Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Op de werf tekening heb ik gezien, dat de beide roeren gekoppeld zijn aan één stuurmachine. Vanuit het midden worden deze bediend en zodanig dat beide roeren een verschillende uitslag hebben. Ik vroeg mij af waarvoor dit zou zijn en met enig denkwerk is het eigenlijk heel logisch. Als we de weg die de roeren afleggen eens op tekening zetten en vooral bij het beschrijven van een bocht, dan zien we dat het ene roer een grotere boog maakt dan het andere roer. Het zijn in feite 2 cirkels met een verschillende diameter. Vandaar dat het roer wat de buitenste cirkel beschrijft een kleinere uitslag heeft.

Groetjes Hans.

Hetzelfde principe dus als bij de voorwielen van een auto:
Daar maakt de binnenbochtband een scherpere hoek dan de buitenbocht...

Hoi Allemaal,

Het is zo onderhand een discussie geworden :lol: . Maar ik denk dat ik er nu uit ben. In jullie reacties heb ik al een aantal keer gelezen dat één servo genoeg moet zijn om beide roeren aan te sturen. De standaard S3001/S148 servo is denk ik wel sterk genoeg (30 Ncm) om het klusje te klaren, maar voor de zekerheid gaat er toch een S3003 in. Die is qua prijs vrijwel gelijk maar toch net iets sterker (41 Ncm).

Dat het pinnetje van de achterste flap er makkelijk uitloopt als het roer een te grote slag maakt ben ik ook al achtergekomen. En wat is dat een gepriegel om de boel weer in elkaar te schuiven :? . Als de roeren nog los zitten is het niet zo'n probleem, maar als de stuurstangen en servo er al aanhangen is dat een stuk lastiger.

Het verhaal over het verschil van roeruitslag in bochten klinkt heel interessant, maar zou het ook zoveel effect hebben bij een model? en is het makkelijk te realiseren in een model? (ik voel weer een discussie aankomen :wink: ).

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
maar zou het ook zoveel effect hebben bij een model? en is het makkelijk te realiseren in een model? (ik voel weer een discussie aankomen :wink: )
Hierbij start ik de discussie :wink: :wink:
Ik denk dat het niet erg veel verschil zal uitmaken of je de roeren "toespoor" geeft (da's toch de juiste auto-term?) of niet.
Die paar graden verschil merk je je niet met het grofstoffelijk roer geven zoals wij modelschippers dat doen.
Het is overigens niet zo moeilijk te maken: je roerhendeltjes aan de roerkoning iets naar elkaar toe laten wijzen (dus niet parallel aan elkaar zetten) (of was het nu uit elkaar :? )

Wim

Persoonlijk zet ik mijn roeren altijd iets naar elkaar toe, heb de ervaring dat het rechtuit varen dan toch iets spoorvaster is.

Zeker als het Beckerroeren zijn, die zijn daar nogal gevoelig voor met hun extra flap.

André

Hoi Allemaal,

Ok, ik ben er nu helemaal uit; twee Rokraft 100 snelheidsregelaars, één S3003 servo en de roeren gewoon met dezelfde roeruitslag :D .

Het leek mij even leuk om roeren met verschillende uitslagen in te bouwen. Maar zoals ik al bang was heeft dat op een model weinig effect. Zaterdag maar eens afreizen naar Veenendaal :D en daarna weer gewoon verder met de bouw.

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Zo gezegd, zo gedaan gisteren even naar Veenendaal geweest en weer eens wat inkopen geddaan. Ziehier het resultaat;

afb15008.jpg

Portomonee weer wat lichter, maar ik kan er weer tegenaan :D . Helaas was niet alles op vooraad, maar dat is besteld.

Gellukkig was er wel één Super Steam Generator op vooraad dus die vanmiddag natuurlijk metteen uitgeprobeerd :lol: .

afb15009.jpg

Ik moet zeggen het is een geweldig ding, het is eigenlijk een rookgenerator zonder reservoir. Er zit alleen een slangetje aan. Dit slangetje kan je aansluiten op het bijgeleverde flesje rookvloeistof. Als je deze dan boven de rookgenerator hangt loopt de vloeistof vanzelf in de rookgenerator. Een klein groen slangenklemmetje zorgt voor de hoeveelheid vloeistof wat naar de rookgenerator loopt en dus de hoeveelheid rook. In mijn Walcheren is geen plaats om een reservoir boven de rookgenerator te bouwen, maar ook daar heeft Graupner aan gedacht. Als je het reservoir onder de rookgenerator plaatst heb je een klein pompje nodig wat de rookvloeistof richting de rookgenerator pompt. Het voordeel hiervan is dat je, op afstand, door het pompje harder of zachter te laten draaien de hoeveelheid rook kan varieren :) .

Dan ook nog wat geschilderd vandaag;

afb15010.jpg

De schoorstenen hebben een laagje zwart (Humbrol nr. 33) gekregen en het dek rood/bruin (Humbrol nr. 133). Ik ben nu alleen nog op zoek naar fluoriserend oranje voor het dak en een mooier kleurtje geel/bruin voor de binnenkant van de verschansing en achterkant van de opbouw. Dus als iemand ideeen heeft hoor ik het graag (foto's van het origineel staan op Tugspotters).

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

ik zou geen fluoriserend oranje nemen voor je dak, neem liever gewoon fel oranje.
Of doe je kleur zelf mengen.

Andere mogelijkheid is een foto meenemen naar de bouwmarkt en daar een pot laten mengen

André

Danny,

Als je echt fluoriserend wil is dat vrij simpel te doen dmv plakplastiek wat je in diverse bouwmaterialen kan kopen, dat is goed aan te brengen, ikzelf doe dit met " hout " plakplastiek om bv de stuurhut van binnen een beetje mooi aan te kleden.

Tom Boere

Humberol heeft toch een fluoriserende oranje in het assortiment?
Gloss 209 is volgens mij de kleur die jij bedoeld.
Je moet er echter wel een witte egaale ondergrond onder hebben, en je moet het eigenlijk spuiten in meerder lagen om een mooie egaale goed gedekte rand te krijgen.
Met de kwast krijg je het niet echt mooi dekkend.

Jaren geleden heb ik eens een potje fluoricerende verf van revell gekocht. Toen nog een paar gulden voor 14 ml.

de Walcheren heeft 2 beckerroeren. Is het nu slim om ze beide van een apparte servo te voorzien met tussen de servo's een Y-kabel? of kunnen ze beide makkelijk op één servo?

Een servo is meer dan genoeg,
Ik heb er ook twee in gehad en die heb ik weer heelsnel uit gehaald. Het leverde niets extra op en het scheelt toch weer een servo. :lol:

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties m.b.t. de kleuren, maar met een beetje geluk krijg ik binnenkort de RAL-nummers van de verf die URS gebruikt, de originele kleuren dus :D . Mocht dat niet lukken schakel ik jullie weer in :wink: .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

wimg zei:
voor URS even een PB-tje naar Droopy.
Volgens mij zit hij daar vlak in de buurt.

Dat is inderdaad een goed idee, PB'tje is al onderweg :D .

solex zei:
Probeer eens een zilverkleurige grondlaag onder fel oranje of gele
kleur !!!!!!!!!!

Dat is ook een goed idee, maar ik probeer eerst even achter de RAL-nummer te komen, mocht dat niet lukken ga ik je tip zeker even proberen.

Groetjes Danny.

Danny,

Roel heeft het in het verleden al eens gehad over verfkleuren.
Het gebruik van de juiste (RAL)kleuren zou op een model niet goed overkomen.
Nu weet ik even niet meer of je nu een tint lichter, of juist donkerder moest nemen :oops:
Wellicht even zoeken hier op 't forum.
(of zou Roel zichzelf melden :wink: )

Wim

Op zich mag je er best een paar tinten naast zitten.
Moet je maar eens foto's van het origineel bekijken
(zwart wit foto's zijn geen goede optie hierin :wink: )

Is de tint wat lichter heeft de boot dingend een dokbeurt nodig,
zit de boot strak in de verf komt ze net uit dok.
en onderweg wordt er ook driftig geverfd......

Je zou eens op mijn site moeten kijken naar de fotopagina van de Zwarte Zee IV..........
Als je je sleper zo wilt kleuren.......

Neem een kleur die goed in de buurt komt, dat is het belangrijkste.
En wat ook niet onbelangrijk is.....

Ben je lid van een vereniging waar er meer mensen met een boot van die maatschappij varen, of ben je van plan meerdere schepen van deze mij. te maken, gebruik dan wel dezelfde kleuren. Anders wordt het wel een zooitje.

ciao,
Ronald

Back