Bouwverslag Wings 190

Hoi,

Vanaf deze week te volgen: Mijn bouwverslag van de Wings 190.
De Wings 190 is een nurflügel. Hij wordt ongemotoriseerd verkocht en is volledig houtbouw.
Ik ga hem uitrusten met een AXI 2217/16 en een 3S Lipopakket van 2100 MAH.
De vleugel bestaat uit één deel. Dit is erg groot. Misschien dat ik hem deelbaar maak.
Op dit moment ben ik mijn bouwhok aan het omgooien om dit model te kunnen bouwen.

Wanneer ik de eerste plankjes aan elkaar heb geplakt, zal ik de eerste foto's op dit forum plaatsen.

groet,

Kees



 
Da`ws wel een zeer apart model, en dus een reden om dit draadje te volgen.

Succes met de bouw.
 
Ja,vind ik ook!!
Hem me direct ge-aboneerd op dit draadje.

Bram
 
Leuk voor aan de duinen 8)
metaaldetectie.gif


Grt.


Yep, alleen daar woon ik te ver vandaan.
De berg bij Wijster zou kunnen. ..................... :wink:
 
Hoi,

Leuk, die eerste reacties op dit draadje!
Ik zal jullie eerst laten kennismaken met mijn bouwhok.
Dit najaar hebben we de garage in twe stukken verdeeld. Het achterste stuk is mijn hobbyruimte.
Ik had tot nu toe één werkblad, maar maak er nu twee meter werkblad bij. Dit om de Wings190 te kunnen bouwen.
De MDF werkplank komt deze week. Dan nog een gipsplaat er bovenop en ik kan beginnen.
Hieronder een paar foto's van het hobbyhok.
Lekkere puinhoop nog! Morgenavond ligt alles er strak en bouwklaar bij!..... :lol:

De doos van de Wings 190 staat al op de plek waar de tweede plank komt....
We hebben er zin in!... :wink:

mvg,

Kees





 
Volgens mij.........hou jij van zweven :lol:

Grt.



Klopt!........... :lol:
Ik heb mij de laatste drie jaar toegelegd op elektrozweven.
Heb ook een hotliner, De Sprinter van Staufenbiel.............een kanon!

mvg, Kees
 
Leuk ding en inderdaad volgens mij ook leuk om op de helling te gebruiken :D
 
Hoi,

Inmiddels weer een paar stappen verder.
De Hobbyruimte is helemaal klaar en de bouwtekening ligt op de plank. Foto''s volgen!
Inmiddels is duidelijk, dat deze nurflügel geen vuren/grenen hoofdliggers heeft, maar dat er een koolstofvezel draad bijzit, die tussen de beplanking den de ribben moet worde geplakt. Dit moet dan de stijfheid/stevigheid garanderen.
Vanmiddag maar even naar Hangar in Kampen. Kijken wat voor lijm ik daarvoor nodig heb.

De vleugel bestaat uit één stuk. Het is niet te doen, om hier twee of drie delen van te maken.
Dan haal ik de hele constructie overhoop.
In de vleugel zit een flinke tipverdraaiing. Ook dit wordt passen en meten.
Een mooie uitdaging dus!

Wordt vervolgd.
 
De eerste foto's :!:
De ribben staan gesteld, duidelijk te zien is de koolstofband die onder en ook boven met hars verlijmd moet worden.
Het middelste stuk heb ik gisterenavond verlijmd met lamineerhars.
Het spul werkt plezierig, maar lijmt uiteraard niet meteen. Alles stukje voor stukje verlijmen en vastzetten met spelden is een must.
Twaalf uur verder zit alls vast.

Vandaag heb ik de beide vleugeluiteinden gesteld en met spelden vastgezet.
Vanavond gaat één vleugelhelft in de hars. Morgen de andere helft.

Wordt vervolgd!




 
ja, jij zit daar wel lekker met je verwarmde bouwhok, ik moet het met die steenkoude garage doen... alleen 's zomers te doen daar... :(

wat is eigenlijk de spanwijdte van dat ding?
 
idd :P

Technische Daten:
Spannweite: 1900 mm
Länge: 500 mm
Flügelfläche: 36 dm2
Fluggewicht: ca 850 g
Rumpf: GFK
Fläche: Rippenbauweise
RC-Anlage: 2-3 Kanal, HR, QR, Schleppkupplung
Bausatz-Inhalt:
Eingefärbter GFK-Rumpf, vorgefertigte Holzteile für den Flügel, Kohlerovings für den Holm, diverse Kleinteile, Bauplan, Bauanleitung, Baustufenfotos und Schriftzug.
 
mooi vliegtuig!
1.9 span is toch een aardig groot vliegtuig ;)
en ongemotoriseerd ? heb je dan een sleepvliegtuig ? ofzo
 
:wink: Hallo,

Inderdaad heeft de Wings 190 een spanwijdte van 190 cm.
Het model is bedoeld voor hangvlucht of sleepvlucht.
Ik maak hem met een elektromotor.
De neus zaag ik eraf en er komt een AXI 2217/16 in met een 3S Lipopakket.
Trekkracht ongeveer een kilo. :!:

Vanmiddag heb ik het rechtervleugelgedeelte helemaal gesteld en verlijmd met de lamineerhars.
Dit moet nu een avond en nachtje drogen. De kachel laat ik vannacht maar lekker branden in mijn hobbyhok.
De hars heeft namelijk de beste uithardeigenschappen bij 20 graden......... :oops:

Ik heb besloten om ook in de achterlijst, die maar 1 mm dik is, een dun koolstof draadje ververlijmen.

Wanneer ook de linkervleugelhelft verlijmd is en de achterlijst gemonteerd maak ik weer een paar foto's.
Het is een leuk model om te bouwen en volgens mij gaat hij er spectaculair uitzien in de lucht vanwege zijn aparte vorm.

Tot de volgende keer!....
 
Weer een paar foto's.
Niet spectaculair, maar wel is te zien hoe de bouw vordert.
Rechtervleugelhelft is een stuk verder klaar. Servokabel ligt erin en de koolstof ligt bovenop de schotten om morgen verlijmd te worden.
Linkervleugelhelft heb ik vanaag de schotten en ribben verlijmd met lamineerhars. Dit moet weer een nachtje drogen.
Morgen de linkerhelft strak schren en de achterste beplanking erop.

Dan kan de vleugel voor het eerst van de bouwplank af.
Ben benieuwd! :wink:








 
En weer een stapje verder.
De vleugel is ruwbouw klaar.
Ik heb hem even los op het rompje gelegd voor het idee. Net als de staartvinnen. Zitten uiteraard ook nog niet vast.

Het bouwen was te doen. Werken met koolstof en lamineerhars gaat goed, maar eist wel secuur werken.
Het is dun spul en wanneer het hout niet goed tegen elkaar zit, plakt het dus niet. :mad:
De vleugel is dankzij de koolstof en hars erg stijf geworden. Komt dus goed! :wink:

Tegenvallen vond ik de huidbeplanking. Deze is slecht 1 mm dik. Werkt niet fijn. Breekt snel af en je hebt weinig marge voor schuurwerk.

Morgen de onderkant afwerken met en de neuslijst schuren.
Dan kan ik de bevestiging voor op de romp maken.

Het model ziet er erg apart uit. Geeft vast een leuk vliegbeeld.......... :lol:

groet!

Kees

 
Back
Top