Bouwverslag Witte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Justin, 23 feb 2005.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Justin
    Oplossing een relay voor de pomp
    En twee relay.s voor de lier voor voor en achteruit
    mvg
    Frederik
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Justin,

    Een MultiSwitch heeft inderdaad twee snoertjes, het snoertje met drie draden komt op Multi-Out connector in de zender. Dat is namelijk de voeding van het printje. Als je meer MultiSwitch modules gaat plaatsen kun je deze kabel doorkopellen van module naar module. De andere (met één draad) komt dan op een connector Muli-In connector (1, 2 of 3) in de zender.

    Let bij een F-14 wel even goed op, als je dat enkele draadje op Multi-In 1 steekt in de zender dan moet je de MultiSwitch Decoder niet op kanaal 6 van de ontvanger aansluiten (wat eigenlijk het meest logisch is). De nummering in de zender komt bij een MultiSwitch niet overeen. Multi-In 1 is kanaal 8, Multi-In 2 is kanaal 7 en Multi-In 3 is kanaal 6 op de ontvanger.

    Groetjes, Danny.

    <EDIT> ik had een paar foutjes gemaakt in de uitleg :oops:, nu klopt het wel :D
     
  3. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    hoi

    Waarom heeft de multiswitch eigenlijk maar 8 uitgangen? Heb je hiervoor een speciale module om dan van 1 kanaal 2 te maken?
    Ik zit nu ook met mijn antenne, als je deze verlengt of verkort word je zend bereik tog kleiner. Ik wil de antenne eigenlijk verbinden met de mast kan dit?

    Groeten Justin
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Justin,

    Een servo snoertje heeft 3-aders en je hebt ze niet alle drie nodig om één functie aan te sturen (behalve dan bij potmeters, maar die heb jij niet). Dus wat hebben ze bedacht bij Robbe, de middelste draad (rood) is de gemeenschappelijke plus, beide functies worden aangesloten op dit draadje. De buitenste twee zijn beide min, de witte is de min voor schakelfunctie A (schakelaar omhoog) en de zwarte de min voor schakelfunctie B (schakelaar naar beneden). Hou er dus wel even rekening mee dat je de min schakelt i.p.v. de plus :D.

    Groetjes, Danny.

    PS. lees mijn verhaaltje hierboven nog een keer door, ik had wat foutjes gemaakt :oops: .
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Justin :oops:
    Met de mast zou ik niet doen. :evil:
    Daar zit verlichting op en misschien nog wat andere zaken
    Ik heb de antenne binnen de boot gehouden onder het dek gaat prima maar wel de lengte aanhouden he die er voorstaat 8)
    mvg
    Frederik :D
     
  6. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Klopt stom :hammer: Ik gebruik de mast al als min pool. Met de W Z heb ik namelijk nog niet op een hele grote afstand gevaren, ik vroeg het me gewoon af.
    Bedankt Danny!! Dan ik kan ik gewoon de Rood als centrale plus houden en naar Relais A de rode en wit en naar relais B de zwarte.

    Groeten Justin
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Justin
    Volgens mij heb je het toch nog niet begrepen Justin :oops:
    Je gaat met de akku naar de voeding multiswitsch
    Dan ga je met de rode draad naar alle lampen
    En met de min van iedere lamp naar links of rechts van het middelste pinnetje multiswitsch
    want de min word geschakeld hoor :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  8. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Ik was bij me laatste bericht vergeten erbij te zetten dat bij Relais B ook een zwarte gaat... Voor het gemak tekening:

    [​IMG]

    Naja gemak :wink: Je ziet uit de Multiswitch drie draden lopen, een rode en een wite naar relais A en een zwarte en een rode naar Relais B..

    Groeten Justin
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Justin,

    Je tekening klopt niet helemaal, je moet de draden uit de MultiSwitch gewoon aansluiten op de + en - die boven en onder "IN" staan. Om lampjes aan te sturen hoef je er trouwens niet zo'n relaismodule tussen te zetten hoor. Dat hoeft alleen als je grote stromen nodig hebt :D

    Groetjes, Danny.
     
  10. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Oooww ik dacht dat er nog een relaismodule tussen moet, maar dat is dus alleen als ik bijvoorbeeld een pomp wil gaan schakelen?

    Groeten Justin
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Justin,

    Juist! :D

    Als je alle 8 de uitgangen gebruikt mag je niet meer dan 0,5A aansluiten op één uitgang. Voor wat lampjes is die stroom meer dan genoeg, maar motoren, pompjes e.d. vragen over het algemeen meer stroom en dan heb je een relaismodule nodig.

    Groetjes, Danny.
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @
    @Justin
    Oplossing een relay voor de pomp
    En twee relay.s voor de lier voor voor en achteruit
    mvg
    Frederik
    _________________
    Kijk Justin: je leest het toch niet allemaal goed he.
    Dit heb ik je al eens geschreven he als ant woord op een vraag van je.
    mvg
    Frederik
     
  13. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    @Frederik :oops:

    Klopt, maar moest even opschieten wegens leren voor examen dus even snel gelezen enz. :oops: Maargoed ik snap het, Heren harstikke bedankt voor u hulp :D

    Groeten Justin
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Justin
    Ja jongen": ik zou als ik jou was dat examen maar heel seriues nemen hoor. :oops:
    Dat modelbouwen kan je je hele leven nog doen he :p
    mvg
    Frederik :D :D :D
     
  15. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Vandaag mijn laatste examen gehad, 99% kans op slagen!!

    Ik laat het wel even weten :lol:

    Ehmm ja Fredirik ben nog jong dus ik heb nog wel even!!

