Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    bedankt dan kan ik er weer effe tegen aan
    ik heb nog veel in te halen hahaha


    groetjes raf
     
  2. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Motordraden U47

    Goedeavond heren

    Even vraagje tussen door
    Welke diameter Draad gebruiken jullie voor de motoren van de U47
    2mm3 of dikker of dunner.
    Ben nu met de Bedrading bezig van mijn U47.
    Maar heeft iemand een tip elke motor wordt wel gezekerd met een 10 Amp zekering.
    Heb alles gezekerd de Pomp,Het Triple S Systeem en zometeen ook de accu's
    Geen zin in weer een binnenbrandje.
    Groet fred
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo fred
    ik gebruik die draden dij aan een computer voeding zitten
    deze zijn van koper en geleiden dus supper goed want veel draden worden tegenwoordig gemaakt van een legering met koper en aluminium en daar ben ik niet zo gek van

    maar als tweede optie is luidspreker kabel van die rood zwarte die je aan de meter kan kopen
    en die is 3 mm koper draad acht ik
    dus met isolatie iets dikker

    groetjes raf
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Fred, volgens mij is 4 mm2 dik genoeg als voeding naar je motoren over zo'n korte afstand. 6 mm2 zou wel wat overdreven zijn en 2,5 mm2 lijkt mij aan de dunne kant. Ook ik heb leer getrokken uit jouw verhaal en heb zekeringen klaar liggen ;)

    Luidsprekerdraad zou toch niet mijn voorkeur hebben...
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2010
  5. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Jonkje

    Ik weet wel welke draad Raff bedoeld .
    Deze heb ik thuis ook in de woonkamer liggen voor mijn speakers en is inderdaad best wel dik.
    En inderdaad 4mm3 is een prima dikte voor de motoren en een paar steekzekeringen er tussen kan er volgens mij niets meer fout gaan ,dam kom ik op 4 zekeringen in mijn boot (type steekzekering)
    Groet Fred
     
  6. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Even een weetje,:teacher:

    1 mm2 loshangende draad (dus niet in een dikke bundel) kan 10 Amp aan.

    Dus 2 mm2 = 20 Amp indien je zekert met 10 Amp dan zou 1,5 mm2 voldoende moeten zijn, zeker indien het een korte afstand is. 10 tot 20 cm anders naar 2mm gaan.
    Meer lijkt mij niet nodig.
    Waar je zeker winst kunt halen is de draden met stekers met goud contacten gebruiken en niet BV met een kroonsteen :(.

    Just my two cents,

    Groeten,

    Jan.
     
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Zeker met deze korte afstanden zal het niet moeilijk zijn Jan.
    Normaal wordt voor wisselstroom 7 Ampere per mm2 gebruikt en bij gelijkstroom 3 Ampere per mm2.
    Dit zijn gewoon veilige continuwaarden die ook in een bundel kunnen lopen.
    Bij intemeterende stromen zoals in de boot lopen hoef je je niet veel vd waarden aan te trekken.
    Dunner, lichter enz.

    Soortelijke weerstand van koper is 0.0175 Ohm per mm2 per meter.

    R= (L*0.0175)/A waarbij L in meters en A in mm2.

    Wet van Ohm erbij en je kunt zelf je eindspanning aan het eind uitrekenen.
    Vergeet niet ook de retourdraad mee te nemen in de lengte.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik gebruik het koper wel op een andere manier, en zeker niet om de motoren van stroom te voorzien.
    Dit weekeinde lekker wezen frummelen aan de torpedolaadinrichting, ben uitgegaan van de volgende foto en vele andere die ik verzameld had.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De basis opgezet van 1,5 mm dunwandige messingbuis.

    [​IMG]

    De volgende stap van de voorste steunenset, en het verstevigen van de achterste set met een draadkruis.

    [​IMG]

    Op de foto's die ik heb wordt de set in elkaar geschroefd met knevels, geprobeerd na te maken met 1mm koperen draad.

    [​IMG]

    Bij de achterste set hetzelfde gedaan, om een goede overgang te krijgen naar de bevestigingspunten op de staanders, heb ik de buis dichtgeknepen en voorzien van een 1mm gat, waardoor de knevel weer past.
    Uit voorzorg wel alles vastgesoldeerd omdat ik wel wil dat het stevig blijft voor het plaatsen van de tafel waarop de torpedo ligt.

    [​IMG]

    Het begin van de verstevigingsringen van de tafel, verder ben ik nog niet gekomen, omdat het maken van de steunen toch wel erg veel werk bleek te zijn.
    Hiervoor moet ik eerst wat verschillende profielen maken totdat ik het geheel in elkaar kan zetten, ik weet nu al dat deze ietwat gaat afwijken van het origineel, eenvoudig omdat ik ook nog te maken heb met een bepaalde functionaliteit, ik wil tenslotte ook nog de torpedo erop kunnen plaatsen.
     
  9. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Ik weet dat torpedo's vaak als "sigaren" worden betiteld, maar om er dan ook meteen reclame voor sigarenfabrikant "Kampen" op te zetten is wel weer wat overdreven......:)))

    Maar even serieus, het ziet er allemaal weer heel erg mooi en vooral ook historisch correct uit. Complimenten!


    Rob
     
  10. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Jan

    Ik moet denk een afstand van 40 cm overbruggen naar de regelaars.
    Ik wil daarom ook de regelaars van Norbert gaan bestellen .
    Mijn hele electroica komt voorin te liggen met de accu's voor de motoren .
    De accu's voor het tripple s systeem komen meer naar voren te liggen achter de motoren
    grt Fred
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Rob,

    De hobby is al duur genoeg, dus sponsors zijn altijd welkom, al moet ik daarvoor wel een zware sigaar oproken.
    Ik probeer zoveel het zo veel mogelijk lijkend na te bouwen, met hier en daar wat functionele wijzigingen, ik ga het geheel opsplitsen in vier delen, moet het tenslotte ook van de boot kunnen halen wanneer ik ga varen.
     
