Bouwverslag X-tra 60

Leuk om te volgen Pierre.
Ik ben zelf ook net begonnen en wil in de toekomst ook een x-tra bouwen.Ik twijfel alleen nog tussen de 40 en de 60.
Zelf begin ik binnenkort met bouwen aan een Sig somethin extra om toch eerst een beetje ervaring op te doen. :wink:
Als ik hiermee begonnen ben zal ik ook een draadje openen met de vorderingen van de bouw.
Suc6 verder.

Grt Patrick. :P

Als iemand mij nou eens die tekening van die Xtra( duur ) 40 of 60 geeft dan kan ik die in autocad formaat zetten. 8)

ik heb zelf een knoert van een plotter dan scheelt het in ieder geval al een berg euro's aan die tekeningen set ... Als ik deze thread zo zie is dit een erg populaire kist ... en er vast wel een lezer die CNC frees machine heeft ... dan drukt dit alles samen heel erg de kosten. :lol:
Bovendien een ander voordeel van deze tekening in autocad formaat is dat er heel makkelijk dingen te veranderen zijn of om te verkleinen of op te schalen .

Onderstaand een foto van mijn penplotter , het is een calcomp 4036 classic penplotter
plotter.jpg

ik plot voor papierkosten en inktkosten voor collega vliegers + evt wederdienst of bv een ruil tegen andere fatsoenlijke autocad tekening .
( zit je op ongeveer 3 a 4 euro per vel papier van maatje beddelaken )
maximaal papierformaat ligt rond de 90 x 300 cm

ik heb zelf best wel veel tekeningen in autocad of DXF formaat .
dus als je iets zoekt neem dan maar eens contact met me op .

Groeten

Biggy

maar de knip van de arme modelvliegers wel !

de prijzen voor die kist rijzen de pan uit ..... niet normaal zeg voor een paar plankjes ,

enne gerard >> we weten allebei hoe zwaar die plotter is
:twisted: heheheheheh :twisted: toen ie hier de trap op moest ....

dan kan ie beter aan het werk gezet worden :)

greetZZzz

biggy

Ik ben vandaag weer verder gegaan met bouwen. Hier het resultaat :)

Eerst de canopy verder afgemaakt:

afb7300.jpg

afb7301.jpg

Hierna begonnen met het stabilo:

afb7302.jpg

afb7303.jpg

afb7304.jpg

Maandag meer foto's :wink:

Stabilo verder ingedekt:

afb7375.jpg

Grof de voor- en achterlijsten er op gelijmd:

afb7376.jpg

afb7377.jpg

afb7378.jpg

En de lijsten geschuurd:

afb7379.jpg

afb7380.jpg

Morgen het hoogteroer verder afmaken:

afb7381.jpg

Vandaag het stabilo verder afgemaakt. Iemand trouwens een id waar je die roerhevels kunt halen die gebruikt worden voor de X-tra? Op de site van hobbyin en quartels kan ik ze niet vinden.... :oops:

Hier de foto's:

afb7411.jpg

afb7412.jpg

afb7413.jpg

Vanavond ook begonnen met het kielvlak/richtingroer:

afb7414.jpg

afb7415.jpg

afb7416.jpg

Nog even snel gekeken of het stabilo ook werkelijk past :roll:

afb7417.jpg

Dat kan best eens kloppen. En volgens deze foto zit er ook nog eens een aardig gewichtsverschil tussen de beide hoogteroer helften.
http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb7378.jpg De bovenste is beplankt met zwaar en stug hout en bij de onderste is redelijk zacht en licht hout gebruikt. Voor het beplanken van vleugels of staartvlakken die zo opgebouwd worden hoef je geen zwaar of hard balsa te gebruiken. Gebruik hier liever zacht en licht hout (plankje van 1,5 mm mag iets van 10-15 gram wegen). let wel op dat het geen bros hout is want dan duw je er direct doorheen.

Het uitzoeken van goed hout moet geleerd zijn en helaas is niet iedereen hier goed in.

Ik heb zelf al een aantal x-tra's gebouwd, en ben hier al aardig handig in geworden.
Mijn laatste was de x-tra 2000, waarvan ieder plankje uitgewogen is, om onbalans te vermijden en om het geheel zo licht mogelijk te houden.
Vlieggewicht is nu iets minder dan 4600 gram en vliegt als een droom met een 160fx.

grt.

ik vind het ook nogal dik hout allemaal wat er gebruikt word, en dan ook nog eens van het donkere zware soort.

als je niet uitkijkt zit je dalijk al op de 4 kilo met die xtra-60

Ze geven de x-tra 60 op voor gewicht 3,0-3,7 kg, nou is die 3.0 wel erg knap, maar 3500 moet normaal zeker lukken, met gemiddeld hout.

grt.

Voor indekken wordt hier balsa voorgeschreven van 2 mm dikte, Had zelf geen id dat er gewichts verschil tussen licht en donker balsa zat :oops: . Bedankt!

Gr. Pierre

91fx heeft meer vermogen en een 4takt staat niet op een kunstvluchtmodel (mijn mening)

Dat is duidelijk. Jullie voorspellen dat m'n x-tra iets over het aanbevolen gewicht zal gaan....Is tie dan nog steeds goed te vliegen met een 91 fx?

zeker wel, dat ding heeft 2.8pk, die sleurt m overal doorheen.
Het is echter wel zo dat hoe lichter, hoe beter hij vliegt.
Ik heb een extra 300 van ruim 4 kg met een 15cc 2takt en die gaat ook als een trein :lol:

grt.

Begonnen met het indekken van het kielvlak/richtingsroer:

afb7431.jpg

afb7432.jpg

Vanavond ook de andere helft ingedekt, helaas nog geen foto's

Kielvlak verder afgemaakt:

afb7463.jpg

afb7464.jpg

afb7465.jpg

afb7466.jpg

Morgen de voor en achterlijst van het richtingsroer verder afwerken en een begin maken aan de vleugels.

Back