    Groeten Justin
     
  16. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    Hoi Justin,

    Ik heb eens op je site gekeken en ik denk dat ik wel een vermoeden heb wat jouw vervolg opleiding gaat zijn... hij heet vanachter zeeman en hij bouw als liefhebberij scheepies... volgens mij ga jij gewoon zeevaartschool doen!!! Dat kan haast niet anders...

    Ik hoop dat je geslaagd bent en alvast gefeliciteerd

    gr,
    wouter zzw
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Justin: geslaagd of niet (liever wel natuurlijk): gefelicieerd met een overvloed aan vrije tijd! (voorlopig :wink:)
    Nog even over de antenne:
    Nooit de lengte van de antenne veranderen. Heeft te maken met golflengte en zo (weet ik weinig van, wellicht kunnen de electrologen op het forum je daar meer uitleg over geven) maar als je de antenne wilt 'camoufleren' als (deel van een) mast moet je exact de lengte van het mastdeel opmeten en die lengte van je antenne afhalen.
    Je kan je antenne ook bijv in een schoorsteen verwerken, zolang er maar niet teveel hoeken in je antennedraad zitten.
    Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een goed bereik: ik zet altijd een spriet-antenne op m'n modellen. Doet afbreuk aan de natuurgetrouwheid, ik weet het, :oops: maar ik heb vrijwel nooit storing door slecht bereik.
    En da's ook wat waard...

    m.b.t. de multiswitch en -decoder: in je zender gebruiksaanwijzing staat hoe je je multiswitch in moet bouwen, als je het ding koopt staat het nog een keer (maar dan wat uitgebreider) in de gebruiksaanwijzing van de switch, en ook een exact verhaal over de decoder in de gebruiksaanwijzing hiervan. Da's allemaal luid en duidelijk, zowel in het Frans als in het Duits en Engels. Helaas is het Nederlands taalgebied schijnbaar te klein voor meneer Robbe/Futaba... :evil:
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Adam :oops:
    Zo Adam :dus volgens jou niet meer functies.
    Doe jij maar eens uitleggen, hoe jij het dan doe met bijv de mastverlichting met let op een schakelaar.
    Dus zowel een toplicht
    Twee toplichten
    Drie toplichten
    Krijg je met een schakelaar zonder geheugen niet klaar hoor
    mvg
    Frederik :D
     
  19. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Justin je antennekabel niet inkorten je bent toch geen piloot.

    Om Roel niet voor het hoofd te stoten het maakt voor ons niets uit dit heb ik van Corrien.
    Ik deed het zelf ook niet al zolang ik een zender heb nog nooit een antennekabel ingekort.

    Een zender is wat anders dan een ontvanger.

    Maar als je een messing mast hebt dan sluit je daar gewoon je antennekabel op aan war je over hebt aan kabel draai ik on 2 of 3 fingers en bevestig ik met een elastiekje op de ontvanger.
    Ik ben daar misschien een aparte in maar omdat ik met zendamteurs omga en zelf wel antenne's gebouwd heb ga ik van mijn eigen ervaring uit.
    Zo heb ik een zeilboot met carbon mast die als antenne fugeert dit is ook omstreden maar werkt prima ik zie niet meer war de boot doet zo ver kom ik.

    Mutiswitch lees ook advies van Adam hij heeft gelijk en denkt er net zo over als ik doe.

    Je kan bij een treinenzaak kleine banaan stekkers krijgen die monteer ik altijd aan mijn antenne kabel een messing buisje in de opbouw aan de mast van die diameter en daar druk ik die bananestekker in nooit geen problemen en als je de opbouw wilt verwijderen stekker eruit klaar is het.

    Zo ook voor de verlchting en scheepshoorn en radar een soepele 9 aderige kabel waar aan de bootkant een D connector kont dat is de stekker waar vroeger de muis van je pc op zat COM 1.
    Je kan die chassis delen los krijgen en een behuizing voor de kabel die aan de opbouw komt.

    Koop een stuk expermiteerprint en printkroonsteentjes die zitten ook wel op printen waar je een draadje in kan doen en dan vasr draaid met een schroeverdraaier deze zijn dan met 2 aansluitingen.
    Je kan ze bij de electronicaboer langer krijgen die soldeer je op het eind van de print en aan de andere zijde de draden van je kaben met een klemmetje zo'n beugeltje uit een oude stekker 220 volt.

    Lijm een paar balkjes in de opboud op de breedte van je printje en schroef daar je print met kleine schroefjes vast.

    Ik had op die print ook nog een spanningsregelaar voor de radatmotor omdat die maar 6 volt mocht hebben en mijn boordspanning 12 volt was.

    Koop geen memory multiswitsch op 50 meter weet je niet of het aan of uit staat die met 8 functies is meer dan genoeg.

    Voor de sleeplier koop je een tuimelschakelaar met middenstand hier soldeer je een servokabel aan op de middelste komt wit met een weerstand van 82 ohm en op de buitenste rood en zwart.
    Als je hier een servo op aansluit dan zal die neutraal gaan staan of links of rechts al naar gelang die schakelaar staat.

    Hier kan je ook een duoswitsch op aansluiten voor je sleeplier.
    Als je de F 14 hebt dat zijn 4 kanalen op de stick en 1 voor de mutiswitch dan heb je nog 3 over waar je van die door mij beschreven schakelaars in kan zetten waarvan 1 voor de sleeplier 1 voor een bluskanon dan heb je nog 1 over.
     
  20. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    @ Jan vos

    Ja ik heb al zo een D connector uit een computer gehaald. Dus gewoon een bannaan stekker aan de antenne en dan de banaan stekker in de een messing buis, bedankt!

    Groeten Justin
     

Deel Deze Pagina