Bouwverslag Westgat / "Dolly"

:banana: Vanochtend is de Dolly binnengekomen, samen met een 7,2 volt, 2200 mah accupack, en een Power 400/45 motor.

Deze week komt ook nog een vracht binnen, de afstandsbediening, ontvanger, servo, vaarregelaar..

De Dolly word omgedoopt tot een RWS boot, en krijgt de naam Westgat. Opbouw word dan ook dat geel van Rijkswaterstaat.
Deze week hoop ik er de start mee te maken.

Eerst ga ik in de romp maar eens de plaats bepalen van de RC installatie, daarna ga ik de romp maar eens in de kleuren zetten. Dan word alles ingebouwt, en ga ik met de opbouw aan de slag.

Dit bootje maak ik om eerst even ervaring op te doen, bij modelbouw.
Robbe heeft er trouwens ook een uitgave bij gedaan van het blad: Modelwerft..

Hoi Jon,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en als het kan graag paar foto`s van je aanwinst en een mooie bouw verslag.

succes verder met bouwen.

Hoi Jon,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en als het kan graag paar foto`s van je aanwinst en een mooie bouw verslag.

succes verder met bouwen.
Zou ik doen!

Inmiddels regent het pakketjes bij ons.. Ja het regent nu ook, maar vooral: het pakketje van Conrad is binnengekomen, en ik kon voor 15 euro het Handboek Varende Scheepsmodellen op de kop tikken. (Boekwinkeltjes.nl, een aanrader!)
Ik had het boek als eens via de bibliotheek gehuurd, maar nu heb ik hem. Het boek komt uit 1979, maar is nog in nieuwstaat!!

Het bootje word trouwens ongeveer zo:

Netzo als de Dulleart.. De opbouw word wel gebruikt, dus het word een Dolly opbouw, met Dulleart kleuren.

Nou, de elektro zit er in, op zekeringen en ontstoorset na. De motor (Power 400/45) trekt wat ik nooit gedacht had, heel weinig ampere's, het blijft rond de één, op volle kracht.

Wel heb ik eerst wat problemen gehad met de epoxy bij de schroefkoker: Deze liet los, probleem was dat er net iets te weinig verharder gemengt was met het hars, dus nu weer opnieuw, en het zit nu allemaal moervast..

Standaaard nu gemaakt en gelakt, en ook het stukje houten dek 3x gelakt nu. Nu heb ik alleen wat oudere lak gebruikt, dat betekend dus dat er nu allemaal korreltjes te zien zijn op de standaard en het dek. Daarom word er binnenkort flink geschuurt aan deze kant, en word het nog eens gedaan.

Inmiddels ook al een zwarte spuitbus gekocht voor de romp. Nu is het wachten totdat mijn moeder meel heeft meegenomen, zodat ik de waterlijn kan aftekenen. Kan ook wel op andere manieren, maar ik vind deze meel manier wel heel handig.

Dit was 't weer, hier komen nog foto's bij als ik tijd heb.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

Ik denk dat je de stroom hebt gemeten in de lucht? (onbelast dus?) Als je de boot in het water legt en dan volgas geeft zal het denk ik rond de 5A uitkomen. (iets om rekening mee te houden i.v.m. zekeringen)

Groet,
Erik

Hoi Erik,

Nee hoor in de badkuip, op volle kracht, en dan de boot wel tegenhouden :wink: .
Ik heb het met een amperetang gemeten, die ik even kon lenen via mijn vaders werk.

Gr. Jon
[edit]
Opnieuw gemeten, doordat schroefas opnieuw geplaatst is, doordat de epoxy los liet: Nu is het iets boven de 1 ampere. Omdat de blokeerstroom veel hoger is, ga ik de motor begrensen op 2 ampere.

Als ik bij de accu meet, dan word er ongeveer 1,5 tot 2 ampere uit de accu gezogen, dus daar komt een zekering op van 3 ampere.

Hier een paar foto's:
http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1486

Heb ze dus even geupload..
Maar we zijn alweer verder dus, want ik ben nu dus zover, dat we de kajuit kunnen schilderen, en vastplakken..

