Bouwverslag X-tra 60

OOhja, nog een goede tip die ik tegen kwam op de hobby-in site.

De kleine schanierpinnen vervangen door 1 staafje verenstaal over de hele lengte van het roer. Ten eerste heb je dan in één klap alle schanieren goed op elkaar uitgelijnt, ten 2e kun je dan je roer na montage er makkelijk af halen voor het folieen (als alles vast zit krijg jij die rottige orginele pinnetje's er namelijk niet meer uit), en ten derde kun je in de toekomst ook makkelijk je roer er ff af halen zonder breken, en het geeft nog wat sterkte ook.

Vandaag nog wat gedaan aan de x-tra:

afb20305.jpg

afb20306.jpg

afb20307.jpg

Onderkant ingedekt:

afb20308.jpg

afb20309.jpg

En verder gegaan met het indekken van de canopy:

afb20310.jpg

afb20311.jpg

En het hele toestel tot nu toe:

afb20312.jpg

Vanavond de voor-onderzijde van de romp beplanken.

Ben van plan het Redbull-Kleurenschema te gaan gebruiken. Hoop dat het wat wordt. :roll: Ik heb de man gemailt die stickers van het logo van redbull aanbood. Ik heb helaas nog geen reactie gehad. Is er toevallig iemand anders die deze stickers kan verkrijgen?

Bedankt

hoe meer ik naar de fotos kijk, hoe meer ik twijfel over de rechtheid en haaksheid van dat toestel

Ik heb ook nog eens zitten kijken Gerard, maar het is moeilijk om van de foto een waarde oordeel te geven. Bovendien vervormen sommige lenzen van goedkopere en kleine camera's het beeld behoorlijk. Rechte lijnen kunnen behoorlijk krom worden op die manier.
Laten we maar eens vertrouwen op de ervaring van de bouwer.
Ik neem aan dat hij zelf ook wel weet dat je met een kromme kist geen fatoenlijk figuur kunt vliegen. Mja, hooguit een spin dan.

Vandaag begonnen met de wielpoot. Heb besloten om hem niet te bestellen maar hem zelf te maken. Zie hier de eerste resultaten. U zult denken...Dit wordt niks. Dit gevoel had ik in het begin ook maar met een beetje schuren en snijden hoop ik dat ik krijg wat ik wil.

Een mal getrokken vanaf de tekening met een staaf alu en daar omheen balsa plankje getaped om een recht geheel te krijgen:

afb20405.jpg

Daarover een paar lagen glasmat:

afb20406.jpg

afb20407.jpg

De Alu staaf en het balsa haal ik er morgen onder uit. Ik ben beniewd wat het wordt. :oops:

Morgen de foto's van het eindresultaat :wink:

Het beginsel van de wielpoot is er. Moet het nog ff strak schuren en ff zwarte lak er over spuiten. Hier het resultaat:

afb20975.jpg

afb20976.jpg

Mocht het uiteindelijk niet gaan werken; hobby in heeft voor de x-tra 60 ook mooie wielpoten van carbon, die zijn haast onverwoestbaar.

Grt.

Even no hard feelings, maar als ik die mal zo zie die jij hebt gemaakt, dan denk ik dat de originele motorkap van de xtra 60 een stuk mooier zou zijn....... :lol:

Grt.

Als je snel doorbouwt kun je meedoen met de jaarlijkse X-tra Cup. Dit jaar op 4 september in Someren. Het is leuk om te doen, en je hoeft geen echte ingewikkelde figuren te vliegen. Het is voor iedereen te doen!! Dus: MEEDOEN!!! Kijk maar eens op de site van Hobby-in voor meer informatie

Gr. Bert

Heb toenet nog even het landingsgestel gemonteerd. Het zit nu vast met 6 Nijlon bouten(M4 geloof ik). Is dit sterk genoeg of raden jullie metalen bouten aan?

Gr.Pierre

Back