Bouwverslag X-tra 60

nou bij schade is spuiten misschien wat vriendelijker, lijkt mij :)

mooie kist overigens
 
Spuit m maar zeg, we zullen geen moeite meer doen om je te overtuigen......

Grt.
 
@ Alex,

Ik probeer van iemand van jullie de informatie te krijgen hoeveel gram het grofweg scheelt...niet wat de voor en nadelen zijn...

Bedankt,

Gr.Pierre
 
P@T zei:
Spuiten heeft wel zijn voordelen, maar ik denk dat je je x-tra beter zo licht mogelijk kan houden voor zijn vliegeigenschappen.
(ga je hiermee ook wedstrijdvliegen?)

volgend de geleerden is spuiten niks zwaarder en zelfs lichter dan oracover (wat de vierkante meter behoorlijk weegt)
 
voor een stunt kist kan je de lichte oracover gebruiken ;) die doorzichtige. Dan is spuiten gelijk of zwaarder. Alleen mooi licht spuiten is een kunst. Wordt lastig.
 
Dat wordt spuiten dus. Had het volgende plan in m'n hoofd: Romp+Vleugels strak zetten met spuitplamuur...schuren tot P800 dan 2-3 lagen lak erover en eventueel een uiterst dunne grondlaag de lak nat schuren vanaf P-1000, P1200, P1500 en dan P2000.

Gr.Pierre
 
update:

normal_HPIM2426.jpg


normal_HPIM2427.jpg


normal_HPIM2425.jpg


normal_HPIM2430.jpg


normal_HPIM90000.gif
 
Update:

De linkervleugel is volledig ingedekt...vanavond als het mee zit ook de rechter vleugel. De romp staat in de spuitplamuur en is geschuurd tot P-800...nog even het pull-pull systeem inbouwen en dan kan het spuitwerk beginnen. Vavanond de foto's.
 
Zo vanmiddag ff de andere aileron uitgezaagd en afgewerkt. alle 6 de servo's zijn sinds vanmiddag binnen! :roll:

HPIM2446.jpg


HPIM2447.jpg


HPIM2448.jpg


HPIM2450.jpg


HPIM2451.jpg


HPIM2452.jpg


Dat was t voor vandaag. 8)
 
Nog ff een vraagje 8): In de bouwbeschreibung staat een voorbeeld van een niet door servo aangedreven staartwiel. Is een door servo aangedreven staartwiel vereist om een beetje goed te kunnen taxieen?

Bedankt
 
om goed te taxien is het eigenlijk wel vereist. Om op te stijgen niet, je staart is na 1 m al van de grond. Koppel het gewoon aan je rudder dmv 2veertjes of iets dergelijk, zorg gewoon dat de rudder de slagen van het wiel niet kan krijgen
 
hoe doe je dat laatste? in mijn extra 300s zou dat wieltje aan de rudder en aan het staartvlak zitten. nou is die natuurlijk een aantal slagen kleiner.
 
Van de week toch nog een poging doen om een motorkap Extra 300 Style te maken..vindt die orginele x-tra 60 kap maar niks :wink:

Sometin like this:

clip_1_2.jpg
 
natuurlijk kan je zo'n motorkap maken. Ik denk dat het vlieggedrag nadelig wordt beinvloed bij zo'n stortkoker (de kist is niet meer vooruit te branden). Dennis heeft alles OPTIMAAL op elkaar afgestemd, waarom dan nog iets aanpassen? Alleen maar om estetische redenen? Alles is bij deze kist erop gebaseerd om een uitmuntend vlieggedrag te krijgen.

Ik vind de X-tra persoonlijk niet een van de mooiste kisten (heb zelf een x-tra 60), maar het is boven alles de fijnste kist die ik ooit gevlogen heb.(Ik vlieg reeds 22 jaar).

Succes toegewenst.

Bert Berger
P.s. Is ie op tijd klaar voor de X-tra cup? 4 september in Someren, deelname gratis!
 
Deelname aan de x-tra cup mag alleen met de originele onderdelen, bij aanpassen van de motorkap mag je dus strikt genomen niet meedoen.....

Grt.
 
als je gaat spuiten, hoe los je dat dan op bij de "open" delen van de vleugel?
glasmat kan je vergeten, dat is veel te kwetsbaar, dus wordt het een of andere folie, waar je overheen spuit.
kan je beter oracover nemen......
 
Back
Top