Bouwverslag Witte Zee III

@ Justin,

Kweet het niet Justin en daarmee bedoel ik het printje is SMD techniek en ik weet zo niet wat voor versterker er opgeplakt zit. maar meestal als zo'n pakketje in gebouwd zit in een schip dan is het geluid een beetje iel zullen we maar zeggen. Ik heb zelf een scheepshorn gebouwd met een beetje elektronica en er een eindtrap met een 2N3050 Transistor er aan geplakt en als je het luidspreekertje zo los houdt is het geluid en beetje licht maar als je de luidspreker in een pijp monteerd dan weer kaatsen de geluidgolven in die pijp heen en weer en komt er een mooi donker geluid uit. :D
Maar als je het printje binnen hebt moet het voor de gein eens proberen en dan zal je zien dat het wel degelijk iets uitmaakt. EN niet geschoten is altijd mis he :wink:

Gr Martin

Helaas ben ik niet van de Electronische tijd in de Machinekamer.

Maar de Zwarte Zee is van 1962 en ik weet zeker dat die Schoorsteen niet rookt Justin.
Als je aan boord bent en goed kijkt zie je een beetje rook maar op een afstand is dat al niet meer waar te nemen.

Scheepsmotoren worden op lucht gestart tegelijk met het starten draai je de brandstifpompen open, hier regel je het toerental mee.
Er zit hier ook een regelateur op die bij zeegang als de scheepsschroef uit het water komt en de weerstand minder wordt het toerental via de brandstofpompen regelt.

Het wordt geen rookgenerator Justin elke WTKer die op de Zwarte Zee gevaren hebt en het ziet zal je commentaar van krijgen.
Misschien wordt hij wel zo boos dat hij je in het water gooit ghegheghe.

Hoi Justin,

Één waarschuwing voordat je de misthoorn van Conrad gaat gebruiken;

:teacher: Gebruik hem niet te lang achter elkaar en laat hem uitrusten!! :teacher:

Voor dat geld is het een hele leuke misthoorn, Graupner en Robbe hebben er ook en die klinken beter maar daar mag je dan ook een hoop meer euro's tegenaan gooien :D.

In mijn Amsterdam heb ik er ook twee gehad, maar ze zijn allebei kapot :cry:. Simpelweg mijn eigen schuld, ik had ze te lang achter elkaar gebruikt :hammer:. Hou daar dus wel even rekening mee!

Groetjes, Danny.

Hoi

@ Jan

Het word dus geen rookgenerator, bedankt he :)

@Danny

Ok, ik zal er rekening mee houden..

Groeten Justin

Hoi

Bouw staat nu op een laag pitje, wegens Tentamen week en eindexamen voorbereiding.. Ben trouwens op een de vervolgoplieding geplaatst voor fijnmechanisch bankwerker!!! 8)

Groeten Justin

Hoi

@ Martin

Ik kan wel even kijken, misschien maakt het wel uit. Even een pijp van '50 regelen, kijk je de stuurhut binnen zie je een grote ronde pijp, wat is dat owww dat is de msithoorn... :wink:

Maar verder, ik ben bezig geweest met de davids.

10303504gh.jpg

Ik heb bij U balk de 2 opstaande randen doorgezaagt zodat ik het goed kon buigen, daarna heb ik het weer aan elkaar gesoldeerd. Aan de bovenkant zit een stukje rond messing van 2mm die zit bevestigt aan de onderkant van de david.

Groeten Justin

Justin,

houdt je er rekening mee dat je david nog een stukje naar voren moet.
Hij hoort pal achter het schuine deel van het brugdek te staan.
En volgens mij loopt de railing ook een klein stukje naar binnen daar waar de david op het dek staat.

ciao,
Ronald

Hoi

@ Ronald

Heb ik gedaan de 2 davids lopen nu gelijk met dat schuine stuk, de reling komt door de foto en de reling zat ook nog niet vast..

