Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny Bimmel, 25 nov 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ik ben aan een nieuw project begonnen. De bouw van de Smitwijs Singapore staat voorlopig even stil, een tijdje nadat ik de romp heb behandeld met epoxy kreeg ik allemaal uitslag op mijn hand :( . Volgens de dokter zou het kunnen dat het door epoxy komt, maar de kans daarop is erg klein. Dat wil ik toch even uitsluiten dus was ik op zoek naar een nieuw project. Bij “te koop” zag ik toen ineens de Smit Nederland van Billing Boats staan voor een leuk prijsje :) . Kortom dat is mijn nieuwe project geworden :D .

    Ik ben toen gaan zoeken naar informatie over het origineel, al snel kwam ik erachter dat de Smit Nederland nog 6 zusterschepen heeft; Smit Denemarken, Smit Duitsland, Smit Finland, Smit Ierland, Smit Rusland en de Smit Frankrijk. Ik wil een aparte boot maken, maar wel aan de hand van het origineel. Nu lijken ze allemaal op elkaar, maar de Smit Nederland is tegenwoordig in Panama en de Smit Duitsland vaart rond in Venezuela. Om daar foto’s van te krijgen wordt erg lastig, maar de Smit Frankrijk is verkocht aan URS en heet tegenwoordig Walcheren. De Smit Frankrijk is op een andere werf gebouwd dan haar zusterschepen en is ook als laatst gebouwd. Dit betekend dat er een aantal kleine verschillen zijn met haar zusjes en de kleurstelling is ook heel anders. De keuze was toen snel gemaakt, het moet de Walcheren worden :D .

    [​IMG]
    Dit is ze dan, de Walcheren (foto; Tugspotters).

    Na het bestuderen van de bouwbeschrijving viel me meteen het verschil met mijn eerste bouwpakket (de Amsterdam van Artesania Latina) op. Dit model is veel beter gedetailleerd, maar de bouwbeschrijving is een stuk minder dan het fotoverslag van de Amsterdam. Maar dat moet natuurlijk geen probleem zijn.

    Afgelopen maandag gelijk met de bouw begonnen (ze moet natuurlijk kunnen varen tijdens werkschependag :wink: ). Als eerst de verstevigingen in de romp gelijmd en daarna het dek gepast, dat paste niet. Ik dacht dat dit kwam door het balkje wat in de breedte in de romp gelijmd moet worden dus heb ik die er weer gelijk uitgehaald. Dat hielp wel iets, maar het dek paste nog steeds niet. Dus de schottelschuurmachine erbij gepakt en voorzichtig wat van het dek afgeschuurd. Na wat schuurwerk paste het dek gelukkig wel.

    [​IMG]
    Volgende stap de aandrijving, dit is niet echt makkelijk moet ik zeggen, want er staat nergens precies aangegeven waar alles moet. Ten eerste kreeg ik problemen met het Becker-roer, maar die waren snel opgelost er stond namelijk net een stukje hierover op het forum :D . Vervolgens heb ik met behulp van een oude schroef van mijn Amsterdam de assen netjes in het midden van de straalbuizen gezet. Toen alles goed paste de boel vastgelijmd. Daarna bezig geweest met de ondersteuning van de roeren en straalbuizen. Toen kwam ik erachter dat ik een fout had gemaakt; ik heb het bovenste plaatje van de Becker-roeren (waar het asje van de achterste flap invalt) aan de romp vastgeplakt. Hier moet nog een ring tussen, maar die zit bij mij aan de binnenkant van de romp :cry: . Het roer zit dan te hoog en raakt de ondersteuning niet.

    [​IMG]
    Nu was het tijd geworden om het dek vast te lijmen en een begin te maken met de opbouw, niet speciaals hier alles staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing. Het is me wel opgevallen dat het onderste raampje van het stuurhuis bij het origineel is dichtgemaakt dus gaan we dat later ook doen :) .

    [​IMG]
    Tot slot vandaag nog de verschansing geplaatst, ik dacht dat ik de verschansing er wel in één keer op kon lijmen maar daar had ik niet genoeg lijmklemmen voor. Dat moet dus in stappen gebeuren. Het is trouwens wel aan te raden om het hout met een plantenspuit vochtig te maken, anders krijg je het er niet op.

    Zo……… (wat een lap tekst :? ) dat is het dan voor nu, morgen gaan we weer verder.

    Groetjes Danny.
     
  2. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hej Danny,

    Dat gaat maar hard met je he.
    Mooi dat ik je er blij mee kon maken

    Goed bezig, ik blijf de bouw volgen natuurlijk

    Groeten

    Gregor

    ps: horen er sticker vellen bij te zitten zoals je in je pb'tje schreef?
    Ik zal iig alles thuis nog even overhoop halen en als ik t vind hoor je t direct.
     
