bouwverslag wiesel.

hier zie je de gaten in het dek:
IMG_4781_zps406ae7db.jpg

het "uitstroomgat" in de spiegel(achterkant)
IMG_4782_zpsd23d644c.jpg

ik heb geprobeerd om ook een foto v.d. binnenkant van de kantelkamer te maken:
IMG_4790_zpse91a808a.jpg

Oke, heel erg bedankt voor de foto's, dan is het eigelijk nu allemaal duidelijk.
Maar als de boot stil op het water ligt, dan stroomt de kantelkamer toch vol? Kan die dan niet kantlen? Of is daar niet genoeg water voor dat die kanteld?

klopt allemaal wat hierboven staat, hij loopt wel helemaal vol, maar door het zwaartepunt die als de boot rechtop ligt onder in de boot ligt, heeft de boot minder de neiging om terug te draaien dan op z'n kop volgensmij. dus ligt hij wel een beetje scheef, maar niet zo ver dat de hele zijkant onder water ligt. na het wegvaren loopt de kantelkamer leeg en gaat het bootje planeren waardoor hij tijdens het varen niet vol kan lopen.

maar hoe het precies komt dat hij rechtop niet helemaal op z'n zij ligt weet ik ook nog niet precies, daar kunnen de écht ervaren vaarders hier meer uitleg over geven denk ik.

Gr. Sam

Lijkt me simpel.
De gaten voor het vol lopen zitten in het dek, ligt de boot recht dan zitten die boven water.
Het beetje water wat er via de spiegel in loopt is niet genoeg om de hele zijde onder te laten gaan.

Grt Rob

Het is lang geleden dat ik nog een updat heb gedaan dus bij deze een update.
De onderkant heeft al wat plankjes, 3, maar ik heb de laatste tijd veel huiswerk dus kan ik niet meer echt bouwen, natuurlijk wel in het weekend maar daar wil ik ook nog andere dingen doen. Maar goed, hij gaat ooit af zijn! :p

Een foto van de onderkant zal ik na het eten even posten.

mvg Edward.

Edit: de foto
image7ys2t.jpg

Laatst bewerkt:
Lang geleden dat ik nog iets heb gepost,

De bodem is nu bijna klaar, het laatste latje ligt te drogen, dan nog even vastlijmen en dan is de bodem klaar :)

Maar is de bodem zo sterk genoeg? Alleen 2mm balsa of moet er nog iets over?

Ik zal straks is een foto maken van hoe het er nu uitziet.

mvg Edward.

als je er een brushless setup in gaat zetten, is het toch wel noodzakelijk te noemen om er een glasweefseltje(50-80 grams is genoeg) met epoxy er overheen te lamineren. zo kan je rompje beter tegen klappen op het water en het geweld van een brushless motor. ik had eerst deze motor in mijn wiesel zitten,
2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)
ging heel leuk maar heb er nu ook deze motor er in zitten:
Turnigy 450/500 H2223 Brushless outrunner 3500KV (EU warehouse)
de laatste motor gaat wel iets harder heb ik het idee en de vaartijd is ook aanzienlijk langer. mijn 60A regelaar word niet eens lauw. het motortje daarentegen wordt wel aardig warm op een 29mm propje. dit alles op een 2S lipo.

Gr. Sam

ik dacht altijd meer kv is sneller, maar is het omdat de onderste motor sterker is dan de bovenste dat die sneller gaat en daardoor meer kracht kan geven? of iets anders?

dan zal ik is kijken naar een glasweefseltje kijken

de onderste motor heeft blijkbaar meer kracht en kan de prop onder last sneller laten draaien dan de bovenste motor. de bovenste motor laat de prop onder water bijv. met 26000 tp/m ronddraaien en de onderste(een buitenloper, die hebben over het algemeen meer kracht door de ronddraiende buitenkant) kan de porp onder water bijv. met 28000 tp/m ronddraaien.

Gr. Sam

ah oke dat help mij(maar dat maakt de keuze ook weer moelijker;)), dus dan kan ik misschien ook een buiteloper of misschien beginnen met een inrunner?

Die keuze is aan jou ;) voordelen, nadelen wegstrepen. Al is die binnenloper misschien wel wat safer voor je eerste bootje. Er zit al een koeling op die motor, bij de buitenloper moet je zelf een watergekoelde motorhouder maken uit aluminium o.i.d.

Back