Bouwverslag: Volledige ombouw naar speedboot

De twee servo's zitten d.m.v. een Y-kabel allebei op hetzelfde kanaal, waardoor ze uiteraard ook beide dezelfde beweging maken.

De achterliggende gedachte van 2 aparte servo's is de zogenaamde term fail-safe, mocht er 1 kapot gaan blijft de andere het nog doen (geen idee waarom er 1 kapot zou moeten gaan). En aangezien ik 2 roeren heb waarom dan geen 2 servo's.
En natuurlijk wilt het oog af en toe ook wat haha :rolleyes:.

hallo

HOOOOOOOOOOOO stop
een goeie raad van een oude rot
gooi die twee armpjes die op de roeren zitten meteen zo snel mogelijk in de vuilbak
en koop of maak er andere
deze zijn van ontwerp uit al ellende en zullen alleen nog maar voor meer ellende zorgen binnen de korste keren
je wil zeker spelen en dan zet je die rommel er in
deze moet je hebben
ro1483.jpg

die gaan 50 jaar mee zonder problemen
ze zijn van robbe en bij de grote Q te koop voor 4 euro ps anders bij robbe zelf
maar daar kosten ze 4.50
http://www.robbe.de/anlenkhebel.html

nog een foutje wat je dan meteen ook kan verhelpen is dat de buisjes van je roeren boven geen steun hebben
er komt nogal wat kracht op een roer te zitten en dan wil de zaak na een tijdje nogal eens los komen te zitten door de hevel werking op de buisjes die meestal alleen maar door de romp vast zitten
zet boven aan ook een steun punt net onder de roerhevels en naar de achterkant van de romp
zo heb je het meeste stevigte
gr raf

Hallo Jurian,

Als je een speedboot wilt hebben, dan moet de overgang van de bodem naar de spiegel scherp zijn en niet mooi afgerond, zoals op de foto's te zien is.
Bij een scherpe overgang zal de waterstroom afbreken als de boot snelheid maakt, bij een ronde overgang zal het water omhoog kruipen en afbreken, omhoog kruipen en afbreken, enz. Dit kan een continue wippende boot tot gevolg hebben.

Kijk ook even naar de dikte van je dek, wil je er zelf op kunnen staan?
Een millimeter of twee met spanten eronder is lichter (speedboot!) en sterk genoeg.

Groeten, Jan.

@ Raf

Die 2 armpjes worden later nog vervangen door 2 andere. Waarschijnlijk 2 van aluminium. Van het type wat jij laat zien heb ik er toevallig 1 liggen, helaas is deze door de vorige eigenaar zo misbruikt dat deze niet meer bruikbaar is.
Over die versterking voor de roerbuisjes zal ik nog eens denken, het geheel is nu op zich al behoorlijk stevig. Maar om problemen in de toekomst te voorkomen is het inderdaad geen gek idee om er nog wat voor te maken.

@ Pompebled

Helaas heb ik de romp niet zelf gemaakt, deze heb ik jaren geleden ooit eens gekregen. Ik weet dat deze romp niet 100% geschikt is voor een speedboot, maar het hoeft van mij dan ook geen wedstrijd model te worden. Het gaat meer om de fun van het bouwen ;).

Back