Bouwverslag vleugels voor Elektro Junior 3

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door pieter.peereboom, 7 okt 2018.

  1. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Elektro Junior 1

    In 2015 heb ik na aansluiting bij modelvliegclub ACK een 2e-hands Elektro Junior van Graupner gekocht via Marktplaats. De Junior is een Almost RTF-model met een ABS romp en volledig ingedekte vleugels van balsa. De vleugels zijn met 2 breekbouten aan de romp bevestigd en zijn voorzien van 1 stalen pen, de spanwijdte is 210 cm. De vleugels en het hoogte- en richtingsroer waren al door
    Graupner bekleed met oranje krimpfolie. Deze kist had nog niet gevlogen en ik kon deze kopen met 2 servo’s en een borstelmotor. Ik heb de motor vervangen door een borstelloze uitvoering en deze voorzien van een spinner en klapprop. Het uitmikken van het zwaartepunt was lastig omdat de zwever in het verleden ontworpen was voor aandrijving met nicad-cellen en een borstelmotor. Zoals bekend zijn deze veel zwaarder dan de huidige aandrijving. De originele tekening, waarop het zwaartepunt was aangegeven, zat er bij en het is gelukt om met een zware accu het zwaartepunt op de juiste plek te krijgen.
    EJ 001.JPG

    Elektro Junior 2

    EJ 001a.JPG

    De Elektro Junior vloog prettig zoals je van een thermiekzwever mag verwachten. Na een crash in 2016 heb ik een nieuwe romp gemaakt van triplex en een hengeldeel. De rechter vleugel moest ook gerepareerd worden omdat deze doormidden was gebroken. De vleugels zijn bij deze uitvoering door middel van 2 pennen aan de zijkant van de romp bevestigd in plaats van bovenop de romp.

    Elektro Junior 3

    In dat zelfde jaar is de Elektro Junior opnieuw gecrasht en is de rechter vleugel opnieuw gebroken. De romp was nog wel in orde. Ik heb toen besloten om de vleugels opnieuw te gaan bouwen. Eigenlijk zijn alleen nog het hoogte- en het richtingsroer origineel; het wordt nu de Elektro Junior 3.

    EJ 002.JPG

    De originele hoofdligger van de volledig ingedekte vleugels bestond alleen uit een balsa lat met horizontale nerf. De nieuwe hoodfligger wordt opgebouwd uit 2 vuren latjes met webbings van balsa met een verticale nerf en alleen de voorzijde van de vleugel wordt ingedekt. De vleugels krijgen de zelfde afmetingen, maar ik overweeg nog om winglets toe te voegen. Dit was in de tijd dat de Elektro Junior werd uitgebracht niet gebruikelijk maar ik heb mij laten vertellen dat dit de vliegeigenschappen zou verbeteren.

    Profielkeuze

    Op de bouwdoos van Graupner staat vermeld dat het gebruikte vleugelprofiel een gemodificeerde versie is van Eppler 193. Ik heb toen op internet Eppler 193 opgezocht en dit vergeleken met het profiel van de door Graupner gebouwde vleugel. Eppler 193 heeft een dikte van ruim 10 %. Bij de vleugel van Graupner heb ik een dikte gemeten van 9 %.

    Het uitwerken van een gemodificeerd profiel was voor mij onbegonnen werk en op advies van een van de clubleden van ACK heb ik gekozen voor het originele profiel Eppler 193. De gegevens van dit profiel staan in een database op internet die je rechtstreeks kunt gebruiken in het programma waarmee de vleugel is uitgewerkt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Leuk project! Toevallig ben ik ook net bezig met een zwever op basis van een hengel-deel. Verbazingwekkend hoeveel sterkte er nog zit in een hengeltje van de action. Dit is volgens mij geen glasvezel, maar lijkt wel een soort kartonachtig materiaal dat wel enige vezels heeft, maar niet vergelijkbaar met glas of koolstof. Maar dat kan ook niet voor 2,95 €

    Ik kies voor een AG-35 profiel, rolroeren en een remklep. Vleugelbelasting probeer ik tussen 20 en 22 gram te houden.


