Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi,

Ik las in één van de vorige berichten dat je rookgeneratoren in de schoorstenen gaat plaatsen. Vroegen deden wij dat in al onze schepen maar we zijn ervan terug gekomen. De olie valt neer op het schip en tast de verflaag aan. Het gehele schip begint plakkerig aan te voelen.
Op dit moment ligt onze Smit Lloyd 28 terug als een bouwdoos op de werktafel. De reden we kregen hem niet meer proper en hebben nu al de verf er afgehaald. Het was zonde van het werk. Dus voor ons geen rookgerenatoren meer. Denk dus even na of doe wat proeven het zou zonde zijn dat ook U werk na enkele jaren terug over moet gedaan worden.

Stefaan

Hoi Allemaal,

Hier komt er weer één .....................een update :lol: ,

afb14553.jpg

Ik begin bij de zijkant van het stuurhuis. De Smit Nederland en al haar zusjes hebben schuifdeuren aan weerszijden van het stuurhuis. De Smit Frankrijk had dit dus ook, maar de Smit Frankrijk is een keer verbouwd en met deze verbouwing zijn deze deuren vervangen door gewone klapdeuren. Als je de Smit Frankrijk bouwt kun je dus nog kiezen of je wel of geen klapdeuren neemt, maar als je de Walcheren aan het bouwen bent moet het dus een klapdeur worden :lol: . Dit betekend wel dat de deur een stuk korter moet worden. Ik heb dus het stanleymes in de originele deuren gezet en heb er 8mm afgehaald. Je krijgt dan een probleem maar daar kom ik straks op terug.

Ook kunnen jullie zien dat bij alle ramen de strips in de raamopeningen zijn geplaatst. Zoals ik eerder al aangaf een schuifmaat is ideaal gereedschap voor dit klusje, met de bekken aan de achterkant zet je de maat uit en vervolgens plaats je tussen de normale bekken je stripje hout en snij je het op maat.

Ook kun je de "wenkbrauwen" zien boven de voorste drie ramen. Dit is even een beetje lastig omdat er een foutje in de bouwbeschrijving staat. Je moet ze namelijk maken m.b.v. onderdeelnummer 129 en 130. Nummer 130 zijn dezelfde strips die in de raamopeningen zitten, maar 129 is een nieuw stukje hout. Volgens de bouwbeschrijving is dit een obechi strip van 1,8x6x550mm dus ik zoeken naar dat stukje hout. Maar dat zit dus niet in de bouwdoos :evil: . Na even logisch nadenken vond ik 6mm toch wel een beetje erg groot en ben opnieuw gaan zoeken. Toen kwam ik erachter dat ze in foutje hebben gemaakt met typen, het is namelijk een obechi strip van 1,8x3x550mm.

afb14554.jpg

Dan nog even twee problemen;

Ten eerste, DreBo vroeg zich eerder in dit topic al af hoe ik later bij de bekabeling/lampjes kon komen als het stuurhuis dicht zat. In eerste instantie wilde ik de deuren schanierend maken zodat ik in de stuurhut kon komen, maar dat is ook niet echt handig want je hebt dan heel erg weinig ruimte. Toen kwam ik op het idee om de hele vloer van het stuurhuis eruit te halen. Zodoende heb ik dus heel veel ruimte om lampjes te vervangen en bekabeling van de lampen op het dak weg te werken. Nu zullen sommige denken; maar er staan toch wat bakjes e.d. in het stuurhuis? Dat klopt, maar ik ga een losse vloer maken met deze bankjes e.d. erop die ik aan de onderkant in het stuurhuis kan schuiven :D .

Ten tweede, ik heb de deuren dus ingekort maar het gat van de deuren in het stuurhuis blijft natuurlijk even groot :( . Het gat was dus te groot geworden. Op de foto kunnen jullie zien dat ik het heb opgelost met een stukje resthout.

afb14555.jpg

Zoals jullie kunnen zien is de opbouw voorzien van de eerste laag verf en is de neus bijgewerkt. De latjes op de neus had ik iets groter gelaten dan ze eigenlijk moesten zijn zodat ik alles later netjes in één lijn kon schuren. Dat is aardig gelukt dacht ik zo :D .

afb14556.jpg

Tot slot nog even een achteraanzicht. De opbouw is geschilderd met witte (Humbrol 34) en gele (Revell 34) verf. Dat wit is wel de goede kleur, maar ik vindt dat geel een beetje te geel dus moet ik op zoek naar een andere kleur :( .

