Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Zoef de Haas. zei:
Of je zet er gewoon een verbrandingsmotor in. Een aagepast uitlaat systeem via de schoorstenen en de rook komt vanzelf! :zon:

Ik heb met be (ver) wondering dit draadje gelezen; óók zag ik bij het schip van Zoef de Haas grijze rook ipv witte rook er uit spuwen.

Hoe doe je dat Zoef?
Met welke motoren vaar je; OS Max 3,5?
Hoe heb je de reductie aangepakt?
Heb je misschien een fotootje van haar buikje? Zodat ze de meeste geheim prijs geeft?

Groetjes, Jeffry

@Jeffry.
In de modelbouw faq is een en ander beschreven over de reductie, doch deze is door een andere opzet van het forum op dit moment niet beschikbaar. De rook uit de schoorstenen is gewoon de uitlaat van de motor zonder truc's, maar heeft wel een aantal aanpassingen nodig voor het uitlaat systeem. De gebruikte brandstof is gewoon 75% methanol, 20% wonderolie en 5% nitro. De motoren die ik gebruik zijn OS FS 48 viertakt motoren die door mij zijn omgebouwd en aangepast voor gebruik in een boot. Foto's kan ik helaas niet tonen, omdat mijn camera'tje de USB drivers is kwijt geraakt nadat ik een virus in de PC heb gehad. Opnieuw laden resulteert in het vastlopen van mijn PC, dus helaas. Ik zal in de nabije toekomst het weer eens gaan proberen en als de faq over de keerkoppeling er op gaat, dan komen er ook een paar afbeeldingen bij te staan. Nog eventjes geduld het komt er binnenkort echt aan.

Groetjes Hans.

Hallo zoef heb je al een keerkoppeling klaar
Want zo iets lees ik net
Jew heb van mij destijds een tekening gehad
van een echte keerkoppeling
verders de groeten van fam van Gent te VEGHEL

yo danny,

we zitten met zn allen met smart te wachten op de update van je walcheren. want..... HOE STAAN DE ZAKEN ERVOOR?????? :? :?

laat ons niet langer in spanning en doet ns een update!!!!!

gr, wouter zzw

Hoi Wouter,

Geduld, geduld...... :D .

Ik heb even wat problemen met een andere hobby van me (aquaria) en als die opgelost zijn (waarschijnlijk binnenkort) ga ik weer gewoon verder met de Walcheren, ze moet immers voor Werkschependag af zijn :wink: .

Groetjes Danny.

PS. heb jij al wat foto's kunnen maken van de verlichting?

Slim hoor Danny!

Aquaria combineren met Werkschepen.
Kun je lekker binnenshuis je scheepje testen :wink:

Maarreh,
problemen met een aquarium: lek?
Dat vraagt om snelle oplossingen die voor de bouw van een werkschip gaan.
Ziekte onder je vissen volk idem.
Succes!

Wim

hoi danny,

ik heb helaas nog geen foto`s voor je van de verlichting maar ik doe mijn best
als ik volgende week met de auto naar school ga dan neem ik mijn vaders d70 mee met 70-300mm en dan zal eens kijken wat ik voor je kan doen.

met een beetje geluk is het hek open en kan ik ook nog op de stijger en van dichterbij bekijken!!!

gr,
wouter zzw

Hoi Allemaal,

Zo hier dan (eindelijk zullen sommige denken :wink: ) weer een update van mijn Walcheren.

afb13744.jpg

Ziehier het resultaat van een dag hard werken :lol: . Ten eerste de verschansing, die zat er al op, maar ik heb even iets aangepast. De verschansing bestaat uit 5 delen. Deze delen moeten dus op bepaalde punten aan elkaar gezet worden, hiervoor heeft Billing Boats wat hulpstukjes hout bij de kit geddaan. Deze worden aan de achterkant tegen de las gelijmd om de boel te versteviggen. Dat leek mij wat overdreven dus heb ik die hulpstukjes niet gebruikt, maar vandaag heb ik toch de hulpstukjes bij de neus geplaatst. Daar maakt de veschansing namelijk net een bocht en zijn de twee stukken niet netjes tegen elkaar te lijmen, door de hulpstukjes te gebruiken lukt dit wel :D .

Dan de opbouw, daar moet je even heel goed opletten. Ik had al een tijdje het idee dat er iets niet klopte met de ramen van het stuurhuis. Vandaag zag ik wat er aan de hand was...... De voorste drie grootste ramen (54, 56 en 58 ) kunnen op verschillende manieren vastgelijmd worden. Op het eerste gezicht lijkt het weinig uit te maken, maar de houten rand, van het raam, aan de boven- en onderkant zijn niet even groot! Bij mij zat het middelste raam hoger dan de twee buitenste :( . Daar moest ik dus wat sloopwerk verrichten, maar gelukkig zit alles nu weer goed.