    Veel succes met je project!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je reactie.
    Zie voor een uitgebreid verslag met meer info en foto's van het gebruikte hengeldeel http://aeroclubkennemerland.nl/images/stories/blog/01_junior.pdf
    Zijn er al publicaties over jouw project?
    Mvg Pieter
     
  4. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    De ribben worden voor mij gefreesd door een van de leden van ACK. Voordat de nieuwe ribben gefreesd kunnen worden moet er eerst een ontwerp van de vleugel gemaakt worden in een tekenprogramma dat geschikt is voor het ontwerpen van vleugels voor modelvliegtuigen. Het ontwerp, dat wordt opgeslagen in een bepaald bestandsformaat, moet vervolgens omgezet worden naar bestanden in (bijvoorbeeld) het dxf-formaat. Daar kan een freesbestand van gemaakt worden, waarbij de ribben gepositioneerd worden binnen de afmeting van het houten plankje waar ze uit gefreesd worden.

    Deze hele procedure was nieuw voor mij en ik dan ook lang bezig geweest voordat de freesbestanden eindelijk gereed waren. Ik heb hierbij veelvuldig advies moeten vragen bij meerdere leden van onze modelvliegclub ACK. Het vinden, installeren en werken met de benodigde, onbekende programma’s kost nu eenmaal veel tijd.

    Ik loop met dit bouwproject, met voor mij veel nieuwe zaken, het risico dat ik niet alles op de beste manier heb gedaan. Advies hierover is altijd welkom.

    Het tekenen van de vleugels

    Van de vleugel heb ik de maten opgenomen. Deze zijn uitgewerkt en vastgelegd in een tekening gemaakt in Publisher. Het vleugelprofiel, dat in de zelfde tekening is opgenomen, heb ik van internet geplukt.
    EJ 004.JPG
    Later maak ik handmatig een tekening schaal 1 op 1 van de linker en de rechter vleugel, waarop gebouwd gaat worden.

    Uitwerken vleugels

    Het uitwerken/ontwerpen van de vleugels heb ik gedaan met een gratis versie van het programma DevWing. Ik had niet eerder met een ontwerpprogramma gewerkt. Het heeft mij zoals hiervoor genoemd veel tijd gekost voordat het gelukt is. In de gratis versie zijn bovendien niet alle mogelijkheden van de betaalde versie opgenomen.

    Het vleugelontwerp is gemaakt overeenkomstig de originele maten zoals hiervoor zijn weergegeven. Het binnenste gedeelte en het buitenste gedeelte van de vleugel worden apart gemaakt, omdat er een knik in de vleugel zit. Waarschijnlijk is het wel mogelijk om de vleugel in 1 keer te ontwerpen, maar dit is mij niet gelukt. Het gevolg is nu dat er wel dubbele ribben zijn (de buitenste rib van de binnenvleugel en de binnenste rib van de buitenvleugel). Er moeten keuzes gemaakt worden voor de indekking, de hoofdligger, de neuslijst en de achterlijst. Ook het profiel moet worden ingevoerd.

    De originele vleugel was in zijn geheel ingedekt. Ik heb er voor gekozen om de nieuwe vleugel alleen aan de voorzijde van een indekking te voorzien. De eerste drie ribben van multiplex worden wel helemaal ingedekt. Zo wordt de vleugel lichter. De nieuwe vleugel is volgens mij toch sterker dan het origineel door het ontwerp van de hoofdligger met vuren latjes en webbings met verticale nerf. Bij de originele vleugel bestond de hoofdligger alleen uit 1 balsa lat met horizontale nerf.

    Omdat voor de linker en de rechtervleugel de maten voor de ribben gelijk zijn wordt het ontwerp maar 1 keer vastgelegd. Er kan geen bestand gemaakt worden voor de 1 op 1 tekening in de gratis versie van DevWing.

    EJ 003.JPG
    3-dimensionale weergave van de rechter binnenvleugel in DevWing. De indekking zit alleen aan de voorzijde vanaf de pijl bij rib 4.

    Het freesbestand

    De dwp-bestanden van DevWing zijn voor mij omgezet in dfx–bestanden. Het volgende dat moet gebeuren is deze bestanden op maat inpassen in de afmetingen van de plankjes van waaruit de ribben gefreesd moeten worden.

    Ik had hiervoor een probeerversie op de computer geïnstalleerd van Drafside. Dit lukte mij niet zelf en een ander clublid heeft de bestanden omgezet in een freesbestand; dit is ook in dfx-formaat. Daarna zijn de ribben voor mij gefreesd. De eerste 3 ribben zijn gemaakt van 3 mm multiplex en de overige ribben van 3 mm balsa.
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  5. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    zie in bovenstaand draadje 2 verschillende profielen voorbij komen .
    Misschien al wel bij een ieder bekend, maar plaats het toch maar even vindt het altijd wel interessant als er profielen genoemd worden deze even op te zoeken .
    Bij dezen de link
    http://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#ag35
    na het openen even naar boven scrollen
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  6. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    De Ribben

    Na het frezen zitten de ribben op 4 punten nog vast aan het plankje waarin ze zijn uitgefreesd. Wat mij opviel was dat deze 4 punten al wel op 2/3 van de dikte van het materiaal doorgefreesd waren. Ze konden zo gemakkelijk losgesneden worden.

