Bouwverslag: XRay M18 Pro

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Pasqual, 8 feb 2007.

  1. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Bouwverslag
    Team XRay M18 Pro

    Heb een tijd geleden eerst de M18 in het bezit gehad echter deze weer vrij snel door verkocht. Persoonlijk had ik het niet zo met het wielsysteem. Toen kwam een tijdje terug XRay met een verbeterde/luxere versie van de M18 de M18 Pro. Hier bij hebben ze het wielsysteem aangepast naar het systeem wat ze eigenlijk bij alle andere grote modellen ook gebruiken met een 6 kant wielmeenemer. Toch de M18 pro gekocht om te kijken of het nu allemaal beter is dan voorheen.

    De doos en inhoud van de doos:
    Wat opvalt bij de door van de M18 Pro is dat alles eigenlijk gewoon in de doos van de M18 zit. Ze hebben er alleen een extra doos omheen gedaan met de afbeelding van de M18 Pro erop. In de M-Auto hadden ze het er ook al over maar op de achterkant staan dus de eigenschappen van de M18. Maar de meeste eigenschappen kloppen niet meer met de M18 Pro. Zo zit er helaas geen schroeven draaier bij de M18 Pro terwijl die bij de M18 wel bij geleverd is.

    [​IMG]
    De doos van de M18 pro

    De M18 wordt met een Ferrari kap geleverd. Deze M18 Pro wordt nu met een Mazda 6 kap geleverd.

    [​IMG]
    De inhoud van de doos

    Het enige wat ik gelijk heb veranderd bij de M18 Pro zijn de plastic pivot balls vervangen voor de Nickel coated pivot balls. Deze zullen minder slijten en kunnen wat meer hebben denk ik dan de plastic pivot balls.

    [​IMG]
    Tuning: Nickel coated pivot balls

    De bouw kan beginnen:
    Zoals bij elke kit van XRay worden de stappen in de handleiding netjes in zakjes verdeelt. Zo hoef je bij elke stap maar 1 zakje open te maken om de complete stap te kunnen doorlopen. Erg makkelijk hoef je niet opzoek naar waar je onderdelen verstopt zijn wat je soms bij andere merken wel moet doen. Bij elke stap die je begint eerst een mooie afbeelding met alle benodigde onderdelen.

    De bouw begint bij het monteren van de diff's in de behuizing. De diff's worden al in elkaar gezet geleverd. Let bij het plaatsen van de diff's goed op en kijk aan welke kant de bevelgear komt te zitten. Doe je dat aan 1 kant verkeerd draaien de voor en achter wielen tegen elkaar in en kan je auto niet vooruit rijden. Let wel op dat de diff's goed ingelopen worden tijdens de eerste ritjes.

    [​IMG]
    Ball differentielen monteren

    Zoals de meeste doen bij een Carbon chassis heb ik bij dit chassis ook de randen in gesmeerd met secondelijm. Ook heb ik een paar gaten in het chassis waar schroeven in komen ingesmeerd met seconde lijm om wat extra stevigheid te creeëren. Zo heb ik de schroefgaten van de bumper en de batterijhouder een paar laagjes seconde lijm gegeven.

    Na dat de 2 diff's zijn gemonteerd in hun behuizing en het chassis is in gesmeerd met secondelijm is het tijd om de nieuwe aandrijfassen, draagarmen en hubs te monteren. Let hier bij op de manier waarop de pivotballs in de draagarm horen te zitten. Doe je ze er verkeerd in zijn ze niet erg makkelijk uit de draagarm te krijgen. Zeker niet als je de plastike er verkeerd in heb gedaan. Eerst wordt de achterkant gemonteerd dan de voorkant. Vergeet bij het monteren van de voorkant de aandrijfas in het midden niet te plaatsen :oops:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Draagarmen en hubs gemonteerd

    Nu wordt het topdeck op de M18 Pro gemonteerd. Dit is nu behoorlijk anders als bij de M18. Hier zit het flexsysteem van deze auto. Door de linker en de rechter schroef aan de voorkant en/of achterkant een stukje los te draaien kan je de rij eigenschappen beinvloeden van de auto.

