Bouwverslag: VO65

Het idee was om met NED101 met twee VOR-boten te varen, maar het afgesproken plasje was niet diep genoeg voor een van de boten.

Wel wat foto'tjes, omdat het wel mooi is om twee VOR-racers bij elkaar te zien.
P1060237b.jpg

P1060240b.jpg

Toch nog wat varen:
P1060244b.jpg

En een oude trouwe Saphir, die ook ondiep genoeg stak:
P1060247b.jpg

je kan een messing busje in het dek lijmen waar de zeerailing in past.
Wat ook gaat is een gaatje boren iets groter dan de diameter van je zeerailing, gaatje verzadigen met epoxy (dun vloeibaar) ondereind van je railing in de olie dompelen en laten uitlekken, railing in het gaatje steken en uitlijnen, laten uitharden. Door de olie pakt epoxy niet op railing en je hebt zo een perfecte passing die niet inwatert.
Je hebt hier wel voldoende hout dikte onder het dek nodig, de onderzijde van de bus/gaatje moet dicht zijn.
Dit laatste heb ik nooit op schaal gedaan.
De ramen van mijn 1/1 boot zijn zo met schroefdraad M4 gemonteerd.

Nog even terugkoppeling op de tips van Isola2.
Ik ben voor de tweede optie gegaan. Eerst een blokje gemaakt met daarin een zeerailingpaaltje gelijmd voor de uilijning en diepte (1,5mm)
Mijn dek is redelijk dik met 3mm multiplex. UIt de losse pols boren zorgde er wel voor dat ik op een paar plekken door het dek heen ging. Dat bleek niet erg. Een klodder epoxy door het gaatje en het was weer waterdicht.

Hier nog twee foto's van de boot met en zonder zeerail en andere accessoires.
P1060419.jpg
P1060420.jpg

Dat heb je knap gedaan, een paaltje met een blokje als mal dat is een goed idee, denk dat het anders moeilijk word om alles uit te lijnen :thumbsup:

Eindelijk na de vakantie weer een update.

Behalve vakantie ben ik ook even bezig geweest met een ander projectje; het inbouwen van een schemerschakelaar in een auto.
Zo zag dat er ongeveer uit. Het snelheidsdisplay dimde normaal als het licht aan gezet werd. Nu alleen als het ook nacht is. Is het weer een beetje leesbaar overdag.
P1060824.jpg

Dan de boot. Daar was ook even een zijprojectje. Hij heeft een nieuw plekje gekregen. Even een paar steunen gemaakt voor aan de muur.
P1060844.jpg

De boot heeft eindelijk stuurwielen gekregen. Een paar stukjes metaaldraad uit een afvalbak gevist en zitten knutselen. Ik weet eigenlijk niet welk metaal het was, maar kreeg het met de soldeerbout niet warm genoeg om te solderen. Lijmen werkte ook prima. Ook een display'tje toegevoegd.
P1060858.jpg

Wat nog mist om er een echte Brunel-schaalmodel van te maken is zeilen in de goede kleur en juiste logo's. Nu krijg ik verwarrende input als ik het forum zoek over het verven van zeilen. Het beste advies wat ik las is gewoon proberen. Dat heb ik dus gedaan.
Hieronder het resultaat van het tapen.
P1060855.jpg

Ik heb de volgende truc gebruikt om de letters te plakken. De letters op de juiste schaal geprint en dan uitgeknipt. Deze letters op een oud glazen tafeltje gelegd. Dan ruim schilderstape om de letters. Als je dat goed aandruk zie je de randen van de letters weer goed. Daar kan je dan met een mesje langs. Dan blijft de rand achter op het glas. Deze kan je dan overbrengen op het doek.

Het bleek door een eerder testje op een klein stukje doek heel belangrijk om super dunne lagen te spuiten.
Zo gezegd, zo gedaan; met dit als resultaat.
P1060863.jpg

Over het algemeen een acceptabel resultaat. Met dit als ergste 'vlek'.
P1060865.jpg

Van een stukje hout en een stukje gebogen plastic ook nog een radar-unit gemaakt. Weer met de beproefde magneetjes aan de mast gehangen.
P1060862.jpg

gr, Bram

Zeilen zijn mooi geworden. Komt er bij de stuurwielen nog een kapje of zo over het midden? Het lijkt nu net alsof ze in elkaar gevouwen zijn. Wel knap om van restmateriaal dit te maken, voor zover ik kan zien zijn ze mooi rond, dat is al een uitdaging op zich, dacht ik.

Zeilen zijn mooi geworden.
Bedankt :-) Dit zijn dus nog mijn proefzeilen. Er komen nieuwe in de juiste kleuren.

Komt er bij de stuurwielen nog een kapje of zo over het midden? Het lijkt nu net alsof ze in elkaar gevouwen zijn. Wel knap om van restmateriaal dit te maken, voor zover ik kan zien zijn ze mooi rond, dat is al een uitdaging op zich, dacht ik.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. De twee bogen die de 'spaken' vormen liggen idd achter elkaar. Hier moet misschien nog een klein metaalkleurig dopje tussen.
Hier nog een foto van het orgineel.
Het vierhoekig maken van de spaken vond ik net iets te ingewikkeld.
P1060281.jpg

aansluiten daggerboards

Ik heb eindelijk de moeite genomen de zwaarden aan de servo te knopen. Deze worden nu in de mast gehesen.
Het is lastig om het op foto te zetten, dus hier meer een (super) kort filmpje.

