan terug een polyester romp te trekken
    de wtc is niet verkeerds mee die kan er zo terug in

    groetjes raf
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Zotte mensen hebben goede ideeen, het is inderdaad een hele mooie gedachtegang, wellicht iets voor in de toekomst.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    heb je nog een paar foto's van die roosters onder aan de brandstof tanks
    ik ben nu zover dat ik die van mij aan het maken ben
    en ik ga gaten moeten frezen in het abs
    maar heb jij je roosters gelijk of op de romp liggen ???
    bij plamuren van deze roosters is onmogelijk op de abs romp
    ik gebruik printplaats om de messing stangen over heen te solderen
    ze is maar 0.5 dik

    groetjes raf
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik zal vanavond effe wat foto's maken voor je, die van mij liggen op de romp, heb alleen dat gedeelte ingefreesd om de stangen van 0,5 mm in de romphuid te krijgen.
    Het frame is gemaakt van 0,3 mm koperplaat, dus na het zoveel mogelijk vlak schuren valt het bijna niet meer op.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Hier zijn de foto's, ik heb meteen een meetlatje erbij gehouden, kan je de afmetingen inschatten.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelf ben ik ook nog bezig geweest met het gedeelte waaraan ze de torpedo koppelen tijdens het laden, het is weer een heel pieterpeuterig werkje geworden maar ik vindt het zeker de moeite waard, affijn foto's dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ga dit weekeinde een poging wagen om het begin van de laadtafel te maken, zo te zien op de foto's die ik daarvan heb, wordt dat nog een aardige kluif met al die stangen en dergelijke.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2010
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    bedankt ik ga ze der ook boven op leggen al frees ik de gaten er wel doorheen
    zo blijft het wel nog lekker stevig en heb ik toch een betere door stroming van het tussen romp water

    maar ik ben gaan kijken naar je vorige postings -30 en daar zijn haast alle foto's verdwenen ????

    ik wil morgen aan de driehoek stuts beginnen waar de spandraden van de antenne over heen lopen maar foto's weg foetsjie????

    groetjes raf
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik vrees dat het een en ander in de digitale vuilnisemmer is verdwenen na de laatste update van het forum.
    Kan zelf nog maar een stuk of 50 foto's terugvinden in mijn album van de VIIC, gelukkig heb ik wel alles op een externe harde schijf staan, dus reconstructie is wel mogelijk.
    Kan wel even duren want ik ben druk bezig met andere dingen.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    een foto van zo een driepootje achter aan kan me reeds helpen
    ik dacht ng te weten dat je het met ronde buisjes gemaakt had
    en iets met splitpennetjes

    ik zal heel het topic nog eens her lezen mischien kom ik zo de info nog te weten
    ik wil morgen materiaal voor deze drie pikkeltjes gaan halen

    groetjes raf
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik heb de pagina van de topic weer effe gerestaureerd, alle foto's daarop staan er weer via een andere link, ik had toen inderdaad dunwandige 2 mm buis gebruikt voor het maken, veel plezier met bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2010

Deel Deze Pagina