Ook heb ik de kimkielen geplaatst. Bij de kit zitten spijkertjes om de kimkielen vast te zetten aan de romp. Ik vertouwde dat niet echt dus heb ik wat Fleischmann schroefjes (schroefjes waarmee stukken rails worden vastgeschroefd op de tafel bij modeltreintjes) gebruikt. Als je een beetje voorboord gaat dit prima :) .

afb13746.jpg

Bij het bedieningspanneel klopt ook iets niet, maar dat is gelukkig niet mijn fout :D . In dit panneel zit een gat waar een stukje hout (60A) schuin in gezet moet worden. Of dit gat is te groot of het stukje hout is te klein, maar passen doet het niet :? . Dus heb ik een stukje resthout gebruikt om een nieuw plaatje te maken.

afb13748.jpg

De nummering van de onderdelen van de schoorstenen klopt volgens mij niet helemaal. Alle delen van de rechter schoorsteen hebben nummer 70 en die van de linker 71. Ik heb echter wat onderdelen door elkaar gebruikt omdat dat beter pastte.

Het wordt nu zo langzamerhand tijd om een wat te schilderen, want later wordt dat natuurlijk steeds moeilijker.

Updates volgen...... :wink:

Groetjes Danny.

Danny,

ziet er top uit.

Al nagedacht over eventuele kabeldoorvoer in de kajuit voordat je gaat schilderen??

André

Dat de boven kanten van de raamlijsten breder zijn dan de onderkant dat klopt, want hier zitten de wenkbrauwen op waar de motoren voor de ruitenwissers in zitten.

Groetjes Hans.

Hoi Allemaal,

DreBo zei:
Al nagedacht over eventuele kabeldoorvoer in de kajuit voordat je gaat schilderen??

Daar had ik inderdaad nog niet echt over nagedacht :oops: . Het plaatsen van verlichting is niet zo'n probleem, maar het later eventueel vervangen van lampjes wordt een heel ander verhaal. Wanneer de opbouw dicht is kom je natuurlijk helemaal nergens meer bij :? . Bij de Smit Nederland (en alle zusterschepen) zou het niet echt een probleem zijn, want dan lijm je de deuren van het stuurhuis niet vast zodat ze heen en weer kunnen schuiven. Op die manier kun je dan met wat gepriegel wel in het stuurhuis, maar........ de Walcheren is verbouwd. Deze deuren zijn klapdeuren geworden :| . Ik zal dus wat moeten verzinnen zodat de deuren kunnen schanieren.

Dan heeft de Walcheren ook nog eens twee blusmonitoren op haar dak staan. Die worden werkend en moeten de leidingen dus ook via het stuurhuis naar beneden. Bij het origineel gaan deze gelukkig via het dak tussen schoorstenen en stuurhuis naar beneden dus ga ik dat ook proberen.

Zoef de Haas zei:
Dat de boven kanten van de raamlijsten breder zijn dan de onderkant dat klopt, want hier zitten de wenkbrauwen op waar de motoren voor de ruitenwissers in zitten.

Ok, daarom zit er dus verschil tussen de breedte van de raamlijsten :D . Dus voor iedereen die met de Smit Nederland van Billing Boats bezig is; Let er even op dat je de voorste drie ramen (54, 56 en 58 ), met de breedste raamlijst naar boven zitten!! Dit staat namelijk niet duidelijk in de bouwbeschrijving. Ik kwam er gelukkig op tijd achter en kon het dus nog herstellen, maar ik hoef jullie niet te vertellen dat het een stuk lastiger wordt als de boel al geverfd is e.d. :D .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

En weer even een kleine update;

afb14117.jpg

Zoals jullie kunnen zien is het hout al van een laagje Simprop spuitplamuur voorzien. Het grootste gedeelte is er weer af geschuurd met de Mouse :D . Eerst met korrel 240 en vervolgens is het afgewerkt met waterproof schuurpappier (ook met de Mouse). Het hout voelt nu erg glad aan, maar ik ben bang dat nog niet alle nerven helemaal gedicht zijn :( .

Dan nog even wat aandacht voor de ramen. In de bouwbeschrijving van de Smit Nederland is alleen het middelste raam voorzien van twee "staven", maar ik heb alle drie de ramen met deze staven uitgerust. Waarom? simpel bij de Walcheren is dat precies hetzelfde :D .

afb14118.jpg

Aan de binnenkant is ook te zien de het kleinste raampje is dichtgeplakt. Ook hier omdat het bij het origineel ook zo is.

Verder nog even een tip voor de bouwers van de Smit Nederland of één van haar zusjes. Boven de vier deuren, aan de onderkant van de opbouw, moeten messing strips geplaatst worden. Hiervoor heb je één lange strip die je zelf op maat moet maken en moet buigen. Ik ben daar vandaag ook mee bezig geweest maar niet echt zuinig geweest :( . Toen ik met de derde bezig was leek het stukje mij een beetje erg kort om er ook nog een vierde uit te halen :cry: . Doe dus zuinig dan kun je er waarschijnlijk wel vier uit halen.

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Ok, werkschependag komt steeds dichterbij dus alleen in het weekend aan mijn Walcheren werken is er niet meer bij :lol: . Ook door de week moet er gewerkt worden.

afb14295.jpg

Dus vanavond aan de neus verder gegaan. Op de neus moeten latjes geplakt worden. Deze latjes zijn in de lengterichting afgeschuind en je hoeft ze dus alleen op maat te zagen en de boven en onderkant zelf schuin schuren. Dat is zo gebeurd, dus verder met de kont. Pak ik een nieuw latje en een reststuk wat was overgebleven van de neus en zag ik iets vreemds :? . Het nieuwe latje hebben ze bij Billing niet helemaal goed afgeschuind, ze hebben aan de ene kant de voor en achterkant het latje afgeschuind en aan de andere kant niet 8O . Ik moet dus eerst even op zoek naar een nieuw latje.

afb14296.jpg

Dan maar weer verder aan het stuurhuis, dus wat strips in de ramenlijsten gelijmd. Metteen even een tip; als je de strips in de raamlijsten gaat lijmen probeer dan alles uit hetzelfde stripje te halen. De latjes lijken op het eerste gezicht allemaal even breed, maar toch zit er wat verschil in. Ook is een schuifmaat bij dit werkje heel erg handig. Ook heb ik de onderste raampjes in het stuurhuis weer dicht gemaakt. Waarom? dat kunnen jullie wel raden............ :wink: .

Groetjes Danny.

ziet er gaaf uit Danny, alleen wat ik vaak deed met het toch wel vaak grove hout is het eerst behandelen met blanke lak en dat een paar keer, zo krijg je een behoorlijk harde oppervlakte en deze is goed te plamuren en glad te krijgen.

Hoi Piet,

Dat klinkt logisch, door die lagen lak gaan de nerven dichtzitten en door te schuren haal je alle lak boven de nerven weg :D .

Voor de opbouw is het net iets te laat, maar de romp moet nog geddaan worden dus ga ik dat metteen eens proberen.

Bedankt voor de tip :thumbsup: .

Groetjes Danny.

Persoonlijk zet ik al het hout in de impregneerhars, dan is je model te minste bestand tegen regen en kun je altijd varen.

André

Danny: 'Walcherlijk mooi'! :wink:
Knap werk, ga lekker zo door. Enne... ook bij modelbouw: haastige spoed is zelden goed! In 2006 zal er ook wel een werkschependag zijn, hoor! Niet afraffelen omdat 'ie voor 05-05-05 (leuke datum overigens) klaar MOET zijn... :?

Hoi Allemaal,

@DreBo, dat is inderdaad nog beter, maar nadat ik de romp van mijn Smitwijs Singapore in de inpregneerhars had gezet bleek ik allergisch te zijn voor epoxy :( . Ik zal dus een andere manier moeten zoeken, zelf had ik dus al die grondverf/spuitplamuur van Simprop bedacht maar wat Piet hierboven aangaf lijkt mij ook een goede manier.

@Roel, ik was niet van plan om de boel af te raffellen hoor :) . Het is gewoon een mooie streefdatum. Mocht het voor die tijd niet lukken neem ik mijn Amsterdam even onder handen en gaat die varend en wel richting de werkschependag (en gaat de Walcheren gewoon mee als showmodel of sleepobject :wink: ).

Groetjes Danny.

wat ik soms ook wel eens deed, vooral als kleine onderdelen van hout moest maken, ik gebruikte dan een stuk balsa en schuurde en vijlde net zo lang tot de vorm was bereikt en liet dan het stuk balsa gewoon vollopen met secondenlijm.
soms een beetje dure oplossing maar werkt perfect en het hout wordt er behoorlijk hard van.

Back