  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Zo, dan ga ik dus concurrentie krijgen! Eerst even een paar opmerkingen. De Smit Frankrijk is in vele opzichten verschillend van de Smit Nederland. De romp is vrijwel gelijk, maar de verschansing is anders. Mijn Smit Frankrijk is gebouwd van de originele werf tekening Smit Nederland dus mijn verschansing klopt dus ook niet! Verder zijn aan het dekhuis ook verschillen oa is er later een hydraulische kraan op geplaatst en loopt de schuinte van de trap niet door tot op het dek. Verder is het leuk om te weten dat de deuren van het stuurhuis later zijn vervangen door stalen klap deuren. Er zitten veel leuke details aan dit schip oa. de waterkanonnen en een kranen verdeel blok voor pompen. Verder was de echte Smit Frankrijk 600 PK sterker dan de zusterschepen. (2X 1200 PK) Ik ben er op geweest en heb wat detail foto's aan boord genomen van voordat het schip verbouwd werd. Heb je interesse, laat het dan even weten.


    Ps. Er staat een foto van de Smit Frankrijk op de site www.HMBC.nl onder het hoofdstuk "Scheepsfoto's en informatie"..............
    Groetjes Hans.
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Danny.

    Volgens mij ben je iets te hard van stapel gelopen! Ik bespeur hier een foutje nl. de voorkant van de bovenbouw zit achterste voren! Het enkele venster zit aan stuurboord zijde en de dubbele aan bakboord zijde. Let ook op het hoogte verschil van de patrijspoorten. Nu kan je het nog veranderen, kom je er later achter dan wordt het moeilijk!

    Groetjes Hans.
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @Zoef de Haas, :oops: je hebt inderdaad helemaal gelijk, de boel zit verkeerd om. Dat wordt straks even de boel weer loshalen :? . Het hoogte verschil tussen de patrijspoorten klopt trouwens wel, kijk maar op de foto in mijn eerste post.

    Heeft er trouwens nog iemand tips om de verschansing van de neus te plaatsen? Ik ben er mee bezig, maar zelfs wanneer ik het hout nat maak met een plantenspuit is het niet om de neus te buigen :( .

    Groetjes Danny.
     
  6. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hallo Danny,

    Heb je een soldeerbout, zoja deze opstarten, en goed warm laten worden.
    Daarna het hout heel erg goed nat maken, en vervolgens buigen over de hete soldeerbout.
    Als het hout nat genoeg is kun je het bijna buigen onder een hoek van 90 graden :wink:

    Greetings,
    Luit
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn bouwmethoden zijn anders. Dit gaat wel met een houten romp, maar met een kunststof romp is dit vrijwel onmogelijk. Langs de rand van het dek rond om zet ik een messing U profiel waar een rubber strip in past en dat is tevens de stootrand. Op dit profiel soldeer ik dan een messing strook van 0,5MM dikte en daar op weer een vlak profiel of, dit hangt van het schip af, een messing buis voor de bovenrand. Later worden dan de steunen van de verschansing er tegenaan gesoldeerd en op het dek met kleine messing spijkertjes en epoxy lijm vast gezet. Dit geeft een zeer sterke constructie en dat vind ik persoonlijk eenvoudiger dan het werken met hout.

    Groetjes Hans.
     
  8. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi danny,

    ik heb de eerste serie naar je toe gestuurd ik hoop dat je er wat mee kunt en geen data limiet hebt anders wordt deze zeker overschreden :D :D :D

    gr,
    wouter
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Nog even hierop terug komen, wat is dan precies het verschil? Het enige wat mij is opgevallen dat de verschansing van de Walcheren een extra "verdieping" heeft. Wat ik bedoel is dat als je vanaf de kont naar voren gaat je 2 hoogteverschillen hebt in plaats van 1. Maar......... alleen de Smit Nederland en Smit Frankrijk hebben deze extra "verdieping", dus dat is even mazzel hebben :D .

    :thumbsup: zo'n tip! met alleen de plantenspuit lukte het niet, maar met de soldeerbout erbij gaat inderdaad een heel stuk beter.

    [​IMG]
    Ziehier het resultaat, je hebt wat lijmklemmen nodig maar het werkt perfect.

    Ook dit helemaal :thumbsup: , erg bruikbare detail-foto's om het model zo realistisch mogelijk te maken. Maar...... eerste serie? Heb je er nog meer dan?

    Groetjes Danny.
     
  10. Mike

    Mike

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Zoetermeer
    De Smit Nederland is echt een mooie boot, veel suc6 met bouwen

    :offtopic: Zo dat zijn wat knijpers :lol:

    Mvg Mike 8)
     
  11. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi danny,

    zoals je al zij in je mailtje: als ik foto`s nodig heb zal ik weer schreeuwen!! dat zal waarschijnlijk de 2e serie worden.

    gr,
    wouter

    ps als je het model gaat schilderen zou ik wel graag "het deurmatje" terug zien. toen ik m zag dacht ik: goh ze hebben toch wel gevoel voor humor
     
  12. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Danny.

