Bouwverslag: VO65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 18 jul 2012.

  1. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    dus dan zullen alle ontwerpers die zich druk maken over water verplaatsing asymetrich vleugel profiel , er beter een plank in kunnen doen en recht langs de mast loopt het nog beter , de hijshoekpunt die kun je gewoon hoger of lager in de mast maken , dat is simpeler dan hoek v/d daggerboards in een romp veranderen , heeft mijn ontwerper v/d Gamesa me iets op de mouw gespeld ,uitgelegd


    gr rexonamen
     
  2. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik denk dat hij het goed uitgelegd heeft. Ik zie geen tegenstrijdig verhaal.
    Ik denk dat de ontwerpers van de vo65 er hetzelfde over denken. Maar na gesprekken met de toekomstige gebruikers hebben ze gekozen voor een versie die een fractie minder effectief is. (omdat die praktischer is). Het is geen zwart-wit keuze tussen effectief en praktisch; een glijdende schaal.
     
  3. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, Belgiƫ
    Zeer mooi gemaakt. Ik zou ook graag een dergelijk zeilend model hebben, maar heb de tijd niet om deze helemaal zelf te produceren. Ik heb nu een Smaragd en een Volvo Ocean van minstens 120cm is wat ik zoek?
    Heeft iemand een mal en is geinteresseerd om een romp te verkopen?
    Of weet iemand een bouwdoos te koop van een dergelijk model in die grootte?

    Groetjes,
    Jan
     
  4. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Beste Jan,
    Ik ken niemand die een mal van een vo65 heeft gemaakt, behalve een commerciele partij (stockmaritime). Van de vorige generatie (v070) zijn ook wel mallen gemaakt.
    Ik moet zeggen dat als je direct een romp maakt (dus niet met een plug, mal en dan een romp), dat de bouwtijd van de romp een behoorlijk klein deel is van de totale bouwtijd. Alles boven, onder en in de romp kost veel meer tijd om voor elkaar te krijgen. Dus als tijd een issue is, dan zou ik willen aanraden zo'n project nog een keer te overwegen. Ga je toch iets bouwen dan lijkt het me leuk een bouwverslag te zien verschijnen.

    Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
     
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Zo, het dek is weer dicht. De eerste laagjes verf zitten er ook weer op.
    [​IMG]
     
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    [​IMG]
    helemaal happy ben ik nog niet met mijn spuitwerk. Hoewel het precies dezelfde spuitbus is, is het nieuw gespoten voordek een stuk donkerder. Ik dacht mezelf er wat makkelijker af te maken door het achterdek niet te spuiten, omdat dat wat complexer is met de decals en dekuitrusting.

    Iemand een idee waar dat door komt? Moet het nieuwe deel nog meer drogen? Is het oude deel lichter door uv? Is het oude deel lichter door de zijdeglans-afwerking?

    En hoe op te lossen? Heb ik andere opties dan ook het achterdek spuiten?
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik zou zeggen "zoek oude foto's erbij".
     
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Dat had ik gedaan, maar de ene foto is de andere niet qua kleur. Ook zijn veel foto's niet bij daglicht genomen helaas. [​IMG]
    Heb wel de indruk dat het lichter is geworden.
    Kan ik dan aannemen dat het wel bij zal trekken, of zal ik het verschil blijven zien?
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ken jouw verf niet.
    Ik heb me over mijn eigen verf ook verbaasd.
    Glanzend als hoogglans terwijl het matte verf moest zijn.
    Pas na een week werd het mat.
    Hoe het met kleur zit kan ik dus ook niets over zeggen.
    Wel irrie dat eenzelfde kleurnummer een ander resultaat geeft.
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    het was zelfs dezelfde spuitbus (die was nog niet leeg). Dus blijkbaar verkleurd deze verf flink. Ik vond het kleurverschil nu wel te groot om te wachten tot de nieuwe verf ook verkleurd is. Dus toch maar besloten om alles hetzelfde te maken.

    Dat betekende een aardige afplakklus:
    [​IMG]

    Maar het resultaat mag er zijn vind ik.
    [​IMG]
     
  11. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo
    Heb even een vraag kan misschien iemand mij helpen om aan tekeningen te komen van mechanische deel van rol fok?
    Ben namelijk van plan om deze winter mijn zeilboot uit te breiden en een rol genua.

    Gr Jorik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    ik zie de discussie over de kantelkiel en vraag me af of een schroefspindel zoals gebruikt bij de 3D printers bruikbaar is. Zie Banggood sku nummer SKU263984. Bedenk wel dat zowel een worm overbrenging als een spindel een laag rendement heeft, dus meer torsie nodig vauit de motor. ze zijn we zelfremmend
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Beste Jorik,
    Daar heb ik geen ervaring mee. Mijn genua is geen rolgenua.
    Je zou het even in het schipperscafe kunnen vragen, of even een apart topic kunnen starten.

    Succes
     
  14. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ehm,
    Je rakelt een oude discussie op. Het lijkt me niet de beste oplossing. Zo'n spindel is gemaakt om een lineaire beweging te krijgen uit een roterende motor. Met een kantelkiel wil je juist geen lineaire beweging, maar ook een rotatie.
     
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, maar met een beetje handigheid zet je een lineaire beweging om in een rotatie. Zij het dan dat de draaihoek nstuurlijk beperkt is.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Op de echte schepen is het een ook een lineaire beweging , cilinder met olie druk.
    Alleen op de mini 6.50 daar gaat het met een takel, omdat de krachten hier nog beperkt zijn.
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Klopt helemaal. Ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar ik denk niet dat het de makkelijkste aanpak is. Maar voel je vrij om iets moois te bouwen met deze methode.
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Die spindel van Banggood is een voorbeeld van hoe het er uit ziet, maar veel te dik. In de (oude) floppy drives zitten veel dunnere.

    Anyhow, success ermee.
    Wat betreft de rolfok, ooit eens gekeken hoe het in de echte zeilerij gaat. Daar zit een soort minimastje dat onderaan met een touw om een schijf rond gedraaid wordt. Op intenet ziijn veel plaatjes van een dergelijk systeem te vinden.
     
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    succes ermee? Ik ben al 2jaar ofzo geen kantelkiel-mechanisme meer aan het bouwen (het werkt prima; zie geen reden het te veranderen), dus ik dacht dat jij zoiets wilde bouwen. Blijkbaar niet, dus ik laat de discussie hierbij.
    Ik ben ook geen rolfok-systeem aan het bouwen.

    Laten we teruggaan naar het bouwverslag. Ik moet nog achter passend lijn voor nieuwe vallen aan en ook decal-vellen. Dan kan de refit afgemaakt worden.
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Blijkbaar was mijn reactie op de verkeerde plek, sorry, nog wat onbekend met dit forum.
     

Deel Deze Pagina