Bouwverslag Vintage Wik Salto

Hierbij een verslagje van de opbouw (en later natuurlijk de filmpjes) van mijn Wik Salto.

Onderstaande afbeelding is wat ik van Arjan ''gekregen'' heb. De vleugels heeft Jacob voor mij gesneden. Mannen bedankt! Ik ga er iets moois van maken!

Servo's voor hoogte en richting op hun plek, ontvanger ook:

Nu eerst bezig met de vleugels. Vanwege het schuim maak ik twee ribben van vliegtuigmultiplex waar straks de vleugelverbinders tegenaan kunnen met epoxy:

Ribben ertussen, voorste verbindingsbuis ertussen. Nu met de achterste pennen bezig en dan de V-stelling meten/controleren en verlijmen.

de vleugelbevestiging is inmiddels gereed. De sleuven zijn inmiddels ook volgegoten met epoxy. Doordat de sleuven in de multiplex ribben op verschillende hoogtes zitten, is gelijk de V-stelling goed en is de vleugelbevestiging 1 rechte lijn. Ik heb de hulzen in verschillende delen gemaakt zodat je niet met uitstekende pennen zit tijdens het vervoer.

Ik ben nu met de liggers in de vleugels begonnen. Ik maak deze van vuren latten onder en boven van 2x8mm. het eerste gedeelte is dubbel, dus 4x8 mm. Tussen de onderligger en bovenligger worden vierkante delen balsa verlijmd van 8x8 mm doorsnede om zodoende een sterk vakwerk te maken. Nadat de sleuven gefreest zijn, boor ik dus om de 5 cm een gat rond 8 waardoor later de balsa blokjes gedruk worden zodat ze strak tussen de onder en bovenligger komen te zitten.
De sleuven voor de liggers heb ik met een bovenfrees gemaakt:

Best wel strak :)
Hier zie je de overgang van enkel naar dubbel, de delen zijn niet op lengte, maar alleen even om te kijken of het goed past.

Ziet er netjes uit!
Over de constructie heb je goed nagedacht, prima oplossing en sterk genoeg.

Johannes

Dank je. ja, dit soort ideen worden meestal geboren tijdens de koffie of borrel bij Arjan, haha.

Hierna komt er nog 1.5 mm balsa beplanking overheen en dan is ie sterk genoeg ja.

Hendrik denk er wel om dat de dubbele liggers aan de binnenkant moeten komen? Dus die blokjes moeten bij de wortel van de vleugel 4mm lager zijn dan aan de buitenzijde, waar de liggers enkel zijn. Aan de boven- en onderkant moet de ligger gewoon doorlopen, die dubbele zitten aan de binnenkant.

Ja, dat heb ik ook zo, alleen moest ik op de buitenste ligger ook een las maken, omdat één vleugelhelft breder is als 1 vuren lat.

indekken van de vleugels:

eerst de onder en bovenbeplanking (balsa 1,5 mm) tegen elkaar verlijmd in de vorm van de vleugels:

Servobehuizing gemaakt:

Beplanking klaar om in de epoxy te zetten en in de mallen aan te klemmen:

Na het lijmen uit de mal, bovenzijde:

Onderzijde:

Nu de andere helft nog...

Back