    Om nog even op je posting van 6:08 uur terug te komen, dat is precies wat ik bedoelde. Heeft de Smit Nederland ook dit dubbele verloop, dan is het geen probleem. De tekening die ik beb gebruikt was van de Smit Nederland en daar was één verloop op aangegeven. Ik denk dat het mogelijk een foutje is in het model, maar in dat geval wel in jouw voordeel.

    Groetjes Hans.
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Hans,

    Dat is inderdaad even mazzel hebben :D . Maar ik denk dat jouw tekening van de Smit Nederland niet helemaal klopt, of er is bij het origineel een bouwfout gemaakt. Kijk maar op Tugspotters bij de Smit Nederland en haar zusterschepen. Alleen de Nederland en de Frankrijk hebben een dubbel verloop.

    Groetjes Danny.
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ik wil even wat advies van jullie over de motoren voor mijn Walcheren. Ik was eigenlijk van plan om twee Mega X 720BB Torque motoren van Protech te plaatsen en die beide voorzien van een snelheidsregelaar, maar hoe zit dat nu precies met de decaperm motoren? Waarom is bijna iedereen vol lof over deze motoren? Zijn deze echt veel beter dan de "normale" goedkopere motoren? Wat is het verschil tussen een Marx decaperm en een Maxi-pile decaperm (naast het prijsverschil dan)? Voor de Protech motoren was ik van plan om twee Rokraft 120 (Navy) snelheidsregelaars te halen, maar welke snelheidsregelaars zouden het beste zijn voor decaperm's?

    Groetjes Danny.
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Metteen er nog maar een vraag overheen knallen :lol: . Het kan aan mij liggen, maar zijn de schroeven die standaard bij de Smit Nederland zitten niet wat aan de kleine kant? Zijn er Smit Nederland bouwers die de schroeven hebben vervangen door een ander type/grote en daar positieve of negatieve ervaringen mee hebben?

    Groetjes Danny.
     
  16. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi Danny,

    Verschil tussen Marx Decaperm een een Marx Decaperm pile is het volgende;
    Marx Decaperm heet aan iedere zijde een as, een onvertraagd, de andere met een vaste vertraging van 2,75:1
    De Marx Decaperm Pile hheft ddarintegen een tandwielkast erachter waarmee je verschillende vertragingen kan bouwen van 3:1 4:1 5:1 6:1 tot zelfs combinaties hiervan.

    Uitgaande van 12 Volt zullen deze Decaperms max. 3,5 Amp slurpen, dus jouw regelaars zijn zwaar genoeg hiervoor.

    Ikzelf heb de Rag Express 2, een omgebouwde Smit Nederland, maar dan wel met een polyesther romp, hierin staan 2 Hectoperms met ieder een afgetopte 4-blads messing schroef van 66mm, hierom heen een tunnel van rond 71 mm, dit vaart super, maar wel veel tehard......

    Kom anders eens langs op een clubavond in Nieuwegein... altijd gezellig, lekker bakkie leut en maar kletsen over................juist bootjes.

    Tom Boere
     
  17. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ok, Tom helemaal duidelijk het verschil tussen een Marx Decaperm en een Marx Decaperm Pile :D . Maar je geeft aan dat je Rag Express 2 eigenlijk veel te hard vaart met een Hectoperm en vierbladsschroef. De Decaperm draait nog sneller (8250omw/min i.p.v. 6000omw/min), daar komt ook nog bij dat de Walcheren en haar zusterschepen niet afgetopte drieblads schroeven hebben. Kortom meer omwentelingen per minuut en dan ook nog eens een schroef die harder gaat.

    Ik neig steeds meer naar de Mega X 720BB Torque, maar als er nog iemand met een goed argument komt.......... :wink:

    Groetjes Danny.

    PS. Tom, ik kom waarschijnlijk wel een keer kijken in Nieuwegein.
     
  18. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi Danny,

    Ik zou zeker voor die Mega X 720BB Torque gaan, zijn prima en betaalbare motoren, ik ga er wel vanuit dat je messingschroeven plaatst en niet van die plastieke gevallen....
    1 plastieke schroeven zien er niet uit !!!
    2 scheelt ook in vaarbeeld.

    En verder ga zo door met bouwen.

    Tom Boere

    ps. vrijdag 10 december clubavond, wees welkom met model in aanbouw..
     
  19. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hoi Danny,

    ik heb zowel in mijn Smit Rotterdam als nu ook in de Düsseldorf 2 Graupner Speed 720 BB Torques zitten. Lopen als een zonnetje en sterk!! :thumbsup:

    Overigens -Roel heeft het ook al eerder betoogd- de motoren zitten zo dicht bij elkaar dat het gebruik van twee regelaars weinig effect heeft.
    Mijn advies: gebruik er maar een. Scheelt ook weer een stuk in de portemonnee. :lol:

    Groet,
    Kees.
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb dit draadje nog ff na gelezen, maar ik kan nergens vinden dat Roel dat hier eerder betoogd heeft :?:
    Maar je motoren apart regelen heeft wel degelijk effect.
    Zeker bij een relatief kort schip als de Nederland.
     

Deel Deze Pagina