  12. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Fred,

    Ik denk dat je nu aan mij vraagt wat voor draad je zou kunnen gebruiken?

    Ik heb in mijn Gato twee regelaars vlak bij de motoren liggen en ik heb daar de draden voor gebruikt van de regelaar zelf en die zijn wel 4 mm2 echter naar de regelaars toe vanaf de accu's zitten 2 mm2 draden met een lengte van bijna 80cm totaal 1,60meter dan slalommen ze nog wat door wat relais heen voordat het echt naar de regelaars toegaat. dus ik haal de twee meter wel.
    En alles doet het ook nog.

    Resumé zolang je niet met grote stromen gaat werken zoals borstel losse motoren van 400 watt of erger met Lipo cellen dan valt het erg lang mee wat het spanning verlies aangaat in je kabels.

    Gewoon goed zekeren en je gezond verstand gebruiken dan kom je een heel eind.

    En met beide ben je dacht ik goed bezig.

    Groeten,

    Jan.
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Manfred,

    Hou je nou nooooooit op.:worship::worship::worship::worship:

    go on, go on..

    Greets,

    Jan.
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,

    Waarschijnlijk niet, ik kom veels te leuke dingen tegen als ik weer bij Jan Groot ben langsgeweest, denk je klaar te zijn, komt die man weer met wat anders op de proppen.
    Wacht de update van aankomend weekend maar af, het vorderd langzaam maar gestaag, veel meer werk dan verwacht.
     
  15. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Jan

    Ik moet voor mijn regelaars nog een plekkie zoeken ,maar ze komen wel dicht in de buurt van de motoren .
    Ik wil overigens de regelaars van Norbert gaan gebruiken ,daar zit alleen een servo draad aan ik denk dat ik het wel afkan met 2.5mm3 naar de motoren en de accu's toe.
    En Zekeren ZEKER weten .
    Ik gebruik steekzekeringen uit de auto deze heb ik ook in mijn mijnenveger zitten .
    En deze zijn 10 amp
    De pomp is gezekerd 7.5 amp
    Het Triple S Systeem is gezekerd 7.5 amp
    Dus dit alles moet wel voldoende zijn .
    Hoe gaat overigens je Gato met al dat extra's ??
    Ben benieuwd.
    Groet Fred
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Een nieuwe update over de laadinrichting voor de voorste torpedo, deze hele week elke avond zitten frummelen met koper.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De halve cirkels op de vierkante buis gesoldeerd, een heel gedoe om de juiste verdeling en alles haaks erop te krijgen, alles is slechts even vastgezet met een drupje soldeer.

    [​IMG]

    De langsliggers gemaakt uit vierkante buis, zodanig bewerkt met de dremel zodat ik een L vormige ligger overhield, de cirkels licht ingeslepen met de slijpschijf zodat het L vormig profiel erin valt, op dit punt kon ik pas alles helemaal vastsolderen zonder het risico dat door warmteoverdracht mijn soldeersel weer uit elkaar viel.

    [​IMG]

    Ik had al rekening gehouden met de hoek waaronder de torpedo in het ruim verdwijnt, volgens de bouwtekening blijkt dat 30 graden te zijn, volgend probleem was dat ik moest uitzoeken hoe ik de tafel zo vast kon maken dat het toch demontabel bleef.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het volgende op gevonden, dmv dunwandige 1,5 mm buis een verbinding gemaakt, met knevels van 1 mm rvs die voor de verbinding zorgen.
    Hierdoor blijft de hele opstelling demontabel in vier delen, waardoor het opbergen simpeler wordt.

    [​IMG]

    Als laatste de uiteindelijke opstelling, gisteravond in de verf gezet, compleet met de stukken hout voor het goed glijden van de ingevette torpedo.
    Zoals ik de opstelling gemaakt heb is deze eigenlijk niet geheel correct, de tafel bestaat normaal uit twee inschuifbare delen, meer uit praktisch oogpunt heb ik een vaste uitgeschoven uitvoering gemaakt, waardoor ik meer stevigheid krijg in de opstelling.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    grrrrrrrrr en gij blijft maar bezig he hahahahahaha

    jonge wat een mooie zaken al weer
    hier zouden ze straf op moeten zetten om dit te vertonen op het forum hahahahaha

    nee manfred mooi bezig en je kan zo nog wel een tijdje doorgaan

    ik blijf nog steeds je favoriet hahahaha
    ik zit op de kennel en kan niet verder eerst maandag maar weer

    groetjes raf
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ziet er weer top uit! :thumbsup:
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ben deze week toch nog bezig geweest met de laadinrichting, en heb het een en ander gefabriceerd.
    [​IMG]

    Met de opoffering van een miniservo en wat andere onderdelen is dit ontstaan, de upload naar youtube is onderweg, dus even geduld, wordt vervolgt.
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik liep al een tijdje rond met het idee of ik de laadinrichting niet functioneel kon maken.
    [​IMG]

    Allereerst moest ik deze katrol toevoegen om de loop van de kabel vrij te houden, historisch niet correct, maar wel nodig om mijn idee uit te voeren.
    Affijn kijk zelf maar, het is niet een mega lengte wat de torpedo verplaatst maar toch leuk dat het werkt, ik heb in ieder geval er een aardige tijd mee zitten spelen omdat het gewoon leuk is als het lukt.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina