Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi Allemaal,

Ik loop inderdaad met plannen rond om nog een URS sleper te bouwen en daarom leken mij RAL-nummers ook wel handig. Ik heb hier zat Revell/Humbrol verf staan, dus met wat mengen kom ik er ook wel maar met nog een URS in het achterhoofd lijkt mij dit dus niet zo'n goed idee :) . Maar goed eerst de Walcheren natuurlijk.

Vandaag nog even met de sleeplier van mijn Walcheren bezig geweest. Het grootste gedeelte zit nu in elkaar, maar ik begin me toch af te vragen hoe ik deze werkend kan krijgen. Er zit een messing asje door de trommel waardoor deze dus kan draaien. Ik zat te denken aan dezelfde methode die Roel heeft toegepast op zijn Parat. Maar als iemand een andere manier weet hoor ik het graag :D .

Groetjes Danny.

PS. voor iedereen die nieuwschierig is geworden naar mijn e.v.t. volgende URS project; het is dat ding met van die staafmixers eronder die meestal naast de Walcheren ligt :| . :wink:

Hoi Danny,

Sleeplier, ikzelf doe het eigenlijk bij al mijn schepen zoals Roel het gedaan heeft, dus lier onderdeks en de draad over de trommel naar binnen, meestal zet ik dan als dekdoorvoer een messing buis ca 1 cm uitstekend boven het dek, zodat eventueel water hier niet massaal naar binnen kan stromen, de zeillier van Roel is natuurlijk een perfecte oplossing, ik zelf gebruik meestal een motor met een grote vertraging, maarja hier zit weer een stukje elektronica achter om de motor links en rechtsom te laten draaien.

Tom Boere

hoi danny,

Danny Bimmel zei:
PS. voor iedereen die nieuwschierig is geworden naar mijn e.v.t. volgende URS project; het is dat ding met van die staafmixers eronder die meestal naast de Walcheren ligt :| . :wink:

ik geef je hier een reden te meer om me tijdens de modelbouw show te goes te komen opzoeken... en het heeft idd iets met de eierklutser te maken. ik heb namelijk de tekeningen van de schouwenbank in mijn bezit. :D

gr,
wouter zzw

wouter zzw zei:
ik geef je hier een reden te meer om me tijdens de modelbouw show te goes te komen opzoeken... en het heeft idd iets met de eierklutser te maken. ik heb namelijk de tekeningen van de schouwenbank in mijn bezit. :D

Dan zie ik je a.s. zondag :D :D :D......................( :wink: ).

Groetjes Danny.

Kijk hier ff voor mijn oplossing voor het sleeplier "probleem".

Mocht je geinterseerd zijn heb ik nog wel een paar detail foto's voor je

Hoi Adam,

Dat is inderdaad ook een idee, maar helaas is de lier van de Smit Nederland niet hol en die van mij ook niet meer hol te maken :( . Ook ben ik dan bang dat er teveel kracht op het dunne messing asje komt te staan. Voorlopig ga ik dus voor de Roel-manier :lol: , maar dan met een sterke motor i.p.v. een speciale servo.

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Weer een update, vandaag de lier en verf :D .

afb15759.jpg

Hier is de lier dan, het was even zoeken naar de bouwbeschrijving en onderdelen hiervan maar het is dus toch gelukt.

Ik was maar aan het bladeren in de bouwbeschrijving en kon maar niets vinden over de lier :? , maar dit staat op de achterkant van één van de bijgeleverde tekeningen :oops: . Tekeningen gevonden dus aan de slag, nummertjes bekeken en erbij gezocht, maar de onderdelen die ik toen had leken helemaal niet op de onderdelen die ik nodig had, nog eens goed kijken........ Oh, voor het onderdeelnummer moet je 75/ zetten :?, onderdeel 8 wordt dus 75/8 en inderdaad die onderdelen lijken er veel meer op :wink: . Dan is het een eitje om de boel in elkaar te zetten, gewoon de handleiding volgen, bij mij paste alleen de liertrommel niet goed. De ruimte was er simpelweg gewoon te klein voor, niet veel maar net genoeg. Is trouwens geen probleem, want je zaagt/schuurt gewoon de PVC-buis een stukje kleiner :) .

De lier wordt werkend zoals ik eerder al vertelde, en ik heb ervoor gekozen dezelfde manier te gebruiken als Roel op zijn Parat. De liertrommel blijft dus draaibaar maar onder het dek komt geen servo maar dezelfde motor als Tom gaat gebruiken bij zijn Tito Neri.

Dan nog even kort wat over dat ding wat naast de sleeplier staat (hoe heet zo'n ding :hammer: ). Maak alles net iets groter dan dat het uiteindelijk moet worden, later kun je alles veel beter op maat maken. Ik heb hier ook even de tip gebruikt die Piet mij eerder in dit topic gaf. Het stukje hout wat in het midden zit is gemaakt van balsa en is dus hardstikke zacht, maar straks komt hier wel de sleepkabel door te lopen. Omdat ik bang was dat het touw op de lange duur dit blokje zou beschadigen heb ik het doordrenkt met secondenlijm, resultaat; het blokje is nu echt keihard :D .

afb15760.jpg

Hier nog even een overzichtsfoto.

Komen we op het puntje verf, ik was op zoek naar de juiste kleuren voor mijn Walcheren en al snel kreeg ik de tip om eens te kijken of ik aan de RAL-nummers kon komen. Ik kreeg toen metteen een PB'tje van Wouter zzw, dat hij waarschijnlijk wel aan deze nummers kon komen :D . Maar helaas, achteraf bleek hij er toch (voorlopig) niet aan te kunnen komen :( . Verder gaan zoeken en toen bij Droopy'ke terecht gekomen, en jawel even later lag de complete "onderhoudsverfspecificatie" van URS in mijn mailbox :D . Helaas waren dit geen RAL-nummers, maar verfnummers van de fabrikant :( . Geen nood, gewoon even contact opnemen met de fabrikant :D . Echt prima service moet ik zeggen, ik had in mijn eerste mail al aangegeven dat het om een model ging en ik dus geen verf bij hun zou kopen, maar toch hebben ze zich voor de volle 100% ingezet :thumbsup:. Resultaat; ik heb nu een aantal RAL-nummers en van de andere kleuren heb ik een kleurkaart waarmee in naar een verfwinkel kan om te laten mengen :D .

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :D .

Groejtes Danny.

PS. kunnen we geen stickers laten maken met de tekst; "Dit model is mede mogelijk gemaakt door www.modelbouwforum.nl" :wink:.

Hoi Allemaal,

Adam zei:
Zo'n ding noemen ze nou de beting
Ok, dat ding naast de lier is dus de beting :D .

Roland zei:
Je gaat toch geen fles Champange op die boot stuk slaan

Dat gaat die fles winnen hoor
Dat denk ik ook :lol: , heeft iemand nog een flesje champange schaal 1:33 thuis staan ? :lol: ( :wink: )

Nog even verder bouwen, dan krijgen jullie vanavond weer een update :D .

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
heeft iemand nog een flesje champange schaal 1:33 thuis staan ?

Bij de slijterij zijn meestal wel "miniatuurtjes" te krijgen. Ik weet echter niet of ze champagne hebben.