    Verder is het de shocks en wat andere kleine dingen monteren. Door dat de schroeven op sommige punten wat klein lijken voor de gaten hebben sommige helaas al wat problemen gehad met het scheuren van het chassis door de te kleine schroeven. Zo heb ik voor de zekerheid in de batteryposts iets grotere schroeven gedaan die beter in de verzonken gaten vallen. In de hoop dat het niet snel gebeurt. Ook hoorde ik gister dat het bij de bumper kan gebeuren. Daar voor de zekerheid ook even iets grotere schroeven indraaien. (Bij XRay is dit probleem ook bekent en zijn aan het kijken waar het aan ligt)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Topdeck en de dempers gemonteerd

    Als laatste is het de motormount monteren die toch ook behoorlijk veranderd is ten opzichte van de M18. Zo zit er gelijk een aluminium versie op die enigsinds lijkt op de alu versie van de M18(M)T. Nu kunnen er standaard al speed300 motoren in en hoef je dus geen geld uit te geven om een grote motor te kunnen plaatsen.

    [​IMG]
    Aluminium motor mount gemonteerd

    De auto is vrij snel en makkelijk te bouwen. Het nieuwe banden systeem vind ik zelf echt een hele verbetering ten opzichte van het oude systeem op de M18. Nu nog even afwachten wanneer er meer gaan komen met dit banden systeem en er meer soorten banden gaan uitkomen. Op het moment zijn alleen nog de foam banden te krijgen. Maar die doen het indoor prima in de standaard uitvoering 50 shore aan de voorkant en 35 shore aan de achterkant.

    [​IMG]
    [​IMG]
    De bouw is klaar nu nog de elektronica inbouwen

    Vergelijkings foto naast zijn grote broer de Team Xray T2

    [​IMG]

    Elektronica inbouwen:
    In vergelijking tot een 1/10 elektro is er toch behoorlijk weinig ruimte in zo'n M18 ;) Maar met een beetje pas en meet werk is het toch gelukt om alles er in/op te krijgen. De volgende elektronica heb ik in de M18 Pro gestopt.

    Elektronica:
    - Motor: Graupner Speed 300 6V
    - Regelaar: GM Racing SX-9
    - Stuurservo: Futaba S3150
    - Ontvanger: Futaba R114-F
    - Accu's: 6 cellen IB1200 en IB1400

    [​IMG]
    [​IMG]
    Elektronica ingebouwd

    Eerste accu rijden:

    Tijdje terug voor het eerst op Ede wezen rijden met de M18 Pro. In het begin wat problemen met de M18 Pro dat hij de bocht niet om wilde met standaard setup, auto had erg weinig stuur. Aantal dingen geprobeerd om stuur in de auto te krijgen.

    - Zachtere veren aan de voorkant hielp niet nog steeds geen stuur.
    - Zachter 45 Shore banden inplaats van 50 Shore banden. Hielp wel om meer stuur te krijgen maar hij had nu veelste veel stuur en de auto werd erg tricky om door de bocht te krijgen. De eerste bocht die ik nam lag de auto al op zijn kop. Geen succes dus.
    - Volgende optie die ik heb genomen was de 50 Shore voorbanden er weer op zetten en deze insmeren met Jack The Gripper van Corally. Dat was precies wat de auto nodig had om lekker te rijden. Bochten snelheid lag erg hoog en de meeste 1:10 auto's hadden veel moeite om hem bij te houden Smile Die M18 Pro is een zeer leuke wagen en vond het erg leuk om er mee te rijden.

    Vertanding was een 17 tands pinion op het 42 tands spur. Op ede had ik een redelijke snelheid. Had op deze baan wel een iets groter pinion kunnen steken voor wat meer snelheid op de rechte stukken. Motor werd amper warm en hield het goed uit op de redelijk grote baan voor de M18 Pro. Had genoeg ruimte in verhouding met een 1:10 :D

    Aankomende zaterdag naar PK om daar is te kijken wat de auto doet.

    [​IMG]
    Kappie klaar voor te rijden
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi verslag!

    En hij rijdt ook erg leuk :D

    Groet Robert
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vandaag weer een aantal accu's gereden met de M18 Pro op het circuit van PK. In eerste instantie door mijn ervaring op ede dacht ik laat ik door voorkant weer helemaal smeren. De auto kreeg bij PK toch wel een klein beetje overstuur waardoor ik de accu erop de voorkant voor de helft had gesmeerd dit ging erg lekker. Weer leuk kunnen rijden met de auto. Echter had hij toch op het rechte stuk wat snelheid te kort. Heb geprobeerd om wat anders te vertanden maar ging niet zo veel beter had ik het idee. Maar toch leuk kunnen rijden en kon aardig mee komen met een aantal 1/10's met 27T of 19T motoren.

    Wat me wel opviel op de baan bij PK was dat de voorbanden erg snel slijten. Bij Ede had ik dit niet gezien misschien dat het door het tapijt komt wat op de baan ligt bij PK.

    Maar tot nu toe erg te vreden over de M18 Pro. Heel erg leuk om mee te rijden.
     
  4. BMC

    BMC Guest

    Even een vraagje he,

    Kun je ook het oude wielmeenemer systeem monteren op de M18 PRO? Zodat je ook met de banden kunt rijden die voor de standaard M18 worden gebruikt?

    En de ball diffs, merk je hier een grote verbetering ten opzichte van de standaard diffs in een standaard M18? En ze zijn instelbaar toch? Blijft de instelling ook goed bewaard of moet je deze nog regelmatig weer bijstellen?


    Groetjes,

    Martin Ottens
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Je kan gewoon de oude meenemers van de M18 erop zetten. Maar dan moet je ze wel compleet met aandrijfas hebben om het te laten werken.

    Geen idee of het beter is als die tandwiel diff's. Is natuurlijk wel positief dat je ze kan instellen waardoor je met de diff's de afstelling van de auto kan beinvloeden. Ik denk dat ze wel wat meer onderhoud nodig hebben dan de tandwiel diff's maar bij mij zijn ze nog niet verlopen qua instelling.


    @Bodemplaat van de M18 pro
    Wordt op het moment alleen niet vrolijk van XRay. Er komen steeds meer mensen die hun bodemplaat door midden rijden door de te grote verzonken gaten in de bodemplaat en XRay blijft zeggen dat er niks aan de hand is.

    Het enige wat je kan doen is je bodemplaat opsturen zodat je hem 4 weken of langer kwijt bent zodat zij er naar kijken of de gaten goed zijn. Dan heb je nog kans dat ze zeggen dat er niks mis is met de bodemplaat. Krijg je gewoom je oude weer terug. Vind de service op dat punt beetje tegen vallen van ze.
     
  6. BMC

    BMC Guest

    Door midden rijden? Is dit nu ook een reden om hem niet te kopen? Of neem ik het nu te zwaar op?

    Groetjes,

    Martin Ottens
     
  7. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik zou idd bijna zeggen om hem daarom niet te kopen idd. De 2de keer dat ik er echt mee gereden heb haalde ik de auto deels uit elkaar en toen zag ik dat aan de voorkant de bodemplaat door midden gespleten was. Dit schijnt bij velen te gebeuren hoef je geen gekke dingen voor de te doen. Gaten van de schroeven zijn te groot waardoor de schroeven maar op een klein stukje van het carbon grip hebben. Dit is alleen bij de Pro zo. Om nu elke keer een nieuwe bodemplaat te kopen die niet eens los te krijgen is. Je kan alleen een ombouwsetjes kopen die dan weer 65 euro kosten.... Vind ik beetje zonde. Ik heb hem nu beetje gerepareerd en 3mm schroeven bij de bumper en de batterybar gedaan maar eigenlijk moet ook nog bij de motorsteun maar dat gaat haast niet. 3mm schroeven passen eigenlijk net niet.

    Heb het laatst is met een Carbon chassis van de M18T vergeleken en die gaten waren veel kleiner. Bij die auto's hoor je dan ook niks over chassis die door midden zijn gespleten. XRay blijft maar zeggen dat alles goed is bij de productie. Maar dat is niet zo want velen hebben dit probleem, als het goed was geweest waren er geen klachten.

