Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ongelooflijk Manfred, meesterlijk! :worship: :thumbsup: :worship: Waar houd dat bij jou op, straks gaat de bemanning nog over het dek lopen!
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex,

    Dat wandelen zal er wel niet van komen, ik ben al tevreden met wat er nu gelukt is, was trouwens een gokje, als het niet gelukt zou zijn dan was het plan om alles gewoon vast te zetten.

    Er was nog een ding over van mijn to do list, het lpg ventiel dat er al zo'n 20 jaar in zit begon kuren te vertonen.
    [​IMG]

    Wat bleek, de ijzeren kern hoort voorzien te zijn van een chromen laag tegen de corrosie, was verdwenen in de loop der tijd, ook was de veer te ver aangetast voor goed gebruik.

    [​IMG]

    Een festo ventiel aangepast ter vervanging van het lpg ventiel, moest wel nieuwe nippels draaien, vastgesoldeerd met zilversoldeer op de standaard festo aansluitingen.

    [​IMG]

    Deze aangepaste uitvoering heb ik dit weekeinde in de boot ingebouwd, moest wel nog 144 gram aan lood toevoegen om aan het gewicht van het lpg ventiel te komen, gelukkig had ik hier nog plek voor beneden in de kiel.
    Gisteren de systeemtest gedaan en de hele boot uitgeprobeerd, in theorie is ze er klaar voor, het wachten is nu op hogere temperaturen voor het spuiten van de boot, daarna kan ze gebalanceerd worden.
    Ben nog wel met iets anders bezig wat ik nog wil toevoegen voor het spuiten, gewoon lekker prutsen met plastick.
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Even een paar dagen wezen prutsen met plastick plaat, de laatste dingen die ik nog moest maken waren de inlaten van de ballasttank.
    Op zich niet zo'n veel werk maar ik wilde het toch gedaan hebben voordat ik de boot ga spuiten, niet echt van plan om de boel weer te beschadigen na de nieuwe spuitklus.
    [​IMG]

    Alle losse delen opgebouwd uit verschillende diktes plaat, en verlijmd met standaard modelbouwlijm voor modelvliegtuigen, doet de toplaag iets oplossen om daarna muurvast uit te harden.
    [​IMG]

    Volgende stap in het samenstellen, dit is echt een van de dingen die je gewoon doet zonder dat de preciese werking van deze inlaten duidelijk is.

    [​IMG]

    Het geverfde eindresultaat, verf moet nog volledig uitharden, daarna kan ik ze vastlijmen onderaan de ballast tank.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    You've got mail ;)
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    grrrrrrrr waarkomen die deksels zitten

    op alle plannen die ik heb kan ik ze nergens tegen komen
    ofwel zaten ze niet op alle boten of wel vanaf een bepaalde datum

    ik ben nu aan de periscoopvoet bezig
    jong gij doet me wat aan hahaha
    maar het wordt wel mooi

    morgen als deze klaar is beginnen met dat verrekijker gedoe
    wat ook niet een lachtertje zal gaan worden

    groetjes raf
     
  6. Chariot

    Chariot

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Amsterdam
    gyrocopter op VIIC

    Hi Manfred,

    Wanneer gaan we samen met de VIIC een werkende autogyro zien?

    gP6VnbeWXSY[/media] - German submarine launched Autogyro Fa330

    Moet toch kunnen met de huidige ontwikkeling van micro helikopters en de bijbehorende micro elektronica, je kan er vast wel een ombouwen naar een autogyro.


    Groet,
    Frans Chariot
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    even verduidelijken

    [​IMG]
    het gaat hier over een bachstelze

    het nadeel is dat de boot steeds moest blijven varen want anders flikkerde heel de zaak in het water
    en het is niet nieuw want de duikboot bouwen LOL heft dit reeds een paar jaren op zijn model staan

    groetjes raf
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk dat puur op autogyro het ook niet zal lukken, daar is waarschijnlijk in model een te hoge snelheid voor nodig. Maar een mini-coax heli ombouwen .... is wel een leuke uitdaging natuurlijk!
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    De inlaten op tekening zien eruit als vierkanten onderaan de ballasttanks, heb via Jan Groot de juiste groottes en plaatsing gekregen.
    De mail die ik van Merlijn heb gekregen laat zien waarom ze er zo uitzien, de mannen hebben er duidelijk over nagedacht.

    Frans,

    Het is misschien wel mogelijk met de huidige technologie, wellicht iets voor in de toekomst, practisch is het in ieder geval niet, zoals Lex al aangeeft ivm de schaalsnelheid, je zal behoorlijk vaart moeten maken en houden wil het hele geval niet te water raken.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik denk dat ik de plaats gevonden heb waar ze moeten komen
    al staan ze op de plannen verdomd slecht aan gegeven

    daar waar jij die inkeeping in de kiel hebt staan bij mij twee recht hoeken getekend
    een groot en een kleintje dus ik vermoed dat ze daar moeten komen langs beide kanten

    of dat te realiseren valt bij de robbe boot is maar de vraag daar de kiel hier niet zomaar kan aangepast worden
    ik kan wel wat diepte simuleren door er twee stripjes tegen te plakken (de kiel is daar iets breder)en dan de inlaten toch te plaatsen zodat het er opties mischien wel goed komt uit te zien

    ik heb de maten uit de foto kunnen afleiden dus ik ga er voor

    groetjes raf
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ze staan inderdaad beroerd aangegeven als een stel vierkanten onderaan de ballast tank.
    Hier heb je nog een paar foto's hoe ik ze geplaatst heb.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet nog wel de lijmresten gaan wegschuren, en dan de boot gaan klaarmaken om te gaan spuiten, de temperatuur buiten gaat al zeker de goede kant op voor dit klusje.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    inderdaad daar had ik ze verwacht
    maar zoals ik reeds zei ik ga ze niet op schaal kunnen amken daar de kiel bij de robbe boten hier misvormd is omdat robbe hier het lood heeft willen in schuiven
    ik ga dus wel het vleugeltje er onder aan zetten zodat het van ver toch lijkt of de vorm van de kiel juist is

    weer een mooi werkje dat je gedaan hebt

    groetjes raf
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Niet echt veel nieuws van het bouwfront, de boot is nu al aardig spuitklaar en staat te wachten op mooier weer.
    Aangezien het aantal accessoires van de boot behoorlijk groot is geworden heb ik maar wat opbergdozen opgeofferd.
    [​IMG]

    Alles heeft een plekje gevonden en blijft hierdoor ook beter beschermd tegen beschadigingen tijdens transport

    [​IMG]

    Tot mijn geluk bleek ook de marder netjes in een opbergdoos te passen, en nog wat restruimte voor de andere onderdelen.
    Als de boot gespoten is wordt het alleen nog uitbalanceren en ben ik klaar voor de Subsail, erg benieuwd wat er dit jaar allemaal komt.
     
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Ik durf haast niet meer te komen:):):)

    Jan,
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Gewoon komen, ik wil dat monnikenwerk van de Engel VIIC wel eens in het echt aanschouwen, trouwens anders wordt het veel te druk met de VIIC modellen, komt jouw Gato wel weer beter tot zijn recht.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoezo te veel VIIC's? Ik wil wel wolfpack varen hoor :D
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Merlijn,

    Ik denk dat we wel wat mooie foto's kunnen gaan maken van aan elkaar afgemeerde VIIC's, hmmm, en flottille varen is altijd leuk voor een mooie video.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier gaat de bouw ook verder hoor
    ga aan die inlaten beginnen
    weer een klusje dat dan weer verder afgeraakt
    en inderdaad zo een paar boten naast elkaar aan een kade moet mooie beelden op leveren

    groetjes raf
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Klinkt als muziek in mijn oren :)
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Halleluja, de paasdagen zijn voorbij en eindelijk een lekkere temperatuur, NIEMAND ( behalve ik dan) de tuin in!!!!, spuiten maaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrr.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, de eerste laag staat erop, als het weer meewerkt morgen de tweede laag donkergrijs en dan de lichte bovenkant.
     

Deel Deze Pagina