    EJ 005.JPG

    Na het los snijden zijn de doorgesneden verbindingspuntjes vlak geschuurd en zijn de ribben gesorteerd en genummerd.

    Op de foto’s is te zien dat aan de voorzijde van iedere rib een verdikking zit op de plaats van de neuslijst moet komen. Dit schuur ik er wel af. Het is niet in het ontwerp meegenomen en is mogelijk ontstaan bij het omzetten van bestanden of misschien wel door een ontwerpfout.

    EJ 006.JPG
    De rode lijn op de foto geeft de grens aan tussen de ribben voor de binnenvleugel en de buitenvleugel.

    Het bepalen van de plek van de vleugelpennen heeft stof tot nadenken opgeleverd. Het is gebruikelijk dat de voorste vleugelpen, die vaak dikker is dan de achterste vleugelpen, in de hoofdligger wordt opgenomen of daar tegenaan wordt gelijmd.

    Bij de bouwdoos van Graupner Junior 1 (ARF-model) was de vleugel bovenop de romp bevestigd met 2 schroeven en slechts voorzien van 1 vleugelpen. De koperen bus van de vleugelpen was opgenomen in de hoofdligger van balsa. Het zwaartepunt lag direct daarachter, ter hoogte van de bevestigingsbouten van de vleugel. Wat mij op viel was dat het dikste punt van de vleugel ongeveer 1,2 cm voor de vleugelpen zat.

    EJ 008.JPG
    Bij het ontwerpen van de vleugel voor de Junior 3 (met 2 vleugelpennen) was de hoofdligger door het programma DevWing gepositioneerd op het dikste punt van de vleugel. Waar moet nu de vleugelpen komen? Vlakbij het zwaartepunt of op het dikste punt van de nieuwe vleugel.
    EJ 009.JPG
    Ik heb er voor gekozen om de (voorste) vleugelpen van de nieuwe vleugel in de hoofdligger aan te brengen, die op het dikste punt van de vleugel zit. Dit lijkt mij de meest sterke constructie. Het zwaartepunt zit dus ongeveer 1,2 cm daarachter. Bij de Cirrus van Graupner, waarvan ik weet dat de vleugel stevig geconstrueerd is, zit het zwaartepunt ook een stukje achter de hoofdligger.


    De bouwtekening

    EJ 007.JPG

    De bouwtekening van de rechter vleugel heb ik schaal 1 op 1 getekend op een stuk tekenpapier dat ik over had van een andere bouwdoos. De tekening wordt afgedekt met huishoudfolie voordat het bouwen kan beginnen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    EJ 010.JPG

    De ribben van multiplex worden aan de voorzijde op maat geschuurd en de gaten voor de vleugelpennen en en schroefhaken worden geboord met een kolomboormachine.

    EJ 011.JPG
    De indekking voor de onderzijde van de vleugels wordt op maat gesneden langs een aluminium liniaal. De liniaal wordt met zware klemmen vastgezet aan het werkblad zodat het balsa (1,5 mm dik) tijdens het snijden niet kan verschuiven.

    Omdat de indekking niet uit een plank gemaakt kan worden wordt de lossen onderdelen eerst met plankband tegen elkaar aan vastgezet. Op de foto is het plakband niet goed te zien.

    EJ 012.JPG

    Daarna de verbindingen openbuigen, houtlijm tussen de verbindingen aanbrengen, de verbindingen terugbuigen en overtollige lijm verwijderen. Om te lijm te laten drogen vlak op de bouwplaat plaatsen met het plakband naar beneden.

    EJ 013.JPG
    Na het drogen wordt het plakband verwijderd en worden de indekking en de achterlijst op de bouwplaat vastgezet met naalden overeenkomstig de 1 op 1 bouwtekening.

    De onderste lat van de hoofdligger en de ribben worden op de juiste positie geplaatst zonder deze te lijmen. Je kunt dan zien of alles goed aansluit en zo zit de onderste lat op de juiste plaats. Om de plaats waar de onderste lat moet komen te fixeren worden er strak tegen de lat spelden gestoken. Zo kun je deze lat op de juiste plek fixeren.