    Je moet dit topic hier onder maar is lezen. Kan je zelf bepalen of je hem wel moet kopen.

    http://forum.teamxray.com/viewtopic.php?t=4930&postdays=0&postorder=asc&start=0

    Ik vind het een beetje jammer van XRay. Ze brengen op het moment veelste veel verschillende auto's op de markt waardoor ik de kwaliteit toch wel minder vind worden. Ik zag het ook al bij de afwerking van mijn T2 '007 bodemplaat die niet netjes afgewerkt was. Bij me T2 bodemplaat was het allemaal stukken netter. Ook komen er haast geen onderdelen meer uit die ze al tijden beloofd hebben. Rubberbanden voor de M18 Pro bijvoorbeeld. Ik vind het allemaal minder worden bij ze, zeker voor de M18 :(
     
  8. BMC

    BMC Guest

    Opzich blijft de M18 PRO een mooie auto, dus we zijn er nog niet helemaal uit. Als je nu bij voorbaat al de 3mm (grotere) schroeven plaatst? denk je dan dat het chassis wel heel blijft?

    Is wel jammer op zich, de Xray staat bij ons in de groep echt bekend als een oerdegelijke auto waar niets aan stuk gaat. Wij springen er zelfs mee als het indoor offroad circuit er ligt en alles blijft gewoon heel. Bij ons in de club wordt er gereden met standaard M18's en naar Carbon omgebouwde M18's. Ikzelf rijdt met de carbon kit van Pase (het 6 cellen chassis) en bevalt me ook prima en alles blijft bij ons allen heel.

    Echt jammer dit, hoop dat ze het oplossen en wij twijfelen nog even.

    Groetjes,

    Martin Ottens
     
  9. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    @Pasqual: is het om die afwerking dat je hem verkoopt?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, uit de hele wereld komen klachten over de bodemplaat van de pro. Deze vervangen voor een gewone is geen optie vanwege de flex die erin zit en bepaald wordt door het bovendeck.

    Toch lijken er series te bestaan waarbij de gaten wel goed verzonken zitten.....

    Persoonlijk vind ik de Pro niet echt een meerwaarde tov. de oude versie op het 6-cellen chassis na.
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Er zijn idd kit's waar het verzinken van de schroeven beter is. Maar dat is nog steeds niet zoals bij de carbon chassis voor de M18T en de oude M18.

    Het verschil vind ik gewoon bizar zeker bij zo'n dun chassis als van de Pro (1,6mm)
    [​IMG]

    Ik vond de Pro in het begin wel een meerwaarde hebben. Carbon chassis, alu motormount, nieuwe meenemers voor de velgen en nog wat dingetjes. Als je dat los moet kopen ben/was je meer kwijt. Als ik van te voren had geweten dat dit probleem met de bodemplaat in de M18 Pro zat had ik hem denk ik niet gekocht. Ook omdat ze in het begin hadden beloofd dat er nog het 1 en ander zou uitkomen voor de Pro, zoals velgen voor rubber banden enzo.... We zijn nu al een behoorlijke tijd verder en nog steeds geen rubber banden op een Pro.

    Maar ja, was helaas 1 van de eerste die hem in zijn bezit had waardoor je zelf achter de problemen komt. Het blijft gewoon jammer dat XRay er niks aan doet om het probleem te verhelpen en ook geen onderdelen uitbrengt. Zelfs de chassis ombouw kits voor de standaard M18 kennen dit probleem.

    Gelijk 3mm schroeven erin draaien lost wel een deel van het probleem op. De 3mm schroeven passen alleen niet helemaal zo als je zou willen. Bij je motormount kan je geen 3mm schroeven gebruiken. De gaten insmeren met secondelijm werkt ook niet zoals ze zelf aangeven in dat topic. Dus chassis moet gewoon goed zijn maar is het helaas niet. Om dan andere oplossingen te zoeken is mogelijk maar vind dat XRay het moet oplossen zij maken een fout bij de productie.... Denk dat ze gewoon geen tijd in willen steken ofzo en wel andere dingen willen verkopen (NT1, XB-8 etc....)
     
  12. BMC

    BMC Guest

    Zo eigenwijs als we zijn, maar toch bedankt voor de tip want nu weten we van tevoren waar we aan beginnen, hebben we hier in Klazienaveen toch maar een M18 PRO aangeschaft.