Heb je trouwens al een doopvrouwe voor deze ceremonie?
Het moet een vrouw zijn die het schip doopt, anders komt er ongeluk van.

een vrouw en een kip is de pest op een schip

Gelukkig staan ze op de wal bij een doopceremonie, :lol: , maar het lijkt mij allemaal wel erg leuk zo'n officiele tewaterlating, gaan we er voor een waar het schip zijdelings te water wordt gedumpt, ik heb daar nl schitterende foto's van gezien, en het gaat toch altijd wel goed....... en voor de rest geld, allemaal een toeter op ons scheeppie maken en toeteren als ze tewater plempt !!!!! hoppa

Tom Boere

Hoi Allemaal,

8O , je maakt een geintje en ziehier het resultaat :lol: . Als ik de Walcheren afkrijg zal ze waarschijnlijk op werkschependag voor het eerst varen, dat betekend natuurlijk niet dat de romp dan voor het eerst kennis maakt met water. Ik wil natuurlijk niet helemaal voor joker staan op werkschependag als mijn Walcheren er na 5m varen geen zin meer in heeft :lol: .

Natuurlijk wordt ze in bad eerst uitvoerig getest :) .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Hoogste tijd voor een update :lol: .

Na agelopen weekend met de Smit Nederland van mijn neef gevaren te hebben weer druk in de weer met mijn Walcheren.

afb16655.jpg

Het is nu voornamelijk schilderwerk, nadeel is dat ik wel alle kleurnummers heb maar om een bus verf van een liter te laten mengen vindt ik ook ietwat overdreven :? . Dus ben ik toch met Humbrol/Revell verf in de weer, met de kleurkaart die ik heb gekregen kan ik dan vergelijken of de kleur goed is :D .

Het dek had ik in eerste instantie met Humbrol 133 geverfd, dit komt aardig overeen met de kleur op de kleurenkaart, maar door deze verf doet URS ook wat spul om het dek minder glad te maken waardoor het een stuk lichter wordt. Nu heb ik op het afneembare gedeelte van het dek Humbrol 100 gesmeerd. Als ik dit vergelijk met foto's van het origineel is deze kleur veel beter :D .

De binnenkant van de verschansing is behandeld met Humbrol 154 en de buitenkant van de romp is voorzien van een laagje Humbrol 33. Alle kleuren die ik tot nu toe heb gebruikt zijn mat, maar ik begin toch te twijfellen om de boel met een laag zijdeglans lak af te werken :? .

Oh ja, er is nog een klein foutje gemaakt door Billing Boats. Op het plankje waar de ankerlier op komt te staan staat voorgedrukt waar de vier "pootjes" moeten komen. Gebruik deze niet, maar draai het plankje om! Anders komt het onderstel van de ankerlier niet goed uit.

afb16656.jpg

Dan de schoorstenen, in tegenstelling tot haar zusjes heeft de Walcheren andere uitlaten. Bij haar zusjes is dit gewoon een buisje met daaroverheen een klepje, maar bij de Walcheren is deze veel langer en staat onder een hoek. Ik heb een messing buisje 9mm genomen en onder een hoek van 20 graden onder de zaag gelegd. Daarna beide stukjes weer aan elkaar gesoldeerd zodat een hoek van 40 graden ontstaat. Vervolgens het geheel nog een keer langs de zaag gehaald zodat het uiteinde van dit buisje schuin is. Ik heb de onderste buis expres zo lang gemaakt om de binnenkant van de schoorsteen en de bedrading die daar straks gaat lopen te beschermen tegen de rook(vloeistof).

Natuurlijk ook nog even getest met de rookgenerator, maar dat ging even anders dan ik gedacht had :? . Rookgenerator aangesloten en wat denk je, de rook kwam er aan de onderkant uit 8O . Achteraf bleek dat wanneer de rookgenerator wat langer aanstaat de rook wel naar boven gaat.

afb16657.jpg

Ziehier het resultaat :D , ook kunnen jullie zijn dat de bovenrand van het dak oranje is geworden. Dit kleurtje is Revell 25, het is geen makkelijke verf, want het is nogal stroperig maar het resultaat is (na een paar lagen) wel mooi :D .

afb16658.jpg

Dan nog even een totaal overzicht. Er staat al een mast op, maar die ga ik nog vervangen omdat deze krom is.

Dat was het dan weer voor vandaag,

Groetjes Danny.

Back