Binnenkort maar eens testen of het ook al varend werkt, als de krachten vele malen groter zijn. Ben benieuwd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog twee foto'tjes van de lijnen en het blok wat ik gebruikt heb voor het hijsen van de zwaarden.
P1060883.jpg

P1060884.jpg

Het blok is misschien niet de mooiste. Al zal hij minder opvallen als hij netjes zwart is.
Het haakje en pinnejte heb ik verzonnen voor het makkelijk op en aftuigen. Als ik de mast een stukje naar voren haal komt er genoeg ruimte op de lijnen om hem los te halen.
Het pinnetje moet ervoor zorgen dat het blokje niet heen en weer draait, als hij niet aan twee kanten gelijk wordt belast.
Works like a charm.

Ook heb ik een stel luiken gemaakt. Ze zitten nog even met dubbelzijdig tape vast zodat ik kan kijken of ze naar mijn zin zijn.
De luiken zijn gemaakt van een stuk doorzichtig kunststof van 1mm dik. Voor het raampjes-effect verf ik de achterkant donkergrijs en laat ik de voorkant onbeschilderd. Het effect komt niet echt uit op de foto, maar de ruitjes spiegelen dan als echte ruitjes.
P1060882.jpg

Dat ziet er allemaal strak en goed doordacht uit.
Maar heb wel een vraagje, moeten de zwaarden door hun eigen gewicht zakken ?

Dat ziet er allemaal strak en goed doordacht uit.
Maar heb wel een vraagje, moeten de zwaarden door hun eigen gewicht zakken ?
Dankje. Ik begin het een beetje te leren na veel afkijken hier op het forum. Je moet veel leren met een eerste boot.

Op de foto van boven zie je een iets dikkere witte lijn naast het zwaard naar beneden gaan. Deze zit bovenop het zwaard met een klein schroefje vast. Deze lijn trekt het zwaard naar beneden.
Dat is wel nodig ook. De zwaarden zijn lichter dan water en er zal ook wel wat druk op komen als de boot vaart.

Ik heb weer een stapje gemaakt in het detailleringswerk. Negen displaytjes erbij. Vijf aan de mast en 4 naast de toegangsluiken.
Ik maak het vooral uit stukjes plastic van verpakkingsmateriaal, zoals een druivendoosje uit de supermarkt.
Geen zorgen dat het gaat rotten als het een keer nat wordt.
P1060888.jpg

decals

Ik heb een proefprintje gemaakt voor de decals, om te kijken of de maatvoering klopt.
P1060893.jpg

Ik had me eerder al gefrustreerd over het feit dat je online moeilijk logo's kan vinden met een goede resolutie, laat staan als vector-bestand. Tot ik laatst een tip las die ik jullie niet wil onthouden.
De truc is niet te googlen op afbeeldingen maar op pdf's. Dit kan met de opdracht "bedrijfsnaam filetype:pdf". Google geeft dan alleen pdf's als resultaat.
In veel pdf's zitten logo's als vectorbestand verwerkt (je kan oneindig inzoomen zonder dat het korrelig wordt). Deze pdf kan je dan met een hoge resolutie in je foto-programma laden.

ripstop verven

Heeft iemand ervaring met het spuiten van ripstop-doek?
Ik had op een forum van kite-makers gelezen dat je acryllak moest hebben. Maar dit vloeide onder mijn tesa-schilderstape door.
Nog een testje gedaan met allerlei soorten tape, die ik bij de hand had. Ouderwets ducttape lijkt nog het beste te werken:
P1060960.jpg

a = ducttape, b = gaffertape, c = goedkope oké schilderstape, d= tesa schilderstape, e = pvc-tape

Iemand advies?

Baggeraar,
Goede vragen en opmerkingen; bedankt.
Het was de blanke universele schilderstape.

Was me niet echt bewust dat er zoveel soorten schilderstape waren. De keuze bij de bouwmarkt om de hoek bestaat volgens mij vooral uit verschillende breedtes. Ik ga eens kijken wat er beschikbaar is.

Ook dat batikken ziet er interessant uit. Dat zou ik ook eens moeten proberen hoe strak dat lukt.

Wordt vervolgt.

bedankt voor de tip en het duwtje in de goede richting.

Jouw tip was beetje lastig te regelen op korte termijn (wil graag door :-) ), dus heb de gele variant (precision indoor) geprobeerd.
Dat lijkt prima te werken:
P1060962.jpg

nieuwe set zeilen

Hier een foto'tje van de nieuwe zeilen:
P1060972.jpg

Ik heb de nieuwe set zeilen net als de oude getekend in Sailcut. De grootste aanpassing aan de nieuwe zeilen is een verminderde bolling in het grootzeil. De boot is toch al redelijk over-powered en daarnaast wat loefgierig. Ik hoop dat dat zo wat beter gaat.

Na het geëxperimenteer in de voorgaande posts, ook het echte werk gedaan: het spuiten van het bovenste stuk van het grootzeil. De gele tesa-tape werkt naar behoren. Ik ben wel tevreden.

De volgende stap is de logo's erop spuiten. Het is maar goed dat ik niet een weekje eerder zover was. De echte boot heeft afgelopen zaterdag een nieuwe set zeilen in gebruik genomen, die er toch weer net wat anders uitzien.

Back