Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi allemaal,

Lijkt mij ook stug dat je als je beide motoren appart bediend je schip niet beter wendbaar wordt, maar goed zijn er mensen die ervaring hebben, laat het even weten :) .

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
maar goed zijn er mensen die ervaring hebben, laat het even weten :) .

Ik sprak uit ervaring. :)

Smit-LLoyd 123 lengte 1.30 mtr, gaat bijna om z'n as met SB vol vooruit en BB vol achteruit

Overigens -Roel heeft het ook al eerder betoogd- de motoren zitten zo dicht bij elkaar dat het gebruik van twee regelaars weinig effect heeft.

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Mijn Smit Ierland is met twee motoren en twee regelaars zonder het roer aan te raken de bocht om te sturen. Draaicirkel 0,30 m1. :lol:

Misschien heeft Kees een ander draadje gelezen :?:
Bij schepen met korte rompen heeft het inderdaad wel degelijk nut om twee regelaars in te bouwen.
Bij schepen met een lange romp (oorlogsschepen bijvoorbeeld) heeft het nauwelijks zin. Daarvoor is de verhouding tussen de lengte van de romp en de afstand tussen de schroeven gewoon te ongunstig.
Maar bij deze jongens: als je de munten ervoor hebt, altijd doen! Het vaart zoveel leuker, zeker in een haven.

Hoi Allemaal,

Zo weer een paar vragen beantwoord :D . Het worden dus twee Mega X 720BB Torque van Protech, twee Rokraft 120 regelaars en ik ga wat grotere schroeven plaatsen. Die schroeven worden drieblads en niet afgetopt net als het origineel :D .

Ik heb de Walcheren toevallig net nog even in het bad getest, maar ze is nog niet helemaal waterdicht :? . Bij de schroefassen komt behoorlijk wat water naar binnen, maar ik kan er niet echt achter komen of dit nu tussen de romp en schroefaskokers naar binnen komt of via de schroefaskokers en schroefassen.

Alle Smit Nederland of zusterschepen bouwers let even op, volgens mij zit er een fout in de bouwbeschrijving m.b.t. de schoorstenen, de nummers op het hout kloppen niet, maar daar later meer over.

Groetjes Danny.

Heb het even nagekeken: het stond in een PB-tje dat ik van Roel kreeg i.v.m. de Smit Rotterdam (ca 96 cm) :pc: Zo, ook weer opgelost.
Roel bevestigt in dit draadje wat ik bedoelde.

Ik denk overigens dat het gebruik van een boegschroef wat de wendbaarheid betreft veel effectiever is.
Tijdens de vakantie zag ik in Den Helder een grote vissersboot afmeren tussen twee andere schepen met voor en achter niet meer dan een meter of 5 ruimte. In één keer ertussen door gebruik te maken van z'n boegschroef. Ik heb met bewondering staan kijken.

Groet,
Kees.

Danny,

Motoren lekker apart doen, mijn Rag Express 2 draait terplaatse rond op beide motoren, dit gaat wel wat minder gedoseerd vind ik als met een boegschroef maar ja die hoort er eigenlijk niet dacht ik ..... ik heb er inmiddels wel eentje ingebouwd, dit geeft wel een rustiger draaibeeld, een nadeel is wel dat een boegschroef geen enkel effect meer heeft als er wat vaart in het schip zit, dan zal je toch met je roeren of één motor wat minderen moeten draaien.

Tom Boere

Hoi Allemaal,

@Tom, Ik bouw het liefst alles naar het voorbeeld (ik ben zelfs van plan om het logo van Smit gewoon op de schoorstenen te plakken zodat je, net als bij het origineel, het logo nog onder de kleuren van URS ziet zitten :D ), en aangezien de echte Walcheren geen boegschroef heeft komt die ook niet in mijn model :P . En ik heb niet al te veel inbouwruimte denk ik, ik moet namelijk ook nog een waterpomp plaatsen. De Walcheren heeft immers, in tegenstelling tot haar zusterschepen, twee blusmonitoren :twisted: .

Nog even iets anders, binnenkort moet de romp voorzien worden van een grondlaag. Ik heb voor de romp van mijn Amsterdam zo'n spuitbus van Simprop gebruikt, maar dat was voornamelijk ABS. Bij de Smit Nederland komt er ook nog behoorlijk wat messing om de hoek kijken, kan ik dat gewoon met zo'n spuitbus van Simprop voorbehandellen of is er iets anders......?

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

De inbouwruimte valt erg mee hoor, kom anders maar eens kijken in de Rag express 2, als je as vrijdag naar de clubavond komt :roll: laat effe weten dan neem ik haar mee..
Verder zegt een spuitbus van Simprop natuurlijk nog niets, ik neem aan dat het een primer voor kunststof (ABS) is, dat gaat ook prima op messing of hout.

Had je al iets bedacht voor een luik in het achterdek ????

