Bouwverslag: Volledige ombouw naar speedboot

Hallo allemaal,

Tijden terug ben ik al aan het project begonnen, helaas heb ik geen foto's van de boot voor ik eraan begon. Ik heb hem zo'n 12 jaar geleden gehad en er destijds een ''soort van'' politie boot van gemaakt. Helaas heeft hij toendertijd maar 1 keer gevaren aangezien ik het vrij snel voor elkaar kreeg om alles op te blazen.

Nadat hij zo'n 9 a 10 jaar onder het stof heeft gestaan wou ik er toch weer wat van maken, een speedboot dan wel. Daarom ben ik er zo'n anderhalf jaar geleden weer aan begonnen. Door gebrek aan tijd schiet het voor geen meter op, alhoewel het de laatste maand(en) wat beter gaat heb ik toch maar besloten een thread te openen (altijd handig voor tips).

Hier zijn een aantal foto's van de periode dat ik er weer net aan was begonnen. Op deze foto's is hij al eens volledig geschuurd en is alle decoratie er al af. (Misschien dat sommige van jullie een aantal foto's al kennen uit andere forum gedeeltes)
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wat foto's die ik afgelopen weekend heb gemaakt, van het werk van de afgelopen paar maanden.
Veranderingen:
- 2 bestaande gaten in het dek recht gezaagd.
- Achter de bestaande 2 gaten nog 1 bijgemaakt om bij mijn roergarnituren te komen die er volledig scheef in waren gelijmd (de 2 nieuwe liggen al klaar).
- Alle gaten in mijn dek van de decoratie dicht gemaakt. Plus een laag grondver aangebracht om te kijken of het niet zichtbaar blijft.
- Aan de binnenkant waar mijn as door de romp komt de boel wat gefatsoeneerd (nog niet top, maar in ieder geval stukken beter dan het was).

Momenteel ben ik bezig om mijn nieuwe roergarnituren er op een fatsoenlijke manier in te plaatsen.
full

full

full

Servo steuntje zo goed als klaar.
Helaas niet zo precies als ik zelf wou, maar de afwijkingen zijn maar minimaal en de grootste afwijking die er is, is nog geen millimeter (volgens mij vrij goed voor iets dat met de hand is gemaakt).
Het stukje hout wat eronder ligt word in mijn boot gelijmd en daarop komt het steuntje te zitten met 3 boutjes. Mocht ik dan in de toekomst andere servo's kopen die anders van maat zijn hoef ik alleen maar het steutje los te schroeven en een nieuwe te maken. Op deze manier voorkom ik dat ik telkens de boel moet slopen.

full

full

Mdf is niet de meest handige keuze als materiaal voor boot-onderdelen, beter gebruik je echt hout of triplex. Mdf zuigt zich namelijk helemaal vol als het in aanraking komt met water en zet dan uit en/of desintegreert.

Daar heb je een heel sterk punt, waar ik tijdens het maken ook op kwam. Ik had juist voor mdf gekozen omdat het heel makkelijk te verwerken is.
De makkelijkste oplossing die ik daar voor had was het gewoon 1 keer insmeren met een beschermende laag of eventueel zelfs met een epoxy-hars.
Maar goed dat je me er nog eens aan herinnerd!

@Jan de Bruin
Als het een speedboat moet worden, kies dan lichter materiaal. Dit MDF maakt het allemaal veel te zwaar.

@ Eric
Het klopt volledig dat mdf geen geschikt materiaal is, maar de bouw van deze boot berust dan ook niet op het willen halen van een zo hoog mogelijke snelheid. Daar in tegen probeer ik het gebruik ervan natuurlijk wel minimaal te houden. Het is dan ook de bedoeling dat veel onderdelen net zoals bijv. die servo steun later netjes uit een lichtere hout soort of uit aluminium worden gefreesd.
P.S. mijn naam is trouwens Jurian de Bruijne :rolleyes:

@ Mark
Leuk dat je me bouw gaat volgen!! Tips en weetjes zijn altijd welkom.
Het zal waarschijnlijk niet al te snel gaan, want veel tijd heb ik vaak niet. Maar doe mijn best om elke week een beetje vooruitgang te boeken.

Zier er goed uit mark, en dat is inderdaad zo'n zelfde roertje.
Ik heb voor mijn boot wel 2 nieuwe gekocht van graupner die zo goed als hetzelfde zijn als deze. De vorige eigenaar had namelijk de asjes van de roertjes krom gebogen om er voor te zorgen dat deze in neutrale stand recht zouden staan. Dit had hij gedaan omdat hij de 4mm geleidebuisjes er behoorlijk scheef in had gelijmd!

Ik zie trouwens ook dat jij tussen je servo en roer een mooi degelijk verbindings stangetje hebt zitten, mag ik vragen hoe je daar aankomt?

Laatst bewerkt:
Zier er goed uit mark, en dat is inderdaad zo'n zelfde roertje.
Ik heb voor mijn boot wel 2 nieuwe gekocht van graupner die zo goed als hetzelfde zijn als deze. De vorige eigenaar had namelijk de asjes van de roertjes krom gebogen om er voor te zorgen dat deze in neutrale stand recht zouden staan. Dit had hij gedaan omdat hij de 4mm buisjes er behoorlijk scheef in had gelijmd!

Ik zie trouwens ook dat jij tussen je servo en roer een mooi degelijk verbindings stangetje hebt zitten, mag ik vragen hoe je daar aankomt?

Uuhh...deze zat nog in de boot.
En anders even kijken bij een goeie modelbouwzaak.

Ik krijg ook nog wel es wat hier en daar. Ook sloop ik ook graag dingen voor onderdelen ;)

Groetjes, Mark

Foto van hoe het er uiteindelijk ongeveer uit moet komen te zien.
Momenteel zit er nog niks vast in.
De volgende keer wil ik de servo steun volledig afmaken, de oude gaten in mijn romp van de geleidebuizen weg werken, en de niewe gaten boren die 1.8cm verder uit elkaar komen te zitten dan de oude.

full

Na een lange winterstop en een aantal grootte verbouwingen eindelijk weer eens tijd gehad voor wat bouwwerk.

Steuntje voor de roerassen is inmiddels klaar en gelijmd. De steun waar mijn servo's aan komen te hangen ga ik opnieuw maken van kunstof.

full

full

full

ziet er heel netjes uit! toppie! én je hebt de mdf netjes in de epoxy gezet dat zie ik goed toch?

Gr. Sam

Bedankt Sam!
En dat heb je inderdaad goed gezien. Aangezien mdf niet zo goed samen gaat met water heb ik het volledig ingesmeerd met epoxy.
Het andere deel waar mijn servo's aan komen te zitten is op dezelfde manier gemaakt, alleen niet helemaal blij met de precisie waarmee ik het gemaakt heb. Daarom wil ik dat opnieuw proberen te maken van een ander materiaal.

Laatst bewerkt:
Dit weekend weer een stapje verder gekomen.
De stuur inrichting is nu volledig klaar.

full

full

Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden. Dan toch maar vragen: waarom twee aparte servo's voor de roeren?

Groet,

Ad Bakker

Back