Bouwverslag waveney class lifeboat (1:40)

De waveney klasse reddingsboot is voor lange tijd in dienst geweest van de Engelse reddingmaatschappij, de RNLI. Tegenwoordig zijn de reddingsboten vervangen door modernere types zoals de trent klasse.

Het orgineel:
wave5.png

wave2.png

In dit draadje ga ik het bouwverslag van bijhouden van dit bootje wat ik een tijdje geleden gekocht heb. En door andere modellen even in de koelkast heeft gestaan.

De versie die ik ga maken is de 44-001, deze is op verschillende punten net even wat anders als de orginele RNLI versie. Het is een beetje een mix van de RNLI en US coastguard versies. En er zijn veel mooie heldere fotos van beschikbaar.

Er is al wat werk aan verricht, zoals het uitsnijden van de romp en het plaatsen van de motorsteun en schroefassen.

De schroefassen hebben nogal wat problemen geleverd, billing boats levert namelijk messing buisjes waar je aan elke kan een soort lager in moet aanbrengen.

Dit ging echter zo slecht dat ik besloten heb om de kwalitatief veel betere graupner assen te plaatsen. Ook zijn de roerkoningen geplaatst.

img0003wmd.jpg

img0004unx.jpg

Zoals op onderstaande foto te zien is het standaard roer veel kleiner dan het in werkelijkheid hoort te zijn. Ook is de vorm niet geheel correct.
detail-44-001-68-b.jpg

img0007pai.jpg

Nog wat fotos van de inhoud van de kit:
img0001eeb.jpg

img0002r.jpg

img0006f.jpg

Door het formaat van dit model ga ik weer werken met lipo accu's, het vermogen ten opzichte van het gewicht is me namelijk erg goed bevallen.

Ook ga ik proberen het een en ander aan verlichting aan te brengen.

Gr robin

Edit: gebruikte info en en foto's komen van: http://www.44mlb.com/

Laatst bewerkt:
Ik ga deze volgen vind het namelijk een zeer interessante kit.
Ik was er een tijdje in geïnteresseerd.
Alleen ik ben niet zown kunstof mannetje.

Dus ik volg met grote interesse!

Hoi robin,

Leuk dat je hem ook aan het bouwen bent. Ik ben er momenteel ook mee bezig om deze te bouwen voor een kennis. welke regelaar gebruik jij er voor? Jij zal hem eerder klaar hebben dan mij maar ik hobbel er wel achter aan. ik blijf hem volgen;)

tim

Hoi robin,

Waarom gebruik je niet kleine losse nicd oplaadbare cellen heb ze zelf er ook in liggen en met regelaar ontvanger en servo erin ligt zij nog steeds te hoog op het water hoor:p dus die kan wel wat hebben. bij mij liggen er johnson motoren in volgens mij van de baco. Maar heb jij de originele assen er in zitten? Ik denk persoonlijk dat die wat water binnenlaten. Ik ga het binnenkort nog wel een keer proberen met ander vet en met O-ringen op de roerkoning.

tim

Tim, de regelaar is nog niet gevonden. Misschien een modelcraft 380.

Zoals al te lezen is vind ik de verhouding vermogen/gewicht gewoon prettig van lipo's. Bovendien nemen ze gewoon minder ruimte in.

Jou vraag met betrekking tot de assen begrijp ik niet helemaal, heb je het hier over de aandrijfassen of over de assen van de roeren?

Leest en gij zult vinden dat ik de aandrijfassen vervangen heb voor graupner exemplaren ;-).

Gr robin

Zoals op onderstaande foto te zien is het standaard roer veel kleiner dan het in werkelijkheid hoort te zijn. Ook is de vorm niet geheel correct.

Als je dan toch nieuwe roeren maakt dan zou ik er gelijk balans roeren van maken, in plaats van enkelplaats roeren. Komt de manoeuvreerbaarheid zeker ten goede.

Hoi robin,

Oke bij mij zat er een tijdje een conrad regelaar in die je zelf in elkaar moest solderen. Maar die print werd snel heel erg heet. Moet nog een keer er naar kijken wat de oorzaak is ervan. Ik bedoelde de schroefassen ik gebruik gewoon de origineel van billingboats omdat deze er al in waren gelijmd. Maar weet jij hoever de lager er in de as zit omdat ik nu graag een nippeltje er op wil solderen zodat niet de as een keertje droogstaat. Maar neem jij een zware lipo dus met meer capaciteit of ga je voor eentje van ongeveer 600mah?

tim

Hier is een plaatje van de ''lager'':
img0008ulo.jpg

Zoals te zien is zit deze er ongeveer 2.5 mm in.

Als accu ga ik denk ik een 2s1p 1000mAh lipo plaatsen. Maar mocht ik nog wat anders willen bestellen in hongkong dan bestel ik er liever eentje met wat meer vermogen.

Gr robin

Laatst bewerkt:
Hoi robin,

Raar want bij mij zitten ze er wel bijgeleverd maar zit er gewoon bussen in terwijl het echt de originele assen zijn.

tim

Tim,
Wat zit er hier wel bijgeleverd? Want ik begrijp je vraag hier niet helemaal, dit is namelijk de bus die gebruikt wordt als standaard onderdeel van de as.

Een foto maakt misschien wat meer duidelijk in jou geval.

Gr robin

Hallo Robin,

Leuk en interesant project, misschien dat je ook de radar werkend kan maken. Ik blijf het volgen.
Volgens mij bedoelen jij en Tim hetzelfde, alleen jij noemt het lagers en Tim bussen. Bij mijn Frankrijk zaten ook deze askokers en aan de uiteinden zaten inderdaad de "lagers" cq. bussen.

Groeten,
Peter

dit zijn idd glij lagers danwel bussen.
Het is eigenlijk allebei doordat het een messing bus is en het "lagert" het draaiende deel.
Deze lagers worden dan ook vaak gebruikt bij moeilijk bereikbare delen die vrijveel gebruikt worden maar minder afhankelijk zijn voor speling die optreed dan veel gebruik door slijtage. das een beetje de simpele uitleg hierachter :D

De waveney klasse reddingsboot is voor lange tijd in dienst geweest van de Engelse reddingsbrigade, de RNLI.
Als voormalig KNRM-er moet mij toch even iets van het hart.
De RNLI is even als de KNRM geen reddingbrigade. Reddingbrigades zijn iets wezenlijk anders zijn dan reddingmaatschappijen.
Meest in het oogspringende detail is dat reddingbrigades patrouileren en preventief optreden.
KNRM/RNLI patrouileren niet, en komen in actie (net als bijvoorbeeld de brandweer) als gevolg van een incident.
Daarnaast opereren de reddingmaatschappijen veel verder op zee, dan de reddingbrigades.
Maar dat is een "fout" die heel veel gemaakt wordt.

Ga je haar ook zelfrichtend maken?
Er zwerven wat filmpjes op internet rond van mensen die haar zelfrichtend hebben uitgevoerd.
Een spectaculair gezicht als je het scheepje op haar zij ziet gaan in de branding, en zich zelf weer opricht.

Gister een ongeplande vrije dag gehad, bedankt slecht weer en vooral de NS ;-).

Dus heb weer een klein beetje gewerkt aan de reddingsboot:

De bemanning heeft nog wel wat werk nodig:
img0009dad.jpg

Dekopeningen zijn uitgesneden:
img0010gxv.jpg

Begonnen aan de stuurhut:
img0011smy.jpg

Heren, ik was zeker op de hoogte van lagers/bussen. Weet alleen niet wat Tim precies bedoeld.

P'vas, Ik ga kijken wat ik kan doen, het lijkt me wel een leuk idee. Wordt wel priegelen. Ach dat ben ik onderhand wel gewend ;-).

Gr robin

Adam, bedankt voor deze informatie. Deze info en correcties zijn altijd welkom :-).

Zelfrichtend lijkt mee heel gaaf om voor elkaar te krijgen, wil dit ook zeker proberen voor elkaar te krijgen.

Gr robin
p.s. mijn eerst bericht is inmiddels aangepast.

Hoi robin,

Ik ben zoals altijd weer eens sloom dat ik nu pas ff tijd heb voor de waveny. Ik heb mijn stuurhut bijna klaar. Die bussen zijn bij mij ook geleverd alleen zitten bij mij er andere lagers in als je het lagers kan noemen haha:p ik hoop dat je het kan zien omdat het al een wat oudere camera is;) Maar kijk eens goed naar mijn stuurhut en die van jouw. Die van jouw heeft een lang doorlopend stuk. Volgens billing hoort dit niet. Waarschijnlijk heb je dit gedaan omdat het een fout was. Ik heb mijn dek opening heel anders gedaan. ik heb alleen de stuurhut dat op een klein inleg dek vast komt te staan los gemaakt. Zo kan ik overal goed bij zonder twee luiken voor te moeten maken. Wat jij hebt gedaan leek mij geen goede oplossing omdat je dan twee luiken hebt die je waterdicht moet maken als je haar goed waterdicht wil maken zodat je je boot lekker in de golven kan sturen haha;) het is wel een mooi gezicht dat zelfrichtend hoor. ik zou het ook graag willen maar zo´n klein kwetsbaar bootje is niet echt makkelijk om het daar bij te doen. Ik heb trouwens de roeren veranderd eerst waren het de originele maar dan van messing. Deze heb ik veranderd naar jouw soort roer maar dan ook van messing zodat ik het kan solderen. Er hoort een liertje op te staan zoals je zelf denk ik ook weet. Maar bij mij mist onderdeel 11 in het bouwpakket. Dus heb jij er de maten van? dan kan ik het laten maken. Nog een vraagje wat voor soort slang gebruik jij als koppeling? die van mij zijn laatst kapot gelopen toen ik haar in het water had gelegd en op 6 volt liet draaien.

slecht te zien maar er zit een ringetje dat aan de lager zit tegen de schroefaskoker aan. Het ringetje is ongeveer 0,1mm dik. Dus dat is slecht te zien. het zit aan de buitenkant precies het zelfde. Ik had hem laatst in het water liggen met alle elektronica er in en ze liet geen druppel water door na een half uur.:cool:

tim

Tim,
Ik ga inderdaad het een en ander veranderen aan de opbouw, vooral omdat niet alles even goed klopt met de uitvoering die ik ga bouwen. En omdat er gewoon te weinig detail is van de kit zelf.

Ik zal even kijken naar onderdeel 11, wat de maten zijn zal ik via pb wel even aangeven.

Als koppeling gebruik ik brandstofslang van modelvliegtuigen en dergelijke. Met een binnenmaat van 1 mm.

Iedereen,
Ben de afgelopen twee dagen ook weer even bezig geweest met de waveny, heb de romp gespoten. Het was mooi weer, dus kon dit weer lekker buiten.

Dit is de eerste keer dat ik voor het onderwaterschip een andere kleur gebruikt heb. Het is nog een beetje wennen, want het is wel wat aan de felle kant. (Tamiya TS-49)

Vandaag is daar ook het blauwe bovenwaterschip bijgekomen.(Tamiya TS-15)

Tussen deze twee kleuren komt nog een witte lijn op de waterlijn. De rode rand net onder het dek komt pas wanneer het dek erop zit. Ander moet ik alles meerdere keren spuiten door lijmresten ed.

De fotos:
img0023tjx.jpg

img0024gfx.jpg

img0025tzr.jpg

Hoop binnenkort weer eens wat te doen aan het binnenwerk.

Gr robin

Back