Bouwverslag X-tra 60

Hmmmm...... ja, ik zit nu naar jouw eerdere posts te kijken en
zie dat je zowel de onder als de bovenkant al helemaal dicht hebt.........

hmmmmmm....... geen idee ....... ;)
 
Denkbeeldig, of aan de buitenkant van het model een lijn trekken, rechtstreeks van je rudderhorn naar je servo. Dan weet je de hoogte waarop de insnede gemaakt moet worden. Ditzelfde herhaal je aan de bovenkant van de romp, zodat je weet onder welke hoek je de insnede moet maken (al maakt dat niet zo heel veel uit bij een ruim gat). Gewoon via de staart de kabels doorvoeren naar binnen en dan daar aan een kwiklinkje binden. Op die manier kan je de achterkant aanpassen zodat de lengte precies klopt. Je moet er een beetje van uit gaan dat de kabels nergens tegen een spant aankomen, hopende dat Dennis daar rekening mee heeft gehouden. Desnoods zou je dit nog even kunnen controleren met een spiegeltje na het aanbrengen van het geheel. Denk er wél om dat de afstand tussen beide rudderhorns en de diameter van je servo-horn ongeveer overeen komen.
 
Probleem opgelost...m'n eigen druk gemaakt om niks. Nu ik nog een keer de bouwtekening bekijk en kijk hoe de kabels moeten lopen van het pull pull systeem kom ik tot de conclusie dat ik maar door 1 spantje van 3 mm op ongeveer 5 cm afstand heen moet 8) ...maar bedankt voor de mogelijke oplossingen.
 
Ik kan zelf boren maken 1m lang, bijna alle diameters... 8) Neem gewoon een koperen buisje, maak 1 kant scherp (aan de binnenzijde) met een mesje. De andere kant stop je in je boormachien.

Op deze manier maak ik ook gaten voor servokabeltjes door te voeren, indien de vleugel al ingedekt is ofzo...Na het boren laat je de koperen buis even zitten, maakt aan het uiteinde een draadje vast en trekt ze er dan pas uit. Dit draadje gebruik je dan weer om de servokabel te trekken.
Werkt perfect, de gaten zijn veel netter dan bij een gewone boor in balsa of ander materiaal (bv glasvezel romp)
 
Nog ff 1 klein vraagje over de plaats van de tank met "Rookvloeistof". Waar kan ik deze het beste plaatsen?

Hier een tekening van de voorkant van de romp. Kan iemand ff een pijl erbij editten voor de plaats van dat tankje(240 ml).

HPIM2160%7E0.jpg
 
Ik hoef geen pijlen te zetten om dat aan te wijzen. :) Zo dicht mogelijk bij je zwaartepunt. Op die manier worden de vliegeigenschappen zo min mogelijk beïnvloed door de massa van het tankje.
 
Nog een kleine update:

Van het Redbull-Kleurenschema afgestapt. Ik denk dat het Goodrich kleurenschema er veel mooier uit ziet op een X-tra 60:

Img96.jpg


mv2-Mvc-014s.jpg
 
Nog een vraagje: Op welke manier kun je de CockipitKAP het netste op de Canopy bevestigen? Lijmen, kleine schroefjes....????of een andere manier? Kap wordt geblindeerd
 
Lijmen met canopy glue, gewoon het balsa folien en daarna de kap erop lijmen. Simpel en duurzaam.

Horens,

Ad
 
wat is er zo speciaal aan die canopy lijm? ik had ook nog geen oplossing bedacht maar ik heb nu zoveel potjes lijm staan...
 
1) zeer makkelijk aan te brengen, en ook nog te verwijderen achteraf.
2) zeer goede hechting, duurt wel lang eer het droog is (hout-plastick duurt 24u, plastick-glasvezel duurt minstens 48u voor VOLLEDIGE uitharding)
3) goedkoop en lang houdbaar
4) het blijft flexibel

Ik heb de afgelopen jaren echt al m'n cockpit's met dit spul gelijmd, t'werkt super! zo'n potje kost nog geen 5€...
 
Een net randje secondenlijm werkt ook; je legt dus een mooi randje neer, en zodra je er tevreden over bent, voorzichtig wat versneller er overheen spuiten et voila!

Grt.
 
Kist folieen is mijns inziens veel makkelijker en lichter dan een gespoten versie. Hier moet je wel het een en ander vanaf weten om dit netjes op te lossen. Folie kun je eventueel nog een keer verwijderen / aanpassen maar spuiten is veel lastiger bij te werken. Maar denk ook dat het hier iets betreft wat je graag wilt en wat je goed ligt.

Verder succes met het afbouwen en de x-tra is een heerlijke kist om mee te vliegen! ik vlieg de .40 versie, maar iedereen kijkt altijd jaloers en zegt vervolgens: "wat vliegt die kist strak he?" :-)
 
Ok, ik was er zelf al van bewust dat spuiten de kist zwaarder zou maken, maar mijn mening is dat je een gespoten kist echt velen malen strakker kan zetten als een gefoliede kist...

Gr. Pierre
 
maar ga je met dat ding op 2 cm voor je ogen langsvliegen :) kijk het oog wil ook wat, maar ik denk dat als je er even voor gaat zitten en met oracover aan de slag gaat op de ontwerp tafel, dat je een net zo mooi resultaat kan krijgen
 
Spuiten heeft wel zijn voordelen, maar ik denk dat je je x-tra beter zo licht mogelijk kan houden voor zijn vliegeigenschappen.
(ga je hiermee ook wedstrijdvliegen?)

Een clubgenoot heeft pas een cessna gebouwd met ong. 2,5 meter spanwijdte.
Deze is geheel gefolied, en strak :wink:

P6090101%20%28Small%29.JPG


En bij eventuele schade lijkt dit mij ook wat makkelijker te repareren.

Grt Patrick
 
Back
Top