    Wel gaan we direct de gaten lijmen met seconden lijm en 3mm schroeven of 3mm boutjes met schroefdraad monteren in de voorkant van de auto. En dan zullen we wel zien. Natuurlijk zal ik de vorderingen en/of ervaringen hier even posten.

    Groetjes,

    Martin Ottens
     
  13. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Omdat ik de M18 Pro toch een leuke auto vind om mee te rijden, heb ik besloten om het chassis te gaan proberen van Motek Racing. Ik hoop deze binnenkort binnen te krijgen en dan gaan we denk ik het XRay chassis opsturen naar XRay om er naar te laten kijken. Hopelijk vervangen ze het chassis dan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. mike-modelbouw14

    mike-modelbouw14

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    dedemsvaart(overijsel)
    ziet er wel gaaf uit
    vind dat rode ook gaaf
    uit zien
    veel plezier met de bouw als je
    hem hebt

    mvg mike
     
  15. Mike

    Mike

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hij koopt alleen het chassis, niet de volledige auto ;)
     
  16. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Idd het gaat alleen om het chassis. Alle plastic delen komen gewoon van de M18 Pro af.

    De set die ik besteld heb is trouwens blauw en niet rood zoals op de foto's ;) Setje was/is te krijgen in een stuk of 7 kleuren (Rood, Oranje, Blauw, Licht blauw, Grijs, Zwart, Paars en misschien nog wel wat opties)
     
  17. mike-modelbouw14

    mike-modelbouw14

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    dedemsvaart(overijsel)
    oh oke ik dacht dat het een hele andere auto was
    maar dat was dus niet zo het was alleen het chassis

    mvg mike
     
  18. MRCTMD

    MRCTMD

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Nieuwpoort-Bad (Belgie)
    Ja inderdaad, bij het monteren is best direct uw voorbumper gaten in het chassis met 3mm schroeven te bevestigen. Ook collega's van mij reden hun M18Pro chassis in gespleten toestand,maar dan wel op een metalen buizencircuit.(dus zéér hard) Ik besloot om zo direct mijn chassis te voorzien van deze 3mm schroeven en géén klachten méér momentéél op onze belgische circuits. (met uitzondering MRCZ *metalen buizencircuit) Dat is dan ook méér dan normaal als je daar tegen botst met hoge snelheid. Op andere circuits is de bescherming dan méér voorzien ter bescherming van deze M18Pro's.
    Het chassis vind ikzelf wa te dun, want bij een zware aanraking staat het chassis direct niet méér vlak(getweakt)
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Over tweak in het chassis is op het xrayforum ook veel geschreven en de truuk is om regelmatig de topdeck schroeven even los te draaien, dan het chassis zonder wielen op een vlakke plaat leggen en weer de schroeven aan te draaien.

    Betreffende het Motek chassis is op one18th veel door Motek uitgelegd waarom ze de accu met de motor verplaats hebben. Dat heeft te maken met de gewichtsverdeling van met name de accu en de momentkrachten die de shaft op het chassis kan zetten en door hun indeling dit beter in balans brengt.

    Technisch zou de motek een beter chassis moeten zijn als je de flexaspecten van de M18-pro even weg denkt.
     
  20. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Bij mij begint ook me motorsteun wat slechter te zitten op de bodemplaat door de slecht verzonken schroeven. Dus ja 3mm schroeven passen daar niet.

    We gaan zien wat de Motek gaat doen. Ik heb al ergens gelezen dat iemand zijn Pro chassis heeft vervangen voor de motek en met het motek meer stuur had. Ik heb zelf met het pro chassis ook niet altijd genoeg stuur. Is kijken wat het bij mij doet. Als het Motek chassis er is het Pro chassis naar XRay opsturen om na te laten kijken.

    Er zijn nu een aantal mensen die een Pro chassis hadden opgestuurd en ze hadden allemaal een nieuwe gekregen waar de gaten wel perfect waren. Appart dat het niet in 1x goed kan en dat ze nog steeds blijven zeggen dat er niks verkeerd is gegaan tijdens de productie. Hier onder een foto van nieuw en oude chassis van iemand.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina