Bouwverslag Xerces

Discussie in 'F3P' gestart door nexxt, 1 jan 2011.

  1. nexxt

    nexxt Guest

    Sinds enige weken ben ik in het bezit van de Xerces freeskit.
    Ik dacht het is wel eens grappig om een bouwverslag ervan te maken.

    Als eerste heb ik dus een paar weken terug bij WVR ofwel Winfried de freeskit besteld, het model is bedoeld als opvolger van mijn Click 1.0.

    Toen ik het pakketje thuis kreeg trof ik het volgende aan.

    [​IMG]

    Ofwel een keurig gefreest pakketje "schuim" daarnaast kreeg ik van Winfried per mail een bouw instructie die meer bedoeld is als hints.

    Na het bekijken van de kit en het lezen van de instructie's anex tips ben ik een gaan na denken over de setup van het model.

    Over de servo's was ik zo uit en dat worden Diamonds D47 heb ze nog in overvloed liggen en ze bevallen mij super. In de mail corespodentie die ik met Winfried had vertelde hij mij dat ze de servo's veel al direct op de accu aan sloten, ik heb dat resultaat eens op youtube bekeken en ik moet zeggen dat wil ik ook dus dat zal geschieden.

    Over de ontvanger ben ik nog in dubio ik gebruik namelijk voor indoor een andere zender als voor buiten, buiten vlieg ik op 2,4 Ghz en binnen nog op 35 Mhz ik wil binnen en buiten gescheiden houden dus ik zit er nog over na te denken om een ander zender aan te kopen.

    De motor is ook alduidelijk en komt een Strecker LRK 195.06 op deze zit ook op mijn Click en deze bevalt goed. Echter bij de bestelling kreeg ik te horen levertijd plus minus 8 weken :(. Dus is het even kijken naar een tijdelijk alternatief en dat is de Neutrino geworden deze is leverbaar in week 2 ik heb bij Rplanes nog geprobeert maar deze heeft ze hellaas ook niet. De regelaar wordt een YGE 8 deze heb ik nog liggen.

    Zo dan kan de bouw beginnen eerst maar eens lijm bestellen advies was Beli-zell dus die heb ik van de week maar even besteld in pijnacker.

    Als eerste moest je de vleugel helften en staart deel uit de plaat verwijderen dus zo gezegd zo gedaan, nu zag ik op de instructie foto een twee delige vleugel staan wat op de huidige kit niet zo meer is.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Als deze twee aan elkaar zit wordt het tijd om hem een design of een kleurtje te geven. Ik ga voor de verandering hem maar eens airbrushen, is alweer een tijdje geleden dat ik dit gedaan heb bij mij DLG's doe ik het nooit. Dus papier pakken en een ontwerpje maken. Kom ik erachter na het uitsnijden van de romp en richtings roer dat Winfried een foutje heeft gemaakt :rolleyes:, de verlichtering vlakken in de romp en richtingsroer zijn aan een andere kant.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het niks uit maaktdus gewoon verder, even wat papier bij de vrouw "lenen"en een ontwerpje maken voor het design.

    wordt vervolgt .......................
     
  2. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Krommenie
    ga dit volgen. alvast bedankt!
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Nexxt!

    Leuk dat je een verslag maakt!

    Dat foutje met het rudder had ik nog niet gezien. Ik denk dat ik ergens iets gespiegeld heb.

    Als je de boel optisch netjes wilt hebben, dan moet je het even laten weten, maak ik een nieuw rudder ;-)

    Voor het vliegen zal het waarschijnlijk niets uitmaken!

    Bouw ze!

    Groet
    Winfried
     
  4. nexxt

    nexxt Guest

    Hoi Winfried,

    Optie's maakt het mij niet uit er komt toch nog een tweede dat weet ik nu al zeker dit wordt mijn trainings model.

    Robert
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat vreemd...

    Moet je dan niet enorm aan de zender wennen na een seizoen binnen gevlogen te hebben?


    Mooi dat je een verslagje maakt. :D
     
  6. nexxt

    nexxt Guest

    Nando ik vlieg geen wedstrijden met indoor althans nog niet, mischien krijg ik de smaak te pakken. En ik kan ook twee systemen vliegen zowel mode 1 als twee ik heb leerlingen met de verschillende systemen. Ik ben ook zo aan de andere zender gewend mijn indoor zender is de zender waar ik al een jaar of tien mee gevlogen heb. Maar wat zender betreft is de kogel ook al door de kerk er komt een andere zender met het oog op dat ik eraan loop te denken volgend seizoen ook wedstrijden te gaan vliegen
     
  7. nexxt

    nexxt Guest

    Zo eindelijk weer begonnen met de Xerces.
    Ik heb het een beetje druk gehad en ik had de balen erin van het model wat niet aan het model lag maar aan mijn te vlugge spuitwerk.
    Ik had de vleugel gespoten maar omdat ik weinig tijd had was ik wat minder secuur met het afplakken wat er op leide dat het onder de masking tape door liep resultaat;

    [​IMG]

    Ik baalde hier flink van dus heb ik hem aan de kant gelegd. Een paar weken geleden maar een nieuwe aangeschaft dit was alweer een verbeterde versie kwam ik achter, eerst weer in elkaar gelijmd en dit keer alle tijd voor het spuiten genomen met dit al resultaat.