Verder vindt ik het perfect om een schip zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen, ga zo door !!!!

Tom Boere

Hoi Allemaal,

Eerst nog even wat informatie inwinnen voordat ik verder ga met de bouw :D .

Ik wil namelijk ook wat rook uit de schoorstenen van mijn Walcheren, dus ben ik op zoek gegaan naar een goede rookgenerator. In de Conrad catalogus staan een aantal rookgeneratoren, maar dat zijn allemaal schoorstenen van stoomlocomotieven (niet echt groot dus :( ) en die grote past niet in m'n schoorstenen. Ik wil eigenlijk een rookgenerator waar je best een tijdje mee kunt doen :) . Toen zag ik op de site van Graupner dat ze ook rookgeneratoren verkopen, namelijk de "Steam Generator 6V" (bestelnummer 2324) en de "Super Steam Generator 12V" (bestelnummer 2325), maar verder staat er weinig informatie bij :( .

Wie o wie heeft ervaring met één van deze, of beide, rookgeneratoren? Hoe groot is het ding bijvoorbeeld, en hoe lang kun je met een lading "rookvloeistof" doen?

Nu weet ik ook wel dat dit eigenlijk stoomgeneratoren zijn en er dus witte rook uitkomt, maar er is vast wel een manier om het van een kleurtje te voorzien :) .

Groetjes Danny.

PS. Tom, vrijdagavond gaat helaas niet lukken :cry: .

Of je zet er gewoon een verbrandingsmotor in. Een aagepast uitlaat systeem via de schoorstenen en de rook komt vanzelf! :zon:

Groetjes Hans.

Danny,

Bij de Conrad heb ik er 2 gezien, en die zijn niet voor in locomotieven.

Rookgenerator
Grote rookgenerator met een verbrandingsduur van 70 minuten. Zeer geschikt voor brandende huizen of dampende mesthoop.
Voedingsspanning is max 16 V en stroomverbruik 100 mA. Afm. (hxO) 16x30 mm.
nr. 21 13 42 04
Prijs € 21,95
En deze had ik ook gezien,

Rookgenerator
Grote rookgenerator met een verbrandingsduur van 2 uur.
Voedingsspanning max 16 V
nr. 21 73 75 04
Prijs € 31,50

Groeten Niek

Hoi Allemaal,

@Zoef de Haas, ja dan is er inderdaad iets niet helemaal in orde :lol: .

@Forrest, We gaan toch niet vervelend doen?

Zeer geschikt voor brandende huizen of dampende mesthoop.

Mijn Walcheren een dampende mesthoop? ( :wink: , :lol: :lol: :lol: )

Maar goed, die eerste die je noemt is inderdaad ook een goede, die tweede is te groot :( .

Als iemand ervaring heeft met deze of de eerder genoemde rookgeneratoren, laat het a.u.b. even weten.

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Helaas, Conrad heeft beide rookgeneratoren waarschijnlijk niet meer in het asortiment :( . In de catalogus staan ze nog wel, maar op internet zijn ze niet meer te vinden :cry: .

Dit zijn dan dus de rookgeneratoren waar ik info over zoek;

gpn_smokekit12v.jpg

Super Steam Generator 12V (2325)

gpn_smokekit.jpg

Steam Generator 6V (2324)

Als iemand nog een ander alternatief weet, laat het dan ook even weten :D ,

Groetjes Danny.

Yo Danny,

Mischien dat DreBo wat verder met zijn ontwikkelingen is.
Op de werkschependag heb ik het er nog met hem over gehad om een "lekkere zwarte walm" uit de schoorstenen te laten komen.
Dit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn, maar mischien heeft hij de oplossing reeds gevonden.

Greetings,
Luit

Danny,

Je zou eens kunnen informeren bij treinenwinkels die bv. in LGB doen.
bv
http://www.modelbouwatelier.nl/
In die treintjes hebben ze vaak ook goede spullen zitten.
Je zou de vraag dus ook neer kunnen leggen bij het modelspoor forum.
Ik heb hele goede ervaringen met
http://www.beneluxrail.net/index.php
Een vraag die ik daar had neergelegd was binnen een halve dag opgelost!

enne,
heb je al eens geinformeerd bij de brandweer?
Klinkt misschien raar, maar zij stoken wel eens "nep brandjes" waar ze behoorlijke dikke rook kunnen maken. Ik weet dat iemand daar wel eens wat spul heeft kunnen meekrijgen.

Wim

Hoi Danny,

Op deze site http://home.wish.net/~victronic/electrvic12.html
staat hoe iemand wat speciale effecten op schip maakt. Voor rook gebruikt er die gewone rookballen (dat vuurwerk), misschien kan je er een beetje mee gaan klooien. Nu zijn die rookballen ook volop te koop overal. Is altijd nog goedkoper dan z´n rookmachine maar ik denk dat die niet lang roken :? .

Groeten Niek

Back