Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Tja wat kan ik zeggen....:worship::worship::worship::worship:
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,

    Telkens weer vindt ik nieuwe dingen op het web, en blijft het een uitdaging om dit zo te kunnen maken, mochten er mensen zijn die zeggen, jij heb makkelijk praten met jouw bouwstijl, geloof me, het valt niet mee de dremel in je model te zetten zonder te weten hoe het resultaat zal zijn, voorlopig ben ik er nog niet, moet alle fouten op het dekdeel nog wijzigen.
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aangezien ik het achterste stukje had gestript van alle details moest ik weer van voor af aan beginnen, zoals met het sleepoog.

    [​IMG]

    Het uiteindelijke plekje op het achterste gedeelte, nu zit er bij sommige boten nog een ventilatie rooster op, eerst maar eens zoeken naar wat meer documentatie, kan altijd nog.

    [​IMG]

    Nu had ik ook het een en ander veranderd aan de opening boven het ventiel van de achterste trimtank, op foto's was te zien dat hier een rooster op zit van stangen.

    [​IMG]

    Het gat overgetekend op een stukje hout en alle stangen vastgeplakt, op deze manier heb eerder ook de inlaat roosters van de zadeltanks gedaan.

    [​IMG]

    De frames eerst in vorm gebogen door te passen in het dek, en daarna vastgesoldeerd.

    [​IMG]

    Met behulp van de dremel pas gemaakt qua hoogte, de bovenkant moest gelijk zijn aan het dek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het splitsen van de plaatjes was best wel wat werk, komt nu goed overeen met de foto's die ik heb van het origineel.
    Blijft alleen nog over een likje verf, ga ik niet met de airbrush doen maar lekker ouderwets met de kwast, in de praktijk deden ze dit gewoon met een bezem en een groot blik verf, het kostte dan niet al te veel tijd om het dek te doen.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Het dek een kleurtje gegeven, ik moet zeggen het ziet er anders uit dan de bling bling uitvoering.

    [​IMG]

    Dit is een van de foto's die ik gebruikt heb, hierop waren de panelen goed te zien, het is trouwens de U 264, deze komt het dichtste bij mijn uitvoering qua bewapening, toren en schorkelpijp.

    [​IMG]

    Nog een foto, uit een boek van Raalst, kon ik ook mooi gebruiken voor de details.

    [​IMG]

    Blijft lastig de juiste hoek te vinden, maar het lijkt er aardig op, behoudens de antennesteunen, je kan niet alles hebben, bij de U264 zitten er dan ook weer andere op, meer door de toren uitvoering IV, gaf wat meer ruimte op het achterdek.

    [​IMG]

    Nu zou je denken klaar, niet dus, er moesten nog wat extra sleuven komen rondom de achterste navigatie verlichting.

    [​IMG]

    De navigatie verlichting losgeschroefd en dan maar boren en vijlen, er moet nog wel het een en ander geplamuurd en geschuurd worden voordat er geverfd kan worden.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2013
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Met de XXIII veilig opgeslagen weer verder gegaan aan de VIIC, er moesten nog wat luiken op het dek beweegbaar worden gemaakt, en een begin van extra luiken op de toren,

    [​IMG]

    Dit luik had ik al gemaakt in het verleden, en zat vastgesoldeerd op het dek, dus losgehaald in voorbereiding van de scharnieren, geen idee trouwens waarom het vast zat.

    [​IMG]

    De scharnieren geplaatst en vastgesoldeerd.

    [​IMG]

    Uiteindelijk gaat het dan hierom, een werkend luikje op het dek, ik heb dit tevens gedaan bij nog een paar andere luiken, de werkzaamheden om werkend te krijgen blijven hetzelfde zoals met dit luik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze gaten waren voor mij iets spannender, je freest wel in een bestaande toren en fouten mag je niet maken, heb hiervoor een freesmalletje gemaakt, daarmee eerst grof binnen de lijnen gefreest en met vijltjes verder bewerkt tot de juiste grootte.

    [​IMG]

    Het voorste luik is al gewijzigd in een iets nettere uitvoering, de ronding van de toren maakte het niet makkelijk, voordat ik het in vorm ging buigen meteen maar de nodige gaten erin geboord en gesneden.

    [​IMG]

    Om de grootte van de luiken te bepalen eerst alles afgetekend op papier, daarna op het koper geplakt met pritt, dan wordt het knippen en vijlen voor de juiste grootte, met deze drie ben ik nu druk bezig, en er komen er nog twee bij van de andere kant van de toren.
     
  6. Uboot

    Uboot

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    27
    Locatie:
    utrecht
    allereerst wat een must voor de ogen complimenten!!

    ik had een vraagje over de Grooten buis op u uboot toren 3e foto back van dit bericht hoe heeft u dat gemaakt en met welk martiaal zou het zelf ook graag maken

    Mvg Ro
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dankjewel Ro,

    Dat buisje is gemaakt van koper, als je deze vult met vogelenzand kan je hem tijdens het verhitten in vorm buigen zonder dat die doorknikt.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    [​IMG]

    De luikjes zitten er allemaal in, en een nieuw laagje primer om alle sporen van de werkzaamheden uit te wissen.
    Met de hand ga ik de boel maar eens vervuilen want alle oude gebruikssporen zijn verdwenen.
     
  9. Tijgert

    Tijgert

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amstelveen
    Heel jammer dat de foto’s niet meer te zien zijn...
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ray je hebt een reactie op je PM van mij.
     

Deel Deze Pagina