Zo dat was het dan weer voor vandaag :D ,

Groetjes Danny.

Oh ja,

Stefaan bedankt voor je waarschuwing over de rookgeneratoren maar er komen toch rookgeneratoren in.

Maar ik ga ze dan waarschijnlijk niet elke keer dat ik vaar gebruiken, alleen op speciale gelegenheden (zoals werkschependag bijvoorbeeld :wink: ).

Groetjes Danny.

Danny,

ziet er erg goed uit allemaal.

En die beweegbare vloer is ideal, dat heb ik ook al eens gedaan in een model en dat werkt gewoon erg goed.

André

Hoi Allemaal,

Ik heb even jullie expertise nodig :lol: .

Ik ben nu even een bestellijst aan het maken voor mijn Walcheren en loop even tegen twee probleempjes aan :( ; de snelheidsregelaars en servo('s).

De snelheidsregelaars, mijn Walcheren krijgt 2 Speed 720BB Torque motoren van Graupner (of Protech als Quartel die ook kan leveren). Ik wil ze appart aan kunnen sturen dus heb ik twee regelaars nodig. De vraag is nu alleen welke :? . Ik zat zelf aan twee Rokraft 100 regelaars van Robbe te denken. De stroom die een Speed 720BB Torque nodig heeft is ongeveer 3A. Dat zou dus betekenen dat de aanloopstroom van de motor 5 x 3A = 15A zou kunnen worden dat valt binnen het bereik van de Rokraft 100. Daarnaast is de blokkeerstroom van de motor 13,5A en zit dus ook ver onder de 20A die een Rokraft 100 maximaal mag hebben. Kortom de Rokraft lijkt mij de juiste regelaar, of zie ik iets over het hoofd? of weet iemand een nog betere regelaar?

Dan de servo('s), de Walcheren heeft 2 beckerroeren. Is het nu slim om ze beide van een apparte servo te voorzien met tussen de servo's een Y-kabel? of kunnen ze beide makkelijk op één servo? en is een standaard servo (S3001/S148) en goede keuze? of kan ik beter een servo met meer kracht gebruiken?

Groetjes Danny.

ik heb zelf ook een protech in mijn viskotter, daar zit ook een rokraft 100 op, zonder probleem!!

en in mn Irishman zijn 2 standaars roeren op 1 standaard servo, dit heeft bij mij voldoende power, volgens mij gaat dat geen problemen opleveren!

Arnold

Danny,

No problem, de Rag express heeft 2 x Hectoperms ( max 4 A p/stuk ) samen op een rokraft 100, ook de beckerroeren staan samen op een servo, met deze gehele combinatie vaar ik al zo'n 4 jaar zonder ook maar een probleem gehad te hebben.

Tom Boere

Wat je over het hoofd ziet is als dat je een navy regelaar moetkopen anders zit je met een remgedeelte endat vaart echt niet fijn hoor bij het achteruit scakelen stopt hij ieder keer en dan ben je ak een paar meter verder voor dat je echt retoer gaat

Dat stoppen naar achteruit is 1 sec en voor behoud van je regelaar! en motoren , kwestie van wennen. Ik gebruik nooit de veel duurdere navy regelaars!

Wat Dhr. van Gent is waar... echter die 0,5 sec vertraging vind ik persoonlijk niet zo storend. Afwegend tegen het voordeel dat dat oplevert (behoud van je motoren op den duur omdat ze niet van 'vol vooruit' in een klap naar 'vol achteruit' geschakeld kunnen worden, ben ik over het algemeen heel content met m'n Rokrafts. Ik heb ze in al m'n motorschepen zitten. En een beetje 'anticiperend varen'... Een paar meter voor je model uitkijken.

M.b.t. het amperage: de blokkeerstroom bereik je alleen als je schroeven vastlopen. Da's natuurlijk niet zo fijn, dus zet je er een zekering tussen van, nou pak 'm beet, 10 A per motor. Kan je nooit mee de fout ingaan.
Lopen je schroeven een keer vast, het zei zo, dan knalt je zekering er uit voordat er verdere schade wordt aangericht. :lol:
Daarna heb je wellicht je andere motor en schroef nog over en kom je wel aan de kant. Of je biedt een mede-schipper een bak koffie aan als bergingsloon. (Zal Auke wel leuk vinden :D )

M.b.t. je roeren: een Beckerroer heeft iets meer power nodig op de servo.
Ook weer uit het oogpunt van 'dubbel genaaid houdt beter' zou ik in jouw geval kiezen voor 2 servo's met V-kabel ertussen. Dat kunnen standaard servo's zijn, en wellicht ben je dan nog goedkoper uit dan met een sterk, kogelgelagerd type.