    EJ 014.JPG
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  8. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    De ribben worden verwijderd en de onderste lat van de hoofdligger wordt tegen de spelden aan op de indekking gelijmd. Ik gebruik voor hout op hout altijd watervaste houtlijm. Tijdens het drogen van de lijm gebruik ik klinkers om de lijmverbinding vlak en onder spanning te houden.

    EJ 015.JPG
    Nu worden de ribben vastgelijmd aan de onder indekking, de onderste liggerlat en de eindlijst. De wortelrib wordt ten behoeve van de juiste V-stelling met behulp van een malletje onder een hoek van 6,5 graden gelijmd. De overig ribben worden haaks gelijmd met behulp van een stukje aluminium hoeklijn. Van de hoeklijn is vooraf gecontroleerd of deze haaks is, in hoeklijn zit soms een afwijking.

    De indekking wordt tijdens het drogen van de lijm aan de voorzijde met stukjes balsa van 2 mm dik ondersteund omdat de onderzijde van het profiel niet tot aan de neuslijst recht door loopt zoals bijvoorbeeld bij de Cirrus.

    EJ 016.JPG

    De achterlijst van de vleugel verloopt in 1 rechte lijn en staat haaks op de romp. De voorzijde van de binnenvleugel verloopt in een kleine pijlstelling (zie eerdere tekeningen). De buitenvleugel heeft een iets grotere pijlstelling. Het gevolg is dat de hoofdligger van de binnenvleugel een hoek maakt ten opzichte van de hoofdligger van de buitenvleugel.

    De latten van de hoofdligger heb ik op de plaats van de knik koud tegen elkaar verlijmd. Om deze verbinding sterk te maken is er zowel boven als onder een plankje van 1,2 m triplex over de verbinding gelijmd.
    EJ 020.JPG

    Op de volgende foto zijn de bovenste latten van liggers vastgelijmd en is het verbindingsplaatje met 4 klemmen vastgezet.

    EJ 018.JPG
    De webbings worden op maat gemaakt en aan beide zijden tegen de vuren latten van de hoofdligger gelijmd. De nerf van de webbings loopt verticaal. Op de verbindingen tussen de webbings en de ribben breng ik nog een extra laagje houtlijm aan. Zo vul je de eventuele spleetjes op met een flexibel laagje houtlijm. Vervolgens worden er ter versteviging van tegen de verbinding van de achterlijst en de ribben driehoekige plaatjes van balsa tegen gelijmd.

    EJ 021.JPG
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Beter om de draad van het hout evenwijdig te laten lopen met de lange zijde van de driehoek.
    Dat is vele male sterker dan op deze manier, waarbij het driehoekje makkelijk splijt. Dit doet niet veel.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  10. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt Rick, heb ik weer wat geleerd.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
    JHvdK en aurectar vinden dit leuk.
  12. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Hoi Ron, bedankt voor je altijd positieve feedback. In het middelste plaatje wordt aangegeven dat in de hoek kleiner dan 90 graden het goed is dat de nerf loopt in de richting van de hoek van de te versterken verbinding. Bij 90 graden en meer dan 90 graden is dit niet zo. Dit lijkt tegenstrijdig maar mogelijk is er een goede uitleg voor. Kun je dit toelichten? Alvast bedankt.
    Pieter
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Pieter, graag wil ik reageren op je vraag aan Ron.
    Hout is mijn stokpaardje :)

    Vezelrichting bij hoekversterkingen?

    Om de kunnen begrijpen wat de optimale vezelrichting bij een scherpe hoek is, is ook kennis van lijmverbindingen nodig.
    Een eindvezel lijmverbinding is niet sterk, deze zal bei belasting makkelijk breken.
    Lengtevezel is wel goed te verlijmen.
    Daarom zal bij een scherpe hoek waar de vezelrichting van de hoekversterking niet dwars, maar in richting hoek loopt sterker zijn bij belasting.
    Uiteraard bepaald de richting van de vezels de stijfheid van een constructie, maar wat heb je eraan, als de lijmverbinding breekt.
    Maar er is natuurlijk een mogelijkheid om beide voordelen van zowel een optimale vezelrichting en goede lijmverbinding te combineren.
    Maak dan multiplex hoekversterkingen van het gewenste materiaal.

    Johannes
     
  14. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je reactie Johannes. Als ik je goed begrijp dan kan ik bij de keuze voor balsa het beste een tweede versterking erop lijmen met een andere vezelrichting. Of triplex/multiplex gebruiken bij de keuze voor berken.
    Pieter
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Johannes is de deskundige, ik heb alleen maar ooit een Graupner Beta zwever gebouwd, daarna overgestapt op heli's, en daarmee heb ik ruim 25jaar geleden voor het laatst gevlogen. Gelukkig heb ik wel een goed geheugen voor goede informatie en waar die te vinden is :)

    Stokpaardjes zijn ook van hout.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
    Ariel vindt dit leuk.
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Pieter, voor jouw vleugel is de beste keuze zoals Rick het heeft beschreven.
    Maximale stijfheid en de lijmverbinding is in beide richtingen even sterk, mits alles netjes pas gemaakt is.