Ik heb me paket van Conrad binnen gekregen en wat je zei was waar Danny. Ik een hele stellage gebouwd van elektrapijpen en een hele klank kast, kwam een mooi geluid uit maja verleden tijd, het printplaatje brande door hoe weet ik niet, was behoorlijk heet.. weer 5 euro...
Maar ik heb een veel beter iets. Had nog iets liggen soort van misthoorn, werkt met elektrische motor en een rond draaiende vin maakt een herrie zoooowww.... kan je zeker op 200m afstand horen :twisted:

Binnenkort foto's

Groeten Justin

Hoi Justin,

Heb je dan wel een goede luidspreker gebruikt? Bij deze misthoorn mag je alleen luidsprekers van 4 tot 8ohm gebruiken, gebruik je een zwaardere dan is het natuurlijk ook snel gebeurd :cry: .

Mijn misthoorns hebben het wel wat langer uitgehouden..............

Groetjes, Danny.

Oei Justin dat is jammer dat je misthorn verbrand is enig idee hoedat is gekomen ? hoog ohmige luidspeaker gebruikt misschien ? voedingsspanning verwisseld ?

Maar jammer is het wel.

Ik heb hier nog een plaatje van mijn scheepshoorn. Het is nog wel even een provesorium ( tijdelijk ) 8O . Maar deze kun je veel achter elkaar gebruiken hoor er zit een groot koellichaam onder de eind tor dus kan wel wat hebben.
En als je een beetje handig bent zou je hem zelf ook kunnen maken ik moet nog wel ergens een schemaatje hebben liggen.

normal_SH15.jpg

Gr Martin

Hoi

@Martin
Als je dat schema nog hebt zou ik het erg leuk vinden.

Maja de scheepshoorn trekt %#@&^*}~ wel 5,8 amp!!! Deze is bij de vorige eigenaar kapot gegaan en die heeft het hele zooitje weer aan elkaar gelijmd. Ik heb allle lijmresten verwijderd maar hij trekt nog steeds zoveel, de vin is ook vrij zwaar.. Ik ga nog wat prutsen om dit een beetje naar beneden te krijgen maar het gaat moeilijk. Ik ga denk ik de vin vertragen met tand wielen mischien dat deze dan wat minder ampere trekt...

Groeten Justin

Hoi

Ik ben nu dus bezig met dit schema, het lukt aardig moet alleen even wachten op een paar onderdelen. Deze misthoorn is te groot voor in de Witte Zee, maar ik plaats hem waarschijnlijk in de Agadir.
Ik zit nu te twijfelen, in de toekomst wil ik nog meer modellen gaan maken, de Smit Rotterdam ligt hier ook klaar om gemaakt te worden. Ik wil dus een multiswitsch systeem gaan kopen maar kan iemand hier opheldering over geven want ik snap er eigenlijk niet veel van. Kan iemand hier over uit leg geven? Kan ik dit systeem op mijn F-14 zender inbouwen? Wat heb ik hiervoor nodig?

Groeten Justin

@Justin :oops:
Heb je geen beschrijving van je zender, daar staat alles in hoor.
In ieder geval in je zender een moduul voor de switch :idea:
En een multiswitsch in je boot
Neem een geheugen multiswitsch heb je veel meer mogelijkheden :D
mvg
Frederik :D :D

Hoi

Even de F-14 gebruiksaanwijzing gepakt, als ik het dus goed begrijp moet ik een Multiswitch decoder en een module voor op de zender hebben en een nieuw afdekplaatje. De schakel module is makkelijk zelf te maken. Kortom €200,= :wink: mooi cadeau voor me examen..

