Bouwverslag viskotter Artur.

Dat opvulblok is van balsa, daar houd nix in, spijt van dat ik dat gebruikt heb. Zat in de doos dus gebruik je dat ook helaas.
Er op lijmen is ook nut, breekt gewoon los.
Ik had een lijm hulp geprint om de rongen mee vast te zetten waar de huidplaat aan vast moet komen, die breken gewoon af na verlijming. :mad:
Dus daar moet ik iets anders op verzinnen.

Grt Peter

Laatst bewerkt:
Peter, Als dat balsahout de juiste vorm heeft kun je het dan niet "stabiliseren" met verdunde vernis? Dan krijgt het wat meer body en houdt een punaise waarschijnlijk wel. Paar keer nat in nat opbrengen opdat het wat dieper in het hout trekt. Gedroogd opschuren opdat de lijm "pakt". Kijk maar of je hier iets aan hebt. Gr. Klaas.

Tja klaas, hij zit nu al half in het hout, probleem is ook dat je met klemmen moet werken, en die hebben weinig tot geen grip op zo'n kont.
Eerst het dek maar eens in de latjes zetten (gedeeltelijk) zodat ik die rongen daar op vast kan lijmen. Maar of dat lukt?
Grt Peter

Dit is dus het gedeelte waar het over gaat nr 16, 17, 18 en19, niet vast te krijgen op dat balsa o_O
Dek er op lijmen zou gaan, maar of dat sterk genoeg is?
Iemand een goede sugestie?
20210203_133857.jpg

De maten van het bijgeleverde dek klopt ook voor geen meter!

Grt peter

Laatst bewerkt:
Weer aan het plakkeu en lijmeu, eerste latje van bovenaf geplaatst. De rongen (of hoe dit ook heet) onder en boven vast gelijmt op het balsa en de tijdelijke bovenrand. Tevens ook een rand geprint waar ik mn lijmtangen aan vast kan zetten op het dek.
20210203_170955.jpg
20210203_170945.jpg

Grt peter.

Het hoeft niet hard te gaan Peter. Als het maar mooi gaat (= wordt). Zoveel te groter is de voldoening en des te groter de binding met het scheepje. Niet dat je je vingers eraan moet lijmen! Succes! Gr. Klaas.

Tnx klaas :thumbsup: Met hout lijm heb je daar geen last van dat je vast blijft zitten :D
Secondelijm is een ander verhaal. Ooit kneep ik in zo,n tube van alu, daar zat een gaatje in. Gevolg, duim en wijsvinger niet meer los te krijgen. 3 uur met een mesje bezig geweest om me zelf te bevrijden hier van :confused:
Grt peter

Nou nou wat een werk, beetje onderschat in de hoeveelheid werk, maar ik ga stug door. :D
Maar zn kont heb ik inmiddels dicht, en ja het kiert wat, maar daar heb ik een mooie truc op :p
Hatseflats dat smeer ik dicht met epoxui vermengt met zaagsel van de latten zelf. ;)
De lijn die van onder naar boven loopt komt nog latje tussen, daar moet ik een gleufje voor frezen.
20210210_170400.jpg

Grt peter

Tijdens het drogen van de lijm ben ik alvast aan onderbouw en stuurhut begonnen (geprint) en het navigatie verlichting gemaakt. Dus daarop loop ik voor :D
Het tekenen voor dat printen vind ik erg leuk, ook weer een hobby op zich :)
20210211_170703.jpg
20210211_170418.jpg

Grt peter

Laatst bewerkt:
ik twijfel daar nog over. Op de foto staan rabat delen weergegeven, en dat vind ik eigenlijk niet zo mooi.
grt peter

Je zou er wel een houten beplanking op kunnen maken Peter, maar dan met panelen. Zoals op de doos met die rabatdelen vind ik een beetje armoedig. Gr. Klaas.

Bij de meeste vissers schepen is de opbouw van staal, dat was mijn insteek ook om het vlak te houden.
Maar aangezien dit een oude vissers kotter is heeft hout ook wel iets.
Beplanken zou kunnen, maar dat moet dan heel dun zijn, daar zou ik dan strookjes fineer voor moeten gebruiken.
Is een mogelijkheid, ik ga daar over brainstormen.
Grt peter.

Had zoiets in gedachten voor het stuurhuis Peter. Geluid van de gloeikopmotor er gratis bij. Hadden toch wel iets die scheepjes. Werden ook aan de Eems gebouwd bij Bültjer in Ditzum. Gr. Klaas.

Back