    Johannes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Tussendoor heb ik de vleugelpennen, die met epoxy in de romp tussen triplex plankjes waren vastgelijmd, verwijderd. Dit is nodig omdat de pennen in de nieuwe vleugel op een andere plek komen. Eerst heb ik met een scherpe beitel zoveel mogelijke de pennen vrijgemaakt van epoxy en hout. De pennen zaten toen nog wel aan de zijkanten van de romp met epoxy vastgelijmd. Ik heb de pennen voorzichtig met een brander verwarmd. De epoxy wordt dan zacht en met een tang zijn de pennen uit de romp getrokken. Vooraf had ik op de romp de omtrek van de vleugel met viltstift afgetekend.

    EJ 019.JPG
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom staat dit niet gewoon waar het hoort, bij Bouwverslagen vliegen?
    Er staan nu al 2 bouwdraadjes van je verkeerd, 1 in Verenigingen en deze hier.
    Voor geinteresseerden is het zoeken is het makkelijker als het op 1 plek staat.

    GJ
     
  19. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Ik heb het bouwen van de vleugels van de Elektro Junior 3 inmiddels weer opgepakt.

    Ik heb mij tussendoor bezig gehouden met het bouwen van de Begin’air, een 2-meter zwever. Het bouwen hiervan is een project van onze modelvliegclub ACK. In oktober 2018 is dit project opgestart tijdens de eerste clubavond in clubgebouw de Terp te Alkmaar. Inmiddels vliegt mijn Begin’air naar tevredenheid. Zie voor meer bijzonderheden het verslag op het modelbouwforum.

    Om de verbinding van de latten van de binnen- en de buitenvleugel van de Elektro Junior 3 te verstevigen heb ik 2 vuren latjes op maat gemaakt, die licht klemmend passen tussen de liggers en het verbindingsplaatje. Zie de foto en de tekening een stukje terug in het verslag.

    EJ 022.JPG

    Achteraf gezien vind ik het geen goede constructie. Het zal wel voldoen maar ik had beter een vuren of epoxy versteviging uit een stuk kunnen maken dat tussen de liggerlatten gelijmd wordt. Ook het koud op elkaar lijmen van stompe zijkanten van de liggerlatten is geen gelukkige keuze. Maar goed, al doende leert men.

    Na het lijmen van de laatste webbings heb ik de vleugel van de bouwplaat losgemaakt. Ik ga de bovenindekking er pas oplijmen als de vleugelbussen van de 2 vleugels samen zijn uitgelijnd.

    EJ 023.JPG

    De webbings heb ik op maat geschuurd zodat ze precies gelijk lopen met de bovenste liggerlat. Ik gebruik hiervoor een klein latje waarop ik fijn schuurpapier heb bevestigd met 2-zijdig plakband.

    Voor de foto ligt het schuurlatje ondersteboven en aan één van de smalle zijkanten zit ook een stukje schuurpapier voor smalle schuuroppervlakten.

    Of de indekking later goed aansluit aan de bovenzijde van de ribben heb ik gecontroleerd met een stukje balsa met de zelfde dikte als de indekking.
     
  20. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    EJ 024.JPG
    Om de uitstekende delen aan de tip van de vleugel zoals de liggerlatten, de onderindekking en de eindlijst af te schuren leg ik de vleugel op houten balkjes. Zo kun je gemakkelijker schuren en zorgen dat het resultaat netjes haaks wordt.

    EJ 025.JPG
    De achterlijst, die iets te dik was, moest nog op maat geschuurd worden. Over de achterzijde van de ribben wordt een strook plakband geplakt. Zo kun je de eindlijst dunner maken zonder de ribben te beschadigen.

    Ik heb de tekening van de rechter vleugel op zijn kop op een zelfgemaakte lichtbak gelegd. Op de tekening heb ik met een viltstift de punten aangeven waar de lijnen van de ribben, de indekking en de voor- en de achterlijst elkaar raken. Zo is op de achterzijde van het zelfde stuk papier een exact gelijke tekening gemaakt voor de linker vleugel

    EJ 026.JPG
    Nu kan ik aan de linker vleugel beginnen.
     

Deel Deze Pagina