Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny Bimmel, 25 nov 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Richard,

    Het is en blijft toch een mooi slepertje :wink:, bedankt weer voor de foto :thumbsup:

    Ik zal trouwens binnenkort dit bouwverslag weer eens updaten, want het loopt een beetje achter :oops: .

    Groetjes, Danny.
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Zoooooo...... het is even geleden, maar dat had allemaal met het drukke schema van de Walcheren te maken. Na een seizoen (helaas niet al te succesvol :oops:) wedstrijdvaren kan ze weer het droogdok in.

    [​IMG]

    In eerste instantie was het de planning om haar verder af te bouwen, maar ik ben toch tegen wat problemen en wat kleine bouwfoutjes opgelopen. Kortom tijd voor een grote verbouwing naast de afbouw :D.

    [​IMG]

    Inderdaad 8O , de romp is weer helemaal leeg, ik was al een tijdje niet echt gelukkig met de opstelling van de motoren. De koppeling maakte een rare knik en daar gaat ongetwijfeld wat stroom in verloren. Ook vond ik haar erg snel voor een sleepboot, bij vol gas kwam de boeggolf met gemak over de verschansing. Nu heb ik nog twee nieuwe Decaperms staan en die gaan waarschijnlijk de Speed 720BB Torques vervangen.

    Ook stonden de accu's me eigenlijk in de weg, ze raakte net het dek niet en aangezien ik de sleeplier werkend wil maken had ik geen ruimte voor de motor :(. Nu gaan de accu's plat en heb ik ruimte zat voor de sleepliermotor.

    [​IMG]

    Ook de complete aandrijving ligt er vanonder, de Graupner schroefassen hebben hun werk goed gedaan (geen druppeltje water binnen gehad door de schroefassen) maar ik heb ze er toch uitgehaald. Dat heeft weer een andere reden, de 1:1 Walcheren heeft pas in het droogdok gelegen en dat zag er toch allemaal wat anders uit dan wat Billing Boats voorschrijft. Met name de schroefaskokers is geen zicht, bij het origineel zijn die vele malen dikker (ook op schaal :wink:). De schroefaskokers die er nu onder komen worden 11mm 8O in diameter, en aangezien ik dan ruimte zat heb voor kogellagertjes gaan die er ook in. Verder moet er nog het één en ander aangepast worden,maar dat zien jullie t.z.t. wel.

    Dat was het voorlopig wel weer even, maar er wordt weer gewerkt :wink: .

    Groetjes, Danny.
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @F.van.Gent, de diameter van de schroefaskokers valt wel mee hoor. De koker is even breed als het begin van de naaf van de schroef, nu heeft het origineel een VPP en daar heeft de naaf een druppelvorm. Bij mij zitten er gewone Raboesch drieblads onder en daar is de naaf recht (m.u.v. de kop natuurlijk). Drie keer raden wat de diameter van die naaf is........... juist 11mm :D.

    [​IMG]

    Dat vond ik zelf in eerste instantie ook best groot, maar kijk maar eens goed naar dit algemeen plan van haar zusje. De tekening is niet al te best, maar je kunt wel wat maten vergelijken, kijk bijvoorbeeld naar de beting, op het model is die 10mm en op tekening is de schroefas dikker dan de beting. Misschien zit ik dan zelfs nog iets te klein, maar je moet zo af en toe een beetje midellen ;).

    Wat betreft "the belly of the beast" dat heb ik stiekem een beetje afgekeken van je Smit Nederland restauratie en de Inbouw Smit Denemarken van Noname ;).

    @Justin, laten we hopen dat het goed komt ;) ( :lol: :lol: :lol: ).

    Groetjes, Danny.
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Nu ik toch aan het verbouwen ben meteen eens de nachtmerrie van elke Smit Nederland (of één van haar zusjes) kapitein aan te pakken;

    [​IMG]

    Het losschieten van de extra flap van het Beckerroer :evil:.

    Het probleem is dat het asje wat aan de extra flap vastzit uit het busje schiet en de flap er los bijhangt. Varen met een losse flap is geen pretje, de flap komt niet meer recht achter het roer en de flap hangt naar links of rechts. Vanzelfsprekend zal het model (afhankelijk van waar de flap hangt) naar één kant neigen. Het enige wat je dan kunt doen is het model naar de kant sturen, het asje weer in het busje drukken en hopen dat het verder goed gaat :cry:. Ik heb noodgedwongen de uitslag van de servo beperkt en sindsdien ging het goed, maar ik kon de maximale uitslag van de roeren niet meer halen (extra flap haaks t.o.v. de schroef).

    Hoogste tijd om daar eens een oplossing voor te zoeken. Het meest vanzelfsprekende is het asje verlengen, maar dat is geen optie omdat deze dan bij rechtuit tegen de roerkoning aan loopt :cry:. Na het mechanisme van het origineel eens goed bestudeerd te hebben ben ik tot de volgende oplossing gekomen;

    [​IMG]

    Rechts de oude en dus standaard Billing Boats uitvoering en links de gemodificeerde :). Op het eerste gezicht lijkt er misschien niets veranderd, maar kijk eens goed naar het asje en het busje.......... nee ik heb geen dikker asje geplaatst. Het busje heb ik uit het mechanisme gehaald en het gat wat daarin zit opgeboord naar 3mm (was 2mm) en daar een messing buisje ingezet :).

    [​IMG]

    Het buisje is uitwendig 3mm, inwendig 2mm en is 12mm lang. Het busje is 5mm (in diameter) en het buisje steekt aan de kant van de flap 4mm uit en aan de andere kant 3mm. In eerste instantie had ik die ook 4mm gemaakt (was het buisje dus 13mm), maar dan loopt deze rakelings langs de roerkoning en heb hem daarom ingekort. Nu heb ik dus aan de kant van de flap 4mm extra "houvast" voor het asje en dat heb je nodig ook :).

    Kijk maar; het asje van het Billing Boats Beckerroer is 13mm lang en als je de extra flap zo zet dat de extra flap haaks staat (t.o.v. de schroef) is de afstand tussen de voorkant van de flap en het busje 12mm. Met andere woorden; het asje zit nog 1mm in het busje, meer dan genoeg zou je denken......... nee dus. De gaten waar het busje in zit zijn vrij ruim geboord waardoor je wat speling krijgt, en dat is net genoeg om het asje eruit te laten schieten :). Met de modificatie kan ik dus nog 4mm optellen bij die 1mm en dan zit het asje ineens nog 5mm in het busje/buisje......... no way! dat de flap er dan nog uitschiet ;).

    Om een lang verhaal kort te maken, een buisje doet wonderen :).

    Groetjes, Danny.
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Vandaag weer het breekijzer erbij gezocht, de neus stond me al een tijdje niet aan. Dus........ onder het mom van wie mooi wilt zijn moet pijn lijden......

    [​IMG]

    Heb ik de plaat van de neus en de steunen daarvan allemaal losgehaald en binnenkort komt er een hele nieuwe neus op :D.

    Groetjes, Danny.
     
  6. rudma

    rudma Guest

    @ Danny,

    Ik heb net even een messing buis gehaald voor het bekende beckerroer probleem. een lengte van 1m, 2,60 Euro.
    Dus voor 2,60 ben ik van een hoop ergenis af.

    Thanks Danny!




    Rudi
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Rudi,

    Nog één tip wat betreft de roeren; haal even een 2,1mm boortje door het buisje heen. Mijn ervaring is dat alles een beetje stroef loopt als het gat 2mm is. Een servo kan dit overgens makkelijk hebben hoor, maar met 2,1mm loopt alles net iets vrijer en dus soepeler :D.

    Groetjes, Danny.
     
  8. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Terug naar de kop, sinds afgelopen zaterdag stond de Walcheren er maar zielig bij............ neusloos :cry:. Maar de afgelopen dagen is daar verandering ingekomen en sinds een minuut of tien staat ze weer te schitterren met een nieuwe neus.

    [​IMG]

    Probleem was eigenlijk dat de verschansing veel te rond was, helemaal rond eigenlijk :oops:. Dat is tijdens de bouw verkeerd gegaan. In eerste instantie ging het helemaal niet, maar door de tip van Luit ging het stukken beter :D. Helaas was het toch nog niet helemaal naar mijn zin, dus heb ik de "Luit-Methode" (;)) nu een klein beetje uitgebreid. Hij gaf me destijds de tip om met een plantenspuit het hout nat te maken en vervolgens het hout over een warme soldeerbout te buigen.