Een beslagset heb ik er trouwens niet bijbesteld, en toen ik het pakket kreeg, waren er allemaal al uitstulpingen in het dak gemaakt, voor het beslag.........
Dus nu ben ik nog even aan het kijken/denken of de beslagset alsnog besteld word, of dat ik het zelf maak.

Probleempje!
De ontstoor set is binnengekomen, en die heb ik gisteravond even aangesloten. Ik heb draadjes van een oude pc voeding gebruikt, aangezien deze mooi gekleurt zijn, dus overzichtelijk..

Rood +, Zwart -, en Geel de aarde. Maaar hoe krijg ik deze gele draad vastgesoldeerd aan het motorhuis? Mij lukte het niet, en mijn vader ook niet. De draad laat gewoon steeds los, en mijn vader denkt dat het komt doordat het motorhuis niet verwarmd word, of zoiets.
Hoe pakken we dat aan?

het solderen op een motorhuis s lastig inderdaad. zelf doe ik het door het motorhuis eerst op tereuwen met een vijl of schuurpapier en dan solderen met s39 of soldeervet, daarna wel goed schoon maken anders wil het wel is gaan oxyderen

@ jon

zou het stroomverbruik toch maar eens opnieuw meten want 'iets boven de 1 ampere" dat kan gewoon niet hoor!

onbelast verbruikt zo'n 400 iets van 0.5 a 0.7 A en dan hang jij daar dus een koppeling ,schroefas en schroef aan en verbruikt daardoor een goeie halve ampere meer?

onmogelijk denk ik

je gaat je zekeringen er gewoon doorblazen

groeten

Opnieuw meten is geen mogelijkheid, de amperetang is weer terug naar mijn vaders werk.

Maar penneman, als de meter iets van 1,1 ampere aangeeft (zo'n goede schaal had te tang niet voor onder de 1 ampere), dan is dat toch ook zo?

En als ik er dan zekeringen van 3 ampere op zet, dan gaan die toch doorslaan als de motor geblokeerd word, doordat die stroom vele malen hoger is?

@Mario, bedankt voor de tip, zal ik vanavond even proberen.. Het idee'tje van mijn vader vind ik maar niks namelijk, een tai-wrapje om het motortje heen om de draad op de plek te houden.. Dat gaat geheid door trillingen los.

De schoefas is een vast gegeven, omdat er een koppeling tussen motor en schroefas zit, lijm ik de motor als laatse vast.
Je kan dit op het droge doen een amp meter ertussen dan de spanning erop en kijken waar de motor het minst stroom trekt.
Als je dit even aftekend dan epoxylijm op de motor voet op zijn plaats zetten weer spanning erop en het punt nemen waar de minste stroom vloeit.
Spanning eraf en lijm laten drogen.

Hoi

Dit kon ik vinden op HMBC.nl:

Power 400/45

Stroomopname bij
max.werkingsgraad: 4A

Maximaal toegelaten stroom 9 A

Het kan zijn dat je maden schroefje van je koppeling niet goed aangedraaid is, zodat de motor los in de koppeling draait.

Groeten Justin

Als je een variabele DC voeding hebt die amps en volt geeft is het ook makkelijk af te lezen. Zo kwam ik er achter dan mijn VDO motor op 12 volt 0.5A trekt met een 5.5cm vierblad schroef. Meet dit nog wel even na met een multimeter.

De gouden tip:
Justin :wink:

Inderdaad, de motor draait los in de flexibele kopeling, hier kwam ik net achter. De kopeling is trouwens een meegeleverd rubberen buisje, wat dus een beetje versleten is.

Daarom vliegt er zometeen een bestelling de deur uit voor een Cardan koppeling.

solderen op het motorhuis niet met s39 doen
als het je niet lukt soldeer op het motorhuis te krijgen moet je een dikkere soldeerbout nemen

s39 helpt wel en klein beetje maar gaat naar verloopvan tijd helpen met het coroderen van je motorhuis

Groeten Gerjan

Ik heb s39 alleen een beetje op de soldeerbout gedaan..
Ik wist wel dat het niet met elektronische printjes niet met s39 moest doen..

Maar dan weet ik dat weer voor de volgende keer :wink:

Back