Bouwverslag viskotter Artur.

Ach, zolang we elkaar maar een beetje de goede kant opduwen Peter. Gr. Klaas.

En dit is het geworden :)
Dankzij fokko en klaas met goede ideeën :thumbsup:
20210408_121913.jpg

Grt peter.

Flink sturen Peter en dan wordt de tros automatisch opgeschoten. Mooi geworden! En zo blijft het leuk om een model naar eigen inzicht aan te kleden. Met mijn beroepsdeformatie een extra uitdaging. Moet wel een beetje echt lijken en op de goede plek zitten. Gr. Klaas.

Proficiat Peter! En ligt Artur nu als passant in de jachthaven? Hoor nog wel een klein rammeltje en dacht aan de koppeling. Is dat een stukje slang, zoals in het begin van het verslag? Kijk eens of de askoker aan de binnenkant schudt. Eventueel zo ver mogelijk naar voren afsteunen. Verder een mooi vaarbeeld. Gr. Klaas.

Mischien de spoed van de schroef wat verkleinen. Dan kan je de motor wat meer toeren later lopen zo dat je van het gepiep af bent. Het ratelend geluidje dat klaas ook hoort nog even onder zoeken. Verder prima vaarbeeld.
Proficiat

Dank je Klaas :)
Het is idd een stukje silicone slang klaas, en ik zal eens kijken naar de as.
Er ligt een 12 volt mptortje in die op 7,3 volt draait, hij gaat hard genoeg.
grt peter

Marc, dat piepen doet de motor als je um heel langzaam laat varen, het is een brust motortje.
Ik heb er een thor vaarregelaar aan hangen, en al de motoren waar zo een ding aan hangt piepen. Geen idee hoe dat komt.
grt Peter

Schip weer in dok, inspectie uit gevoerd naar schroefas en motor.
Keurmeester er bij en die stelde het volgende vast, het rammeltje komt uit de motor zelf (koppeling gedemonteerd), schroefas trilt niet.
Grt Peter

Peter, Dat piepen komt door de regelfrequentie van de regelaar en dat veroorzaakt een hoogfrequent trilling in de motor. Heb wel gemerkt dat het bij de ene motor harder piept dan de ander. Of dat iets met het aantal velden van het anker te maken heeft? Verder zijn die CTI regelaartjes prima dingen. Klein, goed regelbaar en hebben een BEC, die ongeveer 1 Amp. af kan geven. Heb er eentje aan de sleeplier van Smit Finland zitten. Krijgt 6 Volt uit een converter. Piept alleen een beetje bij heel lage toeren.
Het rammeltje in de motor is daar nog iets aan te doen? Lagertjes goed, of ligt er iets los in? Kan ook onbalans zijn. Maar je lost het wel op denk ik. In ieder geval een parmantig scheepje. Gr. Klaas.

Dank Klaas, Die regelaars vind ik ook prima, niet te duur en werkt goed. dat rammeltje zie ik maar aan als het motor geluid ;) Dat piepen doet ie bij langzaam draaien.
Zondag 1e vaardag in leek bij LMBC waar ik lid van ben geworden, vandaar artur snel afgemaakt.
Grt Peter

Piepen komt inderdaad enkel voor bij laag toerental, ik heb het op bijna al mijn schepen.
Gebruik het piepje om te weten of de motor toch draait bij heel weinig gas geven. Van de nood een deugd maken noemen ze dat hier bij ons.
Ik had even het gevoel dat het continu piepte omdat je steeds zo weinig gas moest geven daar ze anders te snel ging.
succes met j lidmaatschap, je gaat er gegarandeerd plezier aan beleven.

Back