    Als eerste heb ik nieuwe steunen (septers) gemaakt, de oude waren namelijk gesneuveld bij het losbreken. Ook moest er een nieuw stuk hout voor de neus komen, destijds had ik moeite om de plaat netjes sluitend tegen het dek te krijgen. Ik dacht dat de vorm van de plaat niet helemaal klopt dus heb ik van karton een mal gemaakt voor de nieuwe neus. Na deze vergeleken te hebben met de oude plaat bleek dit wel mee te vallen, er zit wel wat verschil in maar het is niet veel. Nu werd het tijd om de boel te gaan buigen, maar voordat ik daar mee begon heb ik eerst het hout met een mesje ingesneden op de plek van de grootste hoek om daarna verder te gaan met plantespuit en soldeerbout. Nu ging het echt perfect; hout natmaken, buigen over de soldeerbout, dan weer natmaken, buigen enzovoort totdat de vorm er goed inzit. Ik heb de neus nu ook in twee delen gemaakt in plaats van één stuk, dat is makkelijker en na een plamuurbehandeling zie je er niets meer van.

    Natuurlijk moet er nog wel het één en ander gebeuren aan de neus, maar ik ben nu al helemaal tevreden over de vorm :lol:

    Groetjes, Danny.
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ik heb gisteren toch de knoop maar doorgehakt en de schoorsteen van een ander logo voorzien......

    [​IMG]

    Groetjes, Danny.
     
  10. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    aghh... het is toch wel wat ik hoop dat het hoop he :D:D

    danny word eindelijk slim 8) 8)

    en het blijft een feit...!!!!

    een echte smit boot heeft altijd nog wel iets met smit

    dus bij deze... reclame voor smit onder de urs kleur 8) 8)


    groetjes een blije aRaMaNdO
     
  11. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    Danny

    ik wi lme er niet mee bemoeien, maar jij was toch zo'n beetje anti smit :lol:
    en dan maak je een smit logo op je pijp, valt me toch een beetje tegen van me.
    Wel mooi gemaakt man.

    ik wil het takmarine logo nog namaken maar heb geen flauw idee hoe ik dat het beste ken doen.

    groeten maurice
     
  12. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    * kuch kuch *

    maus.. die kan danny nooit hebben gemaakt :p
    volgensmij komt hij van adam ofzo of tom boere....
    of 1 va nde andere

    ma als danny zoiets maak

    naahhhh dat kan nie :D:D

    mando
     
  13. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    ik sluit me erbij aan arman.
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Armando en smitman..... jullie zouden zo langzamerhand toch moeten weten dat ik allergisch ben voor Smit :wink: :)lol: :lol: :lol:).

    [​IMG]

    De enige reden dat ik dat logo op beide schoorstenen heb geplakt is dat bij het origineel het ook onder een dikke laag blauwe verf zit :D. Gelukkig hangt er ook nog het één en ander voor dus zo heel veel zie je er niet van (en één meter van de kant......... :wink: ). Het logo maken is trouwens simpel; het Smit-logo afdrukken, op 0,5mm triplex (of iets dergelijks) plakken en dan met lineaal en een goed scherp mesje de boel uitsnijden (is met het Takmarine logo ook wel te doen, alleen die golf wordt wat lastiger).

    Enne..... geloof het of niet, ik heb het logo zelf gemaakt..... (ik heb me wel de rest van de dag knap beroerd gevoeld :wink:)

    Groetjes, Danny.
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Nog even iets anders, ik heb net de bezem door de laatste pagina's van dit bouwverslag gehaald om het verslag leesbaar te houden. Binnenkort wil ik dit ook met de rest van het verslag doen zodat een goed leesbaar verslag overblijft.

    Hou je echter niet in met reageren op dit verslag, natuurlijk zijn en blijven alle reacties welkom! :D

    Groetjes, Danny.
     
  16. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    hey danny, nou ik ga het proberen morgen ochtend met het takmarine logo.

    zo kennen we je weer URS kleuren der op huppakee.
    ik moet zeggen dat het wel mooi gedaan is zo hoor. maak het allemaal net even wat realistiser.

    groeten maurice alias smitman
     
  17. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    pff overloper....
     
  18. jerommekke

    jerommekke

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Hoek
    Dan kom hij aan de goede kant, en trouwens Armando had je nog steeds interesse in die dok fotos van de Fighter, ben terug van vakantie, en ga ze eens bij elkaar sprokkellen voor je als je nog interesse heb.

    Trouwens de fighter is wel URS he en geen Smit, ben jij nu ook overloper, en heb je nog een natte doos voor me?
     
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Klasse Danny, maar als je het dan ook helemaal origineel wilt hebben, pas dan ook de topic titel aan.
    Bouwverslag Walcheren ex Smit Frankrijk!

    Groetjes Hans.
     
  20. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Hans,

    Kijk eens naar de naam van dit topic........ :wink:

    Groetjes, Danny.
     

Deel Deze Pagina