Groeten Justin

@Justin :oops:
Kik dat heb je in een keer goed begrepen hoor
Proficiat er mee he :wink:
Maar wat in de boot moet: moet je een geheugenmultiswitsch nemen heb je twee maal zoveel mogelijkheden.
Ja en dat afdekplaatje; dat zit toch al op je zender alleen de gaatjes er even uitdrukken he :idea:
mvg
Frederik :D :D

Hoi Justin,

f1499.jpg

Foto; Robbe

Dat afdekplaatje is alleen nodig als je de schakelaartjes onder je stick's in de zender plaatst. Boven de sticks heb je ook twee plekken waar je een MultiSwitch kunt plaatsen en dan heb je het afdekplaatje niet nodig :D

Groetjes, Danny.

Hoi

="F.van.Gent
Kik dat heb je in een keer goed begrepen hoor

Net of ik zoveel dingen verkeerd begrijp??? :lol: Nee, bedankt hoor frederik.. Het word er trouwens een met geheugen..

@ Danny,

Zat even niet na te denken maar daar kan ik ze natuurlijk ook plaatsen..

Hoeveel multiswitches kan je op je zender kwijt? Gewoon als vraag he :wink: Zo vermogend ben ik NOG niet :lol:

Groeten Justin

een F-14 kan er standaard 2 aan.
Met de "minioptie" kan er een derde multiswitch geplaatst worden in het vak zoals op de foto van Danny te zien is.

Een decoder met "geheugen" heeft niet meer functies.
Alleen vallen functies niet af als je de schakelaar op de zender terug zet.
Je zult de functie dan weer moeten bedienen om hem uit te zetten.

Persoonlijk vind ik dit niks. De kans op een misser vind ik wat groter.
Een lier of een pomp die ongemerkt blijft lopen met alle gevolgen van dien.
Maar je kan hier zelf voor kiezen. Het is een kwestie van een draadbruggetje op de print van de decoder verwijderen, en foetsie is de geheugen functie.

Hoi Adam,

Weet je zeker dat je "maar" twee Multi-Switch modules kunt plaatsen? Volgens mij kun je er namelijk zonder problemen 3 aansluiten op een F-14 (Multi-in 1,2 en 3). Ten minste als je een nieuwe versie F-14 hebt, bij de oude versie kun je er maar één aansluiten. Wil je er meer dan moet je daar een Multi Adapter voor kopen.

P1001_1-F1561.jpg

Foto; Robbe

Groetjes, Danny.

Hoi

Ik heb voor de pomp of lier heb ik een apart 3 standen schakelaartje er in zitten. Op deze schakelaar staat een 2 kanaals schakelaar van Conrad hier mee heb ik nog geen problemen gehad.
Ik wil een Multiswitch aan gaan schaffen omdat ik op mijn Smit Rotterdam de verlichting apart wil schakelen, radar of andere dingen. Ik had net op de robbe site gekeken, met een 16 kanaals multiswitch decoder memory kun je maar 1,8A per kanaal schakelen, aangezien mijn pomp een goede 3A trekt lijkt me het ook niet verstandig. Zie hier onder:

For each Multi-Switch module in the transmitter you need one decoder at the receiver end.
This takes up only one servo channel, and can switch 16 channels directly. Operating voltage 4.8 - 24 Volts, up to 1.8 A per output.
Now with Memory Function: both channels assigned to a single switch can be turned on simultaneously. The memory function can be switched off at any time.
The Multi-Switch 16 decoder can also process the switched functions of the 8-channel module, but can only control 8 channels in this configuration.
The output stage of this decoder features protection against short-circuit, reverse polarity and overheating, making it virtually indestructible. Set supplied without connecting leads.

;Robbe

P1001_1-8369.jpg

; Robbe

Met deze module:

P1001_1-8084.jpg

This module is designed for controlling auxiliary functions, and expands one proportional channel on the transmitter to provide 16 switched functions.

Ik heb het nagekeken, wat Danny zei klopt ik heb ook 3 aansluitngen (multi 1,2 en 3) Maar waar geld Multi Out voor? is dat voor de Trainer module?

Groeten Justin

Back