bouwverslag Yak 54 ep van hobbycity

heb er net het carbon landingsgestel ondergezet en het ziet er goed uit!
ook las ik dat de canopy soms loskomt in de lucht, heb ik zo opgelost:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
heb er net het carbon landingsgestel ondergezet en het ziet er goed uit!
ook las ik dat de canopy soms loskomt in de lucht, heb ik zo opgelost:

full

full
Ziet er goed uit, die pen. Toch zou ik ook met een plakbandje de kap aan de achterkant vast zetten. De 2 magneetjes lijken heel sterk, maar met heftige manoeuvres willen ze wel eens falen..

heb er achteraan een klein vijsje ingedraaid...kan niet meer loskomen...

nu alles instellen (expo ed) en dan de 'echte' maiden...

klaar !!!

heb ook de dual rates ingesteld...nu maar hopen op een goeie eerste (echte) vlucht...

full

full

full

deze morgen op het strand gevlogen, zalig...

persoonlijk vind ik dat deze yak redelijk veel snelheid nodig heeft, ik kan niet echt langzaam vliegen...komt dit door het model (vleugelprofiel) of moet ik een andere prop nemen (dan de 12x6 die er nu opstaat)?

anders is ie zeker zijn geld waard! prijs/kwaliteit is super...
met de batterijen vlieg ik zo'n 10 min maar als die leeg is 'stort' ie als een baksteen naar beneden, dus moet ik de tijd heel goed in de gaten houden... :)

groeten

Ik heb een yak 54 van EF
Extreme Flight RC

En toevallig ook een eflite model namelijk een showtime 4D.

ik denk dat het model model moeilijk langzaam vliegt door de redelijk hoge vleugelbalasting.
Mijn eflite weegt een goeie kg mijn yak eerder 1,5kg.

De yak heeft wel iets meer span maar dat komt vooral door de dikke romp, haal je die weg dan hebben ze beide +- gelijke draagkracht.

Alleen weegt de yak wel even 50% meer.
Je weet dat je een esc in kunt stellen dat de stroom langzaam minder wordt als het voltage inkakt?

Je kunt hard cuttoff instellen= stopt de stroomtoevoer naar de motor als het voltage te laag wordt, je kunt wel bliven sturen.

Of Softcuttoff instellen en dan kun je landen als de esc gelijdelijk de stroom toevoer verlaagd.

Vind je hem niet wat onderpowerd vliegen?
Heb mijn yak op 3 cell gevlogen maar vind dit soort modellen met deze span het beste met 4 cell tot zijn recht komen.
Vlieg de mijne met 12x6 op 4 cell.

ik wist niet dat ik de esc zo kon programmeren...koop ik dan best bijv een turnigy besc program card om zoiets te doen?

de reden waarom ik met 3S vlieg is tweevoudig: 1/ ik heb zo'n goedkope esky lipo lader maar die doet het fantastisch maar kan enkel 2S of 3S laden en 2/ ik dacht dat een 4S lipo te zwaar zou zijn voor deze yak (maar misschien vergis ik me?)

ik heb nog niet veel ervaring met electro vliegers maar met een 12x6 prop vliegt ie naar mijn inziens redelijk goed, genoeg power maar jammergenoeg moet ik de tijd heel goed in de gaten houden...

ps hoe doe je dat die link in je post zetten?

ik heb het eens gewogen en de yak weegt zo'n 1,1kg (alles erin maar geen lipo)
welke lipo neem ik dan best voor deze setup:
motor: tr 35-42C 1100 kv outrunner
esc:turnigy sentry 40 amp
ik lees dat veel toch een 4s aanraden...

Met diezelfde prop, motor, regelaar vlieg ik mijn MPX Acromaster en dat is echt een raket, halfgas verticaal enz...

maar dat terzijde,
ik las dat je met 3s al voldoende vermogen hebt, maar korte vliegtijden? Dan is mijn advies 100% NIET dat je dan op 4s moet gaan vliegen, maar dat extra gewicht dat een extra cel weegt gewoon op 3s een paar mAh derbij doen! Met m'n Acromaster tuf ik rond met een zippy flightmax 3s 3000 mAh. Dan land ik tussendoor om even uit te rusten en maak ik even later nog een vlucht op dezelfde accu.

Bowe

hey bowe, hoeveel weegt je acromaster? ik denk dat het gewicht van de vlieger ook een belangrijke rol speelt (of heb ik het mis?)

Hij weegt 1283 gram met accu, wel iets minder dan jouw yak. Dat kan effect hebben op je vliegtijd, maar met een 3s 3000 mAh is het zowieso een stuk langer dan 10 minuten.

groeten,

bowe

ik heb er nu al een paar vluchten mee gedaan en eerlijk gezegd vliegt ie toch wel zalig! hij is heel snel (zeker om te landen heeft ie wat snelheid nodig)

ik heb al een paar onboard filmpjes gemaakt maar moet die nog uploaden....

het zwakke punt blijft wel de motor mount, ondanks de verstevigingen heeft de voorzijde het al begeven en moet ik die nu versterken...

de lipo's doen het goed, zo'n 10 min vliegen en dan zet ik em toch aan de grond...(zachtjes dan...)

Back