Hoi Allemaal,

Hardstikke bedankt voor jullie reacties :thumbsup: , nu weet ik zeker wat ik allemaal nodig heb :D .

Het worden dus twee Rokraft 100 regelaars. En inderdaad die hebben een ingebouwde vertraging, maar dat vind in niet zo erg. Veiligheid boven alles toch? :D

Elke motor krijgt een trage 10A zekering zodat alles heel blijftbn(behalve de zekering natuurlijk :wink: ) als er eens iets in de schroef komt.

Ik zat alleen nog wat te twijfellen over het servo verhaal. Tom geeft aan al jaren te varen met één servo die de twee beckerroeren aansturen en in het verhaal van Roel zit ook wel wat. Ik denk toch dat het twee S3003 servo's worden die de twee roeren aansturen.

Groetjes Danny.

Koppel je de roeren dan niet aan elkaar ?????
Zjn twee servo. s dan zo gelijk als dat de roeren prcies gelik blijven

Hoi F.van.Gent,

Ik ga de servo's dan inderdaad niet aan elkaar koppellen en ze zullen inderdaad niet helemaal gelijk zijn. Met de trim op je zender kun je dat dan ook niet bijstellen omdat ze dan allebei gaan bewegen. Maar je kunt het wel bijregelen met de stuurstangen :D . Ik gebruik altijd van die koppellingen die je kunt stellen waardoor je de stuurstang iets langer en iets korter kunt maken. Dan moet het wel lukken :D .

Groetjes Danny.

Ik denk als dat je mijn vraag niet begrijp
Met servo.s aan elkaar bedoel ik dus elektronies
Maar ik bedoel dus Mechanis
Je gebruiktr een servo waarom twee?
Je doet de lievers van de roeren aan elkaar daar het becker roeren zijn helemaal haast geen kracht nodig en de roeren staan altijd ten opzichte van elkaar gelijk ik heb de goedkoopste servo er in zitten enm et gemak gaan de roeren van sb naar bb

Zoals de heer Van Gend al meld zou ik het ook doen:
beide roeren mechanisch naar 1 servo brengen. Als je een beetje stevige servo hebt moet dit volgens mij ook niet zo'n bezwaar zijn. Zoveel kracht komt er toch niet op die roeren.
Ik denk dat er echter MEER kracht op komt dan normale roeren, juist omdat het Becker roeren zijn. Maar 1 goede stevige servo moet dat toch kunnen doen.

Wim

Juist andersom becker roeren vragen minder kracht was in de praktijk ook al bewezen van daar die uitvinding er van
En even lochis nadenken de roerkoning bevind zich op het roer zelf in het midden van het roerblad en de flap aan het achter eind van het roer moet uiteindelijk de ser vo doen daar het langstromende water de rest doet als het een maal uit de midden is
met adwoorde alles wat voor de konig zit helpt mee met het roer te bewegen

Heer Van Gend,
de roerkoning bevind zich op het roer zelf in het midden van het roerblad
Dit is het principe van het balans roer (een deel voor de roer as en een deel er achter) Dit werkt ook bij roeren die niet volgens het Becker principe werken. Het Becker roer heeft een extra flap, zoals u ook zelf aangeeft. Die flap buigt het water een tweede keer af. Volgens mij kost dit kracht. Kracht die door de servo moet worden geleverd.

Wim

Danny,

De Billing Becker roeren hebben niet zo'n erg grote flap voor de as, dus het principe van de balansroeren gaat hier niet op, sterker nog zoals ook al opgemerkt, door de extra flap aan het eind kost het juist meer kracht, verder nog een tip voor deze roeren, begrens de uitslag goed want als je te ver gaat schiet de extra flap er boven uit, dat asje wat in het busje zit, als je hem met de hand draait zie je gelijk wat ik bedoel.

Tom Boere

je kunt denk ik beter één servo nemen minder gepruts in de romp en minder dat stuk kan gaan
en als je denkt dat één standaard servo de klus niet kan klaren neem dan een grotere

Wat een discussies over een of twee roeren
Tom,
de discussie was 1 of 2 servo's :wink:
Er zijn voor beiden voors en tegens genoemd.
Ik denk dat Danny op basis hiervan wel een beslissing zal nemen.

Danny, terug naar jou en je verslag!

Wim

Back