    [​IMG]

    De volgende stap was de ailrons bij de oudere versie had je de keus om het flapje weg te laten aan de tip maar bij de nieuwere niet. Maakt niet uit ik wil toch het flapje. eerst met een potlood de ailron afgetekend daarna in tegen stelling tot de bouwbeschrijving met een klein driehoek veilje een gleufje geveild.

    [​IMG]

    In de bouwbeschrijving staat dat je de roeren eruit snijd en daarna in een hoek van 45 graden moet bij schuren.
    Ik heb de roeren langs de rand van het bouwblad gelegd en voorzichtig naar beneden gebogen en daarna geschuurd.De volgende stap is de verstevigingen voor het landings gestel aan de ONDERKANT van de vleugel lijmen het frees deeltje pas perfect in de uitgefreesde opening

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de verstevinging op de romp daarbij is aan de ene kant ook mooi uit gefreesd en aan de andere kant niet.

    [​IMG]

    bij de anderkant heb ik gebruik gemaakt van licht, door hem voor de TL te houden kon ik zien of het mooi gelijk zat met de andere kant.

    [​IMG]

    eigenlijk overbodig want het freeswerk is perfect als je het "vierkante " gaatje gelijk houd is hij al goed.
    De volgende stap zou het verlijmen van het framework zijn ofwel de onderste helft van de romp, maar omdat de lijm van de verstevigingen moest drogen heb ik dit stukje verslag maar vast bij gewerkt.

    Wordt vervolgt ..........................
     
  8. nexxt

    nexxt Guest

    Zo even flink opgeschoten na dat alles droog was heb ik heb onderste framework op het model geplaatst.

    [​IMG]

    toen dat goed gedroogd was heb ik het landings gestel eronder gemaakt deze moesten van 2 mm koolstof staafjes of buisjes worden ik heb hier echter 2,5 mm gewikkeld koolstof voor gebruikt en het zelfde ook voor de vleugel verstevigingen. Daarna ging het eigenlijk best wel vlot de ailron verstevigingen de romp verstaging.

    [​IMG]

    Toen was het tijd om de ailronservo te plaatsen hier kreeg ik mijn twijfels over de grote van de aanstuur hevel, dus het forum op gegaan en op zoek naar foto's. Nando had een mooi foto album staan met duidelijke foto's , daar vond ik ook het hoogte roer versteviging ook gelijk maar toe gepast.

    [​IMG]

    Echter ik kwam nog niet achter de grote van de servo hevel, ik heb toen maar gegokt en deze 60mm gemaakt.

    Ik heb een plate strip koolstof vast gewikkeld met koolstof op een servo hevel
    twee gaatjes erin en klaar.

    [​IMG]

    En momenteel is de boven zijde van de romp geplaatst en die is aan het drogen.
    Ik moet wel zeggen dat de handleiding die er bij zit minder up to date is als het vliegtuig:rolleyes:. Maar met het forum bij de hand kom je heeel ver.
    Vandaag de regels en de figuren voor de C maar eens uitgeprint en door genomen het was wel de bedoeling om dit jaar maar eens mee te gaan doen:oops:.

    wordt vervolgt ............................
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Voor mensen die interesse hebben in een xerces ik heb deze xerces te koop staan op het forum. Ik ben ermee gestopt omdat ik voor een nieuw project ruimte nodig heb.
    Ik wil van het winter een GeeBee R2 bouwen van rond de 2,5 meter en een cnc freestafel van 1 bij 2 meter bouwen, maar moet van vrouwlief de vloot dan wat uitdunnen.
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    vrouw mag wel blijven?
     
  11. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Krommenie
    Die freestafel zet je toch in haar kledingkast ?
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    @Jan vrouw mag nog net blijven;)
    Iemand moet wassen en strijken en ik strijk alleen oracover.

    @Savage De tafel wordt te groot voor de kledingkast ik wil een werkvlak van 1000 mm bij 2000 mm. Mijn voorstel om een grote hobby ruimte achter het huis bij te zetten vond ze ook niks ( niet gek na 2 jaar verbouwing).
    En de ruimte waar hij moet staan is nou al mijn gedoogde hangar.

    Daar komt dan bij dat dochter lief jong talent is bij handbal dus het weekend is handbal en heb ik geen tijd voor wedstrijden die ik eigenlijk had willen doen.
     
  13. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Job offer

    Rob,

    Ik denk dat je een gouden carriere tegenmoet gaat.
    Iemand die het voor elkaar krijgt na 2 jaar verbouwing van zijn huis (alles is net netjes) een schuimpje van 80cm in te ruilen voor 2.5 meter balsa geebee (stof) en ook nog een freestafel van 2 meter (nog meer stof)....hulde !!!
    reken reken...dat is 80 cm ruilen voor 4.5 meter en veel stof !!!

    Kun je dat bij mij thuis ook even regelen ?? Ik heb nog een vrouw, en nog wel ergens een schuimpje van 80 cm als onderhandlingsmateriaal.

    Volhout
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    @Volhout Ik heb haar maar niet van het stof verteld :rolleyes:
    Ze heeft wel de bijnaam bitch maar ze is wel lief.
     
  15. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    da's toevallig, de mijne heet echt Miss Bitch!! gelukkig voornamelijk tegen anderen..
     

Deel Deze Pagina